Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttava vakuutusyhtiössä töissä ja kertoo, miten luki meidän tiedot sieltä??

Vierailija
20.03.2016 |

Mitä vattua?? Sehän nyt ei ole mikään penaalin terävin kynä, mutta eikö edes sieltä työnantajan puolelta eli suuresta vakuutusyhtiöstä ole annettu mitään ohjeita tai sääntöjä, että ihmisten tietoja ei käydä lukemassa uteliaisuuttaan tai muuten vaan aikansa kuluksi?
Asia tuli ilmi, kun saimme etanapostilla ihan kotiosoitteeseen heiltä postia ja ihmettelin että mistä sä meidän postiosoitteen tiesit. (sitä nimittäin ei ole missään saatavilla kaikille) Ja tämä tonttu heläyttää, että hän kävi lukemassa mieheni rekisteritiedot (autot ja moottoripyörä ja mitä kaikkee). En tiedä, mutta en usko kyllä että semmoinen on minkään vakuutusyhtiön käytännöissä sallittua.
Samainen nainen on käynyt stalkkaamassa ex-miehensä uuden vaimon tiedot. Ihan vaan siksi kuulemma kun ex-miehen kanssa tehty rakkauden hedelmä on siellä puolet ajasta niin hänen pitää vähän tietää että millaisissa olosuhteissa lapsi on. Jooei.
Lisäksi hän kertoo että heillä töissä seurataan tietokoneen näppäimistön naputtelua että kuka on tehokkain ja hänelllä kuulemma on eniten naputtelua. En ole ikinä ennen kuullutkaan tämmöisestä seurannasta.
Voiko edes olla totta vai puhuuko se vaan (taas kerran) ihan puutaheinää.?
Mihin voi valittaa siitä että se lukee ihmisten tietoja ihan vaan huvikseen ja uteliaisuuttaan? Ottaa päähän ihan täysillä nimittäin.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kun kysyi aiemmin, niin itse kun olin jokunen vuosi takaperin ison vakuutusyhtiön palveluksessa niin siellä kyllä jää joka kerta jälki kun jonkin henkilön tietoja avattiin. Jokaisella työntekijällä oma henk.koht. tunnus ja pystyy näkemään kenen tietoja katseltu. Muun kuin asiakkaan tietoja ei todellakaan saa katsoa ja aina pitää olla peruste miksi ko. henkilön tiedot katsottu.

Vierailija
22/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, olen pankissa töissä ja jokaisesta klikkauksesta jää jälki, näin varmasti myös vakuutuksissa. Meillä on äärimmäisen tarkkaa ettei kenenkään tietoja saa käydä katsomassa ilman syytä. Toisekseen, ei kyllä kiinnostaisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä henkilö ei saa katsella tietoja, jos ei käsittele juuri teidän tietoja. Jos ymmärsin oikein, hän käytti osoitetietoa oman henk.koht. postin lähetykseen, ei vakuutusyhtiön, ja sitäkään ei saa tehdä. Rekistterinumerolla saa tietoa auto/mp:n omistajasta, mutta ei osoitetta, jos se on salainen. Vakuutusyhtiön rekisterissä se voi silti olla. Ei osoitteita huvikseen laiteta salaisiksi, sillä siitä on vaivaakon.

Nyt yhteys vakuutusyhtiöön ja nopeasti. Kirjallisesti.

Vierailija
24/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katsoin kaikkien tuttujen tiedot. Tästä on kyllä 20 vuotta aikaa jo.

Vierailija
25/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä postia? Mainoksia?

Vierailija
26/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä miksi postiosoitteen tietäminen on niin kummallista. Auton tai moottoripyörän rekisterinron perusteella saa omistajan tiedot kuka tahansa tilattua tekstiviestillä. Ihan julkisia tietoja ovat. Jos tuttavasi on koskaan käynyt teillä kotona kylässä, niin tietäähän hän silloinkin teidän postiosoitteen?

Ei kai osoitteet tietämisessä mitään kummallista olekaan, vaan kummallista on keino, jolla se on hankittu.

Tämä. Mua lähinnä kiinnostaa että mihin kaikkiin rekisterihin ja tietoihin vakuutusyhtiössä töissä oleva ylipäätään pääsee. Ei mua oikein naurata ajatus siitä, että esim. meidän irtaimiston ja mun korujen vakuutusarvo on jonkun random-tuttavan luettavana ihan vaan kun sitä sattuu kiinnostaan.

Tai terveystietoja henkivakuutukseen...

Vierailija
27/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aloittajakaan vaikuta penalin terävimmältä kynältä

Vierailija
28/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan rikos vanhentunut, mutta luin kyllä kaikki naapurit, vanhat koulukaverit ja tuttavat eräässä virastossa. Oli se kyllä huimaa miten joku julkkis-mediamoguli-menestyjä löytyikin tiedoista että oli anomassa pieniä rahoja...

Vierailija
29/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten luki? Kysy sitä otsikossa.

Vierailija
30/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on selvittänyt osoitteenne Trafin palvelujen kautta, hän on voinut tehdä sen ihan yksityishenkilönä, eikä vakuutusyhtiön työntekijänä.

Vierailija
31/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän on selvittänyt osoitteenne Trafin palvelujen kautta, hän on voinut tehdä sen ihan yksityishenkilönä, eikä vakuutusyhtiön työntekijänä.

Totta. En usko että kukaan katsoo tunnuksillaan tuttavien tietoja kun kiinnijäämisriski on suuri.

Vierailija
32/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen, kysymys on yksityisestä yrityksestä, joten siihen nyt ei ihan tasan sovellu jotkut terveydenhuollon urkintajutut. Yrityksellä voi olla sisäisiä ohjeistuksia asiasta, mutta se on sitten toinen juttu. Rikosta ei ole tapahtunut.

Se on huvittavaa, kuinka ihmiset kuvittelee salassapitovelvollisuuden koskevan vaikka kaupankassoja tai vuokranantajia. Esimerkiksi itselleni eräs vuokralainen kiljui, että tekee musta rikosilmoituksen, kun olin puhunut hänen maksamattomista vuokrista taloyhtiön hallituksen pj:lle toisen häneen liittyvän asian yhteydessä. Hämmentävää. Muahan ei koske mikään laki tuossa asiassa. Ja kaupankassa saa todellakin levitellä, mitä kukin ja osti ja koska. Se on eri asia, jos kauppias siitä suuttuu, kun asiakkaat voi kaikota, mutta mitään lakia ei asiassa ole toisin kuin esimerkiksi sairaanhoitajilla tai opettajilla, joilla on vaitiolovelvollisuus.

Vierailija
33/57 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salassapitovelvollisuus voi määräytyä myös työnantajan ohjeistuksen tai allekirjoitetun työsopimuksen perusteella ja silloin voi tulla potkut vaikka rikosoikeudelliseen vastuuseen ei joutuisikaan. Jokainen voi miettiä miten kauan sellainen yritys pysyy pystyssä, jonka työntekijät lueskelevat ja levittelevät asiakastietoja miten sattuu. Joskus aiemminhan tuollainen toiminta on ollut virastoissa ym. paikoissa yleistä kansanhuvia kun ei ole ollut valvontajärjestelmiä, mutta asiat kehittyvät tässäkin suhteessa kun keskitetysti koottuun tietoon on hyvä helmpompi päästä käsiksi.

Vierailija
34/57 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. Terveisiä If-yhtiöön että teidän pitäisi jotenkin kyllä kouluttaa niitä työntekijöitänne ettei ne me lukemaan kaikkien tuttujen ja kyläläisten tietoja ja rekistereitä ja sitten vielä kaakata niitä lukemisiaan ympäri kyliä. Luulis noinkin isossa firmassa jonkulaista politiikkaa ja koulutusta olevan.

Vierailija
35/57 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ymmärtääkseni työnantajalla on on tuosta varmasti jotain ohjeistusta tai työsopimuksessa on joku pykälä, joka kieltää moisen urkkimisen. Ottaen huomioon alan, millä tuttusi työskentelee. Ota yhteyttä työnantajaan.

Olen itse ollut pankissa töissä, eikä urkkiminen tule kysymykseenkään, ja jos niin tekee, niin tosi tyhmä  on se, joka siitä huutelee. Olen palvellut omia sukulaisia siinä tiskin takana, mutta silloin on kyseessä asiakassuhde, enkä ole ikinä missään enkä koskaan pankista lähtönikään jälkeen huudellut näitä asioita pitkin kyliä. Joku taju pitää olla siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei. Yksityisyys on tärkeää.

Varmaan irtisanoisin moisen tuttavuuden oitis ja vaihtaisin vakuutusyhtiötä.

Vierailija
36/57 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ymmärtääkseni työnantajalla on on tuosta varmasti jotain ohjeistusta tai työsopimuksessa on joku pykälä, joka kieltää moisen urkkimisen. Ottaen huomioon alan, millä tuttusi työskentelee. Ota yhteyttä työnantajaan.

Olen itse ollut pankissa töissä, eikä urkkiminen tule kysymykseenkään, ja jos niin tekee, niin tosi tyhmä  on se, joka siitä huutelee. Olen palvellut omia sukulaisia siinä tiskin takana, mutta silloin on kyseessä asiakassuhde, enkä ole ikinä missään enkä koskaan pankista lähtönikään jälkeen huudellut näitä asioita pitkin kyliä. Joku taju pitää olla siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei. Yksityisyys on tärkeää.

Kaikkia pankkivirkailjoita ei suinkaan koske mitkään yksityisyyden säännöt taikka työnantajan koulutukset ja ohjeet. Esim. Kustavissa. Ihmiset ajoi Turkuun saakka hoitamaan asioitaan eri pankkiryhmän pankissa ettei kaikki tilitapahtumat ja lainojen maksut leviäisi koko kylälle.

Vierailija
37/57 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehellä ei ole yhteistietojen luovutuskieltoa, niin ne tiedot saa trafilta kuka vain, eikä niiden kysyminen loukkaa mitän yksityisyyden suojaa tms.

Mutta jos tuttavanne on katsonut yksityisiä tarpeitaan varten tietojanne vakuutusyhtiön rekisteristä, niin se ei ole asianmukaista. Jos haluat näpäyttää häntä, niin pyydä vakuutusyhtiöstä rekisteristä teitä koskevat lokitiedot. Niistä näikee kuka on tietojanne katsonut ja jos siellä on joku katselukerta jonka ette tiedä liittyvän vakuutusasioihinne, niin pyytäkää siitä selvitys. Todennäköisesti tuttavanne saa vähintäänkin varoituksen, ehkä jopa potkut.

Vierailija
38/57 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikosilmoitus.

Ei tuossa välttämättä ole mitään rikosta tapahtunut. Vakuutustiedot eivät ole samalla tavalla lain mukaan salassapidettäviä kuin esimerkiksi terveyden hoidon tai poliisin rekisterit.

Työnantajan ohjeita ja rekisterin käyttörarkoista sen sijaan on takuulla rikottu ja siitäkään ei selviä pään silittelyllä.

Vierailija
39/57 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia pankkivirkailjoita ei suinkaan koske mitkään yksityisyyden säännöt taikka työnantajan koulutukset ja ohjeet. Esim. Kustavissa. Ihmiset ajoi Turkuun saakka hoitamaan asioitaan eri pankkiryhmän pankissa ettei kaikki tilitapahtumat ja lainojen maksut leviäisi koko kylälle.

Ja kukaan ei sitten ilmoittanut pankkivirkailijan esimiehelle? On nimittäin sellainen kuin pankkisalaisuus, ja siihen sitoudutaan kun allekirjoitetaan työsopimus.

Vierailija
40/57 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juttujensa perusteella urkkii muidenkin tietoja niin ei ole sopiva tuollaiseen työhön. Ota yhteyttä kyseiseen vakuutusyhtiöön ja kerro asiasta.