Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen asunut nyt puoli vuotta ulkomailla, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
19.03.2016 |

Jätin Suomen noin puoli vuotta sitten, enkä ole katunut päätöstä hetkeäkään. Toisaalta arvostus omaa kotimaata ja tiettyjä perinteitä kohtaan noussut verrattuna entiseen. En usko että palaan takaisin ainakaan muutamaan vuoteen. Haluatko kysyä minulta jotain?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet sopeutunut uuteen paikkaan? Mikä on ollu kaikkein haastavinta?

Vierailija
2/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä maa? Mikä on ollut yllättävintä, mitä et olisi etukäteen ajatellut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Euroopassa. Kaikkein haastavimmalta on tuntunut ne ulkopuolisuuden/yksinäisyyden hetket kun esim työkaverit vitsailevat tauolla ja itse ei ymmärrä kieltä vielä niin hyvin että pysyisi mukana.

Muuten olen sopeutunut hyvin ja alun huuman jälkeen arki tulee vastaan ulkomaillakin :)

Yllättävintä oli ihmisten vilpittömyys ja avoimuus verrattuna suomalaiseen kulttuuriin.

Vierailija
4/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkenna. Eurooppa liian laaja alue, jotta kysyminen kiinnostaisi, Suomikin Eurooppaa.

Vierailija
5/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaatko yhtään takaisin koskaan?

Vierailija
6/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kulutat vapaa- aikaasi?

Vierailija
7/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kautta hankit työpaikan?

Mitä kautta hankit asunnon?

Mitä teit asunnollesi Suomessa?

Millainen elintasosi on verrattuna Suomeen?

Asutko yksin vai onko sinulla perhettä tai puolisoa?

Minkä kokoisessa kaupungissa asut?

Vierailija
8/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaipaan joskus Suomea, sitä suloista "jörömäisyyttä", saunaa, läheisiä, suomalaisia herkkuja jne. Se pitää täysin paikkansa että omaa kotimaataan arvostaa täysin uusin silmin kun asuu muualla!

Kuitenkin lukuisat hyvät puolet voittavat ja en halua palata Suomeen. Vuokra ja elintaso huomattavasti edullisempi ja palkka paljon parempi.

Myös työtahti on verkkaisempaa ja ilmapiiri stressitön. Työpäivän jälkeen on virtaa ja energiaa touhuta muitakin juttuja. :) niin ja työpäivän pituus on myös lyhyempi.

Vierailija
9/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuokra-asunto Suomessa joten sopimuksen päätyttyä pakkasin tavarat ja muutin ulkomaille (mieheni perässä). Vuosi sitten muistan lukeneeni ketjua täällä ulkomaille muutosta ja haaveilleeni samasta.

Kun jotain tosissaan haluaa, sen kyllä järjestää vaikka mikä olisi. Nyt kirjoitan täältä, unelmani toteuttaneena ja toivon rohkeutta teille kaikille samasta haaveileville. En olisi vuosi sitten uskonut missä tulen tulevaisuudessa asumaan.

Työn hankin itsenäisesti ottamalla suoraan kontaktia paikallisiin oman alan yrityksiin.

Vierailija
10/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kävit ensin verorahoilla koulut Suomessa, teit ison laskun, ja sitten maksat työstä verorahat ulkomaille? Pidätkö itseäsi isänmaallisena tämän jälkeen?

Vierailija
11/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sentään :) kyllä on verottaja pitänyt huolen että olen oman korteni kekoon kantanut vuosien työurallani sekä yrittäjyydellä Suomessa.

Meinaatko että ihmiset eivät saisi muuttaa koskaan kotimaastaan pois koska siellä on käyty koulut? :) Koulut jotka omat vanhempani ovat mahdollistaneet omalla työnteollaan? Kuulostat katkeralta!

Vierailija
12/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lähdin puoli vuotta sitten. Viihdyn hyvin, ulkomaille muutto oli aina ollut unelmani. Suomessa on kiva käydä välillä katsomassa kotia, ystäviä ja perhettä, mutta takaisin tuskin muutan vuosiin.

Vierailija
13/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mina lahdin suomesta 22 vuotta sitten. luuletko etta olet nyt ulkomailla jaadaksesi vai palaatko suomeen? 

Vierailija
14/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet alkanut ajatella pieniä arkiajatuksia paikallisella kielellä? Minulla kesti noin vuoden, kun huomasin sekä kirjoittavani että ajattelevani ruokakaupan ostoslistaa englanniksi. Do I  need more cheddar...

Vierailija
15/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sentään :) kyllä on verottaja pitänyt huolen että olen oman korteni kekoon kantanut vuosien työurallani sekä yrittäjyydellä Suomessa.

Meinaatko että ihmiset eivät saisi muuttaa koskaan kotimaastaan pois koska siellä on käyty koulut? :) Koulut jotka omat vanhempani ovat mahdollistaneet omalla työnteollaan? Kuulostat katkeralta!

Katkeruus on omassa päässäsi. Totesin vain faktat. Tuskin olet maksanut edes koulujasi. Älä vaan tule sitten takaisin Suomeen lastesi kanssa kuluttamaan lisää verorahoja.

Vierailija
16/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne kuin ap:llä. Hieman ulkopuolinen olo. Kieli ei vielä taivu ja olen edelleen kotirouvana. En kuitenkaan näe paluuta Suomeenkaan realistisena. Työtilanne on siellä vielä huonompi kuin kielipuolena maailmalla. Täällä sentään on töitä joita voi hakea. Ehkä joskus kymmenen vuoden päästä, jos Suomi tuosta joskus nousee. Kaipaan ainoastaan saunaa ja luontoa, sitä että voi mennä vaikka keskellä yötä kävelylle metsään pelkäämättä mitään. Mutta kaikkea ei voi saada. Asuinpaikka on varmaan aina jonkinlainen kompromissi.

Vierailija
17/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kävit ensin verorahoilla koulut Suomessa, teit ison laskun, ja sitten maksat työstä verorahat ulkomaille? Pidätkö itseäsi isänmaallisena tämän jälkeen?

Tarja Halonenhan puhui presidenttinä juuri tämänkaltaisesta shoppailusta.

Vierailija
18/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap:kin lähti ulkomaille miehen perässä, kuten niin moni muukin nainen. Minua kiinnostaisi kuulla sellaisista naisista, jotka ovat itse aktiivisesti ja oma-aloitteisesti siirtäneet elämänsä pois Suomesta. Hankkineet töitä ja asunnon ulkomailta itsenäisesti ilman miehen tulojen ja työpaikan tuomaa suojaverkkoa. Kyllä minäkin voisin vaikka tältä istumalta lähteä ulkomaille, jos mieheni sinne komennuksen saisi. On aivan eri asia alkaa itse etsiä työpaikkaa, asuntoa jne.

Vierailija
19/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarja Halonenhan puhui presidenttinä juuri tämänkaltaisesta shoppailusta.

Kommunistit shoppailee verovaroja koko elämänsä.

Vierailija
20/28 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vajaa 10 vuotta ulkomailla asuvana olen sitä mieltä, että ihan mukavaahan täällä on ollut. Arki on täälläkin kuitenkin ja omat paikalliset ärsyttävyydet ja typeryytensä joten tiedä nyt onko tämä sen ihmeellisempää.

Paluumuutto tapahtuu kesälomien jälkeen, joten mukava tulla Suomeenkin. Jos on töitä niin melkein sama missä sitä asuu. Ja vaihtaa työnantajaa jos alkaa veetuttaa.