Kyllä vetää hiljaiseksi, kun lapsi rohmuaa kakusta koristeet kahvipöydässä!
Tulipa nähtyä taas tänään, eikä ollut eka kerta. Siis kun istutaan pöytään, niin kouluikäinen lapsi käy repimässä koristeet kakun päältä omalle lautaselle ihan ennen kuin kakkua on ehditty leikata. Ja vanhemmat istuu vieressä eikä sano mitään. Eikä ollut edes lastenjuhlat kyseessä.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Jos puuttuu, niin alkaa ruikutus, ettei saa kieltää tai lapset taa ties mitä traumoja.
- Ei ole todellista tuo edellinen lause. - Sitävarten vanhemmat kasvattavat lasta, että tämä tulisi yhteiskunnassa sääntöjen ja tapojen mukaan toimeen. Entä kun se äitee ei ole siinä vieressä niin luuletko että muut ihmiset aina antavat tämän huonosti kasvatetun tai siis kasvattamattoman ts. ilman sääntöjä kasvaneen lapsen joka paikassa myöhemminkin aina etuilla ja tehdä mitä haluaa. No ei. Kyllä hän tulee sitten kovalla kädellä vieraan opettamaksi miten käyttäydytään. Näistäkö nämä kaupungilla heilujat ja muut häiriköt tulevat: 'kun saattaa se pikku lassi vaikka loukkaantua, jos ei saa repiä koristeita kakusta ennenkuin päivänsankari on kakkuansa leikannut'. Mikä se kakun tilalle tulee myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Huonoon käytökseen pitää aina puuttua. Itse oon aina ollut tarkka siitä että ruoka kädessä ei lähdetä vaeltamaan vaan istutaan pöydässä ja sen jälkeen kädet pestään. Pätee myös vieraiden lapsiin.
Nii-in. Mutta päteekö se muiden vieraiden lapsiin, jos itse olet kutsuilla vieraana? Alatko siellä pitää jöötä kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä ihmettele, jos lapsen vanhemmat eivät vieraassa paikassa kehdanneet/viitsineet/uskaltaneet kieltää saati sitten estää, mutta miksi ihmeessä isäntäväki tai kukaan muu ei puuttunut asiaan?
Terveisin se ilkeä täti, joka annostelee itse kakkua lasten lautasille.
Jouduin lukemaan sinun viestisi moneen kertaan, kun en meinannut uskoa silmiäni. Oletat että vanhemmat eivät kehdanneet kieltää omaaa lastaan toimimasta huonosti vieraassa paikassa ja isäntäväen olisi pitänyt hoksata/kehdata/viitsiä. Ei oo todellista! Tällä periaatteella vanhemmat ulkoistaisivat lapsen kasvatuksen kodin ulkopuolisissa tilanteissa muille paikallaolijoille, jotka sitten kieltäisivät tai eivät eli lapsi ei luultavasti oppisi käyttäytymään julkisilla paikoilla. Jos minä olisin sen kakun omistaja JA olisin älyllistykseltäni pystynyt toimimaan, olisin estänyt lasta ottamasta koristeita ihan sillä periaatteella, että kakku oli minun, enkä halunnut että sitä tuhotaan sillä lailla. Vaikka kakkua kohta ruvettaisiin leikkaamaan, niin onhan se kivempi katsella kaunista kakkua kuin räävittyä.
Ehkä vanhemmat eivät kieltäneet lastaan sen takia, kun siitä olisi seurannut kovaääninen riita tai huuto ja ajattelivat sen häiritsevän muita enemmän kuin koristeiden pihistäminen? Meidän 6-vuotias aspergerpoika olisi voinut hyvinkin haluta koristeet kakusta ja kun emme olisi suostuneet siihen, seurauksena olisi ollut n. 30-40 huuto, mikä on ikävää juhlavieraiden kannalta (ja vanhempien...). Me otamme kuitenkin aina sen huudon koska emme näe muutakaan vaihtoehtoa, kun on kuitenkin tarkoitus opettaa lapsi käyttäytymään. Toinen vanhemmista siirtyy lapsen kanssa eri huoneeseen "keskustelemaan" ja ovi pistetään kiinni, mutta kuuluuhan se lapsen huuto toki. Samasta asiasta ei ole tarvinnut onneksi tapella useampaa kertaa, kun lapsi tietää ettemme me anna periksi ja 95 % kerroista lapsi käyttäytyykin korrektisti, kun olemme häntä pikku hiljaa kasvattaneet hyviin käytöstapoihin. Ymmärrän kyllä niitäkin vanhempia, jotka eivät jaksa aina kasvattaa erityisen voimakastahtoista lastaan tai erityislastaan, kun onhan se ihan eri kasvattaa tavallista lasta kuin sellaista, jolla on tavallaan uhmaikä menossa vuodesta toiseen, mutta silti pitäisi yrittää. Elämä ei ole reilua, sille ei voi mitään.
kyllä se on ihan todellista, että KUN vanhemmat eivät jostakin syystä lastaan kasvata, se on jonkun muun tehtävä. Kun eivät kiellä, lasta kieltää silloin joku muu. Aloittajan kertoma todistaa sen, että on olemassa vanhempia, jotka oikeasti ulkoistavat kasvatuksen, ehkä eri syistä. Jos tämä on provo, niin kuitenkin totta kovin monessa tapauksessa.
Voi olla, että kouluikäinen jo osaa käyttää tilaisuutta hyväkseen kun tietää, että vieraskoreat vanhemmat eivät kehtaa/viitsi komentaa häntä kylässä samalla tavalla kuin kotona - joka taas saattaa olla hyvinkin kovaa komentoa, että vieraitten nähden tulisi lastensuojeluilmoitus.
Haluaisin kyllä tietää, millä tavalla lapsen vanhemmat olisivat tuossa tilanteessa reagoineet, jos joku olisi vaatinut heitä puuttumaan lapsensa tekemisiin.
Kertokaapa te, jotka olette sitä tehneet.
t. se ilkeä täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoon käytökseen pitää aina puuttua. Itse oon aina ollut tarkka siitä että ruoka kädessä ei lähdetä vaeltamaan vaan istutaan pöydässä ja sen jälkeen kädet pestään. Pätee myös vieraiden lapsiin.
Nii-in. Mutta päteekö se muiden vieraiden lapsiin, jos itse olet kutsuilla vieraana? Alatko siellä pitää jöötä kaikille?
- Jos on kysymyksessä lastenjuhlat, pidän jöötä kaikille. Jos aikuiset mukana, vain hätätilanteessa sanon, kuten tuossa kakunkoristeasiassa. Esim. lapsen vanhemmalle: hei huomaatko mitä pikku pirkko tekee, repii kakunkoristeita. Jos vanhempi ei vieläkään älyä kieltää, ei kannata enää tuohon vanhempaan eikä lapseen paukkuja tuhlata. Mutta ei myöskään kutsua lastenkutsuille. Joku käytös pitää olla ihmisten ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että monet pitivät ok:na puuttua suoraan lapsen käytökseen, mutta kukaan ei ole ehdottanut minusta ihan varteenotettavaa vaihtoehtoa, että joku olisi voinut kääntyä suoraan vanhempien puoleen ja muistuttaa lapsen VANHEMPIEN kasvatusvelvollisuudesta.
Itse olisin varmaan katsonut vanhempia ja sanonut "ohhoh, huomasitteko, Liisan kakusta tulikin riisuttu malli" hyvin merkitsevästi, tai muuta vastaavaa. Eli jos kritiikkiä jonnekin suuntaan kohdistaisin, niin suoraan vanhemmille. Yleensä sellaisessa krittiikkitilanteessa vanhempien on ikäänkuin pakko reagoida: joko sanoa, että no ei haittaa tai alkaa komentaa lasta, muttei vain jäädä passiivisesti olemaan, vaan reaktio sieltä tulisi ja siksi vanhempiin suoraan kohdistama huomautus olisi paras ratkaisu. Menisi oikeaan osoitteeseen, aktivoisi vanhemmat, pakottaisi vastuuseen (joko puolustamaan vapaata kasvatustyyliään tai toimimaan tilanteessa aktiivisena kasvattajana), pakottaisi vanhemmat passiivisesta roolistaan pois.
Minun mielestäni lapsen tekemisiin puutuminen suoraan velvoittaa ja pakottaa myös vanhemmatkin pois passiivisesta roolistaan.
Minä takaan, että yhdenkään Alma-Einon äiti ei jää passiivisena katsomaan vierestä, kun nostan hänen kultamukulaansa niska-perseotteella pois pöydästä.
Sitä paitsi suoraan lapsen tekemiseen puuttuminen vaikuttaa heti. Vanhemmille vihjailu ei saa aikaan muuta kuin vaivaantunutta hymyilyä ja kauhistelua "voivoi kuinka se nyt noin".
Vai miten vanhemmat yleensä reagoivat siihen, kun asiasta huomauttaa heille?
Voi hyvänen aika.. onneksi en ole koskaan törmännyt noin huonokäytöksisiin lapsiin, enkä noin saamattomiin vanhempiin. Kyllä meidän muksut sais äkkilähdön pois kahvipöydästä, jos menisivät kakkua sorkkimaan. Ja ihan varmasti saisin sanottua myös vieraiden muksuille, että jätäpäs kakku rauhaan. Se on mielestäni jopa kansalaisvelvollisuus. Huonoon käytökseen pitää aina pystyä ja uskaltaa puuttua. Muuten tässä maailmassa on kohta vain nynnyjä ja jyrääjiä.
Oli oma tai vieras lapsi niin pitää puuttua että kakkua ei sotketa. Meillä ei lähdetä pöydästä ennenkuin ruoka syöty ja mennään pesemään kädet oli oma tai vieras. Itse jaan ruoan lapselle oli vieras tai oma ja ensiksi vähän jos vieras lapsi koska lautaselle ei jätetä kun poikkeustapauksessa.
Lapsella on todennäköisesti narsistinen persoonallisuushäiriö, koska ei osaa ajatella kenenkään muiden tunteita kuin pelkästään vain itsensä. Lapsi on syytä laittaa pakkohoitoon mielisairaalaan missä hänelle annetaan terapiaa ja voimakas lääkitys sekä lepositeissä makuutusta tuosta ongelmasta päästäkseen. Muutamien kymmenien vuosien päästä hän saattaa olla siinä kunnossa, että kykenee toimimaan itsenäisesti yhteiskunnassa.
Meillä kävi kylässä perhe, jonka 10 v tytär kävi syömässä sormin työpöydällä kahvipöytään laittamista odottaneelta Sacher-kakulta kuorrutuksen. Karneval-keksejä otti kasan ja söi vainkuorrutteen. Valtavia määriä syötävää kasasi lautaselle ja jätti syömättä . Vanhemmat nauroivat, eivät olleet millänsäkään. Tosta on 5 v aikaa. Nyt on tyttö yläasteella, mielettömän huomionhakuinen, puhuu avoimesti tosi intiimejä juttuja, koulun juhlissa nappasi mikrofonin ja kokosi koko porukan piiriin, jonka sisälle itse hyppäsi ja alkoi tverkata. Joillekin lapsille/nuorille ei voi mitään. Tälläkin nuorella tosi fiksut vanhemmat.
Minua ei kiinnosta lastenkasvatus, enkä ole lmia hankkinutkaan, joten miksi minun pitäisi kasvattaa vieraan lapsia?
Bill Maher sanoi:
" "It takes a village" they say. But we other villagers are busy, okay? We have other thugs to do in the village"
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta lastenkasvatus, enkä ole lmia hankkinutkaan, joten miksi minun pitäisi kasvattaa vieraan lapsia?
Bill Maher sanoi:
" "It takes a village" they say. But we other villagers are busy, okay? We have other thugs to do in the village"
Thugs! Heh ihan things hän siis sanoi.
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä ihmettele, jos lapsen vanhemmat eivät vieraassa paikassa kehdanneet/viitsineet/uskaltaneet kieltää saati sitten estää, mutta miksi ihmeessä isäntäväki tai kukaan muu ei puuttunut asiaan?
Terveisin se ilkeä täti, joka annostelee itse kakkua lasten lautasille.
No haloo. Kannattaa ehkä pysyä kotona, jos ei omaa lastaan kehtaa vieraassa paikassa ohjata. "Jannapetteri jäi auton alle kun en mä kehdannut sanoa, että tule pois sieltä kadulta leikkimästä."
Vierailija kirjoitti:
Onko ainokainen?
Mitä ihmettä?? Juurihan tuossa kertoi, miten toisella kerralla sisarukset tappeli koristeista. Meinaatko ihan oikeasti, että ainoa lapsi on automaatti tuollaiselle? Siinä olet kyllä surullisen väärässä. On niin ihmeellistä, että vielä tällä vuosituhannella on ihmisiä, joilla on aivan omia utopistia käsityksiä ainoista lapsista. Kaikki on saanut alkunsa kasvatustieteiden/psykologian oppikirjoja kirjoittaneesta tyypistä ja seuraajistaan. Mikö on tyypin saanut ajattelemaan ainokaisuutta ongelmana ja sairautena. Ei ainakaan omakohtainen kokemus.
Jos ei ole kokemusta eikä tietoa, ei kannata asioista huudella. Tämä p'tee kaikkiin vähemmistö- ja erityisryhmiin tai kehen tahansa, jonka elämä ja syntymäluonne on erilainen kuin sinun.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi kylässä perhe, jonka 10 v tytär kävi syömässä sormin työpöydällä kahvipöytään laittamista odottaneelta Sacher-kakulta kuorrutuksen. Karneval-keksejä otti kasan ja söi vainkuorrutteen. Valtavia määriä syötävää kasasi lautaselle ja jätti syömättä . Vanhemmat nauroivat, eivät olleet millänsäkään. Tosta on 5 v aikaa. Nyt on tyttö yläasteella, mielettömän huomionhakuinen, puhuu avoimesti tosi intiimejä juttuja, koulun juhlissa nappasi mikrofonin ja kokosi koko porukan piiriin, jonka sisälle itse hyppäsi ja alkoi tverkata. Joillekin lapsille/nuorille ei voi mitään. Tälläkin nuorella tosi fiksut vanhemmat.
- Kuullostaa siltä että ei niin kovin fiksut vanhemmat kun eivät ole osanneet/halunneet lasta kasvattaa. Lapsi tulee kärsimään siitä että häntä ei ole kielletty, kasvatettu aikanaan. Minkälainen puoliso hänestä esim. tulee?? Minkälainen äiti lapsilleen, joka ei itsekään tiedä tunne rajojaan. Vähemmät fiksut vanhemmat tässä suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan kutsu lapsettomia lastenkutsuille, koska he ovat paljon lapsellisempia kuin lapset koskaan. Sellaisten ihmisten kanssa, joilla on itsellä lapsia tällaiset draamat sivuutetaan onneksi sillä, että kenelläkään ei ole sellaista lasta, joka aina ja kaikkialla käyttäytyy moitteettomasti. Lapset ovat lapsellisia, aikuiset aikuisia, jos osaavat.
Lapsi ei ole aikuinen. Aina ei mene putkeen. Vähän armoa pikkuisille.
T. OpeTaidat olla se ope jonka lapsi terrorisoi meidän lapsen luokkaa.
Olisit tyytyväinen, että lapsillasi voi olla näin viisaita opettajia. Kyllä ope osaa ohjata lapsia, mutta hienotunteisesti. Ehkä tällä palstalla on enimmäkseen lapsettomia, ainakin tässä ketjussa kommentoimassa. Vaivojen vanhemmatkaan eivät osaa oikein ennakoida tulevaa. Hyväkin rajat omaava lapsi mokaa joskus innostuessaan. Luultavasti vanhemmat mainitsevat kakkuasiasta fiksusti lähdettyään teiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä ap seisoit vieressä etkä puuttunut, hiljaa möllötit ja tuijotit? Minä olisin napannut lasta kädestä kiinni ja sanonut että annetaanpas koristeiden olla vielä.
Näin. vanhemmat saattoivat ajatella, että ap määrää kakustaan ja ap:n päätösvallassa on, saako koristeita syöd. Ehkä lapsen kotona (tai mummoloissa, tätilöissä, huom) on sellainen oma sisäpiiritapa, että lapsi saa kakun koristeet. Ehkä vanhemmat ovat saaneet rankkaa moitetta isovanhemmilta tai tädeiltä, kun ovat yrittäneet estää lasta ottamasta koristeita "kun ne koristeet on just lapsia varten siihen laitettukin"? Vanhemmat ovat ehkä saaneet voimakasta moitetta yrittäessään pitää lastaan "kurissa ja käskytyksessä" ja ovat arkoja sen suhteen, sekaisin asioiden sopivuudesta.
vanhemmat saattoivat todellakin ajatella, että kyläemäntä määrää ja päättää kakkunsa käyttötavoista. Asioilla on niin monta puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan kutsu lapsettomia lastenkutsuille, koska he ovat paljon lapsellisempia kuin lapset koskaan. Sellaisten ihmisten kanssa, joilla on itsellä lapsia tällaiset draamat sivuutetaan onneksi sillä, että kenelläkään ei ole sellaista lasta, joka aina ja kaikkialla käyttäytyy moitteettomasti. Lapset ovat lapsellisia, aikuiset aikuisia, jos osaavat.
Lapsi ei ole aikuinen. Aina ei mene putkeen. Vähän armoa pikkuisille.
T. OpeTaidat olla se ope jonka lapsi terrorisoi meidän lapsen luokkaa.
Olisit tyytyväinen, että lapsillasi voi olla näin viisaita opettajia. Kyllä ope osaa ohjata lapsia, mutta hienotunteisesti. Ehkä tällä palstalla on enimmäkseen lapsettomia, ainakin tässä ketjussa kommentoimassa. Vaivojen vanhemmatkaan eivät osaa oikein ennakoida tulevaa. Hyväkin rajat omaava lapsi mokaa joskus innostuessaan. Luultavasti vanhemmat mainitsevat kakkuasiasta fiksusti lähdettyään teiltä.
Vauvojen vanhemmatkaan, korjaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oli 7-8v, niin jollain tasolla ymmärrettävää. Sitä vanhemmalta lapselta uskomatonta käytöstä.
Kyllä 7-8-vuotiaan pitää jo tietää, että kylässä käyttäydytään eikä mennä omin luvin ottamaan mitään.
No jumankeka tuollainen ole hyväksyttävää edes kaksivuotiaalta. Yläasteellako te alatte käytöstapoja opettaa? Ja kyllä muidenkin lapsien käytökseen voi ja pitää puuttua. Hyvä jumala sentään.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt naurata! "Tosi fiksut vanhemmat" eivät todellakaan missään tapauksessa nauraisi lapsensa porsastelulle vieraiden ihmisten juhlissa!