Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täyttääkö pahoinpitelyn merkit? Lapsen kaverilla rajoitettu peseytyminen kerta viikkoon

Vierailija
16.03.2016 |

Seiskaluokkalaisia ovat ja monesti tyttö kysynyt saako meillä käydä suihkussa. Toki olen antanut. Perhe ei ole mitenkään rikas eli ei kai sitä sääntöä ole vanhemmat ilkeyttäänkään määränneet. Silti tuossa iässä jo hikoilee, urheilua harrastava veljensä varmasti vielä enemmän. Pitäisikö tähän puuttua jotenkin?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisköhän ihan oikeasti vaan ensin puhua sen perheen kanssa? Saattaa olla ihan joku oikea syykin tuolle (esim. Atopia juurikin). Oudoltahan tuo kuulostaa. Jos ovat vähävaraisia niin ymmärrän että veli maksaa harrastuksensa itse rahoistaan jos vaihtoehtona on rakkaan harrastuksen lopetus. Ei lasua jos se perheen kanssa juttelu auttaa.

Atoopikon ja psoriaatikon nimenomaan pitää peseytyä, ei todellakaan ole terveellekään iholle hyväksi olla pesemättä. Ihan ihotautilääkärit sitä suosittelee.

Jos ovat niin vähävaraisia että lapset joutuvat itse harrastukset maksamaan niin lastensuojelun piiriin pitäisi ehdottomasti perhe saada ja sitä kautta myös toimeentulotukea perheelle.

Meille ihotautilääkäri ilmoitti, että lapsi (7v) saa mennä suihkuun korkeintaan 3 kertaa viikossa. Atoopikko.

Pitäähän se iho pestä ja rasvata päivittäin. Meille nämä ohjeet annettiin 2014. Ei tietenkään mitään pitkiä ja kuumia suihkuja.

Vierailija
22/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee lämmintä vettä max 8 minuutin verran. Teinin mielestä siinä ajassa ei ehdi peseytymään. Olen ehdottanut, että ostaa isomman lämminvesivaraajan, jos haluaa lotrata suihkussa tuntitolkulla, minulla ei moiseen ole tarvetta.

OT. Opeta lapsille, että suihku kuuluu sammuttaa saippuoinnin ja hiusten pesun ajaksi. Kyllä minustakin vajaa 10 minuuttia valuvaa lämmintä vettä riittää, vaikka meillä ei veden tai rahan riittävyydestä ole pulaa.  ei kyllä rajoiteta kenenkään veden käyttöä, vanhempien malli on riittänyt :)

Meillä vanhempien malli riitti siihen asti, kunnes lapsi kuuli kavereilta, että suihkussa täytyy veden virrata ainakin 30 min ennen kuin on puhdas.

Ah, teinit... voi olla, että meilläkin pian palataan aiheeseen :)

13

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisköhän ihan oikeasti vaan ensin puhua sen perheen kanssa? Saattaa olla ihan joku oikea syykin tuolle (esim. Atopia juurikin). Oudoltahan tuo kuulostaa. Jos ovat vähävaraisia niin ymmärrän että veli maksaa harrastuksensa itse rahoistaan jos vaihtoehtona on rakkaan harrastuksen lopetus. Ei lasua jos se perheen kanssa juttelu auttaa.

Atoopikon ja psoriaatikon nimenomaan pitää peseytyä, ei todellakaan ole terveellekään iholle hyväksi olla pesemättä. Ihan ihotautilääkärit sitä suosittelee.

Jos ovat niin vähävaraisia että lapset joutuvat itse harrastukset maksamaan niin lastensuojelun piiriin pitäisi ehdottomasti perhe saada ja sitä kautta myös toimeentulotukea perheelle.

Meille ihotautilääkäri ilmoitti, että lapsi (7v) saa mennä suihkuun korkeintaan 3 kertaa viikossa. Atoopikko.

Pitäähän se iho pestä ja rasvata päivittäin. Meille nämä ohjeet annettiin 2014. Ei tietenkään mitään pitkiä ja kuumia suihkuja.

Ja tarkennus että rasvaa ei saa laittaa likaiseen ihoon ja rasvata täytyy kuitenkin joka päivä.

Vierailija
24/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee lämmintä vettä max 8 minuutin verran. Teinin mielestä siinä ajassa ei ehdi peseytymään. Olen ehdottanut, että ostaa isomman lämminvesivaraajan, jos haluaa lotrata suihkussa tuntitolkulla, minulla ei moiseen ole tarvetta.

Hehe, meillä oli samanlaista. Palelin aina suihkussa kun ei voinut käyttää tarpeeksi lämmintä vettä että ehtisi tehdä kaiken (sheivata, pestä ja hoitaa hiukset, kuoria ihon) ja kerran kävi sitten niin, että piti sheivata jalat juhlia varten ja vetelin ne kananlihalla olevat kinttuni nopeasti höylällä. Isä oli pyörtyä kun on herkkä verelle ja jouduttiin ostamaan kokonaan uudet vaatteetkin kun hame ei todellakaan tullut sen jälkeen kysymykseen. Loppui vedensäästelyt siihen.

Sheivaaminen 7 kertaa viikossa on minusta ylimitoitettua, samoin ihon kuoriminen. Hiuksiakaan ei ole pakko joka kerta pestä.

Tuo 8 minuuttia riittää vallan hyvin, koska sheivaamisen aikana ei tarvitse seistä lämpimässä suihkussa. Kai tiedät, että vahausta ei kannata tehdä suihkussa ja se on karvanpoistossa sheivaamista kätevämpi menetelmä.

Ei ole ylimitoitettua. Olen vitivalkoinen iholtani, ihokarvat ovat mustia ja paksuja ja kasvavat jo samana päivänäkin jo takaisin ja kasvavat muutenkin "väärissä paikoissa". Koulussa kiusattiinkin niistä, työkaveritkin joskus ovat huomautelleet. Sokerointia teen joskus, mutta saan siitäkin pahat mustelmat.  Ja tarvitsen lämpimän suihkun sheivaukseen kun olen muuten kananlihalla. Mutta tosiaankin, onneksi aikuisena saan lutrata sydämeni kyllyydestä, etenkin kun vesikin tulee omasta kaivosta.

Vierailija
25/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyse romaninuoresta niin he ei saa peseytyä vanhempiensa kylpyhuoneessa ainakaan vanhempien ollessa kotona.

Vierailija
26/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ei ole kyllä mitään aihetta lasuun. Kannattaa ihan vain kysyä perheeltä asiasta. Lapsillahan on mahdollisuus suihkuun myös koulussa liikuntatunnin jälkeen ja kainalot ja jalat saa pestyä hyvin altaassakin? Täällä maaseudulla on täysin normaalia, että ihmiset käyät 1-2 kertaa viikossa pesulla, myös ne murkut, eikä sitä kukaan ihmettele. Perheellä voi olla myös hyvä syy pesujen rajoittamiseen. Esimerkiksi meillä hankaluuksia tuottaa iso perhe ja pieni sekä vanha varaaja, joka ei aina jaksa lämmittää tarpeeksi, vesi saattaa siis loppua yllättäen eikä kukaan halua kylmään suihkuun. Jaksotamme siis pesuja eri päiville. Oma lukunsa on pyykkikone, jonka pyöriessä vettä ei voi päästää (pistoke liian lähellä suihkua). Meillä suihkussa käyminen vaatii paljon suunnittelua, se ei ole niin yksinkertaista kuin monessa muussa perheessä.

Vierailija
27/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei kyllä montaa euroa säästä, että vähentää hygieniaa. Jos olisin aivan varma, etteivät vanhemmat ole esim. väkivaltaisia, ottaisin yhteyttä ja sanoisin että tottakai lapsenne saa käydä meillä suihkussa. Mutta toisaalta voisin myös maksaa vaikka kymmenen euroa vesilaskustanne, se  varmasti jo kattaa koko perheen lasten suihkukulut kuukaudessa.

Toinen vaihtoehto on se, että perheen vanhemmat jättävät yhden sikspäkin kaljaa ostamatta kuukaudessa, niin sillä jo säästää kymmenen euroa. Valintoja, valintoja.

Jättää sikspäkin ostamatta? Miten se tähän liittyy? Mistä kävi ilmi jotain vanhemmista? Mäkin olen rutiköyhä mutta en polta tai käytä alkoholia.

Vierailija
28/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lukunsa on pyykkikone, jonka pyöriessä vettä ei voi päästää (pistoke liian lähellä suihkua)

???

Vierailija
29/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos maailma, että olen aina asunut kerrostalossa, jossa saa käydä suihkussa aina kun haluaa, ja lapsetkin saa suihkutella joka päivä. Kiitos, että annoit viisautta valita kesämökille riittävän ison vesivaraajan, niin että sielläkin saavat kaikki käydä rauhassa suihkussa.

Minulle lämmin suihku on joka päiväistä terapiaa, joka rentouttaa ja antaa rauhallisen hetken ajatusten virrata. Kun oikein ahdistaa, menen suihkuun. Suihku on lämmin syli, jolla ei ole vaatimuksia. 

Vierailija
30/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos maailma, että olen aina asunut kerrostalossa, jossa saa käydä suihkussa aina kun haluaa, ja lapsetkin saa suihkutella joka päivä. Kiitos, että annoit viisautta valita kesämökille riittävän ison vesivaraajan, niin että sielläkin saavat kaikki käydä rauhassa suihkussa.

Minulle lämmin suihku on joka päiväistä terapiaa, joka rentouttaa ja antaa rauhallisen hetken ajatusten virrata. Kun oikein ahdistaa, menen suihkuun. Suihku on lämmin syli, jolla ei ole vaatimuksia. 

Meillä oli ensin vesimaksu 24 e/kk/asukas. Sitten tuli vesimittarit ja nyt meidän perhe maksaa enää 17 e/kk/asukas. Naapurissa vesimaksu on 65e/kk/asukas ja siellä mies väittää, että mittarit mittaa väärin. Ei, ne mittaa oikein, mutta osa asukkaista käytti ennen paljon lämmintä vettä maksattaen sen muilla.

Vierailija
31/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei ole kyllä mitään aihetta lasuun. Kannattaa ihan vain kysyä perheeltä asiasta. Lapsillahan on mahdollisuus suihkuun myös koulussa liikuntatunnin jälkeen ja kainalot ja jalat saa pestyä hyvin altaassakin? Täällä maaseudulla on täysin normaalia, että ihmiset käyät 1-2 kertaa viikossa pesulla, myös ne murkut, eikä sitä kukaan ihmettele. Perheellä voi olla myös hyvä syy pesujen rajoittamiseen. Esimerkiksi meillä hankaluuksia tuottaa iso perhe ja pieni sekä vanha varaaja, joka ei aina jaksa lämmittää tarpeeksi, vesi saattaa siis loppua yllättäen eikä kukaan halua kylmään suihkuun. Jaksotamme siis pesuja eri päiville. Oma lukunsa on pyykkikone, jonka pyöriessä vettä ei voi päästää (pistoke liian lähellä suihkua). Meillä suihkussa käyminen vaatii paljon suunnittelua, se ei ole niin yksinkertaista kuin monessa muussa perheessä.

Vaikka olisi mikä mahdollisuus käydä koulussa suihkussa niin pitää nyt jokaisen saada kotona käydä suihkussa silloin kun haluaa ja tarvitsee! Voi hyvä luoja sentään!

Vierailija
32/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa sairaalta. Teini-ikäisten pitäisi todellakin saada peseytyä juuri niin usein kuin kokevat tarpeelliseksi.

Vierailija
33/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama! Lämmintä vettä pitää tulla hanasta 24/7/365 niin paljon kun tarvitsee.

Itsepähän veteni maksan ja käytän sitä koko rahan edestä.

Vierailija
34/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin käydä teillä suihkussa. Ja ostaisin oman pyyhkeen ja shampoon jne. Tuskin vuositasolla olisi konkurssiin johtava kuluerä. Ainakin apu olisi konkreettista jollekin. Välillä tuntuu et mihin lie byrokratiaan uppoaa lahjoitukset ym mitä tulee tehtyä keräyksiin. Tuohan on hyvä tapa auttaa!

Vierailija
35/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin lastensuojeluilmoituksen, koska jokaisen pitää peseytyä säännöllisesti. Emme enää elää muinaishistorian kaivovesiaikaa. Teinille siisteys on erityisen tärkeää.

Vierailija
36/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pese joka päivä esinahan alta tai tulee tulehdus ja sissijuustot muuten on pahoinpitely

Vierailija
37/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atooppisen ihon olennainen hoito on jokapäiväinen puhtaanapito. On vanhentunutta tietoa ettei atoopikko saisi jokapäivä käydä pesulla.

Ehkä tuon lapsen vanhemmat eivät sitä tiedä?

Minä nyt ainakin vähintään kyselisin siltä tytöltä, miksi heillä on moinen sääntö. Ennen kuin alkaisin mitään lastensuojeluilmoitusta tehdä. Jos se on silkkaa ilkeyttä ja määräilynhalua, niin sitten harkitsisin ilmoitusta, muuten en.

Jos perhe on köyhä, asunevat kerrostalossa, jossa vesimaksun kanssa on yksi ja hailea, montako kertaa ja kuinka pitkään suihkuttelee. Joten en nyt ihan osta väitettä, että köyhyyden takia lapset eivät saisi peseytyä. Pysyvät vaatteet taas puhtaampina, jos niitä ei tarvitse kiskoa likaiselle keholle.

Pestä voi onneksi aika hyvin ilman suihkuakin. Itse asuin koko opiskeluajan suihkuttomassa kämpässä, ja alapesun tein napolla, hiukset, jalat ja kainalot pesin lavuaarissa. Tarvittaessa muilta osin pesulapulla. Juu, on hankalaa, mutta pysyy puhtaana silti. Kerran viikossa sitten kävin saunassa ja treenien jälkeen urheilupaikan suihkussa.

Vierailija
38/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla veden säännöstelyllä ei kyllä montaa euroa kuukaudessa säästä. Jos on tiukkaa rahasta niin ei lotraa siellä niinkuin teini-ikäiset tytöt tekevät, vaan peseytyy nopeasti. Ovatkohan ne vanhemmat edes täysjärkisiä... 

Vierailija
39/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on itse kertonut tuosta että heillä on rajoitettu peseytyminen. Veljensä oli tuolloin mukana mutta sanoi, ettei se haittaa kun hän käy aina treenin jälkeen suihkussa siellä harrastustiloissa. Maksaa kuulemma harrastusmaksut- ja välineet itse kesätyörahoista.

Ap

Kuulostavat   kelpo nuorilta, jopa esimerkillisiltä. Vaikka nyt heillä voi  olla tiukkaa, nämä nuoret voivat oppia sellaisia taitoja ja sellaista sitkeyttä, joita eivät varakkaampien perheiden lapset ikinä opi. Juuri heitä pitäisi kehua.

Vierailija
40/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on itse kertonut tuosta että heillä on rajoitettu peseytyminen. Veljensä oli tuolloin mukana mutta sanoi, ettei se haittaa kun hän käy aina treenin jälkeen suihkussa siellä harrastustiloissa. Maksaa kuulemma harrastusmaksut- ja välineet itse kesätyörahoista.

Ap

Kuulostavat   kelpo nuorilta, jopa esimerkillisiltä. Vaikka nyt heillä voi  olla tiukkaa, nämä nuoret voivat oppia sellaisia taitoja ja sellaista sitkeyttä, joita eivät varakkaampien perheiden lapset ikinä opi. Juuri heitä pitäisi kehua.

Mutta eihän heillä ole vaihtoehtoa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi