Laitatko sinäkin lapsesi sunnuntaina kerjäämään ja häiriköimään ympäri kyliä?
Onko mielestäsi oikein käydä kolkuttelemassa tuntemattomien ovia karkinhimossa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset virpoo vasta seuraavan viikon lauantaina"oikeana päivänä". Suomalaiset virpoo nyt sunnuntaina ja ruotsinkieliset ens lauantaina. Ei käydä kuin isovanhempien luona.Viedään pääsiäis kukka.
Viettekö myös yhdys sanan?
teini ei tarvi karkkia, se tarvii rahaa! vitsa sulle palkka mulle! onneksi on ronskimmankokoinen teinipoika joten uskovat kerralla eikä tuo kotiin mitään s-kaupan halppismunahöpötyksiä. viimevuonna melkein satanen, tänä vuonna tavoite kaksinkertaistetaan! laittaisinkohan miehen mukaan? se on niin söpö jenkkisiilissään, vähän kuin tipun untuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voisi vain laittaa oveen lapun "virpominen kielletty" sen sijaan, että pahoittaa mielensä jo etukäteen, ennen kuin kukaan on edes yrittänyt virpoa?
Lähtökohta on se, että ne jotka virpomista haluavat laittavat lapun, joka toivottaa virpojat tervetulleeksi. Laputtomat ovet saisivat olla siten rauhassa tältä uskonnollisen perinteen varjolla käytävästä kerjuusta.
Ai sinä päätät, että kaikki lapsettomat ajattelevat kuten sinä. Miten mielenkiintoista.
Miten lapsettomuus tähän liittyy?
Vierailija kirjoitti:
teini ei tarvi karkkia, se tarvii rahaa! vitsa sulle palkka mulle! onneksi on ronskimmankokoinen teinipoika joten uskovat kerralla eikä tuo kotiin mitään s-kaupan halppismunahöpötyksiä. viimevuonna melkein satanen, tänä vuonna tavoite kaksinkertaistetaan! laittaisinkohan miehen mukaan? se on niin söpö jenkkisiilissään, vähän kuin tipun untuvaa.
Mä voin kuvitella tän tilanteen, kun avaa oven ja siellä seisoo teini ihan nolona "äiti käski virpomaan"
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin kuvitella tän tilanteen, kun avaa oven ja siellä seisoo teini ihan nolona "äiti käski virpomaan"
:D
höpöhöpö me kyllä kannattaa, rahankiilto silmissä teipataan kananhöyhentä koivunvitsaan ja oville kolkuttelemaan! koko perheellä askarrellaan, tää on sitä laatuaikaa!
Mikään ei pakota avaamaa ovea. Vois vanhemmat ite ostaa ne suklaa munat ni ei tarvii tuntemattomilta niitä kerjätä. Meillä suklaat menee omalle lapselle.
Ei tuo poika suostu enää. Mutta odotan virpojia innolla. Jos kukaan ei virvo, niin ei tule tervettä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Empä usko että sunkaan ovea kovin moni tuntematon kolkuttaa. Lopeta jo heti alkuunsa tämä rutina.
Joo, joka pääsiäinen sama kitinä. On se omituista, ettei aikuinen ihminen osaa tuollaista tilannetta hoitaa itsenäisesti ilman turhaa valittamista. Laittaa lapun ovelle tai ei avaa ovea, siinä koko juttu. Ykkösvaihtoehton parempi. Liian vaikeaa?
En näe virpomisperinteessä mitään pahaa ja olen ihmetellyt aggressiota, jota se palstalla herättää. Vastaavasti marraskuussa ei näy kauheasti paheksuntaa tai raivoa Pyhäinpäivän alla kun pari vuotta Suomessa tapana ollut Halloween lähestyy. Halloweeninahan uhkaillaan (karkki tai kepponen), Palmusunnantaina luvataan hyvää (tuoreeks, terveeks tulvaks vuodeks).
Täällä on mammoja joilla on kaapit täynnä keksejä ja karkkeja joita käyvät napsimassa tuon tuostakin. Aikuiset ihmiset tekevät avauksia erilaisista karkkimerkeistä. Silti lapsille, jotka ovat laittautuneet ja opetelleet hienon pitkän lorun, ei haluta antaa mitään. Ihme kansaa.
Vastauksena kysymykseen: lapset jo niin isoja, että eivät käy virpomassa. Meille varataan pieniä virpojia varten kulhollinen karkkia, kuunnellaan loru, annetaan karkit, otetaan vastaan koristellut pääsiäisoksat, jotka laitetaan vaasiin ja saavat koristaa kotia pääsiäisen yli. Kivittäkää, olkaa hyvä.
Noidiksi pukeutuneet pienet virpojat ovat ihan tervetulleita kauniisti koristeltuine oksineen. Mutta teini-ikäiset tavallisissa vaatteissaan paljaiden vitsojen kanssa saisivat pysyä poissa - onpa ollut ovella sellaisiakin virpojia, joiden naama venähtää, kun saavat karkkia, ja joku on jopa sanonutkin, että "eiks sulla oo rahaa antaa".
Minusta olisi ihanaa, kun tulisivat. Mun ongelma vuodesta toiseen näyttäis olevan, etten muista ikinä ostaa niitä suklaamunia ja karkkeja, kun en sellaisia itse syö.
Mutta ehkä tänä vuonna muistan, vaikka en oikeasti usko, että mitään ruuhkaa tuolla ovellani tulee olemaan.
Siitä pitävät huolen jo nämä kaikesta valittavat hapannaamat. Eivät uskalla lapset enää virpoa.
Vierailija kirjoitti:
Noidiksi pukeutuneet pienet virpojat ovat ihan tervetulleita kauniisti koristeltuine oksineen. Mutta teini-ikäiset tavallisissa vaatteissaan paljaiden vitsojen kanssa saisivat pysyä poissa - onpa ollut ovella sellaisiakin virpojia, joiden naama venähtää, kun saavat karkkia, ja joku on jopa sanonutkin, että "eiks sulla oo rahaa antaa".
Veit sanat suustani. Pikkuisille noidille löytyy karkkia ja ehkä vähän rahaakin, mutta nämä teinit saavat hommata siideri/kaljarahansa ihan muualta.
Onneksi ei ole lapsia ja onneksi on kerrostalossa ovikoodi.
Kaikesta sitä pitääkin mielensä pahoittaa.... itse olen lapseton, soluasunnossa asuva opiskelija ja kämppisten kanssa ostettiin just suklaamunia palkoiksi noille virpojille. Tuskin niitä montaa tulee, mutta tulisi nyt edes joku. Tulee omat virkopismuistot mieleen ja onhan nääkin tälläisia kivoja vuodesta toiseen toistuvia perinteitä.
On oikein käydä kolkuttelemassa tuntemattomien ovilla kun on asiaa (tyhjäsoitot ei tietenkään ole ok). Oliko ap:lla muuta kysyttävää.
Naurettavaa väittää vanhaa perinnettä kerjäämiseksi ja häiriköinniksi. Tuonhan pitäisi lisätä hyvää mieltä ja yhteisöllisyyttä. En minä mennyt lapsena kenenkään ovelle riehumaan vaan kysyin ensin saako virpoa. Ja mulle se oli oikein odotettu juhla kun tykkäsin askarrella niitä vitsoja ja lasketella loruja hienosta pikkunoidan asusta puhumattakaan. Sanotaan nyt vielä, että vanhempani ovat työssäkäyviä luterilaisia veronmaksajia ja äitini on edelleen karkkitehtaan duunarina seudun pikkunoitien lempikohde. Että ihan niitä lapsia ajatellaan! Lasten juttuhan tämä hömppä on. Jos ei tykkää voi vilkaista ovisilmästä ja jättää avaamatta. Ja jos pennuille ei riitä virpomispalkka vaan kerjäävät lisää voi sanoa, että pikkunoita on hyvä ja tulee takaisin kun on kehittänyt käytöstavat.
Miksi ap ei muuta jonnekin korpeen, jos kerran tuntemattomat ihmiset ja sosiaaliset kohtaamiset häiritsee noin paljon?
No en laita. Onhan tuolla naapurissa yksikin talo jossa on kuulemma lapsille ollut tarjolla jotain ihan muuta kuin suklaamunaa.
Eikös se oikea perinne ollut niin että vain tutut virvotaan, ja ei missään noitapuvuissa?
Tosin täällä ei ole koskaan tuollaisia "perinteitä" tietääkseni ollut.
Täällä pohojanmaalla tosiaan noidat kiertelee vasta pääsiäislauantaina, siksihän sitten illalla poltetaan kokko, että saadaan mokomat karkotettua Kyöpelinvuorelle! Ei nuo meidän teinit enää lähde kierrokselle, mutta toivottavasti naapureiden lapset käyvät, karkit olen jo ostanut. Täällä maalla ei niin paljon pääsiäisnoitia käy.