Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoisen lapsen äiti: "Pitääkö kaikkien lasten olla samanlaisia tikkuja!"

Vierailija
13.03.2016 |

Iltap*skan juttu: http://www.iltalehti.fi/perhe/2016030821128630_pr.shtml

Tuntuipa taas tosi mukavalta, kun ihmisiä nimitellään tikuiksi. Näin pienikokoisena ja anoreksiaa sairastaneena voin kertoa, ettei tunnu kovinkaan kivalta, että solvataan fyysisen koon perusteella. Jos ei halua tulla nimitellyksi läskiksi, ei pitäisi nimitellä muita tikuiksi. Aivan sama ilmiö kyseessä kumminkin päin.

Terveysongelmista saa toki kantaa huolta, mutta silloinkin puhutaan asiallisesti. Voitaisiinko me päästä yli siitä että joku ihminen on eri kokoinen tai muotoinen kuin me itse?

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon elämäni aikana harrastunu useita liikuntalajeja baletista jalkapalloon, eikä missään lajissa ollut harjoituksia viidesti viikossa...

Minulla oli kyllä treenit 7 kertaa viikossa yhdessä lajissa. Sen lisäksi harrastin huvikseni muuta urheilua ja pyöräilin treeneihin. Ja kouluun tietysti. Ja lenkitin koiria.

Vierailija
122/135 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen sanoo tuossa, ettei voi kieltää lasta ottamasta lisää ruokaa.  

Olen aina ihmetellyt tuota ruoan "lisää ottamista", kun ensimmäinen annos on jo syöty, myös aikuisilla.

Todennäköisesti se ensimmäinen annos on ollut aivan riittävä, ja ne "lisäannokset"  ovat liikaa. Aivan varmasti sillä menolla lihoo, ja syömisten kokonaismäärä jotenkin hämärtyy, kun ei näe sitä koko kekoa, mitä tällä tavalla "lisäannoksia" ottamalla tulee syöneeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että läskejä yritetään normalisoida

Kyllä rakas, diabetes on aivan normaalia. Nuo tikut joilla ei ole diabetesta on niitä epänormaaleja. Ne ei osaa nauttia elämän pienistä herkkuhetkistä.

Ota toinen kakku. Mitä tarkoittaa 10h ? Se on syötävä kymmenessä tunnissa avaamisesta.

Vierailija
124/135 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon yhden mt-tapauksen jättäisin omaan arvoonsa. Jos hänellä edes on lapsia, niin todennäköisesti jo huostaanotettu. Kukaan ei katso sivusta jos yksi perheen lapsista kasvatetaan ikätovereihin nähden tuplakokokoiseksi ja tämä vanhemman sairaan pakkomielteen vuoksi.

Vierailija
125/135 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva kun tälläset ylipainoset lapset hyppää täysillä pienemmän päälle kun ei tajua kokoonsa

Vierailija
126/135 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymys olisi, että pitääkö kaikkien lasten olla läskejä, niin se olisi heti rasismin kaltaista. Rodun tilalla on vain paino.

Vierailija
127/135 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy näitä lapsia :( päiväkodissa näkee lihavia pieniä ja syyttömiä he ovat tilanteeseensa.

Vierailija
128/135 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakastan palstailua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuipa taas tosi mukavalta, kun ihmisiä nimitellään tikuiksi. Näin pienikokoisena ja anoreksiaa sairastaneena voin kertoa, ettei tunnu kovinkaan kivalta, että solvataan fyysisen koon perusteella. Jos ei halua tulla nimitellyksi läskiksi, ei pitäisi nimitellä muita tikuiksi. Aivan sama ilmiö kyseessä kumminkin päin.

Terveysongelmista saa toki kantaa huolta, mutta silloinkin puhutaan asiallisesti. Voitaisiinko me päästä yli siitä että joku ihminen on eri kokoinen tai muotoinen kuin me itse?

Äidin kommentti "tikuista" oli asiaton,mutta enemmän mua häiritsee äidin asenne,että lapsella "oikeus" olla ylipainoisena ja kyseesssä on vain jokin ulkonäköongelma. Itseäni ottaa päähän näin aikuisena,kun mietin milllaisen suhteen ruokaan ja herkkuihin opin lapsuudenkodissa.Äidin mielestä oli täysin normaalia että syödään 300 grammaa karkkia  tai puoli litraa jäätelö per nuppi kerralla.

Kun itse miettii aikaa kun omat lapset olivat alle kouluikäisiä niin litran jäätelö riitti hyvin 4-5 hengelle. Karkkipäivänä sai suklaapatukan tai karkkiaskin, ei satoja grammoja karkkia. Pullia syötiin 1 kun oli leipomispäivä. 80-90 luvulla tuo oli ihan normaalia. 

Vierailija
129/135 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin on enemmän se ongelma, että vaatteet on liian väljiä lapsille. Eri merkeillä on tietysti hieman eri mitoitukset ja jotkut ovat meidän "normaalipainoisille" (paino-pituussuhde täsmälleen keskikäyrällä) kireitä, suurin osa löysiä ja jotkut aivan telttoja. Lapset on toki luonnostaan eri mallisia, meidänkin pienempi on aina ollut vähän pyöreämpi kuin esikoinen, mutta jos lasten vaatteet kiristää tai joutuu ostamaan paljon isompia kuin lapsen pituus on, niin kyllä sen jo jotain kelloja pitäisi soittaa.

Vierailija
130/135 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vanhempi itsekin ylipainoinen. Lapset samaistuu.

Vierailija
131/135 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo myös pisti silmään, että ei harrasta mitään. Selityksenä että pitäisi 7x viikossa käydä treeneissä. Varmaan on huippu-urheilijaksi tähtäävillä, mutta kyllä lapsille on myös esim salibandykerhoa tms kerran viikossa järjestettävää harrastusta. Äidistä huomaa, ettei viitsi eikä huvita. Tuskin liikkuvat yhdessä ollenkaan. Lapsi vaan ulos ja ovi kiinni.

Vierailija
132/135 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi olla tikkuja eikä läskejä, kumpikaan ei ole hyväksi. Yksi päivä teki mieli käydä sanomassa yhdelle sporttimammalle tyttöä tanssitunnilta hakiessa, että syötä nyt hyvä ihminen sitä lastasi. Se lapsi oli legginsseissä ja topissa ja lapaluut törrötti ja jalat oli niin ohuet, että polvilumpiot loisti sieltä palloina. Lapset on lapsen mallisia ja hoikkia, mutta ei ne saa laihojakaan olla.

Jotkut lapset vaan on ruipeloita, ei sille välttämättä mitään voi. Jos lapsi ei syö niin ei voi pakottaakaan, eikä laihuus haittaa jos lapsi kasvaa normaalisti kuitenkin. Ylipaino sen sijaan haittaa kyllä jo lapsena, pieni pyöreys on normaalia mutta lihavuus ei.

Vierailija
133/135 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet varmaan ihailee sellaisia "pyöreitä" lapsia eivätkä tajua mitä oikeastaan tekevät.

“Monet” varmaan ovat siinä väkisin alle 50 vuotiaita, joilla on vielä näitä lapsia, jotka käyvät neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. He ovat siis 70- luvulta ylöspäin syntyneitä olevia ihmisiä. Ei joltain sota-ajalta. Heille lihavuus ei ole ihanne edes lapsilla.

Vierailija
134/135 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rakastan palstailua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin kommentti "tikuista" oli asiaton,mutta enemmän mua häiritsee äidin asenne,että lapsella "oikeus" olla ylipainoisena ja kyseesssä on vain jokin ulkonäköongelma. Itseäni ottaa päähän näin aikuisena,kun mietin milllaisen suhteen ruokaan ja herkkuihin opin lapsuudenkodissa.Äidin mielestä oli täysin normaalia että syödään 300 grammaa karkkia  tai puoli litraa jäätelö per nuppi kerralla.

Kun itse miettii aikaa kun omat lapset olivat alle kouluikäisiä niin litran jäätelö riitti hyvin 4-5 hengelle. Karkkipäivänä sai suklaapatukan tai karkkiaskin, ei satoja grammoja karkkia. Pullia syötiin 1 kun oli leipomispäivä. 80-90 luvulla tuo oli ihan normaalia. 

Meillä kyllä riittää litran jäätelö ihan hyvin kolmelle aikuiselle ja kolmelle lapselle, usein jää ylikin. Lapset kyllä söisi herkkuja niin paljon kun antaisi, mutta tietenkin aikuiset säännöstelevät herkkujen määrää.

Tuo "normaali kotiruoka" on kyllä aika laaja käsite. Esim. Lasagne on varmaan normaalia kotiruokaa, mutta jos siihen käyttää reilusti rasvaista juustoa, rasvaista jauhelihaa, rasvaista maitoa, voita ja vaaleita lasagnelevyjä, niin se on kyllä melkoinen kaloripommi, samoin vaikkapa ihan tavallinen kotiruoka nakkikastike, voilla ja kermalla makaronien tai perunan kanssa. Jos tämmöisiä ruokia syö usein ja vain vähän kasviksia, niin kyllä vaan kotiruuallakin lihoo.

Vierailija
135/135 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi laittaa ihan paperille ylös mitä on syönyt ja kuinka paljon. "Tavallinen kotiruoka" on ihan liian ympäripyöreä nimitys. Millä tavalla vaikkapa itse tehty hampurilainen kasviksineen on huonompi vaihtoehto kuin makaronilaatikko ilman mitään kasviksia? Silti makaronilaatikko=hyvä, hampurilainen=paha. Ja kyllä niihin ruokamääriin saa puuttua. Tietenkään ei lapsen kuullen aleta puhua mitään syyllistävää lihavuudesta vaan sanotaan, että "olet kyllä varmaan jo kylläinen, mutta jos on nälkä, voit ottaa salaattia". Monella on vaan tapana syödä vähän liikaa. Enkä ole mikään karppi, mutta tiedän ihmisiä, joille hiilarit aiheuttavat syömishimoa. Eli joku makaronilaatikko ja lisukkeeksi leipää on varmin tapa aiheuttaa ylensyöntiä.

Jos taas halutaan puhtia muutokseen tsemppimielessä, niin onhan tapauksessa hyviäkin puolia. On paljon helpompi alkaa muokata lapsen syömisiä, jos on säännöllinen tapa syödä kotona. Moni lapsi napostelee ties mitä herkkuja pitkin päivää ja se onkin hankalampi homma. Samaten on hyvä, että lapsi liikkuu ulkona. Eihän sillä ole väliä, onko liikunta ohjattua.

Olen itse ollut aina todella rotevarakenteinen. Olin lapsena paljon isompi ja paksumpi kuin kaverini. Löysin kerran vanhat tiedot alakoulun lopun terveystarkastuksesta ja laskin niiden avulla netissä lapsen painoindeksin. Tulos: normaali. Jos neuvolassa ja koulussa katsotaan näitä samoja indeksejä niin voin sanoa, että normaalin rajojen sisään pääsee näillä ladonovihartioillakin. Silloin tyypillisesti kai ollaan siellä normaalin yläalueella. Jos on ruumiinrakenteeltaan "tikku", sitten ollaan siellä alarajoilla. Missään tapauksessahan painoindeksissä ei ole kyse siitä, että samanpituisten pitäisi painaa kilon tarkkuudella saman verran!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme