Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täyttääkö pahoinpitelyn merkit? Lapsen kaverilla rajoitettu peseytyminen kerta viikkoon

Vierailija
16.03.2016 |

Seiskaluokkalaisia ovat ja monesti tyttö kysynyt saako meillä käydä suihkussa. Toki olen antanut. Perhe ei ole mitenkään rikas eli ei kai sitä sääntöä ole vanhemmat ilkeyttäänkään määränneet. Silti tuossa iässä jo hikoilee, urheilua harrastava veljensä varmasti vielä enemmän. Pitäisikö tähän puuttua jotenkin?

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä todella oudolta... Teini-ikäisen olisi varmaan hyvä käydä vähän useammin, jopa päivittäin, jos on liikuntaa harrastanut. Törkeää käytöstä vanhemmilta. Jos on varmasti totta, tekisin kyllä lastensuojeluilmoituksen.

Vierailija
2/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, ihan hirveä tilanne nuorelle tytölle. Ei varmaan ole ihan helppoa kysyä saako käydä suihkussa kaverilla. Tunnetko tytön perhettä? Voisitko jutella hänen äitinsä kanssa? Ei Suomessa kukaan voi olla niin köyhä, että lapset eivät saa käydä suihkussa. 

Joka tapauksessa sanoisin tytölle, että tässä on hänelle oma pyyhe, saat käydä suihkussa meillä koska vain. Ja tarkkailisin ja juttelisin tytön kanssa, ja yrittäisin muutenkin kuulostella miltä perheen tilanne vaikuttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos siellä perheessä on jotain muuta outoa ja tyttö ei vaan halua käydä suihkussa kotona? Pelkää tms.

Vierailija
4/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että annat käyttää suihkua. Voit toki hieman kuulostella tilannetta, mutta niin, että asia ei tunnu kiusalliselta. Monesti nuorilla on mahdollisuus käydä salilla suihkussa, onneksi. Ja onni on, että nuoret itse haluavat huolehtia hygieniastaan.  Osa nuorista  ei  halua pitää itsestään  huolta pahimmassa murrosiässä.

Vierailija
5/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on itse kertonut tuosta että heillä on rajoitettu peseytyminen. Veljensä oli tuolloin mukana mutta sanoi, ettei se haittaa kun hän käy aina treenin jälkeen suihkussa siellä harrastustiloissa. Maksaa kuulemma harrastusmaksut- ja välineet itse kesätyörahoista.

Ap

Vierailija
6/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu

Vierailija
7/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se lastensuojeluilmoitus ei olisi hyvä. Perhe on varmaan varaton ja jotenkin kärvistelevät niin se lasu vois vaan olla huonompi. Onhan tuo nyt outoa ettei saa suihkussa käydä mutta jospa keskustelet vanhempien kanssa? Meillä tytöllä on atooppinen iho ja ihan lääkäri sanoi että talviaikaan ei saisi liian pitkiä suihkuja yms ottaa.. No käy kyllä jokatoinen pvä suihkussa ja rasvaa hyvin. Jospa tytölläkin on ja äiti on siinä uskossa ettei saa useammin suihkutella?

Vierailija
8/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän ihan oikeasti vaan ensin puhua sen perheen kanssa? Saattaa olla ihan joku oikea syykin tuolle (esim. Atopia juurikin). Oudoltahan tuo kuulostaa. Jos ovat vähävaraisia niin ymmärrän että veli maksaa harrastuksensa itse rahoistaan jos vaihtoehtona on rakkaan harrastuksen lopetus. Ei lasua jos se perheen kanssa juttelu auttaa.

Vierailija
9/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei kyllä montaa euroa säästä, että vähentää hygieniaa. Jos olisin aivan varma, etteivät vanhemmat ole esim. väkivaltaisia, ottaisin yhteyttä ja sanoisin että tottakai lapsenne saa käydä meillä suihkussa. Mutta toisaalta voisin myös maksaa vaikka kymmenen euroa vesilaskustanne, se  varmasti jo kattaa koko perheen lasten suihkukulut kuukaudessa.

Toinen vaihtoehto on se, että perheen vanhemmat jättävät yhden sikspäkin kaljaa ostamatta kuukaudessa, niin sillä jo säästää kymmenen euroa. Valintoja, valintoja.

Vierailija
10/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atopian nykyohjeiin kuuluu peseminen, ei enää pesun välttely!

Vierailija
11/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee lämmintä vettä max 8 minuutin verran. Teinin mielestä siinä ajassa ei ehdi peseytymään. Olen ehdottanut, että ostaa isomman lämminvesivaraajan, jos haluaa lotrata suihkussa tuntitolkulla, minulla ei moiseen ole tarvetta.

Vierailija
12/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee lämmintä vettä max 8 minuutin verran. Teinin mielestä siinä ajassa ei ehdi peseytymään. Olen ehdottanut, että ostaa isomman lämminvesivaraajan, jos haluaa lotrata suihkussa tuntitolkulla, minulla ei moiseen ole tarvetta.

Hehe, meillä oli samanlaista. Palelin aina suihkussa kun ei voinut käyttää tarpeeksi lämmintä vettä että ehtisi tehdä kaiken (sheivata, pestä ja hoitaa hiukset, kuoria ihon) ja kerran kävi sitten niin, että piti sheivata jalat juhlia varten ja vetelin ne kananlihalla olevat kinttuni nopeasti höylällä. Isä oli pyörtyä kun on herkkä verelle ja jouduttiin ostamaan kokonaan uudet vaatteetkin kun hame ei todellakaan tullut sen jälkeen kysymykseen. Loppui vedensäästelyt siihen.

