Isovanhemmat haluavat liian usein lastamme yökylään!!
Kuulostaa hassulta ongelmalta. Mutta meillä on 1.4v lapsi ja vuorotellen ovat molemmat isovanhemmat pyytelemässä yökylään, niin että 2-4 kertaa kuussa lapsi olisi pois kotoa yön.
Olen miettinyt pitäisikö rajoittaa vähän, ettei olisi kuin korkeintaan tuon 2 kertaa kuussa yötä pois kotoa? Vai onko sekin liikaa? Itselläni ei ole tosiaan tarvetta antaa lasta hoitoon noin usein, mutta isovanhemmat itse aina pyytävät.
Kommentit (51)
Eikä ole mikään paremmuuskilpailu.
Vierailija:
Eikö ole normaalia että vauva on kiintynyt omiin vanhempiinsa enemmän kuin muihin ihmisiin?
Meillä ainakin ihan samanlaista " takertujaa" kuin tuolla yhdellä.Ja minä en ylpeilisi jos oma vauvani ei koskaan vierastaisi tai koskaan takertuisi. Enkä myöskään ylpeilisi sillä jos oma lapseni pitäisi minua yhtä hyvänä hoitajana kuin mummua. Mä olen sen äiti.
Ja käyttäytyi myös muita naisihmisiä kohtaan noin.
Kyllä pienen lapsen täytyy leimautua vanhempiinsa.
Isovanhemmat kans ihan ok jos läheisiä. Suomessa se ei vaan ole yhtä itsestäänselvyys kuin jossain muualla.
voisitte mennä koko porukak useammin kyläilemään, hos isovanhemmilla ikävä. Mutta yökyllään yksin vain jos teillä menoa, ja silloin sopiva taajuus olisi maksimissaan yksi yö joka toinen kuukausi. Itse vein 1-vuoitaan kerran vuodessa yhdeksi yöksi, ja 2-vuoitaa kerran vuodessa 2 yöksi. Nyt kun esikoinen on jovanhempi, on ekä kakasi kertaa vuodessa yökylässä ja yleensä kyllä vaan yhden yön kerrallaan, kun ei oel ollut hoitotarvetta pitemmälle ajalle (eli ei olla oltu kahden yön reissuilla)
mun lapsi on sosiaalinen, iloinen, kekseliäs, rohkea, reipas, ajatteleva, erittäin normaalisti kehittynyt: ja ylläri ylläri--on ollut koko 5-vuotisen elämänsä aikana vain kaksi yötä hoidossa!!! Hän tietää, että vanhemmat ei hylkää minnekään, joten itseöluottamus on mitä parhain, ja isovanhemmilla olemme kaksi kertaa kuussa yötä, joten suhde heihin on loistava.
mitä tekopyhiä äitejä täällä!!!
Joku tossa kirjoitti: Mä olen sen äiti!
No niin oot mitäs sitten? Pitäiskö antaa joku kunniapalkinto sulle, että olet saanut paremman " arvosanan" lapsesi hoidosta kun Mummo? Voi pyhä lehmä sentään... Oletteko mustasukkaisia omille vanhemmille/appivanhemmille tai jotain?
T: Äiti joka antaisi tyttärensä kyllä mummolle jos vaan mummo huolisi edes kerran vuoteen!
Vierailija:
-Arjessa ja juhlassa.Perhekulttuureissa on eroja! Meillä isovanhempien kanssa molemminpuolinen kunnioitus, ja rakkaus lapseen yhdistää.
Niinpä minä en osaa ajatella, että mun ois annettava pieni lapseni yöksi paikkaan, joka ei ole mun perhettä. Ja jos isovanhemmat ei käyttäydy kuin olisimme perhettä, niin minkäs minä teen.
Joskus ne mummot vaan on niin omistushaluisia että kuvittelevat heillä olevan jotain oikeuksia.
elävät ihan vain ja ainoastaan itselleen.
Meillä on ollut samaa ongelmaa kun ap:llä, tosin isovanhemmat(tässä tapauksessa ongelmaa aiheuttaa anoppini) asuvat 5 kilometrin päässä meistä.
Mummo valittaa koko ajan, ettei saa viettää tarpeeksi aikaa lapsen kanssa(ainoa lapsenlapsi kaikille isovanhemmille), vaikka ihan minimissään kerran viikossa tapaavat.
Lapsi on jommalla kummalla mummolla yhden yön kylässä noin kerran kuukaudessa, joskus harvoin on ollut kaksikin yötä jos olemme olleet matkalla miehen kanssa.
Muutenkin kyläillään varsinkin anopin luona ja jollei oo mitään sovittuna niin viimeistään torstaina soittaa ja änkeää kylään tai kutsuu viikonloppuna heille.
Se on joskus aika ahdistavaa, ja mies ei tietenkään voi äidilleen sanoa mitään.
Anoppi on jopa ehdottanut " pysyväisratkaisua" , että lapsi viettäisi kaikki viikonloput heillä!!! Aika sairasta- että veisimme lapsen sinne perjantaina ja hakisimme sunnuntaina. Arvatkaa onnistuiko mummon juoni? :o)
Niinpä minä paha miniä olen puuttunut asiaan ja sanonut ystävällisesti mutta suoraan, että pyydämme hoitoa silloin kun tarvitaan, emme todellakaan sovi mitään pysyväis-sopimuksia ja kyläilemme toki mielellään mutta ei ihan joka viikonloppu ja niin edelleen.
Vihjasin hienovaraisesti että meillä on muitakin sosiaalisia suhteita joita haluamme pitää yllä, ja lapsella on TOISETKIN ISOVANHEMMAT! Kyllä se on hieman auttanut.
T:2-vuotiaan mamma
Vierailija:
Joskus ne mummot vaan on niin omistushaluisia että kuvittelevat heillä olevan jotain oikeuksia.
Viis mummojen oikeuksista, mutta lapsella on kyllä oikeus myös isovanhempiin, jos hän niin onnekas on, että sellaiset löytyy.
Eikö ole normaalia että vauva on kiintynyt omiin vanhempiinsa enemmän kuin muihin ihmisiin?
Meillä ainakin ihan samanlaista " takertujaa" kuin tuolla yhdellä.
Ja minä en ylpeilisi jos oma vauvani ei koskaan vierastaisi tai koskaan takertuisi. Enkä myöskään ylpeilisi sillä jos oma lapseni pitäisi minua yhtä hyvänä hoitajana kuin mummua. Mä olen sen äiti.