Pystyisitkö luopumaan älypuhelimesta?
Oon nyt muutaman päivän tietoisesti seurannut ihmisten älypuhelimen käyttöä.. tarkemmin ajateltuna aika järkyttävää. Luuri on todella juurtunut kouraan kiinni. Lähes jokainen tuijottaa puhelinta herkeämättä bussissa, leikkipuitossa 4 kuudesta paikalla olleesta lapsiaan vahtivasta aikuisesta naplasi puhelinta. Myös baarissa moni tuijotti laitettaan vaikka kaverit oli vieressä.. eipä sillä, olen itse ihan samanlainen. Lataan uutissivut varmasn kymmeniä kertoja päivässä. Olen koukuttunut useaan fb-ryhmään, lähinnä kirppareihin. Lähetän whatsapp-viestejä. Tätäkun palstaa availen, muutamia blogeja. Kaivan puhelunen esiin varmaan sata kertaa vaikka oikea tarve ois varmaan vaan muutaman kerran. Olenkin miettinyt voisikohan tuosta luopua ja ottaa käuttöön ihan tavallisen puhelimen? Soittaisi tai tekstaisi kun on asiaa. Lukisi nettiä koneelra kotona. Näkisi ja kokusi tätä maailmaa enemmän? Muutakin kuin sen luurinsa. Onko kellään kokemusta älypuhelimen lemppaamisesta usean vuoden jälkeen?
Kommentit (51)
4viikkoa mökillä
1. vko menee totutellessa surkeaan 3G yhteyteen
2. vko luovutan puhelimen pöydälle
3. vko saan paniikkikohtauksia siitä missä se luuri on, mutta ei jatkuvaa tarvetta pitää sitä enää kädessä ja olo alkaa olla jo rentoutunut
4. vko mikä täällä soi? 
Kaipaan oikeita näppäimiä, ei mitään näytön taputtelua. Mutta muuten, älypuhelimet on parempia.
Helposti. Läppäri olisi kuitenkin toinen juttu :)
Odota kun tulee ne päähän laitettavat virtuaalitodellisuuslasit.
Voi paeta kokonaan toiseen todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa huomata, etten ole ainoa älypuhelimeton. (Miten me kaikki olemme eksyneet nimenoman tähän ketjuun...?) Olen tyytyväinen Nokian näppäinpuhelimeen, siinä on kaikki mitä puhelimelta tarvitsen.
Olen huomannut saman, että monella tuntuu olevan puhelin käden jatkeena. Töissä tauoilla jokainen selaa mitään puhumatta nettiä, liikenteessä pelottaa koska joku kävelee silmät luurissa auton alle.
Mullakin vanha nokialainen ja on vieläpä lankapuhelinkin. Olen oppinut käyttämään sitä puhelinta yhdellä kaädellä ja sitä ein pysty älyluureilla tekemään. En hanki koskaan. Aikuisilla lapsillanikaan ei ole. Miehellä on ja ei ole mitenkään ihastunut siihen juuri suuren koon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa huomata, etten ole ainoa älypuhelimeton. (Miten me kaikki olemme eksyneet nimenoman tähän ketjuun...?) Olen tyytyväinen Nokian näppäinpuhelimeen, siinä on kaikki mitä puhelimelta tarvitsen.
Olen huomannut saman, että monella tuntuu olevan puhelin käden jatkeena. Töissä tauoilla jokainen selaa mitään puhumatta nettiä, liikenteessä pelottaa koska joku kävelee silmät luurissa auton alle.
Mullakin vanha nokialainen ja on vieläpä lankapuhelinkin. Olen oppinut käyttämään sitä puhelinta yhdellä kaädellä ja sitä ein pysty älyluureilla tekemään. En hanki koskaan. Aikuisilla lapsillanikaan ei ole. Miehellä on ja ei ole mitenkään ihastunut siihen juuri suuren koon vuoksi.
Minun nokialaiseni ei edes ole kovin vanha, vähän toista vuotta ollut käytössä. Malli tietysti on vähän iäkkäämpi, mutta myynnissä sitä on kai vieläkin. Ei se siis mikään 3210 sentään ole, siihen en minäkään enää taipuisi. :)
Itse en kyllä älypuhelimesta luopuisi enään, on helppoa kun on karttat, aukioloajat, kalenterit ja messengerit mukana. En tosin käytä älypuhelinta koko ajan ja usein olen sen jopa unohtanut kotiin jos ei ole tarvetta puhelimelle.
Ymmärrän kyllä ihmisiä jotka eivät älyluuria halua, se on hyvin helppoa uppoutua pelien/somen/nettin maailmaan ja unohtaa muu.
Itselleni se on vaan korvannut laukussa yli 5 esinettä jota muuten joutuu raahamaan mukana.
En omista älypuhelinta enkä koe sille mitään tarvetta. Minua ei kiinnosta uutiset niin paljoa ettenkö ehdi näkemään niitä televisiosta ja lehdestä tai pöytäkoneelta. Facebookkissa käyn pöytäkoneella kerran päivässä katsomassa viestit, aina en sitäkään. Ylipäätänsä nettiä on maukavampi käyttää pöytäkoneella jossa on kunnon näyttö ja näppis. Sähköpostitkin ehdin lukemaan pöytäkoneella.
Tää on kyllä ihan sairasta. Mun elämä on älypuhelimessa!
Muuta elämää mulla ei ole..
Sain joululahjaksi älypuhelimen, koska jälkikasvu oli sitä mieltä että nyt siirretään perheen fossiili nykyaikaan. Otin sen toki käyttööni, mutta liittymäni on niin vanhanaikainen, ettei sillä pääse edullisesti nettiin. Käytän siis älypuhelintani edelleen kuten älytöntä puhelintani ennen. Eli se on vain soittamista, tektiviestittelyä ja aamuherätystä varten. Jos olisin vaihtanut liittymäni, häviäisin joka kuukausi 10-15e selvää rahaa. En halua maksaa sellaisesta liittymästä, jolla voisin lähettää viestejä tai voisin soittaa niin ja niin monta minuuttia siihen kiinteään hintaan, vain siitä ilosta, että pääsen puhelimella missä tahansa nettiin. Haluan maksaa vain käyttämistäni palveluista, haluan maksaa puheluista minuuttitaksan ja tekstareista kappalehinnan, en halua maksaa niistä minuuteista ja kappaleista, jotka jäävät kuukausittain käyttämättä. Minun ei tarvitse päästä nettiin kuin kotona, ja kotona minulla on tämä pöytäkone.
Itellä ei vielä puoli vuotta sitten ollut älypuhelinta (olen 25) ja hyvin pärjäsin silloin. Sillon tosin tunsin itseni erilaiseksi kun ite olin ainut joka ei räplännyt puhelinta, siis välillä tuntu ett puolitutut ihmiset piti mua outona kun en ikinä ollu känny kädessä. Nyt sitt kun on älykännykkä nii aina selaan nettiä/whatssappii ihan mitä vaan, koska jotenkin surullista kyllä se saa mut tuntemaan että kuulun joukkoon.
Mulla on nyt toinen älypuhelin käytössä, joten en oo kuulunut joukkoon vielä montaakaan vuotta, mutta sanottakoon, että en varmaan osaisi enää siitä luopua. Fb:ssä tulee aika paljon surffattua kännykällä, ja tsekkailtua sitä huvikseen pitkin päivää, mutta osaan kyllä irrottautua laitteesta tarvittaessa.
Tänne kirjoittelen läppärillä, en koskaan kännykällä enkä edes tabletilla. En jaksa sitä hidasta näpyttelyä pienillä näppäimillä, läppärillä on supernopea kirjoittaa verrattuna älylaitteeseen eikä ole mitään ennakoivaa tekstinsyöttöä kirjoitusvirheitä aiheuttamassa.
Minä ajattelin kohta tehdä näin ja vaihtaa Nokian 3310.
Minä olen liki 60vuotias ja tämä älypuhelin on paras keksintö elektroniikkavempaimista.
Mulla ei ole edes mikroaaltouunia ollut koskaan.
Minulla ei ole älykännyä, eikä tule. Niin kauan kuin jostain löytyy vielä näitä vanhanaikasia kännyköitä.
Tekee ihmisistä älyvapaita, toivon ettei niitä ois koskaan keksitty. Lapseni(teini) on ihan addiktoitunut siihen. Mitään ei voi tehdä ilman sitä paskalaattaa. Koko elämä on teinillä siellä älyvapaalaatassa. Kuka helvetti sen laitteen keksi, joutais hirteen. :(
tai siis niitä vanhanaikasia, en kirjottele kännykästä vaan tietokoneelta. En edes tiedä missä kännykkäni on.
t.viesti37
Vierailija kirjoitti:
Huomasin älypuhelimesta koituvan jos jonkinlaista haittaa, joten nyt minulla on Nokian vanha kännykkä ja mielenrauhani on palannut.
Voin suositella ihan jokaiselle, älypuhelimesta on enimmäkseen vain pelkkää harmia!