Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiva kun ihmiset ei ota ruokarajoitteita tosissaan.

Vierailija
11.03.2016 |

Ihan ensiksi täsmennän että minua ei tarvitse kutsua kylään, ja voin vallanmainiosti ottaa omat eväät mukaan. Ehdotan omia eväitä aina, poikkeuksetta etten olisi vaivaksi.

Tänään kävin kahvilla ja tarkistin kaikki ruokarajoitteeni kysymällä erikseen onko tässä pähkinää, gluteenia, kiiviä, sitrusta tai omenaa ennenkuin otin juustokakkua, nyt makaan sängyssä vatsaa pidellen, kouristelee niin että oikeasti itken, maha on kuralla ja oksettaa.

Miksi ihminen sanoo että on käyttänyt gluteenitonta, jos ei ole? Miksi ruokarajoitteita ei oteta tosissaan?

Kommentit (272)

Vierailija
61/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisilläni on paljon ruokarajotteita ja yritän aina tehdä kaikki tarjottavat niin että ne sopivat maidottomille, keliaatikoille ja pähkinäallergisille. Välillä on oikein pohtimista että ei pelkää riisikakkua olisi tarjolla, vaikka tämä porukka ei hätkähtäisi vaikka heille tarjolla olisi pelkää haaleaa vettä, toiseten herkuttellessa.

Ärsyttää martyyriruokarajoitteiset, eiks mulle oon mitään tarjolla, töihin 8lk tet-harjoittelija oli leiponut marjapiirakkaa ja 40v keliaatikko parkui noin, joku totesikin että jaa onks sulla just tänään se taas, on se kurja.

Vierailija
62/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää se, miten ravintola-alan ammattilaiset tekevät näistä asioista joskus aivan mahdottoman vaikeita. Eivät toki kaikki, jotkut osaavat asiansa, mutta tässä pahimmat kokemukset.

Kun kysyn ravintolassa, että onko annos maidoton, niin muutama tarjoilija on ensin kiiruhtanut keittiöön tarkistamaan (tosi hyvä) ja sitten tullut takaisin sanomaan, että kyllä on, annos on täysin laktoositon (mitä ihmettä). Yritän kysyä uudestaan, että onko annos maidoton, niin taas kuulemma on, aivan täysin laktoositon. Yritän kysellä selkeästi ja eri tavoin, että onko annos siis laktoositon siksi, että se ei sisällä eläimen maitoa vai onko se laktoositon siksi, että se on valmistettu laktoosittomasta eläimen maidosta, mutta tarjoilija vain jatkaa inttämistä laktoosittomuudesta, eikä kerro mitään maidottomuudesta.

Yleensä menen sitten itse kysymään kokilta ja saan asiaan selvyyden, kerran oli pakko kävellä ravintolasta ulos, kun tarjoilija rupesi kiivastumaan ja väitti, että hän vastaa kyllä tasan samoihin kysymyksiin kuin kokkikin. Erään kerran juttu kuitenkin loppui, kun tarjoilija kysyi: "No siis mikset voi sitten syödä maitoa?" Minä vastasin ihmeissäni, että annos ei saisi sisältää maitoa siksi, koska en voi syödä eläimen maitoa. Sitten se yllättäen meni perille ja tarjoilija myönsi annoksen sisältävän maitoa. Outoa. Jos tarjoilija kerran ymmärtää eron maidottoman ja laktoosittoman välillä, niin miksi hän suostuu kertomaan laktoosittomuudesta heti kysyttäessä, mutta maidottomuudesta vasta, kun saa itse tietää, minkä vuoksi asiakas haluaa maidottoman annoksen?

Tuollainen venkoilu se vasta ärsyttääkin. Tilaisit sellaista, missä ei ole epäselvyyttä onko maitoa. Liha/kala ja vihersalaatti, perunaa ilman kastiketta, siinä se. Ei takuusti maitoa. 

Juuri tyypillistä itsensä tärkeäksi tekemistä marssia kokin puheille vaatimaan ja huutamaan. 

Sulla ei ole näemmä mitään käsitystä siitä, mihin kaikkeen on voitu käyttää maitoPROTEIINIA. Mausteseoksista lähtien mistä vaan voi löytyä.

No pyytää sitten ilman mausteita ja laittaa pöydässä suolaa. 

Sanoma oli, ettei vaikeuta muiden ihmisten elämää, vaan tilaa sellaista, mikä sopii varmasti. Mistä joku tarjoilija voi ulkoa muistaa joka ikisen mausteen tuoteselosteen?

Tai pysyy poissa ravintoloista. Ihminen ei nälkään kuole ilman ravintolasapuskaa. 

Ja tämä ei sitten ole venkoilua ja itsensä tärkeäksi tekemistä, kun haluaa ihan itselleen varta vasten erityisesti valmistettua lihaa, joka on paistettu öljyssä ja jätetty maustamatta, ja salaattia ilman yhtään mitään, ja perunat ilman kastiketta. Maistuu ihanalle, ja noita annoksiahanon jokaisessa ravintolassa valmiina tietenkin...

Joo, eikä allerginen tarvitse tietenkään sosiaalista elämää. Tai jos lähtee kaverien kanssa ulos, niin voi istua katsomassa kun toiset syö. Omia eväitähän ei ravintolassa saa nauttia.

Eikös se ole kokin ja tarjoilijan perusammattitaitoa, että tietää mitä tarjoaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää se, miten ravintola-alan ammattilaiset tekevät näistä asioista joskus aivan mahdottoman vaikeita. Eivät toki kaikki, jotkut osaavat asiansa, mutta tässä pahimmat kokemukset.

Kun kysyn ravintolassa, että onko annos maidoton, niin muutama tarjoilija on ensin kiiruhtanut keittiöön tarkistamaan (tosi hyvä) ja sitten tullut takaisin sanomaan, että kyllä on, annos on täysin laktoositon (mitä ihmettä). Yritän kysyä uudestaan, että onko annos maidoton, niin taas kuulemma on, aivan täysin laktoositon. Yritän kysellä selkeästi ja eri tavoin, että onko annos siis laktoositon siksi, että se ei sisällä eläimen maitoa vai onko se laktoositon siksi, että se on valmistettu laktoosittomasta eläimen maidosta, mutta tarjoilija vain jatkaa inttämistä laktoosittomuudesta, eikä kerro mitään maidottomuudesta.

Yleensä menen sitten itse kysymään kokilta ja saan asiaan selvyyden, kerran oli pakko kävellä ravintolasta ulos, kun tarjoilija rupesi kiivastumaan ja väitti, että hän vastaa kyllä tasan samoihin kysymyksiin kuin kokkikin. Erään kerran juttu kuitenkin loppui, kun tarjoilija kysyi: "No siis mikset voi sitten syödä maitoa?" Minä vastasin ihmeissäni, että annos ei saisi sisältää maitoa siksi, koska en voi syödä eläimen maitoa. Sitten se yllättäen meni perille ja tarjoilija myönsi annoksen sisältävän maitoa. Outoa. Jos tarjoilija kerran ymmärtää eron maidottoman ja laktoosittoman välillä, niin miksi hän suostuu kertomaan laktoosittomuudesta heti kysyttäessä, mutta maidottomuudesta vasta, kun saa itse tietää, minkä vuoksi asiakas haluaa maidottoman annoksen?

Tuollainen venkoilu se vasta ärsyttääkin. Tilaisit sellaista, missä ei ole epäselvyyttä onko maitoa. Liha/kala ja vihersalaatti, perunaa ilman kastiketta, siinä se. Ei takuusti maitoa. 

Juuri tyypillistä itsensä tärkeäksi tekemistä marssia kokin puheille vaatimaan ja huutamaan. 

Sulla ei ole näemmä mitään käsitystä siitä, mihin kaikkeen on voitu käyttää maitoPROTEIINIA. Mausteseoksista lähtien mistä vaan voi löytyä.

Sanoma oli, ettei vaikeuta muiden ihmisten elämää, vaan tilaa sellaista, mikä sopii varmasti. Mistä joku tarjoilija voi ulkoa muistaa joka ikisen mausteen tuoteselosteen?

Tai pysyy poissa ravintoloista. Ihminen ei nälkään kuole ilman ravintolasapuskaa. 

Ei voi eikä tarvitsekaan. Tarjoilija voi kipittää keittiöön ja kysyä kokilta, jonka _pitää_ tietää.

Vierailija
64/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä ei sitten ole venkoilua ja itsensä tärkeäksi tekemistä, kun haluaa ihan itselleen varta vasten erityisesti valmistettua lihaa, joka on paistettu öljyssä ja jätetty maustamatta, ja salaattia ilman yhtään mitään, ja perunat ilman kastiketta. Maistuu ihanalle, ja noita annoksiahanon jokaisessa ravintolassa valmiina tietenkin...

Joo, eikä allerginen tarvitse tietenkään sosiaalista elämää. Tai jos lähtee kaverien kanssa ulos, niin voi istua katsomassa kun toiset syö. Omia eväitähän ei ravintolassa saa nauttia.

Eikös se ole kokin ja tarjoilijan perusammattitaitoa, että tietää mitä tarjoaa?

Onneksi monet ravintolat haluavat palvella asiakkaitaan ja pitävät henkilökunnan ammattitaitoa tärkeänä asiana. Yhä useammin jo ruokalistalla on mainittu, jos annos on maidoton ja/tai gluteeniton. Eli ihmisten "ruokavammat" ymmärretään ottaa tosissaan.

Toivottavasti nämä täällä asialla riekkuvat eivät ole töikseen tekemisissä ruuan ja sen tarjoilun kanssa, ihan kammottava ajatuskin että huvikseen leikitään toisten terveydellä. Käsittämätöntä ylimielisyyttä.

Vierailija
65/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nivelrikko ja pidän kivut poissa viljattomalla ruokavaliolla. En koskaan vaadi itselleni erityisruokaa. Jos ei ole mitään sopivaa syötävää, olen ilman. Se ei mua haittaa, mutta tuntuu emäntiä haittaavan todella paljon. Siinä lässytetään: " No voi, voi, etkö nyt pysty syömään tätä ja tätä...."

Yritän sitten selittää, että nou hätä, mä pärjään.

Vierailija
66/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun tutun ruoka-allergiat, laktoosi-intoleranssi tai keliakia epäilyttää, niin sehän on helppo testata tarjoamalla ruokaa, jotka sisältävät piilotetusti näitä aineita. 

Eli näin ei enää tarvitse ihmetellä onko syytä ottaa huomioon jonkun rajoitteet vai ei. 

Se on sitten sellainen juttu, että tämä testauksesi kohde voi marssia poliisille ja tehdä rikosilmoituksen pahoinpitelystä. Allergiaa jos testailet, niin voipi rapsahtaa syyte tapon yrityksestä. Ja kyllä, itse nostan syytteen jos joku asennevamma minut yrittää myrkyttää.

En kai nyt kertoisi koko juttua. Kyselen vain parin päivän sisään, miten sujuu... kai ne tässä vaiheessa sanoisivat, että oli kauheet oireet sun sapuskojen jälkeen. 

"Keliakiaan liittyvät oireet ovat monenlaisia ja hyvin yksilöllisiä. Tyypillisiä oireita ovat erilaiset suolistovaivat, kuten vatsakipu, ripuli ja löysät ulosteet, vatsan turvotus, suoliston kouristukset ja ilmavaivat. Oireita voivat olla myös pahoinvointi, ruokahaluttomuus ja oksentelu sekä anemia ja väsymys.

Keliakia voi ilmetä myös iholla kutiavana, pienirakkulaisena ihottumana, jolloin on kyse ihokeliakiasta (dermatitis herpetiformis), jonka mielipaikkoja ovat kyynärpäät, polvet, hiuspohja ja pakarat. Lapsella kasvun hidastuminen voi olla oire keliakiasta.

Keliakia voi olla myös olla vähäoireinen, oireeton tai ilmetä muilla kuin tyypillisillä, suolistoperäisillä oireilla. Tällöin oireiden yhdistäminen ruokavalioon ja keliakiaan voi olla ongelmallista. 

Yhä useammin keliakia löydetään aikuisiässä nk. epätyypillisten oireiden, suoliston ulkopuolisten oireiden tai liitännäissairauksien tutkimusten yhteydessä. 

