Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka HS:n mielipideteksti sukupuolineutraaliudesta toimisi toisin päin?

Vierailija
16.03.2016 |

En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla mies – vaihdan mielelläni myös naiseni auton renkaat

Viime vuosina trendiksi on noussut suvaitseminen kaikkea ja kaikkia kohtaan, mikä on hieno asia.

Mutta meneekö ihmisten tasavertaistaminen jo liian pitkälle? Enää ei saisi olla miesten ja naisten töitä, eikä tyttöjen ja poikien leluja (HS.fi 14.3.). Kaiken pitää olla neutraalia. Miehen on opittava kommunikoimaan ja tuntemaan naisten lailla, tietenkin unohtamatta niitä iänikuisia kotitöitä.

Jopa yleisövessoista halutaan sukupuolineutraalit (Rosa Meriläinen, HS.fi 14.3.), jotta ei tarvitsisi tehdä sitä ikävää valintaa, kumpaan vessaan kuuluu mennä! Unohtamatta tietenkään emoji-kriisiä (Nyt.fi 14.3.), jossa tuohtuneet ihmiset vaativat, että jokaiselle eri ammattinimikkeelle täytyy olla myös naispuolinen edustaja.

Minä rakastan olla Mies, isolla m-kirjaimella. Rakastan sitä, että minulla on kotona nainen, joka hoitaa ”naiselliset” työt, joita inhoan yli kaiken. Olen kiitollinen, että joku, jolla on oikeasti enemmän naisellista silmää, valitsee lastemme vaatteet ja sisustaa talon puolestani. Saan hyvän mielen, kun nainen pesee pyykkini tai imuroi talon. Kotona kannan kauppakassit keittiöön ja ruuvaan hyllyn seinään kiinni, hän kun sitten pyytämättä kokkaa minulle ruokaa.

En pidä näitä ”rooleja” ja käytösmalleja mitenkään uhkana uralleni. Meidän on uskallettava tunnustaa, että joissakin asioissa nainen on parempi, ja joissain puolestaan mies. Minä aion nauttia siitä täysin rinnoin.

Lasse Mikander

työntekijä naisvaltaisella alalla

Helsinki

http://www.hs.fi/mielipide/a1458016336543?ref=hs-etusivu-luetuimmat-#2

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, en vaa jaksa tätä jauhamista enää. Meillä minä huolehin pääasiassa kodin ja mies käy töissä. Itse opiskelen päätoimisesti. Meillä järjestely on luontevaa. Mies hoitaa laskut, autojen korjaukset, rempat jne. Ja kyl, meidän pojalla on päällään sinistä ja vihreää vaatetta koska pidän näist väreistä. Itselläni samaa väriä paljon käytössä vaatteissa. Ja poika rakastaa traktoreita, autoja ja koneita. On aina ollut kiinnostunut niistä. Ei sillä nuket kiinnosta. Ja kyllä, olen vahvasti sitä mieltä että sukupuolissa on eroa jos kromosomit ovat puhtaasti XX tai XY.

No niin, sinulle asia ei siis ole ongelma.

Oma poikani rakasti pienempänä vaaleanpunaista väriä ja Hello Kitty oli yksi lemppariohjelmista. Arvaas miten kävi kun hän meni päiväkotiin uusi Hello Kitty-paita päällään? Niinpä. Sai osakseen naurua muilta sekä huutoa "X pukeutuu tyttöjen vaatteisiin". Ja vähän lisää naurua päälle.

Tyttäreni kohdalla kukaan ei taas ihmetellyt kun hänellä oli päällään Turtles-paita. Ihan normaalia että tyttö pukeutuu "poikien vaatteisiin".

Yhdessä päiväkodissa lapsia ohjattiin stereotyyppisiin leikkeihin. Pojat ohjattiin legojen, autojen tms. pariin ja tytöt nukkien, keittiölelujen tms. pariin. Näistä ei pahemmin poikettu. Aika ikävää niiden lasten kannalta, jotka olisivat halunneet leikkiä muuta.

