Pystyisitkö luopumaan älypuhelimesta?
Oon nyt muutaman päivän tietoisesti seurannut ihmisten älypuhelimen käyttöä.. tarkemmin ajateltuna aika järkyttävää. Luuri on todella juurtunut kouraan kiinni. Lähes jokainen tuijottaa puhelinta herkeämättä bussissa, leikkipuitossa 4 kuudesta paikalla olleesta lapsiaan vahtivasta aikuisesta naplasi puhelinta. Myös baarissa moni tuijotti laitettaan vaikka kaverit oli vieressä.. eipä sillä, olen itse ihan samanlainen. Lataan uutissivut varmasn kymmeniä kertoja päivässä. Olen koukuttunut useaan fb-ryhmään, lähinnä kirppareihin. Lähetän whatsapp-viestejä. Tätäkun palstaa availen, muutamia blogeja. Kaivan puhelunen esiin varmaan sata kertaa vaikka oikea tarve ois varmaan vaan muutaman kerran. Olenkin miettinyt voisikohan tuosta luopua ja ottaa käuttöön ihan tavallisen puhelimen? Soittaisi tai tekstaisi kun on asiaa. Lukisi nettiä koneelra kotona. Näkisi ja kokusi tätä maailmaa enemmän? Muutakin kuin sen luurinsa. Onko kellään kokemusta älypuhelimen lemppaamisesta usean vuoden jälkeen?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen surullinen tästä teknologian vyörystä ihmisten elämään, siis juuri siihen kuinka ne muuttaa käyttäytymistä. Laitteiden lisäksi tuo tuo helvetin sosiaalinen media on sellainen asia josta haluaisin eroon. Minulla on älypuhelin ja käytän siihen välillä ihan liikaa aikaa. Onhan se käteväkin, mutta kun siinä tulee ne lieveilmiöt mukana. Kaipaan aikaa ilman niitä, luulen että ne vain lisäävät ahdistusta ihmisissä, myös niissä jotka eivät sitä osaa myöntää.
Pystyisin. Vapaa-ehtoisesti ehkä en, sen verran koukussa, mutta esimerkiksi vaelluksilla mennyt viikkokin hyvin ilman, että on olluy ikävä- eipä ilman kenttää/akkua sillä paljon tee.
Tulisi elämä kyllä aika hankalaksi. Asun miljoonakaupungissa ulkomailla, joten ihan pelkästään karttapalveluiden takia puhelin on todella tärkeä, muuten olisin usein ihan eksyksissä.
En kyllä luovu, älypuhelin helpottaa elämää ihan hirveän paljon. Jos jonnekin pitää soittaa muualla kuin kotona, löytyy puhelinnumero heti firman sivuilta ja sillä saa puhelun päälle yhdellä napsautuksella. Jos soittaa numerotiedustelun kautta, tulee puhelulle järkyttävän paljon hintaa. Bussireitit ja kaikki aikataulut löytyy hetkessä, samoin minut saa kiinni heti, jos tulee oikeasti tarvis.
Ainakin etusivun kommentoijat ovat niin nuoria, että he eivät ole koskaan jääneet lukitun oven taakse tuntikausiksi tai heidän auto ei ole ikinä särkynyt illalla hiljaisella maantiellä. Itku noissa tilanteissa tulee.
En pystyisi. Tai no teoriassa ehkä, mutta sitten pitäisi olla erikseen mukana puhelin, kamera ja navigaattori, sekä pitäisi tarkistaa kaikki osoitteet, aukioloajat sun muut aina etukäteen koneella. Miksi hankkisin kaikki laitteet erikseen, kun ne löytyy jo samasta paketista?
Pystyisin, mutta miksi luopuisin. Saatan käyttää tuntikausia, kuunnellen äänikirjoja muuta hommatessa eli kuulokkeet korvilla. Missään somessa en ole mukana.
On se näppärä tarkistaa jotain juttuja muuallakin kuin kotona ollessa. Kaikki alennuskupongit on nykyään sovellusten takana.
Älypuhelimesta helposti, internetistä en.
En ole älypuhelinta koskaan hankkinutkaan. Haluan pitää älyn päässäni, enkä valuttaa sitä puhelimeen.
No jaa. Ennen älypuhelinta istuin iltaisin tietokoneen ääressä, eipä siinä suurta eroa ole. Paitsi että älykännykän sovelluksilla monen asian hoitaminen on helpompaa ja nopeampaa kuin menemällä erikseen koneelle, saa hoidettua ne ns saman tien ja pystyy hyödyntämään vaikkapa ne bussimatkat asioiden hoitoon. Luen älypuhelimella myös kirjoja, lehtiä ja päivän uutiset.
Töissä olisi ainakin tylsää ilman puhelinta.
Minulla on Nokian vanha 3310! On paras. Suosittelen.