Tällaisia oireita voivat olla mm. anemia, vitamiinipuutokset, muutokset suun limakalvolla (aftat), pysyvien hampaiden kiillevauriot, osteoporoosi sekä erilaiset keskushermosto- ja niveloireet. Lisäksi gynekologiset ongelmat, esim. lapsettomuus ja toistuvat keskenmenot tai psyykkiset oireet voivat liittyä keliakiaan."

https://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/keliakia_sairautena/oiree…

Eli keliaakikolla ei välttämättä esiinny näkyviä oireita, mutta sama tuho elimistössä tapahtuu.

Mutta oikeasti, olet todella sairas yksilö mikäli et trollaile. Menetkö kävelykeppien kanssa kulkevankin luokse ja potkaiset kepin alta, jos vaikka hakisi vaan huomiota sillä kepillään ja olisi oikeasti terve?

Jos joku kuolee kokeiluihisi, niin se on sitten tappo tai kuolemantuottamus.

Vierailija
67/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nivelrikko ja pidän kivut poissa viljattomalla ruokavaliolla. En koskaan vaadi itselleni erityisruokaa. Jos ei ole mitään sopivaa syötävää, olen ilman. Se ei mua haittaa, mutta tuntuu emäntiä haittaavan todella paljon. Siinä lässytetään: " No voi, voi, etkö nyt pysty syömään tätä ja tätä...."

Niin. Monesti ne syystä tai toisesta ruokiaan rajoittavien syömiset ovat muille suurempi ongelma kuin asianomaiselle itselleen. Minäkin ihan rauhassa tyydyn siihen mitä voin syödä, ja jos en voi ottaa mitään, ei haittaa. Mutta toisinaan emäntä vetää kilarit ja kokee, että "mikään ei kelpaa".

Vierailija
68/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on sinusta hyvä asia?

Vierailija
69/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun tutun ruoka-allergiat, laktoosi-intoleranssi tai keliakia epäilyttää, niin sehän on helppo testata tarjoamalla ruokaa, jotka sisältävät piilotetusti näitä aineita. 

Eli näin ei enää tarvitse ihmetellä onko syytä ottaa huomioon jonkun rajoitteet vai ei. 

Se on sitten sellainen juttu, että tämä testauksesi kohde voi marssia poliisille ja tehdä rikosilmoituksen pahoinpitelystä. Allergiaa jos testailet, niin voipi rapsahtaa syyte tapon yrityksestä. Ja kyllä, itse nostan syytteen jos joku asennevamma minut yrittää myrkyttää.

En kai nyt kertoisi koko juttua. Kyselen vain parin päivän sisään, miten sujuu... kai ne tässä vaiheessa sanoisivat, että oli kauheet oireet sun sapuskojen jälkeen. 

Ei välttämättä. Koska oireet saattavat tulla viiveellä, ei voi olla varma mistä ne johtuvat. Ja itse ainakaan en ole erityisen kiinnostunut selostamaan oireitani muille, koska en itsekään ole kovin kiinnostunut muiden vatsanväänteistä ja ripuleista. Joten jos kysytään miten sujuu, oletan että kysymys koskee jotain aivan muuta kuin mahdollisia oireita.

Vierailija
70/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Monesti ne syystä tai toisesta ruokiaan rajoittavien syömiset ovat muille suurempi ongelma kuin asianomaiselle itselleen. Minäkin ihan rauhassa tyydyn siihen mitä voin syödä, ja jos en voi ottaa mitään, ei haittaa. Mutta toisinaan emäntä vetää kilarit ja kokee, että "mikään ei kelpaa".

Tai sitten aletaan kaivella kaappeja ja pakastinta, että kävisikö tämä tai tuo. No kiitos, kahvi riittää kyllä.

Vierailija
71/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin laktoosia. Laktoosi on tosi halpaa sokeria ja esim. KNOR käyttää sitä joka paikassa. Samoin useat Lidlissä myytävät tuotteet sisältävät lisättyä laktoosia, esimerkiksi monissa makkaroissa. Keski-Euroopassa on paljon vähemmän intolerantikkoja ja siksi näin.

Vierailija
72/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudoin ruokarajoite johon olen tömännyt, oli sukulaismiehellä, jonka oli pakko syödä joka päivä lihaa. Jos ei saanut päivittäin punaista lihaa, niin oireina oli kitinää ja vinkunaa, muiden ihmisten haukkumista ja päihteisiin sortumista. "No jos tästä paikasta ei saa kunnon pihviä niin vittu mää vedän sitten kännit." Oli ensimmäinen ja vimeinen kerta, kun kyseisen miehen kanssa oltiin reissussa, meni liian vaikeaksi, kun tarjolla olisi ollut hyviä kala- ja kasvispöperöitä, mutta tälle ruokavammailijalle ei mikään kelvannut ja hän katsoi asiakseen vielä suureen ääneen solvata muiden syömisiä.

Vierailija
73/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkergia pahenee keväällä kun tulee myös siitepöly. Talvella voin syödä vapaammin. Ja juurikin juhlissa joissa haluaisi nauttia olista ja ihanasta mekosta yms ei ole kiva olla maha turvoksissa ja kurkku täyn näppylöitä :) siksi olen juhlissa tarkka mitä syön. Kotona voin joskus herkutella niillä perunoilla tai pähkinöillä. Kun voi vedellä alkergialääkettä ja röhnöttää mahapallona sohvalla. Varsa myös kestää paremmin esim perunaa jos syön sitä äärimmäisen harvoin. Eli joskus voin sen perunan syödä. Mansikat omena vanaani sitrushedelmät kursikat herneet yms tarttee alleen eka kaks lääkettä jotta kyrkun kutina ja turvotus olisi siedettävää.

Vierailija
74/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun vaaditaan syömään ja kysyt sitä itsellesi sopivaa vaihtoehtoa, niin jupistaan miten tuokin vaatii erityisruokaa vaikka voisi ottaa omat eväät mukaan :D

Juu, ei tästä omastakaan keliakiasta ole itselleni ollut lähellekään niin paljon kiusaa kuin muille. Teki miten tahansa, se on väärin ja pitäisi syödä sitä vehnäpullaa muiden mukana, vaikka tapatan sillä itseni.

Mites, jos te nillittäjät vaikka keskittyisitte omaan elämäänne? Älkää tarjotko erityisruokaa jos ette halua, me ruokavammaiset olemme yleensä varautuneet omilla eväillä. Jos haluatte tarjota erityisruokaa, niin sen on oikeasti sitten oltava erityisruokailijalle syömäkelpoista, jos ei halua tätä tehdä niin älä tee.

Huomaatteko, näin helppoa! Muiden syömisitä tulee ongelma vain jos itse tekee siitä itselleen ongelman.

Ja jos se naapurin Marjatta sanoo olevansa keliaakikko ja syö silti gluteenia, niin sitten hän tekee niin. Voi olla ettei keliakiaa ole, tai sitten on ja tietoisesti leikkii hengellään. Itse tiedän kaksikin keliaakikkoa, jotka näin tekevät. Kostautuu vielä joku päivä jonkin vakavemman liitännäissairauden kanssa, mutta sekin on heidän oma asiansa. Ei meidän muiden sitä tarvitse päivitellä, he siellä syöpäosastolla lopulta ovat emmekä me.

Vierailija
75/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kummaa, miten vaikeastikin allergisia pidetään vain konstailijoina ja itsekkäinä ihmisinä, jotka muka vaativat erityiskohtelua, että huomattaisiin. Paljon itsekkäämpiä ovat ne ihmiset, jotka eivät halua ottaa huomioon, että kaikki eivät vaan voi syödä kaikkea ja että joillakin voi olla edessä hengenmeno, jos pistävät suuhunsa murenankin jotain tiettyä ruoka-ainetta, vaikkapa pähkinää tai kalaa. Tämän palstan yleinen ajattelutapa "Koska MINÄ en pode allergioita, niin EI KUKAAN voi potea niitä" kukoistaa taas, kun lukee noita viestejä. Ja näin reagoivat ihan täysjärkisinä pidetyt ihmiset. Ymmärtämättömät ovat sitten luku sinänsä.

Eri sarjassa sitten painivat ne tyypit, jotka rakentelevat itselleen milloin minkäkinlaisia dieettejä ja jättävät aivan syyttä suotta pois ruokavaliostaan milloin mitäkin ruoka-aineita, kun joku besserwisser on jossakin blogissaan propagoinut asian puolesta. Tuorein suurempi villitys taitaa olla gluteeniton ruokavalio, vaikkei keliakiaa ole lainkaan todettu. Tuntuu keliaakikkojen pilkkaamiselta suorastaan, kun täysin terve ihminen vaatii ehdottomasta gluteenittomia ruokia. Jokainen noudattakoon kotonaan millaista dieettiä haluaa, mutta kodin ulkopuolella tyytyköön siihen, mitä tarjotaan. Kaikkea ei tarvitse syödä, vaan voi valita tarjolla olevista. Niinhän muutkin usein tekevät, ainoana erotuksena se, että he eivät julista kovaan ääneen kuviteltuja vaivojaan tai itse keksittyjä "huipputerveellisiä" dieettejään.

Itse olen potenut laktoosi-intoleranssia lapsesta asti. Meillä se tuntuu kulkevan suvussa, kaikilla suunnilleen sananasteisena eli hapanmaitotuotteet (piimät, viilit, jukurtit ja juustot) sopivat, mutta maito ei, paitsi jossakin määrin keitettynä (puurot, vellit, kalakeitto jne.). Emme kuitenkaan julista kyläpaikassa, miten emme voi syödä ja juoda sitä tai tuota. Otamme sitä, minkä tiedämme sietävämme. Onneksi nykyään ei enää olla tuputtamassa maitoa esim. ruokapöydässä. Monet laktoosi-intolerantikot eivät pysty syömään sieniä. Minä kuulun siihen ryhmään. Reaktio on vieläkin ilkeämpi kuin maidosta tuleva, ei vain maha möyryä, turvota ja pieretä, vaan lisäksi tulee kovat kivut ja pahoinvointi. Ei kiva kyläreissulla tai muissa kekkereissä! 

Vierailija
76/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Mitä jos liha on paistettu voissa? Mitä jos salaatissa on juustoa tai päällekaadettua, maitoa sisältävää kastiketta? Kokeile itse syödä tavallisia perunoita ilman kastiketta, ei ole kiva syödä. Pahaa ruokaa osaan tehdä kotonakin, paljon halvemmalla.

En minä kokilta mitään vaadi enkä varsinkaan huuda. Minä kysyn mielestäni aivan asiallisesti, että onko annoksessa maitoa ja samalla ehdotan, että tiedon voisi merkitä ruokalistaan, jos sinne on jo muutenkin merkitty tiedot esim. laktoosittomuudesta ja lihattomuudesta.

Myöhemmin vielä sanoit (tai kenties joku muu sanoi), että tarjoilijan ei voi odottaa muistavan jokaisen mausteseoksen koostumusta. Minusta tarjoilijoilla voisi olla vaikka joku muistilappu, josta tarkastaa ruoka-annosten allergeenit, tai sitten kuten joku muu sanoi, voi kysyä kokilta, joka tietää. Ongelma vain on ollut se, että kun minä kysyn tarjoilijalta maidottomuudesta, tarjoilija kysyykin kokilta laktoosittomuudesta. 

t:45

Vierailija
77/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensiksi täsmennän että minua ei tarvitse kutsua kylään, ja voin vallanmainiosti ottaa omat eväät mukaan. Ehdotan omia eväitä aina, poikkeuksetta etten olisi vaivaksi.

Tänään kävin kahvilla ja tarkistin kaikki ruokarajoitteeni kysymällä erikseen onko tässä pähkinää, gluteenia, kiiviä, sitrusta tai omenaa ennenkuin otin juustokakkua, nyt makaan sängyssä vatsaa pidellen, kouristelee niin että oikeasti itken, maha on kuralla ja oksettaa.

Miksi ihminen sanoo että on käyttänyt gluteenitonta, jos ei ole? Miksi ruokarajoitteita ei oteta tosissaan?

Koska gluteiiniton ruokavalio on nyt trendikästä. Sitä syövät ihmiset joilla ei ole edes tutkittu. Gluteiinitonta syödän koska "musta nyt tuntuu siltä." Voit syyttää ihan tätä trendiä joka suututtaa aika monia. Itse en edes osaa tehdä mitään gluteiinittomasta jauhosta koska silloin ei synny sitkoa. 

Onko nuo sinun kaikki oireesi oikeasti tutkittuja? Kyllä minäkin vähän epäilisin jos ihminen ei muka voi syödä mitään.

Vierailija
78/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudoin ruokarajoite johon olen tömännyt, oli sukulaismiehellä, jonka oli pakko syödä joka päivä lihaa. Jos ei saanut päivittäin punaista lihaa, niin oireina oli kitinää ja vinkunaa, muiden ihmisten haukkumista ja päihteisiin sortumista. "No jos tästä paikasta ei saa kunnon pihviä niin vittu mää vedän sitten kännit." Oli ensimmäinen ja vimeinen kerta, kun kyseisen miehen kanssa oltiin reissussa, meni liian vaikeaksi, kun tarjolla olisi ollut hyviä kala- ja kasvispöperöitä, mutta tälle ruokavammailijalle ei mikään kelvannut ja hän katsoi asiakseen vielä suureen ääneen solvata muiden syömisiä.

Dääämn! Hieno mies! Mulla on muuten sama ruokarajoite, tosin joskus lipsun siitä, kun tulee herkullista kalaa tai tofua (slurps!). Hei! Mehän voidaan olla sukua!

Vierailija
79/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mym kirjoitti:

Mulla alkergia pahenee keväällä kun tulee myös siitepöly. Talvella voin syödä vapaammin. Ja juurikin juhlissa joissa haluaisi nauttia olista ja ihanasta mekosta yms ei ole kiva olla maha turvoksissa ja kurkku täyn näppylöitä :) siksi olen juhlissa tarkka mitä syön. Kotona voin joskus herkutella niillä perunoilla tai pähkinöillä. Kun voi vedellä alkergialääkettä ja röhnöttää mahapallona sohvalla. Varsa myös kestää paremmin esim perunaa jos syön sitä äärimmäisen harvoin. Eli joskus voin sen perunan syödä. Mansikat omena vanaani sitrushedelmät kursikat herneet yms tarttee alleen eka kaks lääkettä jotta kyrkun kutina ja turvotus olisi siedettävää.

Ihana! 😂

(Älä ota v*ttuiluna, itsellenikin on tämä mobiililla kirjoittaminen välillä haastavaa. 😊 )

Vierailija
80/272 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tässä keskustelussa oli järkeviäkin kannanottoja, mutta ihmetelin silti monia kommentteja, jotka edustavat kumpaakin puolta.

Itse emännöin todella usein juhlia meillä ja pyrin huomioimaan perusjutut ruokavalioista (jo itsenikin takia), sillä esimerkiksi laktoosittomana leipominen ja ruuanlaitto ei nykyään ole konsti eikä mikään. Samoin kasvisvaihtoehtoja löytyy aina. Jos tiedän erityisesti, että vieraiden joukossa on erikoistapauksia (gluteeniton, kalaton jne.) pyrin huomioimaan myös heidät omilla tuotteillaan, mutta kerron aina rehellisesti siitä, että keittiössäni käsitellään myös näitä aineita ja en voi luvata 100% "puhtautta" vaikka parhaani yritän. Ihminen itse sitten määrittelee sen tason ruokavaliolleen, että uskaltaako syödä. Mielestäni tämä tällainen on ihan peruskohteliaisuutta ja ennen kaikkea toisen kunnioitusta (ettei leiki hänen terveydellään) emännän taholta. Enkä varsinkaan loukkaannu tai kilahda "kun mikään ei kelpaa", sillä aina en voi osua kohdalleen vieraiden makumieltymysten kanssa - olivat he "ruokavaliollisia" tai eivät.

Toisaalta en sitten myöskään ymmärrä vieraiden asennetta: "sittenpähän pieren ja paskon vessanne tukkoon hähää!" Itse tarvitsen täysin laktoosittomat kasvisruuat jo 15 vuoden kokemuksella, mutta ei tulisi mieleenkään ajatella näin, jos jossain ei ole laktoosittomia tuotteita. Ihminen, joka ei ongelmasta itse kärsi, ei sitä välttämättä edes ajattele. Tilanteen mukaan joko syön sen mitä turvallisesti pystyn tai sitten kieltäydyn kohteliaasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme