Nuoret naiset haukkuivat pientä poikaa kaupassa – äiti vetosi haukkujiin Facebookissa
Nuoret naiset haukkuivat pientä poikaa kaupassa – äiti vetosi haukkujiin Facebookissa
Tänään klo 21:27
”Hän on meille kauneinta maailmassa, ehkä ensi kerran ymmärrät olla hiljaa”, äiti kirjoittaa.
Suomalaisperheen sunnuntain ostosreissu Vantaan Jumbossa sai ikävän käänteen.
Suomalaisperheen sunnuntain ostosreissu Vantaan Jumbossa sai ikävän käänteen. AOP
Nelihenkinen suomalaisperhe oli sunnuntaina ostoksilla Vantaan Jumbossa, kun mukava ostospäivä sai ruman käänteen.
Perheenisä meni vaateliikkeen kassalle maksamaan pojilleen valitsemiaan pipoja, kun heidän eteensä tuli kolme nuorta naista.
Perheen pieni, alle kouluikäinen poika seisoi isänsä takana ja katsoi noin parikymppisiä naisia yrittäen samalla näyttää heille kädessään ollutta uutta lelua. Naiset kääntyivät poispäin ja alkoivat haukkumaan toisilleen lasta rumaksi. Pieni poika kuuli kaiken.
Perheenäiti suuttui tapahtuneesta sen verran, että hän kirjoitti siitä Facebookiin. Nainen toivoi, että nuoret naiset näkisivät kirjoituksen ja miettisivät seuraavan kerran omaa käytöstään.
Jaettu runsaasti
Äiti julkaisi koskettavan kirjoituksensa Facebookissa sunnuntai-iltana yhdeksältä ja sitä on vuorokauden aikana jaettu jo yli 10 000 kertaa.
Nainen on myös saanut todella paljon kannustavia viestejä sosiaalisessa mediassa. Moni on kauhistellut sitä, miten huonosti nuoret naiset käyttäytyivät.
Näin äiti kirjoitti:
”Tämä on viesti sinulle ja sinun kahdelle kaverillesi, ketkä olitte tänään päivällä Jumbon Cubuksen kassalla. Mieheni käveli kassalle maksamaan pojilleen valitsemiaan pipoja ja minä kävelin perässä. Ehditte meidän väliin kassajonossa ja minun pieni poikani seisoi isänsä takana katsoen teitä vienosti, jos ehkä huomaisitte hänen kädessään olevan uuden avaruusaluksen, jonka hän oli ostanut tänään omilla rahoillaan.
Sinä kavereillesi kerroit kuinka et ollut koskaan nähnyt niin rumaa lasta, kuinka hänellä oli kauheat hörökorvat ja vielä mitkä lasitkin! Tiedoksi sinulle, tämä pieni poika kuuli kaiken sanomasi! Hän tuli luokseni ja painoi päänsä pettyneenä jalkaani vasten, ymmärtämättä kuinka joku sanoo noin. Minä äitinä nielin kiukkuni ja katsoin teitä, että ymmärtäisitte kuinka loukkasitte tätä pientä kilttiä poikaa, joka ei voi sille mitään, että on lähes sokea.
Kaikesta huolimatta hän jaksaa huolehtia muista, olla positiivinen ja iloinen sekä kehua muita. Hän on meille kauneinta maailmassa ja hän ei ehkä ollut sitä sinulle, mutta ehkä ensi kerran ymmärrät olla hiljaa! Sinä olit kaunis ja ystäväsikin olivat, mutta näiden sanojen jälkeen voin sanoa, että olitte ruminta mitä olen aikoihin nähnyt!”
Poika kuuli
Iltalehden tavoittama äiti kertoo, että nuoret naiset huomasivat ainakin sen, että äiti kuuli mitä nämä puhuivat.
– He tirskuivat käsiinsä ja sanoivat, että pojan äiti oli tuossa takana, nainen kertoo.
Äiti tietää varmuudella, että myös hänen poikansa kuuli nuorten naisten sanat.
– Poikani tuli luokseni ja kysyi surullisena, että ”äiti olenko minä ruma”. Sanoin hänelle, että naiset eivät puhuneet hänestä.
Kaupassa käynnin jälkeen poika ei ole puhunut tapahtuneesta.
– Emme mekään ole asiaa enää ottaneet hänen kanssaan puheeksi. Toivon, että hän unohtaisi sen eikä joutuisi enää kärsimään tämän vuoksi. En halua muuta kuin suojella häntä, äiti sanoo.
Liike pahoitteli
Myös Jumbon Cubuksessa kuultiin tapahtuneesta. Liike pahoitteleekin tapahtunutta Facebook-sivuillaan.
”Pahoittelemme liikkeemme puolesta eilisestä tilanteesta aiheutunutta mielipahaa. Meille on todellakin tervetullut jokaikinen jedi ja supersankari - ihan omana itsenään. Toivomme todella, että hurjan valloittava poikanne on jo pystynyt unohtamaan pahat sanat. Ja se avaruusalus️ oli muuten ihan huippuhieno!”
Asiasta kertoi ensimmäisenä MTV3.
TIIA PALMÉN
tiia.palmen@ilmedia.fi
Kommentit (246)
Itse olisin puuttunut heti tilanteeseen. Vaikkakin kilahtamalla. Facebook-avautumiset on perseestä.
Yhteenveto:
Ketään ei saa haukkua tai kutsua rumaksi.
USAssa sinut voidaan erottaa koulusta tai työstä jos haukut tai nimittelet toista. Sama saisi tulla käyttöön täälläkin niin ihmiset oppisivat paremmin vastuuta sanomisistaan.
Vanhempien ei tarvitsisi jakaa ihan kaikkea elämäänsä liittyvää SoMessa ja puskea kaikkea toimintaansa ja kokemaansa vääryyttä julkiseksi ja antaa sitä median mässäiltäväksi. Terve tilannetaju kannattaa pitää mielessä. Jos vanhempi riehuu SoMessa ja luulee saavansa hehkutusta, niin seurauksena voi käydä niin että lapsensa joutuvat kiusaamisen kohteeksi koulussa ja muistakaa että se mikä nettiin joskus laitetaan, niin se sinne myös jää.
Itseäni on yllättänyt tuo ohikulkevien kommentointi kadulla. Olen kuullut kun pari kertaa juuri nuoret naiset ovat kommentoineet ohi kulkiessaan lastani. Lapsi on 11 vuotias poika. Kommentit ovat olleet positiivisiä, mutta silti se kommentointi on ollut kummallista. 11 vuotias poika on ollut kommenteista hyvin hämillään. En muista kuuluuko tuo johonkin tiettyyn ikään. Komentoinko aikonani itse ohikulkijoita. Ainakin kritisoitiin saman ikäisiä poikia. Muistan itse, että annoin lemput kivalle pojalle hänen (mielestäni) kamalan puseron takia. Mutta ei kai niitä kritisointeja kenenkään korviin ollut tarkoitettu. Mutta kuulihan sitä juoruja, mitä pojat oli kommentoinut esim. vartalosta tms. Joskus olin paikalla kun pojat kommentoi ohikulkevien tyttöjen takapuolia. Mutta ne ohikulkevat eivät kommentointeja kuulleet. Siinä oli ikkuna välissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollainen käytös kylläkään ole pelkkä nykyajan ilmiö, idiootteja on ollut aina.
Poikaparka, toivottavasti ei jää traumoja.
Ainakin jo puoli vuosisataa sitten. Sain koulussa kuulla päivittäin isoista korvistani ja huonoista vaatteistani, kotona siitä, että olen "paskainen", olin ehkä hieman tavallista tummempi suomalainen poika. Ymmärsin myös, että olin niin ruma, etten koskaan päässyt muun perheen mukana juuri mihinkään, vaan olin aina sopiva kotimies. Tulkitsin asian niin, että minua hävettiin, kanssani ei haluttu näyttäytyä ihmisten ilmoilla.
Tätä traumaa ei hälvennä edes se, että nuorena aikuisena olen toiminut jopa miesmallina eikä naisseurastakaan ollut isompaa pulaa. Ruma mikä ruma.
Miksi nuo nuoret naiset oli leimattu veloiksi?
Vela ei koskaan haukkuisi kenenkään lasta, vela tuskin edes kiinnittäisi lapseen ja lapsen ulkonäköön mitään huomiota ellei se huuda vieressä kuin syötävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta mietin vain, että onkohan juttu mennyt noin kuin äiti sitä facessa esittää ?
Tuntuu siltä, että nykyään tiety ihmiset haluu iltalehtiin ja na julkkikseski keinolla millä hyvänä.....
Tuntuu uskomattomalta, että tuollainen tilanne ihan oikeasti olisi tapahtunut. Parikymppiset ääneen kassajonossa pienen lapsen ulkonäköä ääneen soimaisivat...oikeesti ?
Ja jso noin olisi tapahtunut, niin miten ei äiti tai/ja isä , tai kassa saa suutaan auki ???
Miten on ihmisiä opetettu puuttumaan kiusaamiseen ?
Kiusaamisesta puhutaan joka tuutissa kaiken aikaa.
Minun on todella vaikeaa ymmärtää, ettei aikuiset ihmiset ihan itse osaa tilanteessa kiusaamiseen puttua !
Eli epäilen koko tilanteen olevan vain huomion hakemiseksi tekaistu juttu.
Jos olisi tapahtunut, olisi ihan itse äitina ja/tai sivullisena välittömästi puuttunut tilanteeseen. Sanonut neideille, että anteeksi mutta sanoitte ? Keskustellut heidän kanssan ja ohjannut pyytämään anteeksi pojalta. Eihän ihmiset koskaan opi käyttäytymään, jollei heitä kukaan koskaan opeta. Nykyvanhemmat eivät ota kasvatusvelsollisuuttaan todesta, opettajat eivät kaikkeen yksin ehdi.
Nythän, jos tuo tilanne oikeesti tapahtui, niin pieni poika saa todeta, että häntä saa kiusata ihan ilman seurauksia kuka ja missä tahansa, jopa omien vanhempien seurassa ! Edes omat vanhemmat eivät suojele pientä poikaa pahalta, eivät edes läsnäollessaan. Tästä itse olen enempi pahoillaan. Olen ohjannut lapsiani pitämään puolensa ja todellakin suojelen heitä aina, puutun ja olen puuttunut jo leikkikenttäikäsinä lasten kiistoihin, oli lapsilla riitaa leluista tai mistä tahansa, oli riitpukarin mamma paikalla tai ei. Säälittävän usien näki mammoja, joiden lapset ksikoi lelut toisten lasten käsistä, löi palikoilla toisia päähän, veti keinut toisten lasten alta ja menivät itse keinumaan...jne EIKÄ OMA ÄITI korviaan lotkauttanut vaikka näki tilanteet.
Eli ei kai ole ihme että heidän lapsistaan kasvaa kiusaajia ?
Noita lapsia on sitten meidän muiden opetettava !
Miksi ei tästä puhuta ?
Kun olen puuttunut ilmiselvään lasteni kiusaamiseen lasten läsnäollessa, on se siinä hetkessä tehonnut ainakin vähän. Mutta mitä siitä seuraa pitkällä tähtäimellä on se, että lapset kertovat kotonaan oman version ja venhempansa suuttuvat ja moittivat monin tavoin minua kiusaajalapselle. Tästä voimaantuneena kiusaajalapsi ei tunne enää tarvittavaa kunnioitusta lapsemme vanhempiakaan kohtaan ja éli pahenee, kun lapsi vetää siihen muita lapsia mukaan uskotellen kaikille koko perheen olevan täysi mätämuna. Se tapahtuu sitten jo niin, ettei siihen pysty paikan päällä kunnolla puuttumaan, kun ei kuule asioista kuin puolet sieltä täältä. Mutta lapsi ei voi enää hyvin.
joskus on ihan oikeasti viisaampaa olla kuin ei kuulisi ja opettaa, ettei kaikesta tarvitse välittää. Niin ne kiusaajatkin lopettavat, kun eivät saaa tahtomaansa sirkushuvia ja mielensäpahoittajia.
Kiusaajat saavat tosiaankin helposti sirkushuvia, kun vieras vanhempi puuttuu ja mesoaa. Ja aiheen suuttua vanhemmallekin ja sitä kautta pahentaa kiusaamista. Etenkin tässäkin tapauksessa, kun kyse taisi olla julkkisäidistä. Siksi asia on vietävä muiden käsiteltäväksi. Kouluun, päiväkotin, kiusaajan kotiin, facebookiin. Uskokaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin puuttunut heti tilanteeseen. Vaikkakin kilahtamalla. Facebook-avautumiset on perseestä.
Mun mielestä tää on hyvä, että jokainen alkaa miettimään omaa käytöstään tai sitä miten kasvattaa omia pissiksiään.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo tilanne mennyt ihan noin? Jos siinä onkin ahdistettu nuoret velat perheen väliin. Edessä isähömelö hössöttää LAPSELLE PIPOA TÄSSÄ OSTAMSSA ITSE VALITSI MUTTA ISULIPISULI MAKSAA HEHEHEH ja sitten pikkuhömelö tahmasormilla koskettelemassa naisia ja sohimassa niitä avaruusaluksella ja vaatimassa että he ihailevat purjopetterin lelua. takana seisoo äitylihömelö tuiman näköisenä ja leveänä tuijottamassa ja tyttöjä alkaa naurattaa ja pyörittelevät silmiään EIVÄTKÄ KIINNITÄ HUOMIOTA PURJOPETTERIHEMULIN LELUUN eivätkä hymyile näille.
Tuohistunut äitylimäityli juoksee Heseen, tilaa jättiburgerin ja avaa kännykästään facen.
Surulliseksi vetää tuokin kommentti.
Mun piti käydä työpaikan vessassa itkemässä kun tuli niin paha mieli tuon pojan puolesta. Pitää kotona lukea tämä uutinen ääneen ja keskustella omien lapsien kanssa siitä millaisia asioita elämässä tulee arvostaa ja arvottaa ensisijaisiksi. Kuka tässä jutussa oli oikeasti se "ruma".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo tilanne mennyt ihan noin? Jos siinä onkin ahdistettu nuoret velat perheen väliin. Edessä isähömelö hössöttää LAPSELLE PIPOA TÄSSÄ OSTAMSSA ITSE VALITSI MUTTA ISULIPISULI MAKSAA HEHEHEH ja sitten pikkuhömelö tahmasormilla koskettelemassa naisia ja sohimassa niitä avaruusaluksella ja vaatimassa että he ihailevat purjopetterin lelua. takana seisoo äitylihömelö tuiman näköisenä ja leveänä tuijottamassa ja tyttöjä alkaa naurattaa ja pyörittelevät silmiään EIVÄTKÄ KIINNITÄ HUOMIOTA PURJOPETTERIHEMULIN LELUUN eivätkä hymyile näille.
Tuohistunut äitylimäityli juoksee Heseen, tilaa jättiburgerin ja avaa kännykästään facen.
Surulliseksi vetää tuokin kommentti.
Tuli vain mieleen kalapuikkotapaus, josta nousi kohu ja myöhemmin paljastui, ettei siinä uutisoinnissa ollutkaan ihan kaikki. Mutta aluksi kaikki juoksi ylimääräisen kalapuikon ottaneen pojan puolelle ja huusivat opettajille ja koululle..
Vierailija kirjoitti:
Mun piti käydä työpaikan vessassa itkemässä kun tuli niin paha mieli tuon pojan puolesta. Pitää kotona lukea tämä uutinen ääneen ja keskustella omien lapsien kanssa siitä millaisia asioita elämässä tulee arvostaa ja arvottaa ensisijaisiksi. Kuka tässä jutussa oli oikeasti se "ruma".
Muakin itketti tämä juttu, ehkä siksi kun itselläkin on 5v silmälasipäinen ihanuus kotona. On tosin pari teiniäkin. Mietin vaan, että tuon ikäiset pojat ei taitaisi koskaan sortua tämmöiseen, miksi nää on aina tyttöjen juttuja?
