Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin moni hylkää kielioppivirheiden vuoksi

Vierailija
19.03.2016 |

http://www.iltamakasiini.fi/artikkeli/376215-yhdys-sana-on-yhdyssana-na…

Mikä saa deittailijan hylkäämään pontentiaalin kumppanin? Ei, se ei ole välttäättä ulkonäkö, hiustyyli tai harrastukset – vaan kielioppi.

Zoosk-deittisivuston teettämän kyselyn mukaan peräti 72 prosenttia nettideittailijoista piti kirjoitus- ja kielioppivirheitä riittävänä syynä skipata potentiaali kumppani. Kielioppivirheitä ei pidetty automaattisesti merkkinä sivistyksen puutteesta. Hutaisten kirjoitettu viesti kieli deittailijoiden mielestä siitä, että vastaaja on liian kiireinen tai laiska oikolukemaan viestinsä, tai mikä vielä pahempaa, häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta, kertoo aiheesta kirjoittanut NextAdvisor.

Jopa 93 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että pelkästään pisteiden lisääminen lauseiden loppuun auttaa muodostamaan positiivisen kuvan viestin kirjoittajasta. Sen sijaan YOLO-ilmaisun käyttäminen viesteissä vähensi vastausprosenttia jopa 47 prosentilla.

Onko kieliopilla väliä?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas etsin vuokralaista ja pidin kirjeestä, jonka kirjoittajalla oli lukihäiriö. Tekstin läpi paistoi sydämellisyys ja rehellisyys. En kadu valintaa.

Oletko erityisopettaja tai muuten perehtynyt lukihäiriöihin? "Maallikot" nimittäin eivät pysty erottamaan, milloin on kyse todennäköisestä lukihäiriöstä ja milloin vain siitä, ettei oikeakielisyys kiinnosta. Mitkä tahansa kielioppi- tai oikeinkirjoitusvirheet eivät nimittäin ole lukihäiriötä, vaikka monet yrittävät lukihäiriöllä välinpitämättömyyttään puolustaa.

Minulla on itselläni jonkinlainen lukihäiriö. En ole opettaja, enkä muutenkaan perehtynyt asiaan. Mielestäni tekstistä vain näkyy, jos on joku kirjoittamisen vaikeus. En osaa avata nyt enempää.

Vierailija
62/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun rakas on ruotsinkielinen, joten suomen kirjoitus ei ole ihan täydellistä. Kumminkin saan viesteistään ihan hyvin selvää, ei tulis mieleenkään lempata sen takia.

Myös puheessa saattaa tulla "annatko se kynä" mutta tuskin mun ruotsi on virheetöntä joten tasoissa ollaan

Näinpä just. On varmaan paljon tapauksia, joissa kielioppi ja oikeakielisyys ei kerro ihmisestä juurikaan. Ennemmin lemppaisin jonkun, joka jättää tutustumatta toiseen ihmiseen noin pinnallisen asian vuoksi ja koska kuvittelevat olevansa parempia.

Nykyään on tietämys lisääntynyt valtavasti esim. luki-häiriöistä yms. Luulis, että ihmiset olis sen verran sivistyneitä, että ymmärtävät sen myötä ajatella avarammin. Tiedän yhden loistavan akateemisen menestyjän, jolla on muuten luki-häiriö. Ihailen hänen avoimuuttaan asiassa ja sitä, ettei hän ole piitannut muiden sanomisista.

No nytko on sitten jo oikeinkirjoituksen hallitsemisen arvostaminenkin pinnallisuutta? Tuota tarjotaan kyllä selityksenä aina, kun joku kehtaa rajata parinhaussa jonkin ihmisryhmän pois. Odottelen sitä päivää, kun joku haukkuu pinnalliseksi ihmisen joka ilmoittaa että etsii vain syvällisiä ihmisiä.

Korjaisit kielioppivirheesi ennen kuin puhut oikeinkirjoituksen arvostamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille pilkunnnussintafetisteille tiedoksi.

Se on pilkunviilaaja. Pilkun viilaaminen=vertauskuva: pikkuasioihin, ehkä merkityksettömiin sellaisiin keskittyminen.

Nussia pilkkua? Järjetöntä, mutta raflaavaa. automyyjä/autonussija lastenhoitaja/lastennussija sairaanhoitaja/sairaannussija. Tajuatteko?

Taidat olla niitä ihmisiä, jotka puhuvat "etupyllystä".

Puhun takapillusta ja etupyllystä. Mutta kerropa mitä tarkoittaa pilkun nussinta? 

Vierailija
64/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun rakas on ruotsinkielinen, joten suomen kirjoitus ei ole ihan täydellistä. Kumminkin saan viesteistään ihan hyvin selvää, ei tulis mieleenkään lempata sen takia.

Myös puheessa saattaa tulla "annatko se kynä" mutta tuskin mun ruotsi on virheetöntä joten tasoissa ollaan

Näinpä just. On varmaan paljon tapauksia, joissa kielioppi ja oikeakielisyys ei kerro ihmisestä juurikaan. Ennemmin lemppaisin jonkun, joka jättää tutustumatta toiseen ihmiseen noin pinnallisen asian vuoksi ja koska kuvittelevat olevansa parempia.

Nykyään on tietämys lisääntynyt valtavasti esim. luki-häiriöistä yms. Luulis, että ihmiset olis sen verran sivistyneitä, että ymmärtävät sen myötä ajatella avarammin. Tiedän yhden loistavan akateemisen menestyjän, jolla on muuten luki-häiriö. Ihailen hänen avoimuuttaan asiassa ja sitä, ettei hän ole piitannut muiden sanomisista.

No nytko on sitten jo oikeinkirjoituksen hallitsemisen arvostaminenkin pinnallisuutta? Tuota tarjotaan kyllä selityksenä aina, kun joku kehtaa rajata parinhaussa jonkin ihmisryhmän pois. Odottelen sitä päivää, kun joku haukkuu pinnalliseksi ihmisen joka ilmoittaa että etsii vain syvällisiä ihmisiä.

Älä jaksa, tuota on käytetty tässä ketjussa kyllästymiseen asti.

Vierailija
65/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielioppi ja oikeinkirjoitus eri asioita ovat. Olen laittanut useampaakin kommnttiin virheitä, että jotka nämä jotka vakuuttavat että eivät niistä välitä jotka ovat, haukkana niiden kimpussa.

Vierailija
66/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa, tuota on käytetty tässä ketjussa kyllästymiseen asti.

Ja aiheesta.

Vierailija
67/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielioppi ja oikeinkirjoitus eri asioita ovat. Olen laittanut useampaakin kommnttiin virheitä, että jotka nämä jotka vakuuttavat että eivät niistä välitä jotka ovat, haukkana niiden kimpussa.

Seli seli.

Vierailija
68/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on pilkunviilaaja. Pilkun viilaaminen=vertauskuva: pikkuasioihin, ehkä merkityksettömiin sellaisiin keskittyminen.

Nussia pilkkua? Järjetöntä, mutta raflaavaa. automyyjä/autonussija lastenhoitaja/lastennussija sairaanhoitaja/sairaannussija. Tajuatteko?

Noi sun esimerkit ei oo soveltuvia. Sori nyt vaan. Pilkunnussija on sitä paitsi yleisessä käytössä.

Vierailija
69/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla niitä ihmisiä, jotka puhuvat "etupyllystä".

Puhun takapillusta ja etupyllystä. Mutta kerropa mitä tarkoittaa pilkun nussinta? 

pilkunnussija

(alatyyliä, henkilöstä) pikkutarkka, turhan tarkka, erityisesti kieleen liittyvissä asioissa

Vierailija
70/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen huolimattomuuttani kielioppivirheitä. Jos joku mun frendi dissaisi mua sen takia, se on voi voi sitten. Olen muuten ihan osaava. Mietin just, että takaisinko yhden mun kaverin asuntolainan, ei oo koskaan länkyttänyt kielenkäytöstäni. Tykkään sen asenteesta.

:) Aika hyvän heitit. 

Vierailija
71/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-mammojen kaksoisstandardi osa 1001: vaaditaan mieheltä sellaista, mitä ei itse osata. Haluaisinpa nähdä, minkä näköisiä nämä oikeakielisyyden perusteella miehiä valitsevat ovat.

Vierailija
72/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen huolimattomuuttani kielioppivirheitä. Jos joku mun frendi dissaisi mua sen takia, se on voi voi sitten. Olen muuten ihan osaava. Mietin just, että takaisinko yhden mun kaverin asuntolainan, ei oo koskaan länkyttänyt kielenkäytöstäni. Tykkään sen asenteesta.

:) Aika hyvän heitit. 

Hyvä huumorintaju, ainaskin.

Vierailija
73/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kriteeri tuokin. Itse arvostan ihmisissä toisenlaisia arvoja.

Niin minäkin. Tekstin oikeellisuudesta voi hyvin tehdä niistä päätelmiä. En halua haaskata aikaani typeryksiin.

Vierailija
74/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kriteeri tuokin. Itse arvostan ihmisissä toisenlaisia arvoja.

Niin minäkin. Tekstin oikeellisuudesta voi hyvin tehdä niistä päätelmiä. En halua haaskata aikaani typeryksiin.

Päättelen, että olet 160/95 nainen, joka tarvitsee jonkun tekosyyn selittää miehettömyytensä, olkoon se nyt tällä kertaa tekstin oikeellisuus.

Vierailija
75/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tämä ketju on taas teini-ikäisten nillittäjien ja inttäjien valtaama :(.  

Moni vallan hurmaava ja hauska mies ja nainen joita kuntelee ilokseen ja opikseenkin, ei osaa ilmaista itseään kirjallisesti lähelläkään puhetaitonsa tasoa. Sitten taas on niitä tappavan tylsiä ihmisiä, jotka puhuvat niinkuin kirjoittava, omaa ääntään ihaillen.  Jos etsii ihmistä jonka kanssa haluaa viettää aikaa, ei ehkä kannata antaa kovin suurta painoarvoa kirjoitusnäytteille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi