Näin moni hylkää kielioppivirheiden vuoksi
http://www.iltamakasiini.fi/artikkeli/376215-yhdys-sana-on-yhdyssana-na…
Mikä saa deittailijan hylkäämään pontentiaalin kumppanin? Ei, se ei ole välttäättä ulkonäkö, hiustyyli tai harrastukset – vaan kielioppi.
Zoosk-deittisivuston teettämän kyselyn mukaan peräti 72 prosenttia nettideittailijoista piti kirjoitus- ja kielioppivirheitä riittävänä syynä skipata potentiaali kumppani. Kielioppivirheitä ei pidetty automaattisesti merkkinä sivistyksen puutteesta. Hutaisten kirjoitettu viesti kieli deittailijoiden mielestä siitä, että vastaaja on liian kiireinen tai laiska oikolukemaan viestinsä, tai mikä vielä pahempaa, häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta, kertoo aiheesta kirjoittanut NextAdvisor.
Jopa 93 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että pelkästään pisteiden lisääminen lauseiden loppuun auttaa muodostamaan positiivisen kuvan viestin kirjoittajasta. Sen sijaan YOLO-ilmaisun käyttäminen viesteissä vähensi vastausprosenttia jopa 47 prosentilla.
Onko kieliopilla väliä?
Kommentit (75)
Kriteeri tuokin. Itse arvostan ihmisissä toisenlaisia arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen huolimattomuuttani kielioppivirheitä. Jos joku mun frendi dissaisi mua sen takia, se on voi voi sitten. Olen muuten ihan osaava. Mietin just, että takaisinko yhden mun kaverin asuntolainan, ei oo koskaan länkyttänyt kielenkäytöstäni. Tykkään sen asenteesta.
Älä takaa asuntolainaa! Hyvätkin kaverisuhteet muuttuvat, laimenevat tai loppuvat itsestään ja pienistäkin syistä. Ja ihmisten asenteet muuttuvat myös. Raha-asioiden sekoittaminen on yksi parhaista keinoista päästä ystävistä eroon.
Jos kaverisuhteet muuttuvat, laimenevat tai loppuvat niin ei ole ollutkaan mitään kaverisuhdetta. Ihmisten kannattaisi oikeasti ruveta ymmärtää mitä kaveruus ja ystävyys tarkoittavat. Sitä joko on tai ei ole kaveri.
Miten erottaa kaverin oikeasta kaverista ja ystävän oikeasta ystävästä? Kerro nyt selvästi tämä asia, ole kiltti. Kahdenkymmenenviiden mahtavan ystävyysvuoden jälkeen sydänystäväni miehineen löi minua liiketoimissa puukolla selkään ja koko ihmissuhde loppui siihen. Mistä merkeistä minun olisi pitänyt esimerkiksi vuonna 1989 tietää, että hän ei ollut oikea ystäväni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En innostu minäkään kielioppivirheistä. Ja jos ihmisellä on esim. lukihäiriö, netistä löytyy ihan varmasti sovelluksia jotka auttavat korjaamaan tekstin. Eihän joka tekstaria jaksa tarkistaa, mutta nettideittaillessa luulisi sen verran jokaisen viitsivän vaivautua.
Olisit käyttänyt korjaussovellusta myös omaan viestiisi.
En usko tehneeni virhettä, mutta toki siellä voi sellainen olla. Enkä ole tässä yrittämässä tehdä vaikutusta potentiaaliseen elämänkumppaniin.
Et siis tiedä, milloin teet virheen ja milloin et. Sinulla on omat kriteerisi, mikä on täysin ok, mutta aika typerältä näyttää tuollainen osaamattomuus, valikoivuus ja epäjohdonmukaisuus oman tekstisi yhteydessä.
Ei tuo kyllä ihan toimi. Tähän sanotaan yleensä, että hyvä yritys kuitenkin. Mutta ei tuo ollut edes sitä. En tehnyt virhettä ja tiesin sen. Ajattelin vain ottaa hieman pehmeämmän lähestymistavan, kun selvästi pahoitit mielesi niin perusteellisesti.
On kyllä todella passiivis aggressiivista tekstiä sinulta, kun ensin sanot että ihan ok ja sitten haukut minut parin tekstirivin perusteella osaamattomaksi, valikoivaksi ja epäjohdonmukaiseksi.
Laitoin muuten tuonne pienen yhdyssanavirheen - lahjana sinulle :D
Teit pilkkuvirheen etkä vieläkään näe sitä. Mulle on ok, että sinä käyttäydyt, niin kuin sanoin, mutta miksi en saisi kommentoida sitä?
En ala tarkistella tekstejäni, mutta ei siellä pilkkuvirhettä ole. En ole sinua kieltänyt kommentoimasta, huomautin vain että haastat riitaa. Nyt olen kuunnellut tarpeeksi jankkaamistasi.
Toivottavasti käytät kuuntelemiselta säästyneen ajan pilkkusääntöjen kertaamiseen. Se virhe siellä on, riippumatta luetko sitä vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En innostu minäkään kielioppivirheistä. Ja jos ihmisellä on esim. lukihäiriö, netistä löytyy ihan varmasti sovelluksia jotka auttavat korjaamaan tekstin. Eihän joka tekstaria jaksa tarkistaa, mutta nettideittaillessa luulisi sen verran jokaisen viitsivän vaivautua.
En usko tehneeni virhettä, mutta toki siellä voi sellainen olla. Enkä ole tässä yrittämässä tehdä vaikutusta potentiaaliseen elämänkumppaniin.
Et siis tiedä, milloin teet virheen ja milloin et. Sinulla on omat kriteerisi, mikä on täysin ok, mutta aika typerältä näyttää tuollainen osaamattomuus, valikoivuus ja epäjohdonmukaisuus oman tekstisi yhteydessä.
Ei tuo kyllä ihan toimi. Tähän sanotaan yleensä, että hyvä yritys kuitenkin. Mutta ei tuo ollut edes sitä. En tehnyt virhettä ja tiesin sen. Ajattelin vain ottaa hieman pehmeämmän lähestymistavan, kun selvästi pahoitit mielesi niin perusteellisesti.
On kyllä todella passiivis aggressiivista tekstiä sinulta, kun ensin sanot että ihan ok ja sitten haukut minut parin tekstirivin perusteella osaamattomaksi, valikoivaksi ja epäjohdonmukaiseksi.
Teit pilkkuvirheen etkä vieläkään näe sitä. Mulle on ok, että sinä käyttäydyt, niin kuin sanoin, mutta miksi en saisi kommentoida sitä?
En ala tarkistella tekstejäni, mutta ei siellä pilkkuvirhettä ole. En ole sinua kieltänyt kommentoimasta, huomautin vain että haastat riitaa. Nyt olen kuunnellut tarpeeksi jankkaamistasi.
Toivottavasti käytät kuuntelemiselta säästyneen ajan pilkkusääntöjen kertaamiseen. Se virhe siellä on, riippumatta luetko sitä vai et.
Tungen ulkopuolisena tähän väliin, kun on niin ihastuttava jankkaus menossa. Kyllä siellä on se pilkkuvirhe. Ja myöhemmin vielä kaksi muuta heti sen yhdyssanavirhelahjan jälkeen. :)
Äidinkielen monipuolinen hallinta on tärkeää. Jos siinä on puutteita, niin voi päätellä, että todennäköisesti myös älykkyys ei ole kovin korkealla tasolla.
Oliko joku tuolla aiemmin sitä mieltä että äidinkielen hallitseminen estää omaamasta muita elämän arvoja? Sikäli kuin olen lukenut monien foorumeiden mielipiteitä maailman menosta, nimenomaan ne jotka hallitsevat kieliopin, arvostavat ns. hyviä arvoja ja noudattavat lakia. Monilla vihasivustoilla vain maksetut trollit kirjoittavat virheetöntä suomea ja heidät erottaakin helposti sen takia. Tyhmemmät peesaajat kirjoittavat kaikki huonommin.
Tämänkin palstan massapostaustrolli kirjoittaa hyvin mutta hänen tyylinsä tunnistaa ja se on ollut vuosia sama.
Vierailija kirjoitti:
Mun rakas on ruotsinkielinen, joten suomen kirjoitus ei ole ihan täydellistä. Kumminkin saan viesteistään ihan hyvin selvää, ei tulis mieleenkään lempata sen takia.
Myös puheessa saattaa tulla "annatko se kynä" mutta tuskin mun ruotsi on virheetöntä joten tasoissa ollaan
Näinpä just. On varmaan paljon tapauksia, joissa kielioppi ja oikeakielisyys ei kerro ihmisestä juurikaan. Ennemmin lemppaisin jonkun, joka jättää tutustumatta toiseen ihmiseen noin pinnallisen asian vuoksi ja koska kuvittelevat olevansa parempia.
Nykyään on tietämys lisääntynyt valtavasti esim. luki-häiriöistä yms. Luulis, että ihmiset olis sen verran sivistyneitä, että ymmärtävät sen myötä ajatella avarammin. Tiedän yhden loistavan akateemisen menestyjän, jolla on muuten luki-häiriö. Ihailen hänen avoimuuttaan asiassa ja sitä, ettei hän ole piitannut muiden sanomisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä lisäyksenä tästä erityisestä ystävästä, että osaa olla erityisen vittumainen, annettakoon se kuitenkin anteeksi. Kukaan ei ole täydellinen. Haluaisin auttaa sitä eteenpäin jotenkin.
Erityisetkin ystävät voivat muuttua, häipyä ja pettää. Ottavathan ihmiset avioerojakin, vaikka ovat vuosia luulleet löytäneensä sen oikean sielunkumppanin. On söpöä luottaa ystävään koko sydämellään, mutta järjen pitää kyllä sanoa, että olisipa ankeaa joutua maksamaan asiansa sössineen tai muuten vain kuvioista häipyneen kaverin laina. Mutta jos sinulla on varaa siihen, asia on ihan toinen.
Nro 5
No mulla on varaa. Juurikin siksi, että sattumalta sukulaisuuksissa löytyy erityistä lahjakkuutta ihan eri osa-alueilla kuin kielellisyys. Ja tämä on onnistuneesti muutettu käypään valuuttaan. Haluaisin nähdä miten pilkun nussimisella tehdään sama. Ellei kirjoita bestselleriä.
Olet siis tarjoamassa kaverillesi jonkun muun rahaa kuin omaasi?
Omaani. Itse en ole valittavasti perinyt erinäisiä lahjakkuuksia, jotta voisin tehdä rahaa. Meillä on suvussa monta polvea erinäisiä keksijöitä, kielellisesti valitettavan lahjattomia. Kaikkea ei voi saada.
Takaus olisi vain laina. Ei ehkä kuitenkaan hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas etsin vuokralaista ja pidin kirjeestä, jonka kirjoittajalla oli lukihäiriö. Tekstin läpi paistoi sydämellisyys ja rehellisyys. En kadu valintaa.
Oletko erityisopettaja tai muuten perehtynyt lukihäiriöihin? "Maallikot" nimittäin eivät pysty erottamaan, milloin on kyse todennäköisestä lukihäiriöstä ja milloin vain siitä, ettei oikeakielisyys kiinnosta. Mitkä tahansa kielioppi- tai oikeinkirjoitusvirheet eivät nimittäin ole lukihäiriötä, vaikka monet yrittävät lukihäiriöllä välinpitämättömyyttään puolustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto, kuka edes haluaa mihinkään suhteeseen tollasen kanssa?! :D
Varmaan ihanaa auvoa! :D
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen huolimattomuuttani kielioppivirheitä. Jos joku mun frendi dissaisi mua sen takia, se on voi voi sitten. Olen muuten ihan osaava. Mietin just, että takaisinko yhden mun kaverin asuntolainan, ei oo koskaan länkyttänyt kielenkäytöstäni. Tykkään sen asenteesta.
Älä takaa asuntolainaa! Hyvätkin kaverisuhteet muuttuvat, laimenevat tai loppuvat itsestään ja pienistäkin syistä. Ja ihmisten asenteet muuttuvat myös. Raha-asioiden sekoittaminen on yksi parhaista keinoista päästä ystävistä eroon.
Jos kaverisuhteet muuttuvat, laimenevat tai loppuvat niin ei ole ollutkaan mitään kaverisuhdetta. Ihmisten kannattaisi oikeasti ruveta ymmärtää mitä kaveruus ja ystävyys tarkoittavat. Sitä joko on tai ei ole kaveri.
Miten erottaa kaverin oikeasta kaverista ja ystävän oikeasta ystävästä? Kerro nyt selvästi tämä asia, ole kiltti. Kahdenkymmenenviiden mahtavan ystävyysvuoden jälkeen sydänystäväni miehineen löi minua liiketoimissa puukolla selkään ja koko ihmissuhde loppui siihen. Mistä merkeistä minun olisi pitänyt esimerkiksi vuonna 1989 tietää, että hän ei ollut oikea ystäväni?
Ei varmasti voi tietää, ihmiset muuttuvat. Olen pahoillani, että sinulle kävi noin.
Kirjoitin sydän pamppaillen viestin ihastukselleni.
Vastaus oli: "Suuri kiitos vietistäsi!"
Ei ollut turn off, vaikka kirjoitusvirhe löytyi jo ekasta vastauksesta. ;)
Kirjoitusvirheet kertovat aika paljon ihmisestä, ellei sitten ole luki- tai hahmotushäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Pilkunnussijan pilkkua ei siis saa nussia? Itse en edellytä täydellistä kieltä kumppanilta, mutta jos joku ylpeänä vaatii eikä itse osaa alkeellistakaan kielioppia, aivan varmasti huomautan apinalle asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Pilkunnussijan pilkkua ei siis saa nussia? Itse en edellytä täydellistä kieltä kumppanilta, mutta jos joku ylpeänä vaatii eikä itse osaa alkeellistakaan kielioppia, aivan varmasti huomautan apinalle asiasta.
Tää panee jo pilkkua suoraan kakkoseen.
Kaikille pilkunnnussintafetisteille tiedoksi.
Se on pilkunviilaaja. Pilkun viilaaminen=vertauskuva: pikkuasioihin, ehkä merkityksettömiin sellaisiin keskittyminen.
Nussia pilkkua? Järjetöntä, mutta raflaavaa. automyyjä/autonussija lastenhoitaja/lastennussija sairaanhoitaja/sairaannussija. Tajuatteko?
Vierailija kirjoitti:
Äidinkielen monipuolinen hallinta on tärkeää. Jos siinä on puutteita, niin voi päätellä, että todennäköisesti myös älykkyys ei ole kovin korkealla tasolla.
Tiedän ihmisiä, jotka kirjoittavat surkeasti, mutta puhuvat loistavasti ja ovat mm. voittaneet korkeakouluopiskelijoiden puhe- ja debattikilpailuja. Äidinkielen osaaminen ja tehokas viestintä on muutakin kuin pilkkusääntöjä ja kärsivällisyyttä oikolukea ja hioa tekstejään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille pilkunnnussintafetisteille tiedoksi.
Se on pilkunviilaaja. Pilkun viilaaminen=vertauskuva: pikkuasioihin, ehkä merkityksettömiin sellaisiin keskittyminen.
Nussia pilkkua? Järjetöntä, mutta raflaavaa. automyyjä/autonussija lastenhoitaja/lastennussija sairaanhoitaja/sairaannussija. Tajuatteko?
Taidat olla niitä ihmisiä, jotka puhuvat "etupyllystä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun rakas on ruotsinkielinen, joten suomen kirjoitus ei ole ihan täydellistä. Kumminkin saan viesteistään ihan hyvin selvää, ei tulis mieleenkään lempata sen takia.
Myös puheessa saattaa tulla "annatko se kynä" mutta tuskin mun ruotsi on virheetöntä joten tasoissa ollaan
Näinpä just. On varmaan paljon tapauksia, joissa kielioppi ja oikeakielisyys ei kerro ihmisestä juurikaan. Ennemmin lemppaisin jonkun, joka jättää tutustumatta toiseen ihmiseen noin pinnallisen asian vuoksi ja koska kuvittelevat olevansa parempia.
Nykyään on tietämys lisääntynyt valtavasti esim. luki-häiriöistä yms. Luulis, että ihmiset olis sen verran sivistyneitä, että ymmärtävät sen myötä ajatella avarammin. Tiedän yhden loistavan akateemisen menestyjän, jolla on muuten luki-häiriö. Ihailen hänen avoimuuttaan asiassa ja sitä, ettei hän ole piitannut muiden sanomisista.
No nytko on sitten jo oikeinkirjoituksen hallitsemisen arvostaminenkin pinnallisuutta? Tuota tarjotaan kyllä selityksenä aina, kun joku kehtaa rajata parinhaussa jonkin ihmisryhmän pois. Odottelen sitä päivää, kun joku haukkuu pinnalliseksi ihmisen joka ilmoittaa että etsii vain syvällisiä ihmisiä.