Tyyppiesimerkki nuorten naisten fasistisesta pahuudesta. He ovat kusipäitä, julmia ja tunteettomia. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin itketti tämä juttu, ehkä siksi kun itselläkin on 5v silmälasipäinen ihanuus kotona. On tosin pari teiniäkin. Mietin vaan, että tuon ikäiset pojat ei taitaisi koskaan sortua tämmöiseen, miksi nää on aina tyttöjen juttuja?
Tytöt ovat tottuneet siihen, että heitä arvotetaan ulkonäön perusteella ja oma epävarmuus ajaa sitten arvostelemaan muita. Näin se oikeasti itsestään epävarma heikkoitsetuntoinen tyttö kokee hetken olevansa parempi kuin edes joku muu. Muutoksen pitäisi lähteä meistä jokaisesta, että emme haukkuisi kenekään ulkonäköä, emme Kim Kardashianin, emme missien emmekä random teinien tai pienien lapsien.
Vierailija kirjoitti:
Tyyppiesimerkki nuorten naisten fasistisesta pahuudesta. He ovat kusipäitä, julmia ja tunteettomia. Valitettavasti.
Tuollainen yleistävä demonisointi ja nimittelykö on sitten niin oikeamielistä? Eiköhän suurin osa heistä käyttäydy aivan asiallisesti, varsinkin lapsia kohtaan. Jos joku, yleensä ne muut heidän itsensä ikäiset naiset on niitä ketkä saavat sitä arvostelua ja ylenkatsomista eniten osakseen kun kadehditaan ja vertaillaan itseään muihin.
Voisko joku linkkaa sen äidin kirjoituksen? Katsoin profiilin jo (en pääse seinää lukemaan) ja lapsethan on kauniita! E sillä, että jos olisi 'rumia' olisi oikeus käyttäytyä kuin eläimet, ihmettelen vain!
Kiva, jos Makwan vie pojan ostoksille.
Itse asiassa tällainen julkinen "häpäisy" on erinomainen rangaistuskeino tuollaisesta pikkujutusta. Kunhan ei ruveta satuilemaan.
Jos jotakuta ottaa asia päähän niin taitaa kalikka kalahtaa. Noille ketkä ihmettelevät miksei äiti/isä tehnyt mitään: mitä siinä mielestäsi olisi pitänyt tehdä? Alkaa raivoamaan? Itse olisin luultavasti sanonut rumasti mikä ei varmaan olisi ollut se fiksuin teko, mutta ymmärrän myös jos tuossa tilanteessa jää vähän sanattomaksi, ei se tilannetaju tai reagointi jos ei moiseen ole tottunut ole kaikilla sama.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti jää jonkun vieraan taakse seisomaan, jos oma mies/perhe on jonossa edempänä?!
No minä jään jos jonotan kassalle ostaakseni jotain. En ala jonossa kiilaamaan vain siksi, että muu perheeni on omien ostostensa kanssa edellä. Meillä tehdään usein niin, että mies menee lasten ostosten kanssa edellä ja minä vielä hetken valkkaan jotain itselleni ja tulen sitten perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäköhän näköinen se lapsi on? Jotkut lapset on oikeasti rumia. Tytöt olisi voineet puhua hiljempaa.
Niin tai pitää turpansa kiinni? Miksi rumuutta pitää kommentoida?
Tokihan jokainen saa sanoa mielipiteensä ääneen, vaikka mielipide olisi poliittisesti epäkorrekti. Ulkonäön arvosteleminen on joillekin sama kuin säästä puhuisi. Tällaista tapauksen mielipidettä ei vaan olisi pitänyt sanoa niin kovaan ääneen.
Hanki paremmat rölläystaidot hermanniina.
Eipä sitä nykyään osaa sanoa (varsinkaan nopealla vilakisulla) onko joku 14v vai 24v. Ulkonäkö ja älykkyys samalla tasolla. No samapa tuo minkä ikäisiä olivat, noita pissiksiä on aina ollut ja tulee olemaan.