Meillä 5 lasta ja monet kutsuu kylään tähän tyyliin,
tuu nyt poikkeen vaikka tuon pienimmän kanssa tai tulkaa käymään joku päivä kun koululaiset on koulussa ja 1 eskarissa. Meillä lapset 11v, 9v, 7v, 6v ja 1v. Onko muita kutsuttu näin ovelasti kylään? Meillä lapset rauhallisia ja ihan fiksuja kylässä.
Kommentit (44)
mä ymmärrän tuolla niin että jos ei tuu koko porukan kanssa lähdettyä kylään niin sitten osan porukan kanssa tulla.tuskin tuolla se tarkoittaa pahaa.
Meillä on vain kolme lasta ja yksi ystäväni jolla on kaksi pienempää lasta on joskus antanut ymmärtää että ' ' tulisit vain tytön kanssa' ' . Mielestäni perhe on yksikkö (ja tästäkin varmaan monet ovat eri mieltä) ja perheenä myös kyläillään. Erikseen on sitten tietty jotkut ' ' omat menot' ' , lasten omat kaverit jne. Eli minä kyllä kutsuisin kylään koko perheen, oli miten monta lasta hyvänsä. Sen sijaan en jaksa lasten kaverisynttäreitä, en halua laumaa puolivieraita lapsia meille riehumaan vaan lasten kaverisynttärit pidetään aina muualla kuin meillä kotona.
kuin 5 hyvin kasvatettua. Taidampa kutsua erään yksi lapsisen tuttavaparin tästä lähiten kylään näin " tulkaa toki poikkeamaan kun joskus saatte sen riiviönne mummolaan hoitoon"
t. neljän äiti
ja yleensä en mene koko porukalla mihinkään. Itse ainakin ahdistun, kun joudun koko ajan jotakin kieltämään. Muutama hyvä ystävä on sellainen, joiden luokse voin mennä koko porukalla, mutta aika harvoin nämäkin. Myös itse harvoin kutsun kylään isoa perhettä. Itse koen, että elämää ja meteliä on jo ihan tarpeeksi omissakin, joten riittää, että lapset raahaa lähes päivittäin omia kavereitaan tänne. Synttärit ym. 4krt vuodessa usein riittää näiden sukulaisten ja kummien ym. pakollisten vierailujen hoitamiseen. Pidän sitten mielelläni mm. tupperikutsuja, joissa näkee kavereita ihan aikuishengessä ja käyn silloin tällöin jonkun hyvän likkakaverin kanssa vaikka kaljalla, jotta saa ihan rauhassa ilman lasten hälinää ympärillä puhua aikuisten juttuja. Itse ainakin ymmärrän tosi hyvin, että varsinkin lapsettomat tai yhden lapsen perheet eivät välttämättä halua tällaista suurperhettä vastaanottaa ja mielestäni se on myös kunkin oma päätös. Inhottava tuputtaa itseä paikkaan, johon ei haluta.
yksi lapsi voi olla paljon häiritsevämpi kuin jonkun monta lasta.Mielummin tarjoan monelle kauniisti käyttäytyvälle kääretortun kuin yhdelle vapaasti kasvatetulle.
terv.äiti ja neljä lasta
Yleensä kyllä kysyn että tuletko kaikkien kanssa, jotta tiedän miten varautua tarjoamisiin :)
Kyllä ystävän kaikki ihanat riiviöt on tervetulleita kyläileen.
Lapset leikkii keskenään, taloa ei todellakaan hajoteta eikä niitä tarvi kummemmin vahtia (pienimmät tietysti siellä missä aikuisetkin ja vahditaan siinä. Mutta siis isommat, joita esim 5-lapsisesta perheestä pakostikin osa on, leikkivät itsekseen eikä heistä ole mitään vaivaa tai häiriötä. Kaiken lisäksi siivoavat lelut paikalleen ennen lähtöään.
EIkäpä tuo niin kalliiksikaan tule, aikuisille meillä on yleensä vähän eri tarjottavat kuin lapsille, siitäkin syystä etteivät kaikki mahdu kerralla pöytään. Lapsille mehua ja keksiä/pullaa/jätskiä, täytyy tosiaan aika köyhä olla jos tuohon ei ole varaa!
Kas kun kaikilla ei ole sitä tilaa mitoitettuna tuollaiselle leegiolle. Eikä nyt ole kyse siitä, miten lapset käyttäytyvät. Joka tapauksessa viidestä lapsesta lähtee ääntä ja he vievät tilaa jne. enemmän kuin yksi tai kaksi. Mikäs siinä, jos isäntäperhe on tottunut hälyyn ja heillä on iso koti, mutta pienessä kerrostaloasunnossa viisilapsinen perhe on jo pommi-iskuun verrattava ilmiö. Ei siinä kamalasti mitään tule aikuisten seurustelusta, kun saa olla koko ajan kaivamassa tekemistä/syömistä vieraille.
Mikä ei silti tarkoita, etteikö vierasperhe kokonaisuudessaan olisi ystävilleen tärkeä, mutta joskus on pakko edes yrittää hiukan rajoittaa päälukua, että voisi myös seurustella.
Ota ap huomioon, että vaikka sinä oletkin lapsiisi tottunut, joillekin muille se on melkoinen löösi silti.
Varsinkin jos on joku vähän vieraampi, johon olen juuri tutustumassa. Minulle olisi silloin tärkeää, että äiti kokee tervetulleeksi sellaisena kuin itse on. Niinpä olen pohtinut, miten kutsua kylään, jotta äiti voi tulla yksin tai jonkun lapsensa kanssa tai vaikka kaikkien lasten kanssa. Siis että äiti itse ymmärtäisi, että valinnanvara on hänellä ja että kaikki lapset ovat tervetulleita, jos hän itse niin haluaa.
Meillä kaksi lasta ja pienessä asunnossa asutaan, mutta silti kutsun mielelläni vieraita kylään. Erittäin hyvillä ystävillämme on viisi lasta ja totta kai tulevat koko porukalla, kun lapset ovat kaikki alle kouluikäisiä. Tarjottavaa saa kaupasta, mehu, keksit ja jäätelö ei paljon maksa. Lapset ovat ihan tavallisia, eivät superkilttejä, mutta eivät ole meidän omat lapsetkaan. Ihana katsoa, kun seitsemän lasta leikkii sulassa sovussa lattialla ja vanhemmat saa keskustella rauhassa.
tullaanko sellaisena ajankohtana, että kokoonpano on pienempi.
Kutsujat kun eivät aina kehtaa sanoa suoraan, että olisi rauhallisempaa vähän pienemmallä sakilla.
Tosin itselleni on ihan luksusta käydä joskus kylässä ilman koko legioonaa, silloin harvoin kun se onnistuu.
mutta ehkäpä ystäväsi haluaisi rauhassa vaihtaa kuulumisia juuri sinun kanssasi. Ja helpompaahan se on, kun joku lapsista ei jatkuvasti vaadi huomiota. Eli ei hän varmaan mitään pahaa tarkoita, lähinnä haluaa hengähdyshetkeä sinullekin.
niin 5 lasta on tosi paljon!! Voi olla myös niin, että talosta ei kertakaikkiaan löydy riittävästi esim. tuoleja.
Kun itse aikoinani asuin yksin (kuitenkin tilavasti), ei minulla ollut kuin 5 tuolia talossa ja astiastot mitoitettu 10 hengelle. Jos pidin isommat kekkerit, niin ystävät toivat tuoleja ja pöytiä mukanaan. Ja astiatkin piti miettiä. Se oli aika rumba. Lapsille tietysti voisi käyttää kertakäyttö astioita, mutta kahvipöytää ja sohvalle eivät kaikki olisi mahtuneet millään.
Tällöin olisin ihan käytönnön syistä jättänyt 5 lasta + vanhemmat kutsumatta. Nyt kun on omaa perhettä ja lapsia, niin paremmin olisimme valmistautuneet. Jos on järkeviä lapsia, niin onnistuisi. Mutta varmasti ajattelisin välillä kuten kutsujakin, että voihan se äiti haluta jotain tekemistä myös silloin kun lapset ovat koulussa ja pääsisi ' rauhassa' kerrankin kyläilemään.
Avainsana on kuitenkin keskustelu .
Halloo, ei ole meilläkään tuoleja kuin 2 kpl enemmän kuin meidän perheessä jäseniä. Ei kai se nyt mikään ongelma ole. Eihän ne lapset tuoleilla istu, nehän leikkii! Ja kahvittelut hoidetaan kahdessa vuorossa, aikuiset+ pienet ja isommat lapset erikseen.
en tiedä mikä mun päässä viiraa, oon varmaan kanssa lausahtanut jotain noin typerää kun tuutteko vaan pienimmän kanssa.
Meidän ystävillä on 4 lasta, asuvat toisella paikkakunnalla ja ihmettelivät kun meillä ei ole tarjota kaikille yösijaa, heidän murrosikäiset tyttö ja poika ei tietenkään halua nukkua vuodesohvalla vierekkäin. Ihan oikeesti ei meillä ole tilaa majoittaa 6 yövierasta. No ongelma ratkesi kun vanhin meni sukulaisille kyläileen ja osalle tehtiin lattialle peti.
Mulla ei ainakaan ole siitä kiinni ettenkö haluaisi tarjota koko poppoolle ruokaa ja herkkuja. Helsingissä vaan asutaan usein sillai että oma perhe mahtuu.
Ei ole kiinnostusta syöttää ja juottaa. HUH!!! koti menee sotkuu voi hellan lettas..matkustakaa maailmalla ja katsokaa miten muualla lapsia rakastetaan myös niitä toisten.
Toisaalta ymmärrän ihan hyvin, kyllähän tämän ikäisistä ääntä lähtee, ja helpommalla pääsee itsekin kun on kotona... Tarjottavista vielä, niin on totta, että tällaiselle porukalle menee jo aika lailla tarjottavaa. Itsekin tässä leivoin juuri piirakkaa ja taas oikein hämmästyin, kun piirakka syötiin lähes samalta istumalta. Meidän lapset ovat kyllä hyviä syömään (muutakin kuin herkkuja).
Vierailija:
Ei ole kiinnostusta syöttää ja juottaa. HUH!!! koti menee sotkuu voi hellan lettas..matkustakaa maailmalla ja katsokaa miten muualla lapsia rakastetaan myös niitä toisten.
Meille saa monilapsiset perheet tulla, mutta vaikka asumme suht väljästi neliössä, niin kyllä tämä koti on kuin tornadon jäljiltä, kun täällä pyörähtää ap:n kuvailemanlainen perhe. Eikä lasten tarvitse olla mitään riiviöitä, ihan tavalliset kiltitkin jo syövät/leikkivät jne. siihen malliin.
Totta on, että suomalaisperheet ovat aika eristäytyneitä sosiaalisilta asenteiltaan. Siisti koti on meille tärkeä, sosiaalisuus saatetaan kokea rasitteeksi.
Mutta meillä on oikeus kokea, että vähempi häly on parempi. Turha siinä on viisastella italialaisista sukujuhlista, se on eri kulttuuria se. Me elämme tässä suomalaisessa kulttuurissa, jossa kuuluu tapoihin vähän tutkailla, millainen se kylään kutsuva perhe on. Jos kyse on lapsettomasta/yksilapsisesta perheestä, joka asuu kaksiossa, niin pitäisi vierailijoiden jo itsekin hokata, että jättävät osan muksuista kotiin/kavereilleen siksi aikaa. Jos taas kyse on perheestä, jossa on samanikäisiä muksuja ja tilaa leikeille, niin mikäpä siinä on koko perheen kyläillä.
Voihan sitä kylään tulevaa porukkaa sitten aina vaihdella. Lapsistakin se voi tuntua mukavalta.