Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista oli olla nuori 2005-2010?

Vierailija
19.03.2016 |

Mikä on muuttunut 10 vuodessa?

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ensimmäisen oman kännykän vuonna 2003, eli 10 vuotiaana. Samoin oli kavereilla.

2005-2010 vuosina kadehdin yli kaiken 1000 viestin liittymän omistavia kavereita ja kulutin rahani prepaid-liittymiin kun omasta liittymästä loppui viestit. Oli pakko päästä viestittelemään öisin ihastuksille ja sr onnistui vain maksullisten tekstiviestien kautta kännykällä, miettikääs sitä nykyteinit! :D

Sitten myös mesetettiin ja ommailtiin kuvia irc - galleriassa. Siellä seurattiin sen ajan somejulkkiksia, vastaavia seurataan nykyään instagramissa.

Ekakännit vedettiin joko kultalonkerolla tai teinilikööreillä kuten red tai green cateilla.

Pitää täysin paikkansa, että alakulttuuria oli enemmän: gootteja, punkkareita ja emoja. Toisella puolella sitten pissikset jne :D

Todella monet poltti tupakkaa ja koko koulussa oli yksi ainoa bodari. Häntä pidettiin erikoisena.

Sellaista tuli mieleen, hauskoja aikoja ne olivat :)

Vierailija
42/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-2008 nuoruutensa viettäneet elivät ehkä Suomen historian parasta aikakautta. Tarkoitan, että silloin koko maalla meni vielä Nokian yms. yritysten johdosta hyvin, porukka oli työllistetty ja hinnatkin melko alhaiset. Nykyään kaikki meneekin ihan päin vittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko sen nettipalvelun mistä pystyi ilmatteeks lähettää viestejä muutaman kappaleen toisen puhelimeen jos saldo oli loppu? :D

Vierailija
44/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hippiys oli muotia! :D rastoja, takkutukkia, värikkäitä vaatteita... Kävelin äskettäin Kallion lukion ohi ja järkytyin - nuoret näyttivät ihan kauppislaisilta. Kaikki tosi sliipatuja ja viimeisen päälle tyylikkäitä. Omana lukioaikanani 2003 ympärillä Kallion lukio oli hippien päämaja. Yksi tyttö mm. kuljetti koulukirjansa ämpärissä...

Kyllä. Omassa lukiossani eräs poika kulki yhden välikauden kylpytakissa kouluun ennen kun oli pakko vaihtaa toppatakkiin :D

Vierailija
45/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko sen nettipalvelun mistä pystyi ilmatteeks lähettää viestejä muutaman kappaleen toisen puhelimeen jos saldo oli loppu? :D

Oliko se joku apinat.com?

Vierailija
46/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hippiys oli muotia! :D rastoja, takkutukkia, värikkäitä vaatteita... Kävelin äskettäin Kallion lukion ohi ja järkytyin - nuoret näyttivät ihan kauppislaisilta. Kaikki tosi sliipatuja ja viimeisen päälle tyylikkäitä. Omana lukioaikanani 2003 ympärillä Kallion lukio oli hippien päämaja. Yksi tyttö mm. kuljetti koulukirjansa ämpärissä...

Kyllä. Omassa lukiossani eräs poika kulki yhden välikauden kylpytakissa kouluun ennen kun oli pakko vaihtaa toppatakkiin :D

Tää on oikeasti totta. Ei silloin yläasteella (2004-2007) todellakaan ollu mitään merkkilaukkuja tai muuten pukeuduttu aikuismaisesti.

En edes tunnista ikäryhmiä nykyään kun yläaste ikäiset tytöt pukeutuu kuin parikymppiset.

Meikäläinen veti lastenvaatteissa pienen kokoni takia yläasteen läpi :D

Ja kiusaamista oli mun mielestä paljon vähemmän kuin nykyään, vaikka mua yläasteella kiusattiinkin, niin voisin kuvitella ainakin että pahempaa se olis tänä päivänä kun 12 vuotta sitten :/

Vierailija
47/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen puhelin oli jonka sain vanhemiltani lahjaksi Nokia 3310 ja liittymä oli radiolinja. ;)

Aloititko 2005 ala-asteen, sekoitatko vuodet, oletko lajisi viimeinen elämäntapainkkari vai miten tuo on mahdollista? KAIKILLA oli kännykät viimeistään jo vuonna 2000. 

Mä sain 03 ja olin sillo nelosella :D

Vierailija
48/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon oli muuten teinien kauneusihanteetkin vielä luonnollisempia. Ei kellään ollut vielä teko mitään lisäkkeitä eikä parikymppiset todellakaan täyttäneet huuliaan jne. 2000-2010 välissä oli muotia terveellisen ja luonnollisen liikunnallinen kroppa. Ei 90-luvun anorektikot tai 2010+transun näköiset bikinifitness mammat.

Vierailija
49/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2005 tuli Converset muotiin!'

Vierailija
50/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, muistan kuinka olin 2005 yläasteella. Silloin kun käveli koulun käytäviä pitkin, niin joka puolella tuli vastaan imuttelevia pareja. En tiedä, tapahtuuko tätä nykyään.

Vierailija
51/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlissä halvin sixpäkki oli muistaakseni n. 4-4,5 euroa. Kaupoissa 12 päkki reilu kympin ja Big Mac ateria taisi olla jotain 5-6 euron välillä.

Vierailija
52/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä. Mun mielestä 2005-2010 nuoret ovat edelleen nuoria.

Vierailija
53/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 2005 oli yläasteella kaikilla suosituilla tytöillä ja pojilla fritsut kaulassa ja sit hihiteltiin kaulahuivien alta xD

Vierailija
54/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka omistin noihin aikoihin vaaleat leveälahkeiset lannefarkut, joissa oli hieno iso vyö. Ai että olin ylpeä niistä!

Vierailija
55/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ikävä hippejä! Ja kaiken maailman alakulttuurityyppejä, katukuva oli niin paljon värikkäämpi 2000-luvun alussa kuin nyt. Kaikki on samanlaisia toistensa klooneja ja musta se on tylsää. Olin taidelukiossa ja siellä näkyi jos minkälaista tyylikokeilua, oli hippejä punkkareita gootteja japanityyppejä emotyyppejä rokkareita ja kaikenlaista muutakin porukkaa jolle en edes tiedä nimeä, oli niin hauska katella ihmisiä silloin. Toivottavasti alakulttuurit palaavat joskus.

Vierailija
56/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoo, et pukeutuminen oli esim 2005 tosi oksettavaa. Fiorella-farkut normaalit naisilla sekä kaikki Fubu, Eckö, Karl Kani yms "räppikuteet" oli silloin parasta pojilla. Eli kaikki oli ihan wt :D Sen jälkeen tuli kaikki fruittari yms. tyylit, jotka on aika paljon muodissa vielä nykyäänkin. Siis heteromiehet, jotka näyttää homoilta.

Joo silloin oli monella jätkällä muodissa ns. surffitukka tai sit semmone geelillä tai vahalla laiteltu "siideritukka". Monet jätkät siis samanlaisia miesvastineita pissiksille. Nykyään tuossa genressä tämä tarkasti leikattu kusinen ananastukka on in. David Beckham taitaa olla aidoin "fruittari".

Vierailija
57/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen puhelin oli jonka sain vanhemiltani lahjaksi Nokia 3310 ja liittymä oli radiolinja. ;)

Aloititko 2005 ala-asteen, sekoitatko vuodet, oletko lajisi viimeinen elämäntapainkkari vai miten tuo on mahdollista? KAIKILLA oli kännykät viimeistään jo vuonna 2000. 

Mä ostin ekan kännykän -99, ihka omilla työharjoittelusta saamillani rahoilla. Ja silloin kännyköitä ei todellakaan ollut kaikilla. Peruskouluikäisillä vielä vähemmän. Ei ois tullut kuuloonkaan et ala-asteikäisellä esim. olis ollut kännykkä. Peruskännytkät maksoi markoissa yli 2000.

Esim. tuohon aikaan suositut Nokia 5110 ja 3110 ja Ericssonin vastaavat mallit ei tosiaan olleet mitään kalliita vaan "kaikille" tarkoitettuja. Business-kännykät oli sitten hintavampia. 

Ericssonilla oli muuten 2000-luvun paikkeilla jo myynnissä jokin kosketusnäytöllinen puhelin, en muista mallia. Mulla oli sellainen jonkin aikaa käytössä, mut se toimi niin surkeasti et lähti nopeaa kiertoon. Ja jokin tietokonevalmistaja yritti myös tuoda markkinoille tabletin / kannettavan yhdistelmää, mut aika kai ei ollut siihenkään vielä silloin kypsä.

Vierailija
58/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000-2008 nuoruutensa viettäneet elivät ehkä Suomen historian parasta aikakautta. Tarkoitan, että silloin koko maalla meni vielä Nokian yms. yritysten johdosta hyvin, porukka oli työllistetty ja hinnatkin melko alhaiset. Nykyään kaikki meneekin ihan päin vittua.

En sanoisi. Totta on, että maan taloudella meni paperilla paremmin kuin nyt, mutta ei se nuorten elämässä näkynyt mitenkään. Esim. kesätöihin oli mahdoton päästä, jos ei ollut suhteita eikä aiempaa työkokemusta. Sama koski opintojen ohessa tehtäviä osa-aikatöitä. Kun sitten lopulta pääsin suhteilla ja sitkeydellä tekemään paskahommia, tuli joka paikassa vastaan koulutettuja (amis, amk) nuoria ammattilaisia joille ei oman alan töitä ollut. Eikä nää olleet mitään media-assareita vaan mm. insinöörejä... Ainoastaan akateeminen työttömyys ei silloin vielä näkynyt minimipalkkatöissä, mutta 2009 sain kollegaksi vastavalmistuneen luonnontieteilijän. Kaupan kassalla.

Vierailija
59/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidettiin Livejournalia :)

Mä pidän edelleen! :D

Vierailija
60/149 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin aina kuolattiin uuden Grand Theft Auto pelin julkaisua. Vice city ja San Andreas oli jotain niin käsittämättömän hienoa. Pelattiin pleikka kakkosella pelejä ja tuo GTA oli ja on edelleen game to play.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä