Ne ihanat lapsenlapset
Olen neljän lapsen äiti, naimisissa ja vuorotyössä. Kaikki lapset ovat jo nuoria aikuisia ja muutaneet pois kotoa, nuorimmainen muutama kuukausi sitten. Kaksi tytärtäni ovat juuri itse tulleet äideiksi ja ilmeisesti odottavat nyt että minä innostuisin mummon roolista mutta kun ei. Soittelevat; tuutko katsomaan ja voitko ottaa muutamaksi tunniksi jne. En halua. Jokunen vuosi sitten elin vielä neljän teinin keskellä, tuntuu että olen vasta saanut lapset isoiksi ja en todellakaan halua aloittaa alusta. Rakastan lapsiani ja nautin heidän kanssaan olemisesta, olin kotiäiti kymmenen vuotta aikoinaan. Jos tyttöni tuovat lapsena hoitoon kerran viikossa niin sinne meni vapaa päivät. En halua. Ollaan nyt miehen kanssa aloitettu uusia harrastuksia (salilla ja teatterissa käyminen), käyty jopa muutaman kerran karaokea kuuntelemassa ja seksielämä on kuin nuorena. Niin olen siis 45v jos sillä jotain väliä. Tuntuu että en voi lapsilleni suoraan sanoa että nautin mieluummin vapaudestani kuin hoidan lapsia, haluan siis säilyttää välit lapsiini enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä. Ja kuulostaakin se pahalle jos sanoo että käyn mieluummin tanssimassa kuin hoidan lapsia.
Kommentit (308)
http://yle.fi/uutiset/arki_vasyttanyt_pikkulapsiperheet__isovanhempia_k…
http://yle.fi/uutiset/lapsiperheiden_tukiverkosto_on_hiutunut_seitinohu…
"Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri välitti viime vuonna vapaaehtoisen perhekummin yli 200 uusmaalaiselle lapsiperheelle. Mummojen ja pappojen puute tekee lapsiperheen arjesta selviytymiskamppailun.
Tarvetta tuelle on valtavasti. Olemme jopa yllättyneitä siitä, miten yksin monet perheet tuntuvat olevan, MLL:n Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Pia Metsähuone sanoo."
Näin se vaan on, ikävä kyllä. Lapsiperheet ovat nykyään todella yksin, vaikka vaatimukset esimerkiksi työelämässä ovat kasvaneet nopeasti. Myös vanhemmuuden vaatimukset ovat kasvaneet omien vanhempieni ajoista.
Onneksi oma äitini on luvannut auttaa lastenhoidossa. Hän on itse todella katkera siitä, että kummatkaan isovanhemmat eivät koskaan ottaneet meitä lapsia hoitoon. Minulla on isovanhempieni kanssa etäiset välit. Tuntuvat vierailta ihmisiltä. Pari kertaa olen käynyt vuodeosastolla katsomassa.
Mä kirjoitti:
Vielä lisäyksenä: pienten lasten vanhemmat ovat lujilla, joten jos isovanhemmat auttavat vaikka tuon yhden illankin kk:ssa, jotta saavat kahdenkeskistä aikaa, niin auttaa paljon perhearjessa. Haluat varmasti, että lastesi avioiliitto säilyy hyvänä.
Jos kaksi aikuista tarvitsee iäkkäitä äitejä avuksi saadakseen seksiä, niin jotain on pahasti pielessä.
Jhh kirjoitti:
"Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri välitti viime vuonna vapaaehtoisen perhekummin yli 200 uusmaalaiselle lapsiperheelle. Mummojen ja pappojen puute tekee lapsiperheen arjesta selviytymiskamppailun.
Tarvetta tuelle on valtavasti. Olemme jopa yllättyneitä siitä, miten yksin monet perheet tuntuvat olevan, MLL:n Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Pia Metsähuone sanoo."
Näin se vaan on, ikävä kyllä. Lapsiperheet ovat nykyään todella yksin, vaikka vaatimukset esimerkiksi työelämässä ovat kasvaneet nopeasti. Myös vanhemmuuden vaatimukset ovat kasvaneet omien vanhempieni ajoista.
Onneksi oma äitini on luvannut auttaa lastenhoidossa. Hän on itse todella katkera siitä, että kummatkaan isovanhemmat eivät koskaan ottaneet meitä lapsia hoitoon. Minulla on isovanhempieni kanssa etäiset välit. Tuntuvat vierailta ihmisiltä. Pari kertaa olen käynyt vuodeosastolla katsomassa.
Voisiko lapsiperheen yksinäisyyden syynä olla se, että he eivät suostu avaamaan kotinsa ovea muille ennen kuin eletään vauva-arkea. Häissä ei enää ole paikalla suku vaan kaverit, joten monin eri tavoin tehdään eroa lapsuudenperheeseen ja tukiverkostoon, kunnes tulee se vauva. Silloin halveksittu anoppi onkin turvaverkko, jonka tulisi olla 24/7 päivystämässä, koska eihän koskaan ennenkään ole lapsiperhettä jätetty yksin, eihän.
Vierailija kirjoitti:
Jhh kirjoitti:
Voisiko lapsiperheen yksinäisyyden syynä olla se, että he eivät suostu avaamaan kotinsa ovea muille ennen kuin eletään vauva-arkea. Häissä ei enää ole paikalla suku vaan kaverit, joten monin eri tavoin tehdään eroa lapsuudenperheeseen ja tukiverkostoon, kunnes tulee se vauva. Silloin halveksittu anoppi onkin turvaverkko, jonka tulisi olla 24/7 päivystämässä, koska eihän koskaan ennenkään ole lapsiperhettä jätetty yksin, eihän.
No niinpä.
Jos nuorenparin elämään kuuluu vain kaverit, omia vanhempia ei huvita tavata, puolison vanhemmista puhumattakaan; biletetään, matkaillaan, vanhempiin ei pidetä välejä yllä eikä heihin huvita tutustua aikuiselta tasolta, niin miten vidussa ne samat vanhemmat pitäisi sitten yhtäkkiä rekrytoida apuvoimiksi kun nuoripari saa päähänsä lisääntyä.
Näitä näkee.
Vierailija kirjoitti:
Siis tietenkin voin ottaa lapsenlapset hätä tilanteessa mutta en halua jatkuvasti olla hoitamassa. Olen hoitoalalla ja kyllä työkin vie voimat, jos saan vapaata miehen kanssa samaan aikaan niin haluaisin nauttia siitä ilman lapsia, jos olen arkena vapaalla on ihana käydä ystävien kanssa kahvilla ja salilla ja vaan olla. Tuntuu että niin monet vuodet oli koko ajan täysi tohina päällä, se oli toisaalta ihanaa ja toisaalta rankkaa. On ihana olla aikuinen nainen ilman suurempia velvoitteita, vanhempi tyttö juuri sanoi miehelleen kun kävin kahvilla että kiva kun kohta pääsee pieni helpommin mummolle hoitoon kun kasvaa ja tämä kuulosti minun korvaani hyvin ahdistavalta. Ja olen itse ollut nuori äiti ja tehnyt lapset putkeen ja nauttinut vauva ja lapsi ajasta, silloin todellakin mentiin lasten ehdoilla ja ajattelin aina että kyllä oma aika koittaa myöhemmin. Ap
Aloituksesta sai käsityksen, ettet edes halua mennä katsomaan lapsenlapsiasi. Tämän vuoksi monelta tuli jyrkkä vastaus kysymykseesi. Ei ole velvollisuutesi ottaa edes kerran kuussa ketään hoitoon, mutta kyllä minä voisin loukkaantua, jos en saisi kyläillä mummolassa ja mummo sanoisi, ettei hänellä ole aikaa ja jaksamista tutustua lapsenlapsiinsa. Hoitoapua pyydän vain lähinnä pakkotolanteissa muutaman kerran vuodessa. Näitä tilanteita on ollut muun muassa synnytys, muutto, lääkäri...jne. Meillä tosin mummo myös pyytää välillä lasta hoitoon, mutta enintään kerran kahdessa kuukaudessa yhdeksi yöksi viikonloppuna. Toki se on mukavaa saada myös rauhallista aikaa itsekin, kun saa mennä nukkumaan ilman lasten nukuttamisrumbaa, mutta ilmankin pärjäisin. Jos mummolla ei ole mitään ja tarvitse pakollista hoitoapua, tottakai toivon, että mummo hoitaa eikä tarvi soittaa tuntematonta lastenhoitajaa apuun. Lapsillekin mukavempaa niin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoitti:
Vielä lisäyksenä: pienten lasten vanhemmat ovat lujilla, joten jos isovanhemmat auttavat vaikka tuon yhden illankin kk:ssa, jotta saavat kahdenkeskistä aikaa, niin auttaa paljon perhearjessa. Haluat varmasti, että lastesi avioiliitto säilyy hyvänä.
Jos kaksi aikuista tarvitsee iäkkäitä äitejä avuksi saadakseen seksiä, niin jotain on pahasti pielessä.
Täytyy myöntää, että en olisi itse ikinä halunnut äitiäni auttamaan meidän seksihommissa :D
Enkä usko, että miehenikään olisi äitiään halunnut meidän seksielämäämme sekoittaa. Voi toki olla, että olimme päälle 30v, kun aloimme seurustella. Joten siinä iässä ehkä osaa ja pystyy harrastamaan seksiä ilman äitejä.
Oletko nyt ihan varma, että appivanhemmat edes "alkavat kinuamaan lasta hoitoon". Useimmiten tilanne taitaa olla se, että isovanhemmat ovat iloisia, kun tullaan, ja tyytyväisiä, kun muutaman tunnin hoitokeikan jälkeen vapautuvat hoitovastuusta, varsinkin jos ovat jo iäkkäitä.