Oman kokemukseni mukaan tytöiltä sallitaan paljon enemmän, heille annetaan enemmän liikkumatilaa esim. leikkien ja vaatteiden osalta. Poika on vähintäänkin tuleva homo kun haluaa leikkiä nukeilla ja pukeutua hennonkeltaiseen pupupaitaan.

Vierailija
22/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, en vaa jaksa tätä jauhamista enää. Meillä minä huolehin pääasiassa kodin ja mies käy töissä. Itse opiskelen päätoimisesti. Meillä järjestely on luontevaa. Mies hoitaa laskut, autojen korjaukset, rempat jne. Ja kyl, meidän pojalla on päällään sinistä ja vihreää vaatetta koska pidän näist väreistä. Itselläni samaa väriä paljon käytössä vaatteissa. Ja poika rakastaa traktoreita, autoja ja koneita. On aina ollut kiinnostunut niistä. Ei sillä nuket kiinnosta. Ja kyllä, olen vahvasti sitä mieltä että sukupuolissa on eroa jos kromosomit ovat puhtaasti XX tai XY.

Mistäköhän poika on saanut innostuksen leikkiä traktoreilla, autoilla ja koneilla, jos perheessänne mies hoitaa autojen korjaukset ja rempat, etkä sinä? Mikseiköhän nukeilla leikkiminen kiinnosta poikalapsia, jotka näkevät omassa arjessaan lapsenhoidon (hoivatyön) kuuluvan pääosin äidille, eikä isälle, joista jälkimmäiseen pojan on helpompi samaistua? Kromosomeilla tuskin on tähän mitään vaikutusta.

Siinä on monta kysymystä, joihin kenelläkään ei ole varmaa vastausta - jotkut vain kovasti luulevat, että heidän vastauksensa on se oikea, ja siksi yhteiskunnan pitäisi muuttaa tapojaan.

Yhteiskunnan todella pitäisi luopua sukupuolittavista luokitteluistaan ja biologisoivista kuvitelmistaan. Sillä, leikkiikö lapsi mieluummin autoilla vai nukeilla, ei ole mitään tekemistä hänen sukupuolensa kanssa, vaan sukulaisten, television, kavereiden, päivähoidon jne. antamalla mallilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, sinulle asia ei siis ole ongelma.

Oma poikani rakasti pienempänä vaaleanpunaista väriä ja Hello Kitty oli yksi lemppariohjelmista. Arvaas miten kävi kun hän meni päiväkotiin uusi Hello Kitty-paita päällään? Niinpä. Sai osakseen naurua muilta sekä huutoa "X pukeutuu tyttöjen vaatteisiin". Ja vähän lisää naurua päälle.

Tyttäreni kohdalla kukaan ei taas ihmetellyt kun hänellä oli päällään Turtles-paita. Ihan normaalia että tyttö pukeutuu "poikien vaatteisiin".

Yhdessä päiväkodissa lapsia ohjattiin stereotyyppisiin leikkeihin. Pojat ohjattiin legojen, autojen tms. pariin ja tytöt nukkien, keittiölelujen tms. pariin. Näistä ei pahemmin poikettu. Aika ikävää niiden lasten kannalta, jotka olisivat halunneet leikkiä muuta.

Oman kokemukseni mukaan tytöiltä sallitaan paljon enemmän, heille annetaan enemmän liikkumatilaa esim. leikkien ja vaatteiden osalta. Poika on vähintäänkin tuleva homo kun haluaa leikkiä nukeilla ja pukeutua hennonkeltaiseen pupupaitaan.

Tässä yritetään nyt sotkea kahta asiaa. Sitä ongelmaa, että onko ilkeitä ja suvaitsemattomia olemassa, sen kanssa, että saako tykätä ja pitää perinteisiä rooleja.

Minusta on kiva, että hameet ovat tytöille. Koska minusta erilaisuus on rikkautta. Jos sitten sanon lapsilleni, että minun mielestäni hameet sopivat tytöille, niin luonko silloin jotain hirviökulttuuria?

Mielenkiintoinen aihe kyllä. Jos vaan voitais käsitellä sitä muuten kuin hyökkäämällä mainostajien kimppuun.

Vierailija
24/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau. Lasse kantaa sisään kauppakassit ja ruuvaa hyllyn seinään kerta vuodessa. Sitten voikin lösähtää sohvalle seuraamaan kun vaimo siivoaa, pyykkää ja laittaa ruokaa. Ymmärrä kyllä Lassea kun hänestä on ihanaa olla mies.

Eiks se ollut niin alkuperäisessäkin? :D

Vierailija
25/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HOMOJEN hommia jos sukkahousut kiertyy pallien ympäri. mielellään leikataan pallit pois ja syötetään ketuille

Vierailija
26/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa sitten lelukaupassa tyttö 9v tuskaili että "äiti miksi nää lelut pitää olla jaoteltu tyttöjen ja poikien leluihin". En osannut vastata. Siinä tilanteessa ei tullut mieleen kysyä asiaa kassalla... ehkä olisi pitänyt.

Vierailija
27/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän aikaa sitten lelukaupassa tyttö 9v tuskaili että "äiti miksi nää lelut pitää olla jaoteltu tyttöjen ja poikien leluihin". En osannut vastata. Siinä tilanteessa ei tullut mieleen kysyä asiaa kassalla... ehkä olisi pitänyt.

Kassa ois kattonu silmiään pyöritellen "taas näitä..." ja vastannut että koska markkinoijat meinaa että ne menee niin paremmin kaupaksi.

Ja markkinoijilta jos oisit kysyny niin he oisivat vastanneet että koska pojat yleensä leikkii tämmösillä ja tytöt tämmösillä niin on tehokkaampaa myymistä jos saman kohderyhmän lelut on samassa kasassa.

Muuta?

Vierailija
28/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan ota kantaa että rintsikoita, sukkahousuja ja huulipunia kaupitellaan aina naisille? Saan kauhean tasa-arvoisuuskohtauksen! Käkkärää! Vaadin heti 120 kiloisen miehen DD-rintsikoissa, sukkahousuissa ja pinkissä huulipunassa keikistelemään katalogiin.

Vierailija
29/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassa ois kattonu silmiään pyöritellen "taas näitä..." ja vastannut että koska markkinoijat meinaa että ne menee niin paremmin kaupaksi.

Ja markkinoijilta jos oisit kysyny niin he oisivat vastanneet että koska pojat yleensä leikkii tämmösillä ja tytöt tämmösillä niin on tehokkaampaa myymistä jos saman kohderyhmän lelut on samassa kasassa.

Muuta?

No lelut ei kyllä olleet misään kasassa vaan tyttöjen lelut vasemmalla ja poikien lelut oikealla. Monissa muissakin kaupoissa olemme toki käyteet misään aikaisemmin ei ole ollut vastaavaa vaikkakin joitakin hyllyjä on ns. poikien leluille toisia tyttöjen leluille. Yleensä esim. naamiaisasut samassa paikassa eikä täysin eripuolilla kauppaa.

Vierailija
30/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta?

No lelut ei kyllä olleet misään kasassa vaan tyttöjen lelut vasemmalla ja poikien lelut oikealla. Monissa muissakin kaupoissa olemme toki käyteet misään aikaisemmin ei ole ollut vastaavaa vaikkakin joitakin hyllyjä on ns. poikien leluille toisia tyttöjen leluille. Yleensä esim. naamiaisasut samassa paikassa eikä täysin eripuolilla kauppaa.

Kiva että kerroit mistä naamiaisasut yleensä kaupasta löytyy. Olipas antoisaa keskustella kanssasi.

Vierailija
31/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minut varmaan lähestulkoon lynkattaisiin jos menisin miesten vessaan, kun en ole käynyt hoidoissa :) naisten vessassa minulla on karsea olo, varsinkin kun olen hetero...

T. Transmies

Transmieheksi sinulla on kovin ennakkoluuloinen asenne miehiä kohtaan. Ei hyvä :/

Vierailija
32/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta?

Kiva että kerroit mistä naamiaisasut yleensä kaupasta löytyy. Olipas antoisaa keskustella kanssasi.[/quote]

Kiitos samoin.

Vierailija
33/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän poika on saanut innostuksen leikkiä traktoreilla, autoilla ja koneilla, jos perheessänne mies hoitaa autojen korjaukset ja rempat, etkä sinä? Mikseiköhän nukeilla leikkiminen kiinnosta poikalapsia, jotka näkevät omassa arjessaan lapsenhoidon (hoivatyön) kuuluvan pääosin äidille, eikä isälle, joista jälkimmäiseen pojan on helpompi samaistua? Kromosomeilla tuskin on tähän mitään vaikutusta.

Siinä on monta kysymystä, joihin kenelläkään ei ole varmaa vastausta - jotkut vain kovasti luulevat, että heidän vastauksensa on se oikea, ja siksi yhteiskunnan pitäisi muuttaa tapojaan.

Onko traktoreilla leikkivillä tytöillä kromosomipoikkeama?

Vierailija
34/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minut varmaan lähestulkoon lynkattaisiin jos menisin miesten vessaan, kun en ole käynyt hoidoissa :) naisten vessassa minulla on karsea olo, varsinkin kun olen hetero...

T. Transmies

Käytän miesten vessoja ihan säännöllisesti. Ei ole lynkattu.

T: nainen

Vierailija
35/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homo- ja lesbopariskuntienkin pojat leikkivät mieluummin autoilla ja aseilla ja tytöt nukeilla.

Vierailija
36/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No saat kyllä olla naisellinen nainen tai miehekäs mies, mutta ei estetä ketään olemasta jotain muuta!"

Niin miten se anttilan mainos esti jotakuta olemasta jotain muuta?

Mistä nämä neutraaliuden hehkuttajat oikeasti valittavat?

Meidän tyttö leikki pienenä etupäässä autoilla, ei kukaan hänelle sanonut että ne on poikein leluja ja hänen kuuluisi leikkiä nukeilla. En todellakaan tiedä kuinka hämilleen hän olisi siitä Anttilan mainoksesta mennyt jos sen olisi käsiinä saanut (osasi lukea jo 4-vuotiaana). Olisiko hän ajatellut että hän ei ole oikeanlainen tyttö kun nuket ei kiiinnosta?

Silloin olisit varmaan hänelle kertonut, että yleensä pojat leikkii autoilla, niin siksi se mainos-setä sanoi niin. Mutta että on ihan OK myös tytön leikkiä autoilla. Näin hänellä olisi paljon fiksumpi kuva maailmasta, kuin sillä, että yritetään tehdä kaikesta neutraalia mikä ei kuitenkaan yleisesti ottaen ole.

Ja kuin että aikuiset ihmiset vääntää jostain mainosten sisällöstä netissä...

Lapsille on tärkeää olla "oikeanlaisia", koska sosiaalisten sääntöjen ja roolien opettelu on vaiheessa. Oma lapseni kärsi siitä, että hoitokaverit paljastivat hänen pitävän vääristä leluista. Asiaa ei auttanut vaikka kuinka yritin kotona sanoa, että jokainen saa olla mitä on. Vasta iän myötä oppinut olemaan taas oma itsensä.

Vierailija
37/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyrkästi toteutettuna näkemys, jonka mukaan miehillä ja naisilla on omat vahvuutensa, on vaarallinen siksi, että sen avulla voidaan perustella toisen sukupuolen epäreilua kohtelua. Yleistystä siitä, että naiset ovat parempia kotitöissä, voidaan käyttää naisia vastaan niin, että esimerkiksi kahvinkeitto ja jälkien siivoaminen yhdessä suoritetun työtehtävän jälkeen työpaikalla osoitetaan tiimin naisille. Samoin naishakijan hylkääminen esimiestä valittaessa voidaan perustella sillä, etteivät naiset pärjää johtotehtävissä, koska he tekevät päätöksiä tunnepohjalta. Varmasti monet naiset nauttivat kahvin keittämisestä ja siivoamisesta ja tekevät päätöksiä tunnepohjalta, mutta esimerkiksi minä en ole tällainen, enkä todellakaan hyväksy, jos minut sukupuoleni vuoksi usutetaan kahvinkeittohommiin samassa ammattiasemassa olevia mieskollegoita herkemmin. Miesten syrjintää esiintyy vastaavasti vaikkapa huoltajuuskiistoissa. Äiti nähdään usein parempana vanhempana, mistä syystä äitien kertomuksia uskotaan hanakammin riitatilanteissa. Tämän syrjinnän vähentämiseen tähtää "sukupuolineutraalius", ei sukupuolten välisten erojen poistamiseen. Jokaisella tulee olla oikeus ilmaista (tai olla ilmaisematta) sukupuoltaan itse parhaaksi kokemallaan tavalla.

Vierailija
38/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan todella pitäisi luopua sukupuolittavista luokitteluistaan ja biologisoivista kuvitelmistaan. Sillä, leikkiikö lapsi mieluummin autoilla vai nukeilla, ei ole mitään tekemistä hänen sukupuolensa kanssa, vaan sukulaisten, television, kavereiden, päivähoidon jne. antamalla mallilla.

Muuten samaa mieltä, mutta biologina olen sitä mieltä, että me ollaan kaikki hiilipohjaista massaa ja biologiamme vankeja. Toisin kuin usein luullaan, biologia ei ole yksinkertaista, eikä sukupuoli ole vain X:ää ja Y:tä.

Vierailija
39/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kukaan ota kantaa että rintsikoita, sukkahousuja ja huulipunia kaupitellaan aina naisille? Saan kauhean tasa-arvoisuuskohtauksen! Käkkärää! Vaadin heti 120 kiloisen miehen DD-rintsikoissa, sukkahousuissa ja pinkissä huulipunassa keikistelemään katalogiin.

Tolle 120 kiloselle noi rintsikat ois varmaan muutenkin ihan hyvät.

Vierailija
40/63 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sukupuolineutraalisuudessa pyritä siihen kuitenkin, että ihmiset eivät edes halutessaan saisi olla tyypillisiä miehiä tai naisia?

Täytyyv  sanoa, että nyt on selkeästi alkanut ihmisten identiteetin hajoitus, aivan parin viime vuoden aikana. Ensin tämä sukupuolineutraalisuus, jossa ihmisiltä lapsesta alkaen pyritään hämärtämään se, onko hän mies vai nainen. Toinen juttu on sitten tämä "vahingossa" syntynyt "ennakoimaton" pakolaistulva; kultturit sekotetaan, saadaan epäyhtennäiset hajoitetut kulttuurit. Kaikki hämärretään ihmisiltä kovallla päällekäyvällä propagandalla, jotta he eivät ymmärtäisi keitä ovat tai omaisi samoja arvoja.

Tavoitteena on tämä salaliittojen äiti, eli NWO, jossa on yksi maailmanhallitus, yksi rotu, yksi sukupuoli ja yksi kulttuuri. Ihmiset eivät kykene kapinoitsemaan sen aiheuttamaa sortoa vastaan, koska he eivät tiedä, keitä he ovat ja mitä he puolustavat, koska yhteiset arvot ja käsitys itsestään puuttuvat.

Tämä on kuin painajaista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi