Nuoret naiset haukkuivat pientä poikaa kaupassa – äiti vetosi haukkujiin Facebookissa
Nuoret naiset haukkuivat pientä poikaa kaupassa – äiti vetosi haukkujiin Facebookissa
Tänään klo 21:27
”Hän on meille kauneinta maailmassa, ehkä ensi kerran ymmärrät olla hiljaa”, äiti kirjoittaa.
Suomalaisperheen sunnuntain ostosreissu Vantaan Jumbossa sai ikävän käänteen.
Suomalaisperheen sunnuntain ostosreissu Vantaan Jumbossa sai ikävän käänteen. AOP
Nelihenkinen suomalaisperhe oli sunnuntaina ostoksilla Vantaan Jumbossa, kun mukava ostospäivä sai ruman käänteen.
Perheenisä meni vaateliikkeen kassalle maksamaan pojilleen valitsemiaan pipoja, kun heidän eteensä tuli kolme nuorta naista.
Perheen pieni, alle kouluikäinen poika seisoi isänsä takana ja katsoi noin parikymppisiä naisia yrittäen samalla näyttää heille kädessään ollutta uutta lelua. Naiset kääntyivät poispäin ja alkoivat haukkumaan toisilleen lasta rumaksi. Pieni poika kuuli kaiken.
Perheenäiti suuttui tapahtuneesta sen verran, että hän kirjoitti siitä Facebookiin. Nainen toivoi, että nuoret naiset näkisivät kirjoituksen ja miettisivät seuraavan kerran omaa käytöstään.
Jaettu runsaasti
Äiti julkaisi koskettavan kirjoituksensa Facebookissa sunnuntai-iltana yhdeksältä ja sitä on vuorokauden aikana jaettu jo yli 10 000 kertaa.
Nainen on myös saanut todella paljon kannustavia viestejä sosiaalisessa mediassa. Moni on kauhistellut sitä, miten huonosti nuoret naiset käyttäytyivät.
Näin äiti kirjoitti:
”Tämä on viesti sinulle ja sinun kahdelle kaverillesi, ketkä olitte tänään päivällä Jumbon Cubuksen kassalla. Mieheni käveli kassalle maksamaan pojilleen valitsemiaan pipoja ja minä kävelin perässä. Ehditte meidän väliin kassajonossa ja minun pieni poikani seisoi isänsä takana katsoen teitä vienosti, jos ehkä huomaisitte hänen kädessään olevan uuden avaruusaluksen, jonka hän oli ostanut tänään omilla rahoillaan.
Sinä kavereillesi kerroit kuinka et ollut koskaan nähnyt niin rumaa lasta, kuinka hänellä oli kauheat hörökorvat ja vielä mitkä lasitkin! Tiedoksi sinulle, tämä pieni poika kuuli kaiken sanomasi! Hän tuli luokseni ja painoi päänsä pettyneenä jalkaani vasten, ymmärtämättä kuinka joku sanoo noin. Minä äitinä nielin kiukkuni ja katsoin teitä, että ymmärtäisitte kuinka loukkasitte tätä pientä kilttiä poikaa, joka ei voi sille mitään, että on lähes sokea.
Kaikesta huolimatta hän jaksaa huolehtia muista, olla positiivinen ja iloinen sekä kehua muita. Hän on meille kauneinta maailmassa ja hän ei ehkä ollut sitä sinulle, mutta ehkä ensi kerran ymmärrät olla hiljaa! Sinä olit kaunis ja ystäväsikin olivat, mutta näiden sanojen jälkeen voin sanoa, että olitte ruminta mitä olen aikoihin nähnyt!”
Poika kuuli
Iltalehden tavoittama äiti kertoo, että nuoret naiset huomasivat ainakin sen, että äiti kuuli mitä nämä puhuivat.
– He tirskuivat käsiinsä ja sanoivat, että pojan äiti oli tuossa takana, nainen kertoo.
Äiti tietää varmuudella, että myös hänen poikansa kuuli nuorten naisten sanat.