Vierailija
13/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT. Opeta lapsille, että suihku kuuluu sammuttaa saippuoinnin ja hiusten pesun ajaksi. Kyllä minustakin vajaa 10 minuuttia valuvaa lämmintä vettä riittää, vaikka meillä ei veden tai rahan riittävyydestä ole pulaa.  ei kyllä rajoiteta kenenkään veden käyttöä, vanhempien malli on riittänyt :)

Vierailija
14/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehe, meillä oli samanlaista. Palelin aina suihkussa kun ei voinut käyttää tarpeeksi lämmintä vettä että ehtisi tehdä kaiken (sheivata, pestä ja hoitaa hiukset, kuoria ihon) ja kerran kävi sitten niin, että piti sheivata jalat juhlia varten ja vetelin ne kananlihalla olevat kinttuni nopeasti höylällä. Isä oli pyörtyä kun on herkkä verelle ja jouduttiin ostamaan kokonaan uudet vaatteetkin kun hame ei todellakaan tullut sen jälkeen kysymykseen. Loppui vedensäästelyt siihen.

Miksi ihmeessä vettä pitää valuttaa koko sheivauksen ajan. Ensin kastellaan ja lopuksi huuhdellaan. Höylän huuhtelua varten voi ottaa vaikka lasin suihkuun ja tadaa höylän huuhteluun riittää 2dl vettä!

Vierailija
15/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppisen ihon olennainen hoito on jokapäiväinen puhtaanapito. On vanhentunutta tietoa ettei atoopikko saisi jokapäivä käydä pesulla.

Vierailija
16/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisköhän ihan oikeasti vaan ensin puhua sen perheen kanssa? Saattaa olla ihan joku oikea syykin tuolle (esim. Atopia juurikin). Oudoltahan tuo kuulostaa. Jos ovat vähävaraisia niin ymmärrän että veli maksaa harrastuksensa itse rahoistaan jos vaihtoehtona on rakkaan harrastuksen lopetus. Ei lasua jos se perheen kanssa juttelu auttaa.

Atoopikon ja psoriaatikon nimenomaan pitää peseytyä, ei todellakaan ole terveellekään iholle hyväksi olla pesemättä. Ihan ihotautilääkärit sitä suosittelee.

Jos ovat niin vähävaraisia että lapset joutuvat itse harrastukset maksamaan niin lastensuojelun piiriin pitäisi ehdottomasti perhe saada ja sitä kautta myös toimeentulotukea perheelle.

Vierailija
17/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sheivaaminen 7 kertaa viikossa on minusta ylimitoitettua, samoin ihon kuoriminen. Hiuksiakaan ei ole pakko joka kerta pestä.

Tuo 8 minuuttia riittää vallan hyvin, koska sheivaamisen aikana ei tarvitse seistä lämpimässä suihkussa. Kai tiedät, että vahausta ei kannata tehdä suihkussa ja se on karvanpoistossa sheivaamista kätevämpi menetelmä.

Vierailija
18/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Atoopikon ja psoriaatikon nimenomaan pitää peseytyä, ei todellakaan ole terveellekään iholle hyväksi olla pesemättä. Ihan ihotautilääkärit sitä suosittelee.

Jos ovat niin vähävaraisia että lapset joutuvat itse harrastukset maksamaan niin lastensuojelun piiriin pitäisi ehdottomasti perhe saada ja sitä kautta myös toimeentulotukea perheelle.

Meille ihotautilääkäri ilmoitti, että lapsi (7v) saa mennä suihkuun korkeintaan 3 kertaa viikossa. Atoopikko.

Vierailija
19/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OT. Opeta lapsille, että suihku kuuluu sammuttaa saippuoinnin ja hiusten pesun ajaksi. Kyllä minustakin vajaa 10 minuuttia valuvaa lämmintä vettä riittää, vaikka meillä ei veden tai rahan riittävyydestä ole pulaa.  ei kyllä rajoiteta kenenkään veden käyttöä, vanhempien malli on riittänyt :)

Meillä vanhempien malli riitti siihen asti, kunnes lapsi kuuli kavereilta, että suihkussa täytyy veden virrata ainakin 30 min ennen kuin on puhdas.

Vierailija
20/90 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä vettä pitää valuttaa koko sheivauksen ajan. Ensin kastellaan ja lopuksi huuhdellaan. Höylän huuhtelua varten voi ottaa vaikka lasin suihkuun ja tadaa höylän huuhteluun riittää 2dl vettä!

Minä menen edelleenkin  kauttaaltani kananlihalle muuten ja sheivaaminen ei onnistu, ei normaalissa huoneenlämmössä mitenkään, ei kesäaikanakaan. Saunassa en käy (ja kuluttaahan sekin sähköä, jos kävisinkin), että suihkua ei saa millään tarpeeksi lämpimäksi muuten. Jos olisi tosi pieni suihkukoppi, niin sitten ei ongelmaa kai, mutta lapsuudenkodissani oli todella iso kylppäri ja omassa kodissani on vielä isompi. Mutta tänne minä ostinkin ison boilerin ja lutraan vaikka tunnin jos siltä tuntuu ja kylvenkin vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi