Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin käytetään valkopippuria, milloin mustapippuria?

Vierailija
14.03.2016 |

Mustapippuri on miedompi ja sitä käytetään nykyään melkein jokaisessa ohjeessa. Onko valkopippurille omat vakioruokansa vai onko se täysin 80-luvulle unohtunut mauste? Mitä pippureita itse käytät ja millaisissa ruoissa? Voit mainita muitakin.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkokastikkeeseen laitan valkopippuria.En kyllä osaa perustella, laitan siksi koska olen aina laittanut.

Vierailija
2/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustapippuria tulee laitettua melkein kaikkeen, valkoista pinaattikeittoon ja joihinkin kasvissosekeittoihin. Valkopippuri on aika voimakas, joten sitä tulee käyttää varovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on samaa pippuria. Mauste- ja roseepippurit taas eivät ole pippuria laisinkaan, ei myöskään chilit.

Vierailija
4/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää unohtako viherpippuria. Se sopii esim kasvis- ja kanaruokien kanssa. Mielestäni valkopippuri sopii paremmin possulle tai nauta-possujauhelihalle ja mustapippuri naudalle, lampaalle tai niistä tehdyille jauhelihoille. Kasvisruokiin käy myös mustapippuri. Valkopippuria voi laittaa yhdessä mustapippurin kanssa esim makaronilaatikkoon (jos siinä on possuakin). Valkopippuri sopii  valkokastikkeeseen, aivan niinkuin joku jo kertoikin.

Vierailija
5/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkopippuri tulee käytettyä paljon muna- tai maitoruokiin. Munakkaaseen laitan valkopippuria. Se sopii mielestäni paremmin kuin mustapippuri.

Vierailija
6/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman pippurin eri kypsyysasteita -musta, -valko ja viherpippurit ja kuten 3. jo kertoikin, niin rose- ja maustepippureita ei saada pippurikasvista ja chilikään ei ole pippurikasvi.

Vierailija
7/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkopippuria tulee myös käytettyä ruokiin, joissa ei halua pippurin näkyvän. Esim. Erilaisista pyreissä ja sosekeitoissa rumat mustapippuritäplät näkyvät.

Vierailija
8/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itse enemmän valkopippuria, koska se on hienojakoisempaa ja tarvitsee käyttää hiukan vähemmän. Mustapippuria laitan vain myllystä niin silloin se on myös parempaa (ei mitään valmiiksi silputtua). Tietysti jauhettu valkopippuri maistuu aikalailla samalta kuin juuri murskattu mustapippuri eli ero on ennemmin juuri tekstuurissa. Kumpaa tuntumaa ja rouheutta haluaa siihen ruokaan. Jotkut sanovat, että valkopippuri sopii lähinnä liemiin ja sen kanssa saa olla varovainen, mutta kannattaa vaikka itse maistella. Ei se pippuri niin voimakas ole, ettei sitä kielellä kokeillen kestäisi. Valmiiksi rouhittu mustapippuri on hyvin mieto. Jauhettu valkopippuri ja juuri murskattu mustapippuri aikalailla samalla viivalla. Mausteet muutenkin menettävät ytyä vanhetessaan niin ei noihin ole mitään yksiselitteistä ohjetta. Maistatte ja maustatte sitä mukaan.

Vierailija
9/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan valkopippuria sienisalaattiin, makkarakastikkeeseen, pinaattikeittoon ja joskus valkokastikkeeseen. Mustapippuria laitan melkein mihin vaan, rakastan sitä. Ihanaa salaatinkin joukossa. Maustepippuria laitan kokonaisena jos paistan lihaa uunissa vesihauteessa ja jauheena voin ripauttaa moneenkin ruokaan. Se sopii myös piparitaikinaan kun laittaa ihan vähän. Sitruunapippuria kalalle. Rosepippuria voi laittaa salaattiin tai joihinkin liharuokiin, sopii myös juuston kans. Sitten mulla on vielä sellainen pippuriseos jota lykään kans vähän minne sattuu. Muutoinkin maustan ruokia vähän fiilisperiaatteella enkä noudata mitään vakio-ohjeita. Viherpippuria en käytä, en tykkää siitä.

Vierailija
10/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman pippurin eri kypsyysasteita -musta, -valko ja viherpippurit ja kuten 3. jo kertoikin, niin rose- ja maustepippureita ei saada pippurikasvista ja chilikään ei ole pippurikasvi.

No voi anteeksi kauheasti kun mainitsin muitakin!

Vierailija
11/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän mustapippuria lähes kaikessa ruoassa, pidän sen mausta ja valkopippuri käy hyvin kaaliruokiin minun mielestä, tuossa onkin ne pippurit mitä yleensä käytän. Chilihän ei ole pippuria nähnytkään, vaikka myös kuuluu vakituisiin mausteisiin ja cayenne, mutta nuohan luoktellaankin jo paprikoihin kait.. :D

Vierailija
12/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin joskus, että liharuoille mustapippuria, kalaruoille valkopippuria. Mutta käytän aika sekaisin nykyään.

Vierailija
13/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet käyttänyt liikaa pätemis-pippuria ruoassa.

Vierailija
14/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö valkopippuria käytetä yleensä keittoihin, sekä kalaan?

Mustapippuria sitten lihaisimpiin ruokiin.

Makuasioita taitaa lähinnä olla, mikä nyt sattuu parhaiten sopimaan silloiseenkin substanssiin.

Vierailija
15/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tärkein - ja lähes ainoa - valkopippurin käyttökohde on tilliliha, suuri herkkuni jonka osaan valmistaa omasta ja muidenkin mielestä hyvin. Sen kastikkeen mausteet ovat valkopippuri, suola, valkoviini ja tietysti tilli. Sanomattakin on selvää, että kastikkeen pohjana oleva liemi on oikeaa lihalientä.

Vierailija
16/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän valkopippuria melkein aina sialiharuokiin. Kalaan useimmiten myös, samoin valkokastikkeisiin. 

Vierailija
17/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkukiusaus mainitsematta, eli siihen aina valkopippuria, ei mustapippuria jota laitan taas melkein kaikkiin muihin kastikkeisiin joissa se liha on mukana. Valkokastikkeeseen taas en laita pippureita ensinkään vaan muskottipähkinää.

Vierailija
18/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nam nam :-)

Vierailija
19/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan valkopippuria sienisalaattiin, makkarakastikkeeseen, pinaattikeittoon ja joskus valkokastikkeeseen. Mustapippuria laitan melkein mihin vaan, rakastan sitä. Ihanaa salaatinkin joukossa. Maustepippuria laitan kokonaisena jos paistan lihaa uunissa vesihauteessa ja jauheena voin ripauttaa moneenkin ruokaan. Se sopii myös piparitaikinaan kun laittaa ihan vähän. Sitruunapippuria kalalle. Rosepippuria voi laittaa salaattiin tai joihinkin liharuokiin, sopii myös juuston kans. Sitten mulla on vielä sellainen pippuriseos jota lykään kans vähän minne sattuu. Muutoinkin maustan ruokia vähän fiilisperiaatteella enkä noudata mitään vakio-ohjeita. Viherpippuria en käytä, en tykkää siitä.

Haha et kai tosissasi luule että sitruunapippuri on pippurilajike!

Vierailija
20/20 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkopippuri sopii myös maksan kanssa.