– Poikani tuli luokseni ja kysyi surullisena, että ”äiti olenko minä ruma”. Sanoin hänelle, että naiset eivät puhuneet hänestä.
Kaupassa käynnin jälkeen poika ei ole puhunut tapahtuneesta.
– Emme mekään ole asiaa enää ottaneet hänen kanssaan puheeksi. Toivon, että hän unohtaisi sen eikä joutuisi enää kärsimään tämän vuoksi. En halua muuta kuin suojella häntä, äiti sanoo.
Liike pahoitteli
Myös Jumbon Cubuksessa kuultiin tapahtuneesta. Liike pahoitteleekin tapahtunutta Facebook-sivuillaan.
”Pahoittelemme liikkeemme puolesta eilisestä tilanteesta aiheutunutta mielipahaa. Meille on todellakin tervetullut jokaikinen jedi ja supersankari - ihan omana itsenään. Toivomme todella, että hurjan valloittava poikanne on jo pystynyt unohtamaan pahat sanat. Ja se avaruusalus️ oli muuten ihan huippuhieno!”
Asiasta kertoi ensimmäisenä MTV3.
TIIA PALMÉN
tiia.palmen@ilmedia.fi
Kommentit (246)
"Julkkikset" heti kimpussa ja viemässä poikaa leluostoksille jotta saisivat vain itsellensä lisää mainontaa :D
Vierailija kirjoitti:
Jumbon Cubuksen facebooksivujen viesteistä alkaa löytyä reittiä perheeseen.[/quote
Nyt kun näin pojan kuvia facebookista ja blogista, tuli todella surullinen olo. noin suloinen, pieni viaton poika joutuu kokemaan aikuisten taholta itseensä kohdistuvaa julmuutta arvostelua noin. Hörökorvat? Onneksi pojalla ei oikastaan olekaan hörökorvat, eikä ole oikeasti ns. ruma. Se on katsojan silmässä, silmästä voi löytyä mätää. Silti pojalle voi tulla ikuinen huonommuudentunne "hörökorvistaan" ja "rumuudestaan". Edes lasten suusta se ei olisi olut noin paha. Kuin vastakkaisen sukupuolen kauniista AIKUIsista suissta!!!!! Se tekee asiasta todella järkyttävän.
Pojan äiti vaikuttaa hieman ujolta. Ei vaikuta kovin päällepäsmäriltä ja sellaiselta, joka heti tilanteessa löytää toruvat naisia suitsevat sanat (poikaa samalla vieläpä vahingoittamatta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta mietin vain, että onkohan juttu mennyt noin kuin äiti sitä facessa esittää ?
Tuntuu siltä, että nykyään tiety ihmiset haluu iltalehtiin ja na julkkikseski keinolla millä hyvänä.....
Tuntuu uskomattomalta, että tuollainen tilanne ihan oikeasti olisi tapahtunut. Parikymppiset ääneen kassajonossa pienen lapsen ulkonäköä ääneen soimaisivat...oikeesti ?
Ja jso noin olisi tapahtunut, niin miten ei äiti tai/ja isä , tai kassa saa suutaan auki ???
Miten on ihmisiä opetettu puuttumaan kiusaamiseen ?
Kiusaamisesta puhutaan joka tuutissa kaiken aikaa.
Minun on todella vaikeaa ymmärtää, ettei aikuiset ihmiset ihan itse osaa tilanteessa kiusaamiseen puttua !
Eli epäilen koko tilanteen olevan vain huomion hakemiseksi tekaistu juttu.
Jos olisi tapahtunut, olisi ihan itse äitina ja/tai sivullisena välittömästi puuttunut tilanteeseen. Sanonut neideille, että anteeksi mutta sanoitte ? Keskustellut heidän kanssan ja ohjannut pyytämään anteeksi pojalta. Eihän ihmiset koskaan opi käyttäytymään, jollei heitä kukaan koskaan opeta. Nykyvanhemmat eivät ota kasvatusvelsollisuuttaan todesta, opettajat eivät kaikkeen yksin ehdi.
Nythän, jos tuo tilanne oikeesti tapahtui, niin pieni poika saa todeta, että häntä saa kiusata ihan ilman seurauksia kuka ja missä tahansa, jopa omien vanhempien seurassa ! Edes omat vanhemmat eivät suojele pientä poikaa pahalta, eivät edes läsnäollessaan. Tästä itse olen enempi pahoillaan. Olen ohjannut lapsiani pitämään puolensa ja todellakin suojelen heitä aina, puutun ja olen puuttunut jo leikkikenttäikäsinä lasten kiistoihin, oli lapsilla riitaa leluista tai mistä tahansa, oli riitpukarin mamma paikalla tai ei. Säälittävän usien näki mammoja, joiden lapset ksikoi lelut toisten lasten käsistä, löi palikoilla toisia päähän, veti keinut toisten lasten alta ja menivät itse keinumaan...jne EIKÄ OMA ÄITI korviaan lotkauttanut vaikka näki tilanteet.
Eli ei kai ole ihme että heidän lapsistaan kasvaa kiusaajia ?
Noita lapsia on sitten meidän muiden opetettava !
Miksi ei tästä puhuta ?
Kun olen puuttunut ilmiselvään lasteni kiusaamiseen lasten läsnäollessa, on se siinä hetkessä tehonnut ainakin vähän. Mutta mitä siitä seuraa pitkällä tähtäimellä on se, että lapset kertovat kotonaan oman version ja venhempansa suuttuvat ja moittivat monin tavoin minua kiusaajalapselle. Tästä voimaantuneena kiusaajalapsi ei tunne enää tarvittavaa kunnioitusta lapsemme vanhempiakaan kohtaan ja éli pahenee, kun lapsi vetää siihen muita lapsia mukaan uskotellen kaikille koko perheen olevan täysi mätämuna. Se tapahtuu sitten jo niin, ettei siihen pysty paikan päällä kunnolla puuttumaan, kun ei kuule asioista kuin puolet sieltä täältä. Mutta lapsi ei voi enää hyvin.
joskus on ihan oikeasti viisaampaa olla kuin ei kuulisi ja opettaa, ettei kaikesta tarvitse välittää. Niin ne kiusaajatkin lopettavat, kun eivät saaa tahtomaansa sirkushuvia ja mielensäpahoittajia.
Kiusaajat saavat tosiaankin helposti sirkushuvia, kun vieras vanhempi puuttuu ja mesoaa. Ja aiheen suuttua vanhemmallekin ja sitä kautta pahentaa kiusaamista. Etenkin tässäkin tapauksessa, kun kyse taisi olla julkkisäidistä. Siksi asia on vietävä muiden käsiteltäväksi. Kouluun, päiväkotin, kiusaajan kotiin, facebookiin. Uskokaa jo.
Vähän riippuu itsestä. Itse olen ehkä hieman pelottavan näköinen isokokoinen mies. Ei siinä paljoa tarvi ärjäistä kun siistissä rivissä seisovat niin omat kuin vieraat kakarat ja parhaassa tapauksessa kakaroiden vanhemmat. Eipä ole kertaakaan tarvinnut jälkeen kuulla että olisi kiusattu, eikä ojennettujen pantujen vanhemmilla ole myöskään ollut ainakaan päin naamaa asiaan sanottavaa. Puhukoot pelkurit sitten kotona keskenään, jos eivät uskalla itse tilanteessa suutaan aukaista. Ja kyllä, pidän myös omani herran nuhteessa.
Hienoa. Mistä sinut tai kaksoishenkilösi tavoittaisi avittamaan vastaaviin tilanteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että yksinkertaiset ja huonotapaiset nuoret naiset puhuivat noin ala-arvoisesti pienen pojan kuullen. Lapsiparka.
Mistä sä tiedät kuka on yksinkertainen??? Ai sillä että sanoo jotain tollasta niin sitten on yksinkertainen. Huonoa käytöstä ja ihan turhaa mut hyvin tavallista nykyään. Ehkä ne lasit oli tytöistä huvittavat ja ulkonäkö muutenkin.
Ehkä sinä olet huvittavan näköinen? Mutta olisiko sinusta hyvää käytöstä kun joku alkaisi sinua arvostelemaan kassajonossa? Saati pienestä lapsesta joka on aika aseeton aikuisen edessä? Ei helvetti että vihaan kaltaisiasi ihmisperseitä jotka ovat jääneet ilkeän pikkutytön tasolle.
Tollasten suusta tulee ihan mitä tahansa ja se vaan lisääntyy koko ajan. Mitä sille voi tehdä?? Ei oikein mitään. Aika monet nauraa jos joku on kummallisen näköinen ja kyllä mä voin myöntää että nauretaan kehareille koska ei pystytä pidättämään naurua. Se on eri asia kun ilkeys. Ei ole tarkotus nauraa kenellekään mut alkaa väkisin naurattamaan. Tytöillä voi hyvin olla sama asia syy. Nuorten tyttöjen äitinä haluisin sanoa tosta pissis vihasta ja haukkumisesta jotain koska ihmisillä menee ihan pahasti yli se. Tässäkin ketjussa on varmaan 100 vihakirjoitusta ja kohteena pissis. Jos tytöt olis halunneet olla ilkeitä ne kyllä sanoisi sen suoraan päin naamaa ja ihan kenelle tahansa. Yksin ne välttämättä ei sanoisi mutta porukassa ne tietää että ne voi sanoa mitä tahansa. Kai tekin nuorina ootte olleet kauppakeskuksissa nauramassa ihmisille jotka on hassun näköisiä tai vaatteet on huvittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä ja äiti molemmat jonossa ja kumpikaan ei tee mitään? Outo tapaus.
Mitä selität? Kyllähän tekivät. Äiti oli antanut nuorille naisille katseen että kuuli mitä he puhuivat ja lapsikin oli kuullut, ja äiti sitten selittänyt lapselle että ei he hänestä puhuneet. Mikä tässä on se "kumpikaan ei tee mitään" -kohta?
Antanut katseen? Mitähän tämä nyt tarkoittaa? Ja luuletko katselun vaikuttavan minkään vertaa asiaan? Eivät vanhemmat tehneet mitään, mamma kyllä kotiin päästyään ryntäsi heti päivittämään facea innoissaan.
Oman kokemuksen mukaan tuommoinen tavallinen vittuaänkyttävä pojankollikin hiljenee ja häpeää, kun yleisön keskellä hänelle sanoo ihan asiallisesti ja ääneen, että äitiltäsikö olet nuo kauniit käytöstavat oppinut. Aikuisen ei tarvitse muljautella silmiään, karjua eikä polkea jalkaa siinä tilanteessa, kunhan on napakka.
Ylimielisten parikymppisten pissisten edessä on väsyneen äidin vähän vaikeaa olla napakka kunnioitusta ansaitsevalla tavalla.
Voimia oli kuitenkin lähteä kivalle onnistuneelle ostosreissulle Jumboon, vai miten se nyt olikaan, ostelemaan avaruusaluksia ja pipoja.
Häh? Kuka puhui siitä, onko voimia lähteä ostoksille vai ei? Kyse oli kai väsyneennäköisen mammashenkilön auktoriteetista nuorten pimatsujen silmissä, vai mitä.
Vierailija kirjoitti:
Kai tekin nuorina ootte olleet kauppakeskuksissa nauramassa ihmisille jotka on hassun näköisiä tai vaatteet on huvittavat.
No ei todellakaan olla oltu, helvetin white trash valas. Kerroit viestissä jo ihan tarpeeksi siitä miten samankaltainen olet noiden ali-ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta mietin vain, että onkohan juttu mennyt noin kuin äiti sitä facessa esittää ?
Tuntuu siltä, että nykyään tiety ihmiset haluu iltalehtiin ja na julkkikseski keinolla millä hyvänä.....
Tuntuu uskomattomalta, että tuollainen tilanne ihan oikeasti olisi tapahtunut. Parikymppiset ääneen kassajonossa pienen lapsen ulkonäköä ääneen soimaisivat...oikeesti ?
Ja jso noin olisi tapahtunut, niin miten ei äiti tai/ja isä , tai kassa saa suutaan auki ???
Minun on todella vaikeaa ymmärtää, ettei aikuiset ihmiset ihan itse osaa tilanteessa kiusaamiseen puttua !
Jos olisi tapahtunut, olisi ihan itse äitina ja/tai sivullisena välittömästi puuttunut tilanteeseen. Sanonut neideille, että anteeksi mutta sanoitte ? Keskustellut heidän kanssan ja ohjannut pyytämään anteeksi pojalta. Eihän ihmiset koskaan opi käyttäytymään, jollei heitä kukaan koskaan opeta. Nykyvanhemmat eivät ota kasvatusvelsollisuuttaan todesta, opettajat eivät kaikkeen yksin ehdi.
Nythän, jos tuo tilanne oikeesti tapahtui, niin pieni poika saa todeta, että häntä saa kiusata ihan ilman seurauksia kuka ja missä tahansa, jopa omien vanhempien seurassa ! Edes omat vanhemmat eivät suojele pientä poikaa pahalta, eivät edes läsnäollessaan. Tästä itse olen enempi pahoillaan. Olen ohjannut lapsiani pitämään puolensa ja todellakin suojelen heitä aina, puutun ja olen puuttunut jo leikkikenttäikäsinä lasten kiistoihin, oli lapsilla riitaa leluista tai mistä tahansa, oli riitpukarin mamma paikalla tai ei. Säälittävän usien näki mammoja, joiden lapset ksikoi lelut toisten lasten käsistä, löi palikoilla toisia päähän, veti keinut toisten lasten alta ja menivät itse keinumaan...jne EIKÄ OMA ÄITI korviaan lotkauttanut vaikka näki tilanteet.
Miksi ei tästä puhuta ?
Kun olen puuttunut ilmiselvään lasteni kiusaamiseen lasten läsnäollessa, on se siinä hetkessä tehonnut ainakin vähän. Mutta mitä siitä seuraa pitkällä tähtäimellä on se, että lapset kertovat kotonaan oman version ja venhempansa suuttuvat ja moittivat monin tavoin minua kiusaajalapselle. Tästä voimaantuneena kiusaajalapsi ei tunne enää tarvittavaa kunnioitusta lapsemme vanhempiakaan kohtaan ja éli pahenee, kun lapsi vetää siihen muita lapsia mukaan uskotellen kaikille koko perheen olevan täysi mätämuna. Se tapahtuu sitten jo niin, ettei siihen pysty paikan päällä kunnolla puuttumaan, kun ei kuule asioista kuin puolet sieltä täältä. Mutta lapsi ei voi enää hyvin.
joskus on ihan oikeasti viisaampaa olla kuin ei kuulisi ja opettaa, ettei kaikesta tarvitse välittää. Niin ne kiusaajatkin lopettavat, kun eivät saaa tahtomaansa sirkushuvia ja mielensäpahoittajia.
Kiusaajat saavat tosiaankin helposti sirkushuvia, kun vieras vanhempi puuttuu ja mesoaa. Ja aiheen suuttua vanhemmallekin ja sitä kautta pahentaa kiusaamista. Etenkin tässäkin tapauksessa, kun kyse taisi olla julkkisäidistä. Siksi asia on vietävä muiden käsiteltäväksi. Kouluun, päiväkotin, kiusaajan kotiin, facebookiin. Uskokaa jo.
Vähän riippuu itsestä. Itse olen ehkä hieman pelottavan näköinen isokokoinen mies. Ei siinä paljoa tarvi ärjäistä kun siistissä rivissä seisovat niin omat kuin vieraat kakarat ja parhaassa tapauksessa kakaroiden vanhemmat. Eipä ole kertaakaan tarvinnut jälkeen kuulla että olisi kiusattu, eikä ojennettujen pantujen vanhemmilla ole myöskään ollut ainakaan päin naamaa asiaan sanottavaa. Puhukoot pelkurit sitten kotona keskenään, jos eivät uskalla itse tilanteessa suutaan aukaista. Ja kyllä, pidän myös omani herran nuhteessa.
No hui ku pelottaa. Mua sun ärjymiset mihinkään "siistiin riviin" saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että yksinkertaiset ja huonotapaiset nuoret naiset puhuivat noin ala-arvoisesti pienen pojan kuullen. Lapsiparka.
Mistä sä tiedät kuka on yksinkertainen??? Ai sillä että sanoo jotain tollasta niin sitten on yksinkertainen. Huonoa käytöstä ja ihan turhaa mut hyvin tavallista nykyään. Ehkä ne lasit oli tytöistä huvittavat ja ulkonäkö muutenkin.
Ehkä sinä olet huvittavan näköinen? Mutta olisiko sinusta hyvää käytöstä kun joku alkaisi sinua arvostelemaan kassajonossa? Saati pienestä lapsesta joka on aika aseeton aikuisen edessä? Ei helvetti että vihaan kaltaisiasi ihmisperseitä jotka ovat jääneet ilkeän pikkutytön tasolle.
Tollasten suusta tulee ihan mitä tahansa ja se vaan lisääntyy koko ajan. Mitä sille voi tehdä?? Ei oikein mitään. Aika monet nauraa jos joku on kummallisen näköinen ja kyllä mä voin myöntää että nauretaan kehareille koska ei pystytä pidättämään naurua. Se on eri asia kun ilkeys. Ei ole tarkotus nauraa kenellekään mut alkaa väkisin naurattamaan. Tytöillä voi hyvin olla sama asia syy. Nuorten tyttöjen äitinä haluisin sanoa tosta pissis vihasta ja haukkumisesta jotain koska ihmisillä menee ihan pahasti yli se. Tässäkin ketjussa on varmaan 100 vihakirjoitusta ja kohteena pissis. Jos tytöt olis halunneet olla ilkeitä ne kyllä sanoisi sen suoraan päin naamaa ja ihan kenelle tahansa. Yksin ne välttämättä ei sanoisi mutta porukassa ne tietää että ne voi sanoa mitä tahansa. Kai tekin nuorina ootte olleet kauppakeskuksissa nauramassa ihmisille jotka on hassun näköisiä tai vaatteet on huvittavat.
Anteeksi mitä?
Ehkä sun pitää harjoitella vielä tuota naurun pidättämistä. Olet oksettava! En ole nuorenakaan nauranut kenellekään, minut on kasvatettu.
Ei helvetti miten vajaita kommentoijia tuossa päivityksessä on.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen äidin nimi on?
Löytyy Markwaninkin sivujen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä löydän tän päivityksen??
Jumbon Cubus sivut, siellä ihmisten julkaisemat kommentit sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti miten vajaita kommentoijia tuossa päivityksessä on.
Linkkiä??
Tuo lapsi on ihan normaalin näköinen. Jotenkin epäilyttää onko kirjoitus vain joku julkisuustemppu.
Vierailija kirjoitti:
Sympatiat pojalle muttei munattomalle huomiohuoraäidille
Olitko toinen näistä haukkujista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla. Tiedätkö miksi? Koska emme olleet sellaisia lapsellisia idiootteja kuin sinä. Vai voi porukassa oikein sanoa. No vittu hurraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tästä puhuta ?
No hui ku pelottaa. Mua sun ärjymiset mihinkään "siistiin riviin" saa.
Tätä juuri tarkoitan. Tämän takia kiusaamiseen kannattaa puuttua poikkitein kiertoteitse, eikä suoraan kiusaajan sitä kerjätessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko olet vielä hyvin nuori tai hyvin tyhmä. Luultavasti molempia. Kasvamalla saa ikää lisää, tyhmyyteen ei taas ole lääkettä joten onnea vain parturin/siwan kassan uralle arvon kaloriina.
Mä olisin työntänyt voimalla sen ämmän kumoon jos olis mun lasta haukkunut. Aivan järkyttävää.
Äidin runsaan selfiekuvavalikoiman perusteella tulee vaikutelma, että julkisuus saattaa tuntua mukavalta.