Miten teet uunilohen?
IS/Soppa artikkelissa kerrotaan "uusista ja erikoisista" uunilohiresepteistä, ei siinä mitään, ihan kiva kun on monenlaisia ohjteita. Mutta jäin ihmettelemään perinteistä tilli+sitruuna -uunilohta, kuinka moni tekee sitä oikeasti? Muistaisin, että meillä kotona on lapsuudessani joskus voitu tehdä, minä en ole tainnut tehdä koskaan. Uunilohta syödään kuitenkin joka kuukausi.
Kommentit (35)
Lohifile uuniin, päälle suolaa & (suolatonta) sitruunapippuria. Siinä se.
Mä en oikeestaan muuta teekään, miksi pilata hyvä kala kaikenmaailman keinotekoisilla elintarvikkeenkorvikeilla (lähinnä tuli creme bonjour -mainos mieleen).
Eli fie vuokaan leivinpaperin päälle. Suolaa, valkopippuria ja tilliä, joskus sitä sitruunaa. Sitten joko folio päälle ja uuniin tai upotetaan kuohukermaan (tää on kyllä useammin kuha tai siika kuin lohi) ja uuniin,
Kesällä sitten pihalla savustaen.
Nykyään levitän merisuolaa ympäri kalaa ja korkealaitaiseen vuokaan. Kermaa sen verran että just kala peittyy ja joku folio päälle. Uuniin ja tunti pari niin on valmista.
Suolaan lohen. Heitän sen uunivuokaan. Päälle laitan jotakin tuorejuustoa, ranskankermaa ja smetanaa. Uuniin 180 asteessa tunti / kilo. Mut tää ei oo meillä arkinen ruoka, ei edes joka kuukausi, yleensä jos haluaa jotain parempaa välillä.
Mä laitan lohifileen uuniin nahkapuoli alaspäin 175-200 asteeseen ja annan olla 20-40 min riippuen fileen koosta. Leivinpaperin päälle uunipannuun. Ripotan päälle suolaa paitsi ei pyrstöön koska sen syö vauva. Sitten ripotan noin puolen kalan päälle kuivattua tilliä. Osa porukasta tykkää tillistä ja osa inhoaa. Näin saa helposti sopivaa ruokaa kaikille.
Jos on ehjä lohi, halkaisen fileiksi ja poistan pään ennen paistoa, helpompi käsitellä ja tasaisempi maustuminen silloin.
Hukkasen kalamaustetta päälle ja uuniin. nami nami!
mä teen nykyään harvemmin uunissa...jos niin perinteisellä reseptillä menee. Lohessa on yhtä paljon rasvaa kuin lenkkimakkarassa joten ei kaipaa kermaa.
Mutta meillä kaikkien suosikkiruokaa on lohimedaljongit joten teen niitä. Ihana paistopinta voin kera, päälle pelkkää suolaa, pöytään limepippuria.
kaveriksi teen usein tsatsikia ja pottumuusia.
KErran erehdyin ostamaan muka kiireessä aitoa kreikkalaista tsatsikia muovirasiassa....kääk, maistui ihan Eri-Keeperiltä. Koira söi kyllä mielellään raksujen kanssa mutta kukaan muu ei,
Perus uunilohen teen niin, että maustan suolalla, pippurilla, sitruunalla ja tillillä ja eiku uuniin.
Vähän fiinimpää jos haluaa, laitan päälle esim. aurinkokuivatuista tomaateista tehtyä pestoa. Toinen hyvä on laittaa vähän ranskankermaa ja katkarapuja ja tilliä, tulee aika tyylikäs jos vaikka vieraitakin paikalla.
Suolaa, valkoviiniä, sitruunaa ja reilusti smetanaa. Jämät seuraavana päivänä uuniperunan täytteenä.
Laitan suolaa ja sitruunapippuria ennen uuniin laittoa ja uunin jälkeen tarjolle teriyaki kastiketta yms kastikkeita ja jokainen laittaa mitä laittaa, jos laittaa.
File nahka alaspäin pellille. Suolaa ja pippuria. Vierelle perunanlohkoja ja porkkanatikkuja. 225 astetta ja 20 min.
Miksi joku paistaa tunnin?
Joskus laitan parmesaania päälle. Useimmin teen nykyisin lohimurekepihvejä, kun tarjouslohi on kyllästyttänyt
Teriakimarinadissa uuniin, sivelen sitä vielä uunista tulon jälkeen. Ei koskaan mitään kermaa, smetanaa tms. rasvaista kermaa.
Meillä on tykästytty jogurttiloheen. Turkkilaiseen tai kreikkalaiseen juguun sekaan tilliä ja ruohosipulia ja seos lohen päälle.
Leikkaan fileet 3 cm lehdiksi paloiksi ja paistan kuumassa uunissa 225 asteessa niin 15 min. En käytä kermaa. Näin kalasta tulee pinnalta rapeaa ja sisältä mehevää eikä yksi vetinen iso file. Maustan suolalla ja pippurilla. Joskus teen kastikkeeksi kermaviiliä tillillä ja sitruunalla.
Suolaa ja mustapippuria. Ei se muuta tarvitse.
lohi uunivuokaan ja päälle sitruunapippuria, ei muuta.
Kiitos vastauksista! IS toimituksessa ollaan taas ajastaan jäljessä ja aliarvioidaan lukijaa, sitä epäilinkin.
ap
No voihan sen kalan pilata tekemällä siitä uunilohta. Mutta mitä muuta sitä voi näiltä uusavuttomilta odottaakaan...
Opetelkaa loimuttamaan, tulee miljoona kertaa parempaa!
Itse en kusekaan omassa rasvassaan lilluvaan merilohesta tehtyyn uuniloheen.
Peke kirjoitti:
No voihan sen kalan pilata tekemällä siitä uunilohta. Mutta mitä muuta sitä voi näiltä uusavuttomilta odottaakaan...
Opetelkaa loimuttamaan, tulee miljoona kertaa parempaa!
Itse en kusekaan omassa rasvassaan lilluvaan merilohesta tehtyyn uuniloheen.
No ei siitä loimuttamisessa mitään opettelua vaadita. Aika paha täällä kerrostalossa vaan loimuttaa =) =)
Laitan lohen uuniin ilman mitään mausteita ja maustan ennen syöntiä erilaisilla tilpehööreillä.