!!!!!!!!! Kissa pöydälle: Paljonko olisit valmis pienentämään palkkaasi? !!!!!!!!!!!
Jokainen meistä tietysti toivoo, että maamme talouden lähestyvä kaatuminen saataisiin estettyä, mutta kuinka moni av-palstalaisista on OIKEASTI valmis ITSEKIN tekemään uhrauksia tämän asian eteen?
Siis paljonko olisit valmis tinkimään palkastasi?
Olisiko parasta ottaa tasa-arvoisesti kaikilta pois esim. 5%? Tai härskisti kaikilta samat eurot eli 200 €/kk?
Nettotulot pienenisivät vähemmän ja hintojen laskiessa saisit kk-tuloillasi ostettua melkein saman verran kuin ennenkin. Näin olisi sisäinen devalvaatio suoritettu.
Jos tästä emme ole valmiita itse päättämään, vuonna 2018 sen tekevät puolestamme toiset EU-maat...
Kommentit (56)
Ilman mitään muita seurannasvaikutuksia korkeintaa 2%. Mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen, kuin suurin osa tuntuu ajatteleva. Aikoinaan markkaa devalvoitiin monesti 5 - 7 %, mutta ainakin pari kertaa 1957 ja 1967 yli 30%, siis käytännössä palkat aleni yhdessä yössä 30%. Jujuna oli, että ostovoima ei kutistunut samalla noin paljoa, sillä vain tuontitavarat, materiaalit, yms kohosivat, mutta esimerkiksi kotimainen työ, materiaalin hinta, jne pysyi samana.
Eli jos kerrannaisvaikutuksia (verotuksen lasku, kotimaisen työkustannusten vähenemän siirtyminen kuluttajahintoihin, työllisyyden lisääntyminen kilpailukyvyn mukana, jne), niinkuin oletettavissa on, niin olen valmis alentamaan palkkaani vaikka 30%. Tai siirtymään vaikka oravannahkatalouteen. Ostovoima kulloisellekin korvaukselle työstäni on ratkaiseva, ei joku euromäärä.
En yhtään. Kollegani tekee samaa työtä Norjassa kuin minä täällä, hän saa 25% parempaa palkkaa, kaikki lomarahat verottomana, ja työnantaja tuki sponsoroimalla vuokrat ensimmäiset 3 kk ja nyt aikoo ostaa verottoman sähköauton joka maksaa siellä vain puolet siitä mitä Suomessa, ja bonuksena valtio antaa ilmaiset sähköt autoon.
Odotan että meidän Norjan toimistolta vapautuisi paikka. Kuka tänne Suomeen enää haluaa jäädä paitsi poliitikot ja sosiaalietuuksista nauttivat? Yritysjohtajat ja asiantuntijat ja jopa perusduunarit lähtee muualle, kuka tänne jää sossutapauksille maksumiehiksi jos veronmaksajat lähtee?
Vierailija kirjoitti:
Ilman mitään muita seurannasvaikutuksia korkeintaa 2%. Mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen, kuin suurin osa tuntuu ajatteleva. Aikoinaan markkaa devalvoitiin monesti 5 - 7 %, mutta ainakin pari kertaa 1957 ja 1967 yli 30%, siis käytännössä palkat aleni yhdessä yössä 30%. Jujuna oli, että ostovoima ei kutistunut samalla noin paljoa, sillä vain tuontitavarat, materiaalit, yms kohosivat, mutta esimerkiksi kotimainen työ, materiaalin hinta, jne pysyi samana.
Eli jos kerrannaisvaikutuksia (verotuksen lasku, kotimaisen työkustannusten vähenemän siirtyminen kuluttajahintoihin, työllisyyden lisääntyminen kilpailukyvyn mukana, jne), niinkuin oletettavissa on, niin olen valmis alentamaan palkkaani vaikka 30%. Tai siirtymään vaikka oravannahkatalouteen. Ostovoima kulloisellekin korvaukselle työstäni on ratkaiseva, ei joku euromäärä.
Koko homma olisi putkessa, jos silloin aikanaan olisi päätetty 5,94573 sijasta vaikka lukuun 7,94573. Meillä menisi lujaa, vaikka duunarit ympäri maan olisivat huutaneet kurkku suorana. Ja ei kannata painaa peukkua ylös tai alas, jos ei ymmärrä mitä nuo luvut on ja mitä ne vaikuttavat.
Miten olisi vaikka kansanedustajien YTt vaihteeksi???
Suomessa on liikaa kansanedustajia väkilukuun nähden, Ruotsissakin taitaa olla vain kolmasosa siitä mitä Suomessa. Siinähän säästäisi heti vaikka millä mitalla!
Sitä paitsi Ruotsissa ei kukaan vaan väsynyt ex-julkkis tai muu pääse kansanedustajaksi tai ministeriksi, pitää olla valtiotieteiden, oikeustieteiden tai kauppatieteiden tutkinnot vähintään. Näin Ruotsi takaa kansalaisilleen laadukkaan kansanedustuksen.
Mä olen tinkinyt palkastani jo viimeiset 5 vuotta. Työtehtävät muuttuneet vaavivammiksi, nimike muuttunut myös sen mukaiseksi, palkka vaan ei.
Voisin pienentää 5 %, jos samalla lyhennettäisiin työmäärää tai -aikaa.
Ainakin muutama vuosi sitten Ruotsissa kaikki yli 100 000 eur (joitakin vuosia sitten rajasumma oli muistaakseni tuo) vuodessa tienaavat joutuvat maksaa valtiolle 5% lisäveron, muutenhan siellä on tasaverotus ja kunnallisverotus kuten Virossakin.
Ruotsin suurituloset ovat itse suostuneet tuohon, eivät liene niin ahneita kuin suomalaiset suurituloiset?
Miksi Suomi muuten roikkuu tuossa vanhanaikaisessa porrastetussa verotusmallissa jos naapurimaat Ruotsi ja Viro ovat olleet tasaverotuksessa jo iät ja ajat?
Mun brutto on 2133e/kk, ehkä tuon 33e olisin valmis nipistämään yhteiseksi hyväksi, jos muut tekisivät samoin.
Todellisuudessa mun työtehtävät ovat kasvaneet ja vastuu on suurentunut. Palkan pitäisi nousta, mutta kun korotukset eivät ole tällä hetkellä sallittuja työpaikallani.
Paljonko olisitte valmiit alentamaan palkkojanne, jos kaikki kotimainen tavara ja palvelu olisi vaikka 10% halvempaa, ulkomainen 10% kalliinpaa?
Eli esimerkkinä vaikka parturit, lääkärimaksut, suuri osa ruoasta, kotimaiset vaatteet, jne halpenisi. Autot, iphonet, ulkomaiset vaatteet, jne kallistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Voisin pienentää 5 %, jos samalla lyhennettäisiin työmäärää tai -aikaa.
Pienentäisitkö 100%, jos samalla suhteella lyhenisi työmäärä ja aika?
En yhtään. Teen peräsuoli pitkänä töitä raskaalla matala palkka alalla.Pakollisten menojen jälkeen ruokaan ja elämiseen jää n. 300€/kk.
Palkan alennus tarkoittais sitä, voisin hyvillä mielin lakata syömästä, että saahaan suomi nousuun..
Missä ihmeen kuplassa ap oikein elää? Tää maa on täynnä ihmisiä, jotka työskentelevät matala palkka aloilla, ja mihinkään ylimääräiseen ei rahaa jää. Kaikki on vuosien mittaan kallistunut, mutta palkka ei näillä matalapalkka aloilla juurikaan ole noussut.
Tienaamaan brutto 1100e kk joten päättäjien mielestä varmaan 200e vähemmän ei haittaa mitään. Meillä on muutama lapsikin. ..
Vierailija kirjoitti:
Paljonko olisitte valmiit alentamaan palkkojanne, jos kaikki kotimainen tavara ja palvelu olisi vaikka 10% halvempaa, ulkomainen 10% kalliinpaa?
Eli esimerkkinä vaikka parturit, lääkärimaksut, suuri osa ruoasta, kotimaiset vaatteet, jne halpenisi. Autot, iphonet, ulkomaiset vaatteet, jne kallistuisi.
Pikaisella mietinnällä 9 - 12 %. Alle kymmenellähän tuo ei toteutuisi heti, mutta jatkossa tietysti työllisyys lisääntyisi ja sitä kautta ehkä keskimääräinen luku tippuisi alle kymmeneen.
En yhtään. Osa-aikainen työ ja nytkin jo joudun hakemaan kelasta rahaa,kun palkka ei riitä
Minä voisin pidentää päivittittäistä työaikaani esim. 20 min. Tavallaanhan sekin olisi palkan alennus, ostovoimani ei kumminkaan heikkenisi. Tällä hetkellä palkka on 2000€/kk.
Nyt ihan oikeasti: kirjoitti:
Jokainen meistä tietysti toivoo, että maamme talouden lähestyvä kaatuminen saataisiin estettyä, mutta kuinka moni av-palstalaisista on OIKEASTI valmis ITSEKIN tekemään uhrauksia tämän asian eteen?
Siis paljonko olisit valmis tinkimään palkastasi?
Olisiko parasta ottaa tasa-arvoisesti kaikilta pois esim. 5%? Tai härskisti kaikilta samat eurot eli 200 €/kk?Nettotulot pienenisivät vähemmän ja hintojen laskiessa saisit kk-tuloillasi ostettua melkein saman verran kuin ennenkin. Näin olisi sisäinen devalvaatio suoritettu.
Jos tästä emme ole valmiita itse päättämään, vuonna 2018 sen tekevät puolestamme toiset EU-maat...
Vuosiansioni on 65 000 ja en ole valmis palkanalennukseen. Syyt tähän haluttomuuteen on että olen pienessä palkkakuopassa ja neuvottelen parhaillaan palkakorotuksesta. Olen töissä yksityisessä yrityksessä, joka maksaa henkilöstölleen kilpailukykyistä palkkaa. Palkan pakkoalennus valtion taholta ei lisää tämän yrityksen myyntiä tai lisää palkattavaa henkilöstöä. Sen sijaan palkanalennus pienentäisi valtion verotuloja.
Voin maksaa esim. 2-3% enemmän veroja ja päivähoidon maksukorotukset on ihan ok, vaikka isot korotukset harmittaakin. Sen sijaan eläke- ja sosiaaliturvamaksujen korotukset työntekijälle ei ole mitään muuta kuin tulonsiirtoa työntekijältä työnantajalle. en pidätä hengitystäni että yritysten investoinnit tuon johdosta lisääntyisivät.
Nyt pitää saada kotimainen kulutus käyntiin ja ihmiset töihin sekä panostaa uusi ja olemassa oleviin vientialoihin. Kotimainen kulutus ja vienti on ne millä tästä suosta noustaan, ei kansalaisten taloudellisen tilanteen kurjistaminen valtion taholta.
Lukekaa tämä http://vastavalkea.fi/2015/10/09/suomen-hallituksen-tuhokapitalismi-nao…;
Ostovoima on pienentynyt koko ajan, näillä jo nykyisillä sopimuksilla, eli ei meillä ainakaan ole tullut mitään korotuksia, vain lisämaksuja ja veronkorotuksia.
Tietenkin pitäisi prosenteissa kaikilta ottaa ja määrittää alaraja josta ylöspäin tienaavilta leikataan.
Pettymys oli suuri, kun tajusi mitä tämä hallitus puuhaa - leikkaukset köyhiltä ja sairailta sekä pienyrityksiltä.
Mieti mikä osuus tuo 200e olisi tuloista 1000e/kk: 20% ja vaikka 7000e/kk: 2,9%