Lukemaan oppiminen
Hei!
Tämä ei oikein sopinut minkään otsikon alle...
Kuinka pienenä lapsen opettaminen huippuälykkääksi pitää aloittaa? Tavoitteena on päästä Guinnesin ennätysten kirjaan nuorimpana lukutaitoisena. Potentiaalia vauvalta löytyy, vanhemmat ovat todella älykkäitä ja sisarukset ovat lukeneet 5 - 6 vuotiaina ilman erityistä opettamista. Tällä hetkellä sisarukset ovat luokkansa parhaita eikä koulussa ole ongelmia poikkeuksellisen älykkyyden takia.
Vauva on tällä hetkellä kolmen päivän ikäinen. Sisarukset lukevat vauvalle Shakespearea, jota vauva jaksaa kuunnella kiinnostuneena. Ilmeisesti näkökyky on vielä rajoituksena kirjainten opettamiselle. Onko lukeminen ja musiikin kuunteleminen tässä vaiheessa ainoat keinot???
Nimim: Ylpeä isä
Kommentit (2)
Osaisi jo nyt muutaman sanan, ja osaisi kohdistaa katseen näytettävään tekstiin,, joten peli on jo menetetty. Sori.
mutta olen lukenut, että vauva/aikuinen oppii sitä, mistä saanut harjoitusta ja mistä kiinnostunut.
Jos mukavaa sanalappuleikkiä leikkii 1-vuotiaan kanssa ja molemmilla on hauskaa, niin kyllähän lapsi oppii lukemaan samaan aikaan kuin puhumaan. Mutta onko siinä järkeä, onkin jo eri asia.
Itse ajattelin lastentarhanope-opiskelijana, että minä toimin ohjeiden ja kirjojen mukaan ja lapseni oppivat sitten lukemaan pienenä. Nyt vanhin lapsi jo 4 v enkä ole jaksanut sanalappuja käyttää kotona (töissä kyllä). Sormea valutan kirjan sivuilla ym. kielellistä tietoisuutta. Tutkijoiden mielestä paras aika oppia lukemaan olisi 4-5-v, kun suomalaiset joutuvat odottamaan 7-vuotiaaksi. (se voi olla herkkyyskauden kannalta liian myöhäistä).
t. lto-äippä