Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen asunut nyt puoli vuotta ulkomailla, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
19.03.2016 |

Jätin Suomen noin puoli vuotta sitten, enkä ole katunut päätöstä hetkeäkään. Toisaalta arvostus omaa kotimaata ja tiettyjä perinteitä kohtaan noussut verrattuna entiseen. En usko että palaan takaisin ainakaan muutamaan vuoteen. Haluatko kysyä minulta jotain?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis ollut poissa Suomesta yhden talvikauden ajan. Miltähän mahtaa tuntua kun missaat Suomen parhaat vuodenajat; raikkaan kevään, valoisan kesän ja syksyn ruskan?

(Ja tietenkin yhdyn mielipiteeseen että tämä on aika turhanpäiväinen ketju kun et kehtaa kertoa edes mihinm aahan muutit :D)

Vierailija
22/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap:kin lähti ulkomaille miehen perässä, kuten niin moni muukin nainen. Minua kiinnostaisi kuulla sellaisista naisista, jotka ovat itse aktiivisesti ja oma-aloitteisesti siirtäneet elämänsä pois Suomesta. Hankkineet töitä ja asunnon ulkomailta itsenäisesti ilman miehen tulojen ja työpaikan tuomaa suojaverkkoa. Kyllä minäkin voisin vaikka tältä istumalta lähteä ulkomaille, jos mieheni sinne komennuksen saisi. On aivan eri asia alkaa itse etsiä työpaikkaa, asuntoa jne.

En ole ap, itse lähdin Suomesta ulkomaille ihan itsenäisesti parikymppisenä suurin piirtein reppu selässä ja hyvin pienillä säästöillä. Ei ollut miestä, ei opiskelupaikkaa, ei asuntoa eikä työtäkään valmiina missään, mutta seikkailu kiinnosti. Olin tosin hyvin opiskelusuuntautunut, joten ensimmäisenä hankin opiskelupaikan, sitten töitä ja lopulta löytyi mieskin. Nyt menossa 14. vuosi ulkomailla neljännessä maassa, käyn töissä ja muuten elelen tavallista arkea, olen jo tottunut tähän. Käyn kesäisin Suomessa, joten en ole mielestäni hirveän vieraantunut Suomesta, voisin tosin olla eri mieltä, jos pitäisi yhtäkkiä muuttaa Suomeen ja etsiä työtä sekä asuntoa jne.

En nyt tiedä, että mitä muuta kertoisin, mutta olen siis lähtenyt maailmalle ilman miestä ja mielestäni pärjännyt ihan hyvin, aina olen saanut edes jotain työtä ja kaikki opiskelutkin olen saattanut kunnialla loppuun. Tärkeintä on kai ollut se, että lähdin matkaan nuorena, jolloin itsesuojeluvaisto oli matalalla. En ajatellut riskejä tai muutakaan, vaan menin vaan oman suunnitelmani mukaan ja annoin  myös tilaa yllätyksille ja suunnanvaihdoksille. Nyt 30+ ikäisenä olisin paljon varovaisempi ja punnitsisin muuttoon liittyviä riskejä tarkemmin. Olen kyllä tyytyväinen, että lähdin, sillä olen saanut nähdä ja kokea kaikenlaista sellaista, josta olisin jäänyt Suomeen jäämällä paitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kävit ensin verorahoilla koulut Suomessa, teit ison laskun, ja sitten maksat työstä verorahat ulkomaille? Pidätkö itseäsi isänmaallisena tämän jälkeen?

Tarja Halonenhan puhui presidenttinä juuri tämänkaltaisesta shoppailusta.

Kommunistit shoppailee verovaroja koko elämänsä.

Wanna-be porvarin puolue on ajanut Suomen konkkaan ja nyt hölmö yrittää vetää kovaa linjaa. :) Kommunistit, my ass. Oletko täysi idiootti? :)

Vierailija
24/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap:kin lähti ulkomaille miehen perässä, kuten niin moni muukin nainen. Minua kiinnostaisi kuulla sellaisista naisista, jotka ovat itse aktiivisesti ja oma-aloitteisesti siirtäneet elämänsä pois Suomesta. Hankkineet töitä ja asunnon ulkomailta itsenäisesti ilman miehen tulojen ja työpaikan tuomaa suojaverkkoa. Kyllä minäkin voisin vaikka tältä istumalta lähteä ulkomaille, jos mieheni sinne komennuksen saisi. On aivan eri asia alkaa itse etsiä työpaikkaa, asuntoa jne.

Jos sattuu olemaan naimisissa niin jompi kumpi löytää töitä ensin ja toinen tulee perässä. Ulkomaille muutto on logistisesti muutenkin monimutkainen järjestää. Täytyy löytää asunto, saada myytyä Suomen asunto, löytää lapsille sopivat koulut... se että kumpikin löytää vielä yhtä aikaa työpaikan, se on vain vaikea järjestää kaikki osumaan yhtä aikaa. Helpompaa kun jostakin noista voi hetken joustaa. Siinä on paljon järjestelyä joka tapauksessa.

Vierailija
25/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vajaa 10 vuotta ulkomailla asuvana olen sitä mieltä, että ihan mukavaahan täällä on ollut. Arki on täälläkin kuitenkin ja omat paikalliset ärsyttävyydet ja typeryytensä joten tiedä nyt onko tämä sen ihmeellisempää.

Paluumuutto tapahtuu kesälomien jälkeen, joten mukava tulla Suomeenkin. Jos on töitä niin melkein sama missä sitä asuu. Ja vaihtaa työnantajaa jos alkaa veetuttaa.

Suomessa et noin vaan vaihda työpaikkaa. Hyvä jos yhden paikan olet löytänyt.

Vierailija
26/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä kuuluisa ulkomaat...

Onhan se hankala muuttaa ulkomaille (esim Torniosta Haaparantaan)?

Vierailija
27/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vajaa 10 vuotta ulkomailla asuvana olen sitä mieltä, että ihan mukavaahan täällä on ollut. Arki on täälläkin kuitenkin ja omat paikalliset ärsyttävyydet ja typeryytensä joten tiedä nyt onko tämä sen ihmeellisempää.

Paluumuutto tapahtuu kesälomien jälkeen, joten mukava tulla Suomeenkin. Jos on töitä niin melkein sama missä sitä asuu. Ja vaihtaa työnantajaa jos alkaa veetuttaa.

Suomessa et noin vaan vaihda työpaikkaa. Hyvä jos yhden paikan olet löytänyt.

Onhan tuossa Ruotsi ja Norja lähellä ja Virokin alkaa olla kilpailukykyinen esim. IT-alalla. Ihan voi työpaikkaa vaihtaa vaikka lähimaahan jos veetuttaa.

Vierailija
28/28 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en