Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin mikä lautasmallissa on vikana

Vierailija
12.03.2016 |

Olen syönyt vuosikausia lautasmallin mukaan ja ajatellut että se riittää. Nyt kuitenkin päätin laihduttaa ja olen punninnut ruokia. Kasviksia pitäisi syödä vähintään 500 g päivässä, mielummin enemmän. Jotta pääsen tuohon tai vähän yli täytyy ruuan kanssa syödä kaksi kertaa päivässä 200-250 grammaa kasviksia. Tämän lisäksi sitten yleensä aamulla marjoja ja välipalalla hedelmä. Ongelma on siinä että tuo 200-250 g ei todellakaan ole puoli lautasellista, se on koko lautasellinen kukkurallaan kasviksia. Käytännössä kun meille opetetaan että täytyy syödä puoli lautasellisia kasviksia niin se on aivan liian vähän. Jos ruuan kanssa syö vain 50-100 g päivän tavoitetta on todella vaikea saavuttaa.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kai lautasmalli tarkoita että ne 2x puoli lautasellista olis koko päivän kaikki kasvikset.

Vierailija
2/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee yleensä puolet päivän kasviksista jo aamiaisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei kai lautasmalli tarkoita että ne 2x puoli lautasellista olis koko päivän kaikki kasvikset.

Ei, mutta noista puolikkaista lautasellisista tulee ehkä joku 200 g, sitten pitäisi syödä aamulla, välipalalla ja iltapalalla 300 g tai yli ja se on aika kova tavoite. Se täytyy tiedostaa, että tulee syötyä noin paljon.

Vierailija
4/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen olisi esimerkkiaamiaisesi?

Ap

Vierailija
5/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 200-250griippuu täydin siitä millaisia kasviksia siihen laitat. Salaatinlehteäsaa laittaa jäätävän vuoren tuohon painoon mutta esim kurkku-tomaatti jne ei vaadi niin paljoa tilaa koska ovat painavampia.

Vierailija
6/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on. Jos syö perinteisesti lihaa tai kalaa, lisänä perunaa tai riisiä ja sitten siihen puoli lautasellista kasviksia, niin ei normi lautaselle mahdu niitä riittävästi, vaikka söisi näin sekä lounaalla että päivällisellä. Harva vetää välipalaksi ison satsin kasviksia, kyllä se aikuisella on enemmän yksi hedelmä tms.

Mulla tulee se puoli kiloa kun lounaalla syön esim kasviskeiton ja ison lautasellisen salaattia ja kasviksia. Loput sitten muilla aterioilla.

Vierailija
7/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tulee jo aamiaisella yleensä se puolet täyteen. Tyypillinen aamupalani on munakas missä on vähän kasviksia ja juustoa päällä, sekä kulhollinen vihanneksia oliiviöljyllä ja balsamicolla höystettynä. Tyyliin 1 tomaatti, pala paprikaa, pala kurkkua. Joskus vaihdan munakkaan kreikkalaiseen jogurttiin ja marjoihin.

Vierailija
8/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä mä just luin? Lautasmalli on ihan toimiva. Ei niitä kasviksia ole tarkoitus syödä yhdellä vaan jokaisella aterialla. Aamulla marjoja puuron kanssa, ruualla kasviksia, välipalaksi hedelmä jne.

Vierailija
9/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitähän pitääkin syödä joka aterialla, ei vain lounaalla ja päivällisellä! Kourallinen / ateria opetetaan jo neuvolassa antamaan kasviksia lapsille. Ja täytyy sisäistää myös se, että salaatinlehdet painaa vähemmän kuin porkkanat jne. Monipuilisesti niitä kasviksia, marjoja, vihanneksia.

Vierailija
10/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpahan vaan että punnitkaa pari päivää päivän kaikki kasvikset. Voi olla yllätys miten vähän niitä tulee.

Ap

Vierailija
11/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Esimerkki tältä aamulta (minäkin laihdutan ja kirjaan syömiseni ylös):

- pensasmustikka 125 g

- kurkku 50 g

- porkkana 95 g

- kermaviilidippikastike 20 g

- mikromunakas yhdestä kananmunasta

- mukillinen kahvia kevytmaidolla

Kasviksia siis yhteensä 270 g, aamiaisessa kaloreita yhteensä 210 kcal.

Lounaalla ja päivällisellä syön aina salaatin (kurkkua, paprikaa, tomaattia, salaattia yms) lisäksi parsakaalia, ruusukaalia, kukkakaalia, porkkanaa, lanttua, punajuurta tms lihan/kalan lisukkeena. Perunaa, pastaa ja riisiä syön harvoin. Välipalalla syön esim rahkaa tai jugurttia, johon laitan marjoja tai hedelmiä mukaan sekä pellavansiemeniä. Vain hyvin harvoin mulla on päivä, jolloin puolikiloa kasviksia, hedelmiä & marjoja ei tulisi täyteen. 

Vierailija
12/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonpahan vaan että punnitkaa pari päivää päivän kaikki kasvikset. Voi olla yllätys miten vähän niitä tulee.

Ap

Mä olen punninnut jo 2,5 kuukauden ajan.

Vierailija
13/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin tulee aamiaisella puolet täyteen: kaurapuuro, johon laitan marjarouheita 2 ruokalusikallista ( näitä en kyllä laske siihen puoleen kiloon, mutta onpahan rikkana rokassa.) Marjoja puuron kanssa noin 2dl.  Lisäksi leipäpala, jonka päällä salaattia, kurkkua, paprikaa/tomaattia. Jos ei ole leipää, niin sitten tuorepala esim. porkkana, pala kurkkua ja kirsikkatomaatteja, omena jne.

Välipalasta ja iltapalasta tulee helposti toinen puoli; marjoa ilman tai jugurtin kanssa, hedelmää, pieni salaatti, kirsikkatomaatteja, porkkanatikkuja, hedelmäsalaattia tai hedelmää...

Lämpimät ruoat voivat sitten hyvillä mielin olla liharuokiakin, mutta toinen on yleensä kasvisruoka, jossa on linssejä, papuja, herneitä yms. proteiinina.

ja sitten on toki päiviä, jolloin syödään ranskiksia ja nakkeja, eikä stressata niitä kasviksia, kun niitä tulee muulloin runsaasti...

Vierailija
14/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kyllä ole ongelmaa, käytän sipulia lähes kaikessa ruuanlaitossa, teen usein uunikasviksia ruuan lisukkeeksi, aamu- ja iltapalalla on hedelmää tai marjoja rahkan/ jogurtin kanssa, en juurikaan syö lehtisalaattia, vaan tomaattia, kurkkua ja paprikaa. Porkkanaa tai hedelmää välipalaksi.. yksi päärynä painaa jo melkein puolet tavoitteesta.

Vierailija
15/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se 200-250griippuu täydin siitä millaisia kasviksia siihen laitat. Salaatinlehteäsaa laittaa jäätävän vuoren tuohon painoon mutta esim kurkku-tomaatti jne ei vaadi niin paljoa tilaa koska ovat painavampia.

Kurkku ja tomaatti on lähes pelkästään vettä. Eikö se ole ihan sama juoda vettä näiden sijaan? Makukin on molemmissa verrattavissa aaltopahviin.

Vierailija
16/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulle oli yllätys aikoinaan, kun ruvettiin puhumaan tuosta puolest akilosta, että kuinka paljon ne painoivat. Luulin että olisi pitänyt lisätä, mutta tuolloinkin sain punnitsemisten jälkeen vähintään 650g päivässä. Toki aina se kasvispuoli on ollut sellainen kukkupäinen...

Vierailija
17/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on salaatti aina eri lautasella. Ruokalautasella on sitten 1/2 kasvislisuke, 1/4 proderuoka, 1/4 hiilariruoka. Tällä tavoin saan yli 500g helposti kasvista, kun laskee lisäksi aamiaisen marjat ja välipalahedelmän.

Vierailija
18/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

- pensasmustikka 125 g

- kurkku 50 g

- porkkana 95 g

Lounaalla ja päivällisellä syön aina salaatin (kurkkua, paprikaa, tomaattia, salaattia yms) lisäksi parsakaalia, ruusukaalia, kukkakaalia, porkkanaa, lanttua, punajuurta tms lihan/kalan lisukkeena. Perunaa, pastaa ja riisiä syön harvoin. Välipalalla syön esim rahkaa tai jugurttia, johon laitan marjoja tai hedelmiä mukaan sekä pellavansiemeniä. Vain hyvin harvoin mulla on päivä, jolloin puolikiloa kasviksia, hedelmiä & marjoja ei tulisi täyteen. 

Tuo on paljon lähempänä karppausta, kun lautasmallin mukasta syömistä. Sulta puuttuu viljat tyystin ja niitähän on lautasmallissa joka ruualla ja paljon.

Vierailija
19/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lautasmalli tarkoita, että esim. lounaalla syödään vain yksi lautasellinen ruokaa. Syön aina salaatin erikseen, koska muuten saisin liian vähän lämmintä ruokaa ja liian vähän salaattia. Älkää nyt tarttuko tuohon, että ei tarvita välttämättä lämmintä. Työnantajani järjestämässä ruokailussa vaan on aina lämmintä tarjolla.

Vierailija
20/59 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

- pensasmustikka 125 g

- kurkku 50 g

- porkkana 95 g

Tuo on paljon lähempänä karppausta, kun lautasmallin mukasta syömistä. Sulta puuttuu viljat tyystin ja niitähän on lautasmallissa joka ruualla ja paljon.

Tuo oli esimerkki vain tämän aamun aamiaisesta. Jonain toisena päivänä saatan syödä munakkaan sijasta ruisleipää, puuroa marjojen tai hedelmien kanssa tms. Jos mulla on salaatti- tai keittoruoka lounaana tai päivällisellä, syön sen kanssa leipää. Lisäksi syön mm ohraa, tattaria, hirssiä jne. Eli kaukana karppauksesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän