Vaihdevuodet, kokemuksia pyydän
Täytän syksyllä 48v, eikä mitään vaihdevuosiin viittaavia oireita ole. Tämä vähän hämmästyttää, joten kysyisin teiltä muilta, että missä vaiheessa kuukautiset jäivät pois ja muutenkin oireita ilmeni. Olisin jo noista vuotoviikoista niin valmis luopumaan :D
Koska en voi saada lasta (meillä on kyllä uusioperhelapsia), en ole koskaan käyttänyt e-pillereitä tms. Myöskään hiuksissa ei ole harmaata. Pitäisi kai olla edes jossain? Harmittaa kun ei tullut äidiltä näistä kysyttyä, eikä enää ole mahdollista. Vaihdevuosiin liittyvät jutut lienevät osittain perinnöllisiäkin. Äitini oli kyllä hyvin nuorekas kaikin tavoin, kuten myös hänen isosiskonsakin, joka 70-luvulla teki viimeisen lapsensakin reilusti yli 40-vuotiaana.
Miten teillä muilla on mennyt vaihdevuodet?
Kommentit (12)
Kuukautiset loppuivat 50vuotiaana kuin seinään. Sitä ennen hyvin runsaat ja vaikeat. Muita oireita ei ollut. Vasta, kun tuli kova työstressi, alkoi minulle tulla kuumia ja kylmiä aaltoja, jotka pilasivat yöunet täysin. Hain hormonihoidon gyneltä ja nyt ei aaltoja ja elämä mallillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset loppuivat 50vuotiaana kuin seinään. Sitä ennen hyvin runsaat ja vaikeat. Muita oireita ei ollut. Vasta, kun tuli kova työstressi, alkoi minulle tulla kuumia ja kylmiä aaltoja, jotka pilasivat yöunet täysin. Hain hormonihoidon gyneltä ja nyt ei aaltoja ja elämä mallillaan.
Jos syö hormoneja ni tuleeko menkat myös ?
Mulla alkoi siinä 46 vuoden paikkeilla ekat oireet. Ensin kuukautiset tulivat tiheämmin, sitten harvenivat. Pikku hiljaa tuli lieviä kuumia aaltoja, yöunen laatu heikkeni merkittävästi, limakalvot kuivuivat ja tuli yhdyntäkipuja. Huomasin muös ärsyyntyväni helposti pikkuasioistakin. Nyt olen 50 ja vuoden verran käyttänyt hormonihoitoa. Hiessä herääminen monta kertaa yössä kävi niin paljon hermoille ja väsytti päiväaikaan, että päätin lopettaa kärsimykset ;). Käytän ihan minimiannosta, sitäkin välillä unohdellen. Mieli on tasaisempi ja vointi muutenkin kuin ennen vaihdevuosia.
Kun aloitin hoidon, ei tullut vähään aikaan.Nyt, kun olen pitempään syönyt pillereitä, on minulla ollut yhdet menkat. Ja mikä on ihanaa, ne ovat olleet normaalit, ei niin runsaat, että tuntee vuotavansa kuiviin.
Mulla (44v) alkaneet jo oirehtia, yöhikoilua ja menkat usein viikon myöhässä, itkettääkin usein ja kaikkia outoja oireita :(.
Olen siis nro 2 ja 5, suosittelen hormonihoitoa omien kokemuksien perusteella. Joka mieliala on huomattavasti parempi kuin ennen hoitoa. Älkää siskot kärsikö turhaan.
Olen 52-vuotias, kuukautisissa on ollut vähän epäsäännöllisyyttä. Ovat kuitenkin nyt viimeisen puolen vuoden ajan tulleet taas säännöllisesti. Vuoto on aina ollut minulla kovin niukka, mutta entisestäänkin niukentunut.
Harmaata ei ole eikä henkisiä ongelmia. Sen sijaan yöhikoilu on vaivannut jo alle viisikymppisestä välillä pahastikin. Olen huomannut, että siihen auttaa syömättömyys eli menee nukkumaan tyhjin vatsoin. Tässä on kyllä usein se ongelma, että herää aamuyöstä kiljuvaan nälkään.
Mutta sekin on miellyttävämpää kuin märät lakanat ja kauhea vilu se seurauksena.
Hyppään tähän ketjuun "nuoresta" 40 vuoden iästäni huolimatta. Multa on poistettu toiselta puolelta munasarjat ja munanjohdin ja nyt poistetaan toinenkin kohdunpoistoleikkauksen yhteydessä. Mulle ei lääkäri kauheasti kertonut vaihdevuosioireista eikä hormonikorvaushoidoista. Vaihdevuodethan ne mullekin nyt siis tulee kun ei ole munasarjoja tuottamassa hormonia. Eli haluisinkin kysyä, missä muodossa te, joilla on hormonikorvaushoito, otatte noi valmisteet? Olen kuullut jostain estrogeenivoiteesta, mitä voidellaan iholle mutta ilmeisesti löytyy myös laastareita (ei kiitos minulle teippiallergian takia) ja ihan tablettimuotoisia. Käytetäänkö noita lääkkeitä päivittäin vai harvemmin? Tuleeko niistä millaisia haittavaikutuksia?
Minä käytän Activelle pillereitä. Joka päivä otetaan, mulle ei ole tullut sivuvaikutuksia. Paljon suihkuttelevalle ja saunovalle ei ehkä laastarit ole paras vaihtoehto. Limakalvojen kuivumiseen erikseen Vagifem, asettimella laitettava tabletti, mikä ei suttaa pikkuhousuja kuten jotkut puikot tai geelit.
Minulla loppui kuukautiset vasta vähän yli 60 vuotiaana. Ennakoivasti oli muutama pitempi tauko, ei muita oireita. Äidilläni sama juttu. Gyne suositteli kuitenkin Vagifemiä, mutta sain siitä elämäni ensimmäisen hiivatulehduksen. Parantelin sen ja yritin uudestaan mutta hiiva tuli taas. Lopetin käytön ja tarvittaessa käytän liukkaria. Vähällä olen kyllä päässyt.
Mulla loppui nyt 53 vuotiaana kertaheitolla menkat, muita oireita en ole havainnut. Eikö keskiverto vaihdevuosi-ikä ole n. 52 vuotta?