Täyttääkö pahoinpitelyn merkit? Lapsen kaverilla rajoitettu peseytyminen kerta viikkoon
Seiskaluokkalaisia ovat ja monesti tyttö kysynyt saako meillä käydä suihkussa. Toki olen antanut. Perhe ei ole mitenkään rikas eli ei kai sitä sääntöä ole vanhemmat ilkeyttäänkään määränneet. Silti tuossa iässä jo hikoilee, urheilua harrastava veljensä varmasti vielä enemmän. Pitäisikö tähän puuttua jotenkin?
Kommentit (90)
Ap . ei maininnut, millaisissa oloissa perhe asuu. Uskokaa tai älkää, edelleen asuu perheitä vanhoissakin taloissa, joita ei ehkä ole remontoitu nykytottumusten mukaisiksi. Esimerkki: itse olen pienimpien lasteni kanssa asunut vuokralla mökissä, jossa oli oma kaivo, ja suihku oli alakerrassa vanhan puusaunan yhteydessä. talo lämpisi pää osin puilla, lisänä sähköpatterit. alakerta oli niin kylmä, että suihkussa ei tarennut käydä kuin silloin, kun sauna lämpisi. vanhaa puusaunaa taas ei viitsinyt ihan joka päivä lämmittää, eli käytännössä saunottiin kaksi kertaa viikossa. muun ajan pesut tehtiin vessan bidee-suihkulla. tarvittaessa myös pesulapulla. Kyllä noinkin pystyi elämään, ja olin jopa ihan tyytyväinen ja onnellinen pikku mökissä.
Aina kun AVlla on ketju missä puhutaan vanhempien pienistä julmista tempuista näin jälkeenpäin mukana on väistämättä tuo pesemisen kontrollointi. Ja melkein aina seuraava lause on siitä kuinka siteet piti ostaa itse jos meinasi käyttää.
Normaalit vanhemmat ei rajoita peseytymistä, varsinkaan teinin. Jos teini on niin suihkun tarpeessa että pyytää lupaa käydä suihkussa kaverillaan, ilmeisesti iso osa porukkaa täällä kokee sen ihan vaan pikkujutuksi?
Ongelma lapsen vanhemman kanssa puhumisessa on se että mikäli perheessä on enemmänkin vakavasti vialla voi olla että vanhempi kostaa kantelun lapselle. Ehkä suihkuun ei pääse enää ollenkaan vaan peseydytään sangossa ja kerrotaan kaverin äidille että kylläpä on nyt paremmin silloin harvoin kuin tätä tiettyä kaveria edes näkee, jos näkee.
Hiukset kainalot ja muut osat voi pestä vallan hyvin altaassakin ja sienellä! Ei suihkua tarvi kuin kerran viikkoon!
Vierailija kirjoitti:
Meillä 6-vuotias pitää pakottaa kerta viikkoon suihkuun. Pienestä pitäen on inhonnut suihkun vettä, kesällä kyllä ui ulkona. Muuten ihan tavallinen lapsi, ei vaikuta aistiyliherkältä ja iho hyvä. Kauankohan kestää että haluaa/suostuu pesulle itse...
Onko alapeukut siitä kun lapsi pakotetaan suihkuun ylipäätänsä vai siitä että pakotetaan vain kerran viikossa pesulle? Ei kyllä mitenkään haise ja iho ja hiukset siis tosi kauniit. Kädet, naaman ja hampaat toki pesee useasti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 6-vuotias pitää pakottaa kerta viikkoon suihkuun. Pienestä pitäen on inhonnut suihkun vettä, kesällä kyllä ui ulkona. Muuten ihan tavallinen lapsi, ei vaikuta aistiyliherkältä ja iho hyvä. Kauankohan kestää että haluaa/suostuu pesulle itse...
Onko alapeukut siitä kun lapsi pakotetaan suihkuun ylipäätänsä vai siitä että pakotetaan vain kerran viikossa pesulle? Ei kyllä mitenkään haise ja iho ja hiukset siis tosi kauniit. Kädet, naaman ja hampaat toki pesee useasti päivässä.
Varmaan siitä, että käy suihkussa vain kerrran viikossa. Mun 6-vuotias nimittäin ei ole ihan kauhean tarkka vessassa käydessä, hikoilee touhutessaan, saa hiekkaa päähän, vesiväriä kainaloita myöten jne ja tarvitsee päivittäisen suihkun.
Mitä jos hommaisitte vauva-ammeen? Meillä oli sellaiset lapsilla ennen kuin laitettiin kylpyamme. Sinne kylpyvaahtoa ja kylpyleluja. Ei haittaa vaikka lapsi ei edes mahdu kunnolla, ainakin hän leikkiä ja läiskytellä. Lopuksi nopea suihku.
Kun olin yläasteella, ystävänäni oli tuollainen "vain jokatoinen päivä suihkuun"-tyttö, vaikka hän HAISI todella paljon ja sen takia häntä hieman kiusattiinkin. Ei tainnut edes itse tajuta?
Kerran olin tosin tytön syntymäpäivillä syömässä ja koko perhe haisi enemmän tai vähemmän ja kämpässä oli sellanen ummehtunut tuoksu. Ehkä jotkut ovat sitten luonnostaan haisuleita???
Mutta miksi tuhlata vettä joka päivä kun voi tuhlata harvemmin?
Arto kirjoitti:
Joka päivä peseytyminen on kosmetiikkayritysten propagandaa. 1900-luvun puolessavälissä yritykset miettivät miten he saisivat kasvatettua voittojansa. Keino jonka he keksivät oli ihmisten syyllistäminen. He loivat mainoksia jonka mukaan ihmiset jotka eivät peseydy joka päivät ovat likaisia ja epähygieenisiä. Näinhän tuotteita on aina myyty; kerrotaan ihmisille että heiltä puuttuu jotain ja ilman sitä he eivät täytä yhteiskunnan odotuksia. Ennen tätä ihmiseläin on aina peseytynyt harvoin. Siksi kehomme ovat mukautuneet siihen. On myytti että ihmisen pitää käydä suihkussa joka päivä. Iho osaa pitää itsensä puhtaana. Ja päivittäinen saippuan käyttäminen vain kuivattaa sitä.
Jos oikeasti uskoo noin(ja tiedän ainakin yhden ihmisen tosielämässä,joka suhtautuu vainoharhaisesti pesuaineisiin),kyllä siellä suihkussa voi peseytyä ihan vedelläkin.Minulla on niin kuiva ja herkkä iho,etten edes voi pestä sitä joka päivä saippualla,suihkussa peseydyn yleensä vedellä ja kainalot ja alapään miedolla pesuaineella.Rasvaan hyvin suihkun jälkeen.Johan sen sanoo terve järkikin,että hiki ja lika pitää ainakin vedellä pestä pois iholta säännöllisesti,jos ei joka päivä,ainakin joka toinen.Kyllä ihmisellä on yleensä ällö olo ihan itsellään,jos ei perushygieniasta huolehdi,se ei ole mitään "propagandaa".
Mulla kaksi teiniä ja niiden täytyy peseytyä joka päivä koska hiki haisee vaikka apteekin tuotteet pesuun ja kainaloihin.