Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin mikä lautasmallissa on vikana

Vierailija
12.03.2016 |

Olen syönyt vuosikausia lautasmallin mukaan ja ajatellut että se riittää. Nyt kuitenkin päätin laihduttaa ja olen punninnut ruokia. Kasviksia pitäisi syödä vähintään 500 g päivässä, mielummin enemmän. Jotta pääsen tuohon tai vähän yli täytyy ruuan kanssa syödä kaksi kertaa päivässä 200-250 grammaa kasviksia. Tämän lisäksi sitten yleensä aamulla marjoja ja välipalalla hedelmä. Ongelma on siinä että tuo 200-250 g ei todellakaan ole puoli lautasellista, se on koko lautasellinen kukkurallaan kasviksia. Käytännössä kun meille opetetaan että täytyy syödä puoli lautasellisia kasviksia niin se on aivan liian vähän. Jos ruuan kanssa syö vain 50-100 g päivän tavoitetta on todella vaikea saavuttaa.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aika harvinaista syödä dippikasviksia aamiaiseksi.

Vierailija
22/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä aika harvinaista syödä dippikasviksia aamiaiseksi.

Tuo on varmasti ihan totta, mutta jos tuntuu, että ei saa syötyä puolta kiloa kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivässä, suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Mulla on lähes joka aamu kasviksia, joita dippaan joko edelliseltä päivältä jääneeseen kermaviilipohjaiseen kastikkeeseen, tomaattipohjaiseen kastikkeeseen, guacamoleen, barbequekastikkeeseen tai ihan vaan oliiviöljystä, balsamiviinietikasta, mustapippurista ja ripauksesta suolaa tehtyyn kastikkeeseen. Niiden lisäksi sitten munakasta (kuten tänään), ruispuuroa vaikkapa karpaloiden kanssa tai kaurapuuroa hedelmien kanssa, leipää lihaleikkeleiden tai juuston kanssa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kaikki tänne vastanneet ovatkin näköjään hyvin tiedostavia ja hyvin syöviä, ap on silti oikeassa. Tutkimusten mukaan ihmiset kuvittelevat syövänsä paljon enemmän kasviksia kuin oikeasti syövät, ja vain noin 10% suomalaisista syö riittävästi kasviksia. Keskimääräinen vuorokausiannos on noin 160g.

Suomalaisista miehistä vain joka viides ja naisistakin alle puolet syö hedelmiä tai marjoja päivittäin. Nuorilla luvut ovat kaikkein huonoimmat, esim. 15-vuotiaista pojista vain joka seitsemäs syö hedelmiä ja kasviksia päivittäin.

Eli todellakin ap olet oikeassa, kaikkien kannattaisi tarkkailla syömistään ja ihan oikeasti listata ja punnita tuliko niitä kasviksia sittenkään riittävästi!

Vierailija
24/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan, miksi niitä kasviksia pitäisi syödä niin paljon?

Vierailija
25/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se puoli kiloa vihanneksia vai lasketaanko myös hedelmät ja marjat siihen?

Vierailija
26/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jotain kasvismwhuja, joilla see ne kasvikset kätesti. Ravitsemusneuvoja sanoi, että niitä kannattaa käyttää, kun ei jaksa kukaan tuota määrää kasviksia käsitellä ja pureskella.

Vierailija
27/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aina ymmärtänyt, että eihän se lautasmalli tarkoita konkrettista lautasta, jonka mukaan pitää lautanen täyttää joka aterialla (jolloin päivän ainoat kasvikset olisi se 2 x puoli lautasta), vaan se on malli ruoka-aineiden suhteesta ylipäätään. Eli puolet kaikesta syömästäsi ruuasta pitäisi olla kasviksia, ei puolet konkreettisesta lounaslautasesta.

Vierailija
28/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: appelsiini, kahvi ja ruisleipä tomaatilla.

Lounas: Tomaatti, kurkku, salaatti, kukkakaali, parsakaali, porkkana ja sipuli. Näiden kanssa yksi peruna ja kastiketta.

Välipala: kiivi ja mysliä kevytmaidolla.

Päivällinen: ruusukaalit ja porkkanaraaste. Kalaa ja peruna.

Iltapala: puuro marjoilla ja kevytmaito.

Tuossa mun eilisen syömiset, oletan että puolikiloa tuli täyteen.

Vierailija
29/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounas: Tomaatti, kurkku, salaatti, kukkakaali, parsakaali, porkkana ja sipuli. Näiden kanssa yksi peruna ja kastiketta.

Varmasti, mutta proteiinit ja rasvat puuttuu :)

30/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonpahan vaan että punnitkaa pari päivää päivän kaikki kasvikset. Voi olla yllätys miten vähän niitä tulee.

Ap

Minä punnitsen ja päivän aikana tulee helposti 500-700 g ilman että lisään kasviksia normaaliannosten lisäksi. Aamulla puuron kanssa marjoja, leivän päälle kurkkua, paprikaa ja tomaattia, lounaalla puoli lautasellista salaattia, välipalana omena, päivällisellä leivän päälle kurkkua ja tomaattia ja lautasella puolet kasviksia, iltapalaksi ruokaisa salaatti.

Vierailija
31/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten puutu, lohta, myslissä pähkinät ja siemenet, maito, leivän päällä levite ja naudanlihakastike. Raejuustoa en kirjoittanut, mutta sitäkin puolipurkkia.

Vierailija
32/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mittää lokkiikkoo.

Vierailija
33/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa jos syö muitakin kasviksia kuin pelkkää salaattia.

Vierailija
34/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se puoli kiloa vihanneksia vai lasketaanko myös hedelmät ja marjat siihen?

Perunaa ei lasketa. Hedelmät ja marjat lasketaan.

Vierailija
35/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti tulee 500g täyteen, mitä te syötte kellä ei muka tule?

Vierailija
36/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten puutu, lohta, myslissä pähkinät ja siemenet, maito, leivän päällä levite ja naudanlihakastike. Raejuustoa en kirjoittanut, mutta sitäkin puolipurkkia.

Etpä maininnut mitään naudanlihasta alkuperäisessä viestissä. Siltikään et saa tarpeeksi prodea.

Vierailija
37/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla smoothieen lehtikaalia, pinaattia, marjoja, hedelmiä.

Lounaalla lihan tai kalan lisäksi salaattia ja lisäkkeenä vaihdellen lämpimiä kasviksia.

Illalla salaattia, marjoja, jne.

500g tulee täyteen helposti.

Vierailija
38/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonpahan vaan että punnitkaa pari päivää päivän kaikki kasvikset. Voi olla yllätys miten vähän niitä tulee.

Ap

Punnitse itse: tomaatti, 5 cm pätkä kurkkua, omena, (kuorittu) porkkana ja lounaan lisukkeena vaikka kukka- tai parsakaalia. Salaatti ei paina juuri mitään, joten pelkästään sillä ei saa puolta kiloa täyteen. Puoli kiloa on todella vähän. 

Vierailija
39/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ku punnitsin (en tosin laihdutuksen takia) niin hämmästyin miten paljon muutama porkkanaki painaa. Mä vedän siis aina jotain juureksia pahimpaan nälkään ku tuun kotiin eikä täällä oo koskaan mitään ruokaa valmiina. Ni nälkäsenä ku alan kokkailla ni nappaan aina jotain porkkanaa tai lanttua mitä järsin siinä ootellessa että ruoka valmistuu. Oon kuvitellu et tän pahimman nälän taittaminen juureksilla sit estää sen etten vedä mitään ruokaövereitä jos on päässy hirmunälkä tulemaan ku on maha jo puolillaan just jotain porkkanaa ku alan varsinaisesti syyä.

Vierailija
40/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä maininnut mitään naudanlihasta alkuperäisessä viestissä. Siltikään et saa tarpeeksi prodea.

Ja olisi pitänyt mainita koska? Kyse oli kasvisten määrästä, en ehkä maininnut kaikkea muutakaan, luuletko että jokaista hernettä ja papua alan luettelmaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän