Kuinka pitkä työpäivä on normaali Amerikassa?
Pohdinta liittyy Mirandan työtunteihin Sinkkuelämää sarjassa, jossa lyhenetty työviikko oli 50-55 tuntia/viikko. Eli mikä sitten on normaali? Vai onko joku 60-70 tunnin työviikko normaali vaan korkeapalkka-aloilla kuten asianajajat jne.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
AP kysyi Amerikasta. Kaikki vastaavat vain USA:sta. Ilmeisesti jos kysyttäisiin Euroopasta, riittäisi kun kerrottaisiin vain esim. Iso-Britanniasta
No ei nyt ole alkuunkaan sama. Kanadasta puhuttaessa puhutaan Kanadasta, Väli- ja Eteläamerikka on mahdotonta pilkkoa tuolla tavalla. Vrt. Argentiina, Ecuador, Suriname yms..
Vierailija kirjoitti:
Koulujen lomat on kesäkuun alkuviikoista elokuun loppuun eli 2 ja puol kuukautta. Riippuen paljonko on talven aikana tullut lunta -> jos on lunta maassa niin koulut on suljettu. Tietty määrä päiviä on varattu lumipäiville. Jos nämä päivät ylittyvät joutuu niitä korvaaman ja kesäloma siirtyy. Näin kävi viime vuonna.
Meillä oli viime vuonna ekaa kertaa kalenteriin varattu make up päiviä. Keväällä 2014 niitä olis tarvittu, mutta kun ei ollut niin päätyivät pidentämään koulupäivää puolella tunnilla kuukauden ajan. Viime vuonna lunta tuli vain lomalla yhtenä päivänä ja tänä vuonna silleen että lapset pääsi koulusta tunnin etuajassa eli vain yhtenä päivänä lunta ja silloinkin riittävän myöhään ettei haitannut koulua.
Terveisiä metro Atlantan alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Kun luen näitä, niin aion varmasti äänestää vasemmistoa seuraavissa vaaleissa. Tätäkö se Sipilä ja kumppanit haluaa Suomeenkin? Ihmisten loppuunajamista ja 100h työviikkoja. Aivan sairasta. Ei elämän ole tarkoitus olla 24/7 työntekoa, se on orjuutta.
Työ on jo nyt monelle lähes ympärivuorokautista. Itse olin vuosia yksin vastuussa erään yrityksen viestinnästä. Ideoin vapaalla juttuaiheita, tarkistin tekstejäni, käsittelin valokuvia iltaisin rauhassa kotisohvalla, pidin yhteyksiä jopa mediaan vapaapäivinäkin. Työni oli luovaa ja silti tulostavoitteista. Hyvä puoli on ollut se, että olen saanut tehdä sitä itsenäisesti. Ei monenkaan työ ole enää sellaista, että voi ikään kuin sulkea aivonsa työasioilta klo 16.30. Aivot toimivat koko ajan, ei mielelle voi mennä sanomaan, että lopetapa nyt. Eikä työaikakaan yksinkertaisesi riitä esim. ideoimiseen. Mutta etuni ja palkkani ovat olleet aina verrattain hyvät ja sitä satoa nautin nyt. No, opinpahan kovaan työhön ja samalla lapsen ja nuoren äitinä organisoimaan ja kestämään kovaakin stressiä. Nykyisin tuntuu siltä, että ihmiset elävät jossain kuplassa ja eivät siedä mitään ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän jos siellä Manhattanin alueilla, joissa nuo näyttää asuvan, hinnat on niin korkeat, että luulisi niiden painavan pitkää päivää. Sarjan Carrie sen sijaan ei näytä sitä tekevän.
Ei, Carrie ostelee Manolo Blahnikeja ja asuu isossa (vaikka vuokrasäännöstellyssä) asunnossa kolumnistin palkalla :D Ihan heti en yhtä epätoimivaa yhtälöä keksi.
MÄ EN TAHDO OLLAAA ENÄÄ CARRIEEE, HUUTAAA MARRY MEEEEE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun luen näitä, niin aion varmasti äänestää vasemmistoa seuraavissa vaaleissa. Tätäkö se Sipilä ja kumppanit haluaa Suomeenkin? Ihmisten loppuunajamista ja 100h työviikkoja. Aivan sairasta. Ei elämän ole tarkoitus olla 24/7 työntekoa, se on orjuutta.
Missä tynnyrissä elät? Sama meininki on pk-seudulla ainakin rahoitus-, konsultti- ja lakipuolella -normityöviikko on 60h ja tavallinen 80h ja nuoret/junnut vääntää 100h/vko . Ainut vaan että USA:ssa on mahdollisuus tienata palkkatyöllä hyvin, Suomessa ei.
Siellä on pakko, jos meinaa esim. Nykissä asua. Ei se ole mikään ihmemaa, jossa ei ole veroja :D Siellä on älyttömästi mitä kummallisempia piilomaksuja, bensa melkein samanhintaista, sairaanhoito ei tod. ole ilmaista, vaikka on vakuutus, ruoka on samanhintaista, asunnot kalliita ja asuntoverot ovat aivan älyttömiä 5000dollaria/kk perheasunnosta.
Siinä olet oikeassa, että on mahdollista tienata enemmän, mutta muuten aina jaksaa naurattaa ihmisten käsitys, että Suomessa maksetaan niin paljon veroja ja USAssa muka ei, ja kuinka kaikki on niin paljon halvempaa USAssa. What a load of BS.
Mista noita numeroita vetelit? Ei missaan asuntoVERO ole noin paljon, meilla n.$6000/vuosi. Bensa on $1.78/gallona = n. 4 litraa. Ulkona syominen paljon Suomea halvempaa, parhaillaan lempiravintolassani on tarjous: kaksi illallista $25.00, sisaltaa keiton tai salaatin, paaruoan ja jalkiruoan.
Vierailija kirjoitti:
AP kysyi Amerikasta. Kaikki vastaavat vain USA:sta. Ilmeisesti jos kysyttäisiin Euroopasta, riittäisi kun kerrottaisiin vain esim. Iso-Britanniasta
Amerikalla tarkoitetaan USA:a.
Vierailija kirjoitti:
9 to 5
Selvennän vielä, että tämä on aika kun yleensä ollaan normaalisti toimistolla, mutta toimistoajan ulkopuolellakin joutuu usein työskentekemään eli useimmiten kotona. Työmatkoja myös kymmeniä vuoden aikana, mutta hyvä palkka, ja hyvät lomat.
Vierailija kirjoitti:
Olin 2 vuotta töissä lähessä Los Angelesia ja työpäivä rahoitusalalla alkoi 8.00 ja päättyi noin 18.00 aikaisintaan. Mutta siinä työpäivän aikana saattoi käydä kuntosalilla, juoruilla pari tuntia puhelimessa, käydä shoppailemassa jne. eli pitkä työpäivä oli pelkkä myytti. Oli tärkeää olla paikalla varhain aamulla ja myöhään illalla, välissä sai tehdä melkein mitä halusi, kunhan tulosta syntyi.
Sama Suomessa. Asiantuntijoilla, päälliköillä ja johdolla on palavereita talon ulkopuolella. Kyseisiin palavereihin mennään liikuntavaatteissa.
Mä en ymmärrä miten jotkut jaksaa tehdä töitä 100h/viikko :/
Vierailija kirjoitti:
Amerikalls tarkoitetaan Suomessa käytännössä Yhdysvaltoja. Ap tuskin haluaa tietää Nigaraguan oloista. Mulla on kuva että työhullujen Japanissakin työtekijän asema on parempi kuin Yhdysvalloissa.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis näillä tunneilla tehdään 7 päivää viikossa töitä? Ja tyyliin 14-15 h/pvä? Onko toi edes sallittua? Onhan ylitöitäkin rajattu jne. ? Kuka helvetti jaksaa painaa tuollaisia tunteja? Rahaa varmaan tulee, mutta missäs välissä sitä kerkeää tuhlata :D sosiaalinen elämä? sitä ei sit enää ole vai? So Sick!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tynnyrissä elät? Sama meininki on pk-seudulla ainakin rahoitus-, konsultti- ja lakipuolella -normityöviikko on 60h ja tavallinen 80h ja nuoret/junnut vääntää 100h/vko . Ainut vaan että USA:ssa on mahdollisuus tienata palkkatyöllä hyvin, Suomessa ei.
Siellä on pakko, jos meinaa esim. Nykissä asua. Ei se ole mikään ihmemaa, jossa ei ole veroja :D Siellä on älyttömästi mitä kummallisempia piilomaksuja, bensa melkein samanhintaista, sairaanhoito ei tod. ole ilmaista, vaikka on vakuutus, ruoka on samanhintaista, asunnot kalliita ja asuntoverot ovat aivan älyttömiä 5000dollaria/kk perheasunnosta.
Siinä olet oikeassa, että on mahdollista tienata enemmän, mutta muuten aina jaksaa naurattaa ihmisten käsitys, että Suomessa maksetaan niin paljon veroja ja USAssa muka ei, ja kuinka kaikki on niin paljon halvempaa USAssa. What a load of BS.Mista noita numeroita vetelit? Ei missaan asuntoVERO ole noin paljon, meilla n.$6000/vuosi. Bensa on $1.78/gallona = n. 4 litraa. Ulkona syominen paljon Suomea halvempaa, parhaillaan lempiravintolassani on tarjous: kaksi illallista $25.00, sisaltaa keiton tai salaatin, paaruoan ja jalkiruoan.
Juu ja onhan täälläkin tulovero. Meillä se oli viimeks verotusta tehtäessä 11%.
Mä olin useamman vuoden New Yorkissa töissä rahoitusalalla ja virallisesti työaika oli 9-17mutta käytännössä kyllä päivät venyivät. Työpaikalla piti näkyä ja iso osa päivästä meni networkkailuun ja omien saavutustensa promoamiseen, tämän opin kantapään kautta kun ekan vuoden kuvittelin tulosten ja työn laadun puhuvan puolestaan, vasta kun aloin häpeilemättä promota itseäni niin ylennykset alkoivat osua kohdalle.
Olin yleensä toimistolla kahdeksaan mennessä ja kotiin lähdin aikaisintaan kuudelta, useimmiten kuitenkin vasta seitsemän jälkeen.
Olin saman yrityksen palveluksessa myös kolmessa muussa maassa ja vaikka päivät USA:ssa venyivät niin työaika tuli kyllä käytettyä palvon tehokkaammin muualla.
WTC tornien sortuessahan kävi ilmi että suurin osa ihmisistä ei ollut töissä siihen aikaan, vaikka olisi pitänyt olla. USAlaisten työmoraali ei yllä lähellekkään suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
No äläpäs nyt. Jos minulla on aamulla palaveri japanilaisten kanssa klo 8 ja illalla jenkkien, työaika on jäykästi laskettuna yli 12h. Mutta tuossa välissä teen muutakin kuin työtä eli ajan kotiin toimistolta, käyn kaupassa, teen ruokaa ja illalla avaan koneen siihen palaveriin. Itse pidän huolen että oikeasti pitkiä päiviä ei tule kuin muutama kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulee sillon tällöin yli 100h viikkoja ja 300h kuukausia, mutta ei sentään aina ja jatkuvasti. En tiedä miten työnantaja piilottaa laittoman suuret ylityömäärät työsuojelulta.
t. suomalainen insinööri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä olet oikeassa, että on mahdollista tienata enemmän, mutta muuten aina jaksaa naurattaa ihmisten käsitys, että Suomessa maksetaan niin paljon veroja ja USAssa muka ei, ja kuinka kaikki on niin paljon halvempaa USAssa. What a load of BS.Mista noita numeroita vetelit? Ei missaan asuntoVERO ole noin paljon, meilla n.$6000/vuosi. Bensa on $1.78/gallona = n. 4 litraa. Ulkona syominen paljon Suomea halvempaa, parhaillaan lempiravintolassani on tarjous: kaksi illallista $25.00, sisaltaa keiton tai salaatin, paaruoan ja jalkiruoan.
Vasuri av mamman logiikalla bensa on kalliimpaa jenkeissä, kun täällä 1.25 ja jenkeissä 1.7. 😑
Siinä olet oikeassa, että on mahdollista tienata enemmän, mutta muuten aina jaksaa naurattaa ihmisten käsitys, että Suomessa maksetaan niin paljon veroja ja USAssa muka ei, ja kuinka kaikki on niin paljon halvempaa USAssa. What a load of BS.