Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin mikä lautasmallissa on vikana

Vierailija
12.03.2016 |

Olen syönyt vuosikausia lautasmallin mukaan ja ajatellut että se riittää. Nyt kuitenkin päätin laihduttaa ja olen punninnut ruokia. Kasviksia pitäisi syödä vähintään 500 g päivässä, mielummin enemmän. Jotta pääsen tuohon tai vähän yli täytyy ruuan kanssa syödä kaksi kertaa päivässä 200-250 grammaa kasviksia. Tämän lisäksi sitten yleensä aamulla marjoja ja välipalalla hedelmä. Ongelma on siinä että tuo 200-250 g ei todellakaan ole puoli lautasellista, se on koko lautasellinen kukkurallaan kasviksia. Käytännössä kun meille opetetaan että täytyy syödä puoli lautasellisia kasviksia niin se on aivan liian vähän. Jos ruuan kanssa syö vain 50-100 g päivän tavoitetta on todella vaikea saavuttaa.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala: appelsiini, kahvi ja ruisleipä tomaatilla.

Lounas: Tomaatti, kurkku, salaatti, kukkakaali, parsakaali, porkkana ja sipuli. Näiden kanssa yksi peruna ja kastiketta.

Välipala: kiivi ja mysliä kevytmaidolla.

Päivällinen: ruusukaalit ja porkkanaraaste. Kalaa ja peruna.

Iltapala: puuro marjoilla ja kevytmaito.

Tuossa mun eilisen syömiset, oletan että puolikiloa tuli täyteen.

Varmasti, mutta proteiinit ja rasvat puuttuu :)

Ei muuten puutu, lohta, myslissä pähkinät ja siemenet, maito, leivän päällä levite ja naudanlihakastike. Raejuustoa en kirjoittanut, mutta sitäkin puolipurkkia.

Etpä maininnut mitään naudanlihasta alkuperäisessä viestissä. Siltikään et saa tarpeeksi prodea.

Sitä paitsi, proteiinin päivittäinen tarve määräytyy painon ja liikunnan mukaan. Minulla 50kg painavalla, kevyesti liikkuvalla se on noin 60g vuorokaudessa. Eli sain eilenkin ihan riittävästi "prodea" ;)

Vierailija
42/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä täällä syödään ihan liian vähän kasviksia. Niitä saa reippasti syödä päivässä.

Tänään syön höyrytettyjä porkkanoita perunan ja lohen kanssa, vihersalaattia paprikalla, tomaatilla, kiiviä, omenaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko myös pavut, herneet ja linssit mukaan siihen puoleen kiloon kasviksia?

Vierailija
44/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasmallissa mättää vain se että se ymmärretään niin usein väärin.

Vierailija
45/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se ei sitten ole oikein toimiva opetusmetodi, jos väärinymmärryksen riski on suuri.

Vierailija
46/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se ei sitten ole oikein toimiva opetusmetodi, jos väärinymmärryksen riski on suuri.

Onko parempia ehdotuksia? Siis sellaisia, jotka jäisi edes pääpiirteittäin useimpien mieleen.

Vierailija
47/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko myös pavut, herneet ja linssit mukaan siihen puoleen kiloon kasviksia?

Kyllä ne lasketaan. Samoin myös sienet ja sipulit. Luulen että myös siemenet ja pähkinät lasketaan. No mutta siis se 500g kasviksia on aika helppo syödä päivässä. Pari hedelmää aamuisin, ruoan kanssa salaatti tai raaste ja keitettyjä tai höyrytettyjä kasviksia lisukkeena ym. Joka aterialla jotakin ja tavoite on helposti saavutettu. Kannattaa viettää kaupan hedelmä ja vihannesosastolla hetki ja miettiä ateriat kasvisten mukaan. Usein käy niin että ihmiset miettivät lihaosastolla mitä ruoaksi ja se ateria on liha+ peruna,riisi tms. Ja lautasen reunalla pari hassua kurkku viipaletta, silloin on varmasti vaikea syödä puoltakiloa kasviksia.

Vierailija
48/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa työskennellessäni olen huomannut kuinka todella harva lapsi osaa syödä kasviksia. Salaatin maistaminen on vaikeaa, samoin pienen hedelmäpalan syönti, keitetyistä kasviksista puhumattakaan. Se mitä lapsi syö on yleensä pelkkää pääruokaa ja näkkäriä. Kaikki värikäs jää lautaselle. On minusta outoa jos oikeasti edes hedelmät ja marjat ei maistu. Antakaa lapsille ihan pienestä asti mahdollisuus opetella syömään monipuolisesti. Tarjotkaa sitkeästi, ei edes tarvitse tuputtaa riittää kun annetaan mahdollisuus maistella kaikkea. Eikä lopeta kasviksien tarjoamista, koska ei se niitä kumminkaan syö.

Vierailija
49/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt kasviksia 600g päivässä ja se tulee helposti. Suurin murheeni on proteini, sitä joutuu monesti tietoisesti lisäämään, jotta saa riittävästi.

Vierailija
50/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

500g päivässä on paljon jos lisää sen salaattina tai raasteena tavanomaisen makatoonijauheliha aterian päälle. Mutta jos vaikka kovaa pastan, perunan ja riisin lantulla, porkkanalla ja kaalilla, niin 500g tulee helposti täyteen.

Vierailija
51/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ku punnitsin (en tosin laihdutuksen takia) niin hämmästyin miten paljon muutama porkkanaki painaa. Mä vedän siis aina jotain juureksia pahimpaan nälkään ku tuun kotiin eikä täällä oo koskaan mitään ruokaa valmiina. Ni nälkäsenä ku alan kokkailla ni nappaan aina jotain porkkanaa tai lanttua mitä järsin siinä ootellessa että ruoka valmistuu. Oon kuvitellu et tän pahimman nälän taittaminen juureksilla sit estää sen etten vedä mitään ruokaövereitä jos on päässy hirmunälkä tulemaan ku on maha jo puolillaan just jotain porkkanaa ku alan varsinaisesti syyä.

Tuohan on aivan järjettömän hyvä tapa. Noin saat kasviksilla hitaasti insuliinin tuotannon käyntiin, ennen ateriaa.

Vierailija
52/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500g päivässä on paljon jos lisää sen salaattina tai raasteena tavanomaisen makatoonijauheliha aterian päälle. Mutta jos vaikka kovaa pastan, perunan ja riisin lantulla, porkkanalla ja kaalilla, niin 500g tulee helposti täyteen.

Juuri näin! Tätä kaipaan myös kouluruokailuun.

Vierailija
53/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin tekemään ruokaremontin pari vuotta sitten. Aluksi kasvisten riittävä määrän syöminen oli vaikeaa. Nyt se sujuu. Esimerkkipäivä: aamulla ruisleivän päällä avokaadoa. Lounaalla töissä täytän puolet lautasesta yleensä raasteilla (porkkanaa, kaalta). Lehtisalaatti on liian kevyttä. Välipalalla pari mandariinia tai joku muu hedelmä. Kotona päivällisellä/illallisella voi olla esim. linssi-tai hernekeittoa (kasvista!) tai sitten puoli lautasta raasteita tai höyrytettyjä kasviksia. Iltapala sisältää esim. omenan. Puoli kiloa vähintään tulee täyteen!

Vierailija
54/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ku punnitsin (en tosin laihdutuksen takia) niin hämmästyin miten paljon muutama porkkanaki painaa. Mä vedän siis aina jotain juureksia pahimpaan nälkään ku tuun kotiin eikä täällä oo koskaan mitään ruokaa valmiina. Ni nälkäsenä ku alan kokkailla ni nappaan aina jotain porkkanaa tai lanttua mitä järsin siinä ootellessa että ruoka valmistuu. Oon kuvitellu et tän pahimman nälän taittaminen juureksilla sit estää sen etten vedä mitään ruokaövereitä jos on päässy hirmunälkä tulemaan ku on maha jo puolillaan just jotain porkkanaa ku alan varsinaisesti syyä.

Olen punninnut joskus huvikseni erilaisia kaapista löytyviä vihanneksia ja sain koostettua puoli kiloa kahdesta isosta porkkanasta ja yhdestä tomaatista. Nehän syö vaikka sellaisenaan välipalaksi.

Vierailija
55/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen punninnut joskus huvikseni erilaisia kaapista löytyviä vihanneksia ja sain koostettua puoli kiloa kahdesta isosta porkkanasta ja yhdestä tomaatista. Nehän syö vaikka sellaisenaan välipalaksi.

Niinpä, sen takia on hassua että se puoli kiloa on muka vaikea saada puputettua. Ehkä monikin sen syö, mutta ei vaan ole tullut ajatelleeksi että kaikki sipulit ja porkkanat lasketaan siihen mukaan. On vaan mielikuva salaatista, joka on niin kevyttä että voi toki olla aika haastavaa pelkällä salaatilla.

Vierailija
56/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluruokaan ei valitettavasti ole tulossa lisää rahaa. Ikävää, sillä vuosien saatossa kouluruokaan panostaminen saattaisi tuoda jopa säästöjä. Jos siis ajatellaan että useampi suomalainen oppisi syömään oikein ja terveydenhuollon kustannukset ja ylipainosta aiheutuvat kustannukset laskisivat.

Vierailija
57/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonpahan vaan että punnitkaa pari päivää päivän kaikki kasvikset. Voi olla yllätys miten vähän niitä tulee.

Ap

Paljon sulla sit on tullu kun olet punninnut?

Vierailija
58/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluruokaan ei valitettavasti ole tulossa lisää rahaa. Ikävää, sillä vuosien saatossa kouluruokaan panostaminen saattaisi tuoda jopa säästöjä. Jos siis ajatellaan että useampi suomalainen oppisi syömään oikein ja terveydenhuollon kustannukset ja ylipainosta aiheutuvat kustannukset laskisivat.

Kouluruoka ei ole mikään hyvä esimerkki terveestä syömisestä.

Vierailija
59/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka ei ole mikään hyvä esimerkki terveestä syömisestä.

ei juuri olekaan, sen takia siihen pitäisikin panostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän