Hiton laihdutus kun ei etene!! 1000cal ja jumppaa=+500g MITÄ?
Piru että ärsyttää!
Vuoden alusta laihdutellut erinäisin menetelmin.
Pääsinkin jo -8kg viime viikolla, viikonloppuna oli synttärit ja kakkujen ja skumpan jälkeen tulos oli maanantaina + 3kg.
Jäätäviä nää nousut. Kalorit jäi kuitenkin viikkotasolla miinukselle 6000cal (viikolla 900-1300cal arki ja juhlat n. 2300 +muu viikonlopun hieman laveampi syöminen), eli periaatteessa olisi pitänyt laskea eikä nousta. Todennäköisimmin nousu johtui nesteen kerääntymisestä ja sitä nyt yrittänyt tämän viikon pudottaahaihduttaa mitä lie.
Aloitin nyt siis eilen kotikuntopiirin johon sisältyy kahvakuulailua, pallojumppaa ja vatsalihaslaitejumppaa. Söin eilen 100 cal sisältäen:maustamaton jugurtti+ ananas, kaalikeitto ja kananmuna salaatti jossa lihaa seassa ja kastikkeena bulgarian jugurttia. Välipalana yksi appelsiini. Iltaruoan/salaatin jälkeen olin aivan ähkynä, tuntui että söin sitä liikaa mutta kalorit jäi kuitnekin siihen 1005 cal:iin.
Nyt sitten aamulla paino oli taas +500 g!
MITEN ON MAHDOLLISTA ET PAINO VAAN NOUSEE? PRKLE!
Olen tullut siihen tulokseen että itselläni paino nousee lähestulkoon vain alkoholista, olen syönyt jonakin viikkona esim pizzaa pysytellen kuitenkin siinä 1000 cal päiväsaannin kieppeillä, tällöinkin paino on laskenut. Mutta kun menet ja vedät ne skumpat ja siiderit naamaan ja syöt samalla hiilarihöttökakkua pelkästään, niin tapahtuu jotain ihan ihmeellistä mitä ei saakkaan pois.
Voisko joku antaa neuvoja millä pirulla saan nämä läskit pois.
Alku oli hyvä mutta nyt suhdanne on nouseva.
Olen pudottanut 86 kg:stä 77kg:n, nyt viikonlopun skumppakakkujuhlien jälkeen paino 79,8 ja ei vaan lähde.
Juon monta litraa vettä päivässä, syönyt nyt kaalikeittoa ja maustamatonta jugurttia sekä lihaa ja kasviksia.
Ylimääräistä liikuntaa en ehdi paljoa, mutta päivittäin normikulutus sisältää töissä seisomista ja pientä ravaamista sen 8h, kotimatkat kävelyä yhteensä päivisn n. 3 km ja kotona ruoanlaitot ja muut lasten kamppeiden kanssa ravaamiset päälle, levähtämään pääsen n klo 21. Elin liikkeessä 06-21 päivittäin. Nyt olen lisännyt vasta tuon kuntopiirin ja katson ensi viikon pe että onko vaikuttanut mitenkään. Olen koko ajan myös hiton väsynyt, silmät tuntuu turvonneilta ja on vaikea herätä. Ruokaa saan mielestäni ihan ok. Protskut on nyt ehkä tuon kaalikeittokuurin takia ollut vähissä, eli niitä lisään nyt myös.
JELPPINKIVÄÄ!
Kommentit (61)
Minä en ole mikään laihdutusguru, mutta sen ymmärrän ja tiedän, että jos olet laihduttanut "tsiljoona" kertaa jo aiemmin, niin eihän sun laihdutusmetodit silloin toimi.
Yleensä kait laihduttaessa pyritään siihen, että saadaan pysyvä tulos. Ei niin, että joutuu laihduttamaan "tsiljoona" kertaa elämänsä aikana.
Kannattaisiko joku ammattilainen ottaa nyt avuksi tähän alkuun ja jatkaa siitä sitten omin voimin? Näin toimimalla saisit todennäköisesti pysyviä tuloksia, eikä tarvitsisi laihduttaa enää sitä "tsiljoona 1" kertaa.
Vähän vaikuttaa että arviot syödyistä ja kulutetuista kaloreista eivät vain pidä oikein paikkaansa, Edelliset on arvioitu alakanttiin ja jälkimmäiset taas yläkanttiin.
Tyhjästähän ei ihmiseen läskiä synny, eikä liian vähäinen ravintomäärä voi olla syynä siihen että paino ei putoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin syöt liian vähän. Tarvitset 1400kcal pelkästään pitämään kehon elosda. Toisekseen hiilihydraatit varastoituu lihakseen ja keräävät siellä nestettä. Et voi mitenköön viikonlopun yli lihoa +3kg, vaan se on ihan puhdasta nestepöhöä. syö 1400kcal/päivä ja nosta kulutusta liikkumalla.
No vitsi kun mieluusti söisinkin, mä en vaan laihdu tolla.
Tietty vois kokeilla pidempään, mutta oon laihduttanut niin tsiljoona kertaa, että mulla toimii parhaiten kun syön 700cal pv. Kun kalorit on tuhannessa, kuten nyt, ei tapahdu kamalasti, mutta vähän, jos ne nousee noin ylös, ei tapahdu mitään. Tosin, voi olla etten ole ollut riittävän sinnikäs kun haluan tuloksia liian nopeasti etten luovuta. Ehkä kuitnekin kokeilen taas nostaa uudelleen kaloreita, varsinkin nyt kun otin kuntopiirin mukaan.
AP
Toki ihmiset ovat yksilöllisiä mutta laihtuminen vaatii sen että elimistö joutuu tekemään työtä laihtumisen eteen. Jos syöt liian vähän elmistöllä ei ole mitä polttaa ja silloin se pyrkii ainoastaan säästämään kerättyä energiaa. Eihän tuo laihtumista estä (jos katsot kuvia kehitysmaiden nälkäänäkevistä) mutta tervettä se ei ole ja hidastaa painonpudotusta. Yleensä kuitenkin suositellaan n. 1500 kaloria päivässä jolloin elmistöllä on mitä polttaakin. Lisäksi proteeinin saantisi on minimaalista 700 kalorilla päivä ja läskin sijaan poltat todennäköisesti vähätkin lihaksesi etkä läskiä. Proteiiniä pitäisi kuitenkin saada vähintään 1g/kg ja mieluummin 1,5-2 jos liikkuu ja haluaa lihaksensa säilyttää.
Mies
Oletko muuten ihan varma että lasket kalorisi oikein? 700 kaloria on niin pieni määrä että esim. nutraamalla siihen pääsee mutta ei sitäkään kovin pitkään kukaan jaksa tai ainakaan kannata jatkaa.
Mies
No en enää syö noin vähän, mutta olen varma.
Toteutin juurikin vastaavaa dieettiä kuin nutrilet, ja jossain kohtaa myös rasvanpolttokeitto dieettiä josta tulee sellainen 6-700 cal pv. Nostin näiden jälkeen kalorit tuonne 1200 ja oikeastaan nyt se sitten junnaa.
Voi olla että olen syönyt vääriä asioita kun hyppäsin tiukemmasta löysempään malliin, niin saattoi mieliteot vaikuttaa.
Ajattelin nyt tosiaan lisätä proteiinit ehkä johonkin 50% ?
Hiilarit kaivaa kasviksista ja rasvat saada jostakin, joista sitten jollain kombolla tulis tuo toinen 50 % Tai ehkä proteiinia pitää lisätä vieläkin enemmän 60%?
Tänään ajatetlin vetästä aamupalaksi raejuustoa, välipalaksi kananmunan ja illalla sitten jotain lihaa ja kasviksia. + se kuntopiirihomma.
Saa laittaa vinkkiä.
AP
Kun syö vähän proteiinia on oikeasti aika vaikea saada riittävästi. Parhaiten saa broilerista ja esim. kalkkunaleikkeestä koska niissä on vähän muuten energiaa. Sitten tietysti raejuusto ja rahka (joista saa lisäksi kalsiumia yms.) mutta rahkaa saat syödä ihan tolkuttoman määrän että siitä proteiinia saisi tarpeellisen määrän. Moni voimailija syö tonnikalaa ja raejuustoa paljaaltaan. Helppo konsti ovat heraproteeni valmisteet mutta niitä ei tulisi käyttää aterioiden korvikkeena joten ei oikein sovellu ehkä sinulla, mutta toki tuollaisesta osan proteiinista voi ottaa. Lisäksi susittelen sinulle kyllä esim. kalaöljykapseleita ja miksei myös monivitamiinivalmistetta jos ruokavalio kovin niukaksi ja yksipuoliseksi menee.
Mies
50% proteiinia on muuten käytännössä mahdotonta tai ainakin ihan älytöntä ja ylijäämäproteiini menee samaan käyttöön kuin rasva ja hiilaritkin - ei siis lihasten kasvatukseen. Suosittelen seurmaan nimenomaan sitä että saat proteiinia tavoitteena vaikka sen 1,5g/kg ja mietit sitten uudestaan mikä se prosenttiosuus voisi olla.
Mies
Vierailija kirjoitti:
Vähän vaikuttaa että arviot syödyistä ja kulutetuista kaloreista eivät vain pidä oikein paikkaansa, Edelliset on arvioitu alakanttiin ja jälkimmäiset taas yläkanttiin.
Tyhjästähän ei ihmiseen läskiä synny, eikä liian vähäinen ravintomäärä voi olla syynä siihen että paino ei putoa.
No ei ne kyllä ole.
Käytän kalorilaskuria ja tarkistan joka evään ennen kuin lisään sen syötyihin ruokiin. Käytän itse fitness pal sovellusta mutta tarkistan myös finelistä tai muualta netistä, tai ihan ruoan kyljestä pitääkö kalorit paikkansa.
Kyllä ne pitää. Jokaisen kökön olen ruokiin sisällyuttänyt, ja niinä päivinä kun syö esim pelkkää kaalikeittoa (kaali, sipuli, paprika, varsiselleri, tomaattimurska) jää kalorit tosi vähille koska yksi annos keittoa on vaan 100 kaloria. Keittopäivin'ä lisänä on syöty esim kurkkua, joka sekään ei sisällä juuri muuta kuin vettä.
Osan aika hyvin laskea kalorit, mutta näyttäisi siltä että syön joka a, vääränlaisia kaloreita, b, liikaa kaloreita tai c, liian vähän kaloreita.
Veikkaan että a ja c on se ongelma.
Yläkanttiin en myöskään ole laskenut,
viikonlopun synttärit sisälsi koko päivän pelkkää kakun, suolaisen ja makean syöntiä, pullon skumppaa ja saiideriä. Eli ennemminkin saattanut joku drinkki sieltä puuttua kuin olla vajaa.
Syön vaan väärin. Ei siinä muuta seliteltävää. Malttia ei ole lainkaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin syöt liian vähän. Tarvitset 1400kcal pelkästään pitämään kehon elosda. Toisekseen hiilihydraatit varastoituu lihakseen ja keräävät siellä nestettä. Et voi mitenköön viikonlopun yli lihoa +3kg, vaan se on ihan puhdasta nestepöhöä. syö 1400kcal/päivä ja nosta kulutusta liikkumalla.
Tietty vois kokeilla pidempään, mutta oon laihduttanut niin tsiljoona kertaa, että mulla toimii parhaiten kun syön 700cal pv. Kun kalorit on tuhannessa, kuten nyt, ei tapahdu kamalasti, mutta vähän, jos ne nousee noin ylös, ei tapahdu mitään. Tosin, voi olla etten ole ollut riittävän sinnikäs kun haluan tuloksia liian nopeasti etten luovuta. Ehkä kuitnekin kokeilen taas nostaa uudelleen kaloreita, varsinkin nyt kun otin kuntopiirin mukaan.
AP
Toki ihmiset ovat yksilöllisiä mutta laihtuminen vaatii sen että elimistö joutuu tekemään työtä laihtumisen eteen. Jos syöt liian vähän elmistöllä ei ole mitä polttaa ja silloin se pyrkii ainoastaan säästämään kerättyä energiaa. Eihän tuo laihtumista estä (jos katsot kuvia kehitysmaiden nälkäänäkevistä) mutta tervettä se ei ole ja hidastaa painonpudotusta. Yleensä kuitenkin suositellaan n. 1500 kaloria päivässä jolloin elmistöllä on mitä polttaakin. Lisäksi proteeinin saantisi on minimaalista 700 kalorilla päivä ja läskin sijaan poltat todennäköisesti vähätkin lihaksesi etkä läskiä. Proteiiniä pitäisi kuitenkin saada vähintään 1g/kg ja mieluummin 1,5-2 jos liikkuu ja haluaa lihaksensa säilyttää.
Mies
Oletko muuten ihan varma että lasket kalorisi oikein? 700 kaloria on niin pieni määrä että esim. nutraamalla siihen pääsee mutta ei sitäkään kovin pitkään kukaan jaksa tai ainakaan kannata jatkaa.
Mies
Toteutin juurikin vastaavaa dieettiä kuin nutrilet, ja jossain kohtaa myös rasvanpolttokeitto dieettiä josta tulee sellainen 6-700 cal pv. Nostin näiden jälkeen kalorit tuonne 1200 ja oikeastaan nyt se sitten junnaa.
Voi olla että olen syönyt vääriä asioita kun hyppäsin tiukemmasta löysempään malliin, niin saattoi mieliteot vaikuttaa.
Hiilarit kaivaa kasviksista ja rasvat saada jostakin, joista sitten jollain kombolla tulis tuo toinen 50 % Tai ehkä proteiinia pitää lisätä vieläkin enemmän 60%?
Tänään ajatetlin vetästä aamupalaksi raejuustoa, välipalaksi kananmunan ja illalla sitten jotain lihaa ja kasviksia. + se kuntopiirihomma.
Saa laittaa vinkkiä.
AP
Kun syö vähän proteiinia on oikeasti aika vaikea saada riittävästi. Parhaiten saa broilerista ja esim. kalkkunaleikkeestä koska niissä on vähän muuten energiaa. Sitten tietysti raejuusto ja rahka (joista saa lisäksi kalsiumia yms.) mutta rahkaa saat syödä ihan tolkuttoman määrän että siitä proteiinia saisi tarpeellisen määrän. Moni voimailija syö tonnikalaa ja raejuustoa paljaaltaan. Helppo konsti ovat heraproteeni valmisteet mutta niitä ei tulisi käyttää aterioiden korvikkeena joten ei oikein sovellu ehkä sinulla, mutta toki tuollaisesta osan proteiinista voi ottaa. Lisäksi susittelen sinulle kyllä esim. kalaöljykapseleita ja miksei myös monivitamiinivalmistetta jos ruokavalio kovin niukaksi ja yksipuoliseksi menee.
Mies
50% proteiinia on muuten käytännössä mahdotonta tai ainakin ihan älytöntä ja ylijäämäproteiini menee samaan käyttöön kuin rasva ja hiilaritkin - ei siis lihasten kasvatukseen. Suosittelen seurmaan nimenomaan sitä että saat proteiinia tavoitteena vaikka sen 1,5g/kg ja mietit sitten uudestaan mikä se prosenttiosuus voisi olla.
Mies
Meinaatko?
Minkälaista lautasmallia toi sun esimerkki vois esimerkiksi tarkoittaa sitten?
AP
Painoa pudottaessasi mieti, että kyseessä on elämäntapamuutos. Pohdi sitä, että voisitko loppuelämän ajan syödä juuri sillä tavalla, miten nyt syöt. Useiden virhe on se, että laihdutetaan kituuttamalla, jolloin paino tippuu enimmäkseen lihasten lähdön kautta. Olen nähnyt niin usein, kuinka ihmiset ovat päässeet painotavoitteeseen, sitten lopettaneet liian vähäenergisen ruokavalionsa ja ei aikaakaan, kun paino on jälleen noussut. Ongelmana todennäköisesti on, että ruokavaliossa ollaan siirryttä ääripäistä toisiin eikä kultaista keskitietä ole löydetty.
Nautitko syömästäsi ruoasta? Mikäli vedät hampaat irvessä ruokaa, ei ruokavaliomuutos todennäköisesti ole pysyvää.
Vinkkinä sanoisin sen, että syö monipuolisesti, tee annoksista värikkäitä ja erityisesti pyri löytämään terveellisiä aterioita, joista nautit!
Tsemppiä sulle!! :)
No siis, en ole koskaan ollut perunalaatikko, muussi, tai pastaruokien ystävä.
Ongelmia tuo viikonloput ja alkoholi sekä juustot ja leipä.
Mulla ei ole mitään karkkisipsihimoja koskaan ollutkaan.
Oon aina syönyt esim salaatteja töissä eväänä, mutta salaattikastikkeella, joka tod näk pilaa koko salaatin idean.
Jos syön normaalia ruokaa ahnehdin ehkä liikaa, ja toi juominen on kerryttänyt kilot.
Millekään nutrauspaskalle en lähde enää ikinä, nautin enemmän näistä kasviskeitoista tai ihan salaateista.
Todennäköisesti jos olisin viinittelemättä muutaman viikonlopun, painon lasku jatkuisi ilman viikonloppukatkoksia. Nyt en malta kuitenkaan työviikon jälkeen olla naukkailematta, ja se on ehkä se mun suurin ongelma, ei syöminen vaan juominen näköjään.
Hitto.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mies
Mies
Saa laittaa vinkkiä.
AP
Mies
Mies
Meinaatko?
AP
Minä uskon laihdutuksessa vähähiilariseen ruokavalioon, mutta en kyllä itse karppaisi. Käytännössä parhaan tuloksen saa kun lautaselle on puolet salaattia ja sitten vaikka pannukasviksia ja jos raskaasti liikkuu niin vähän täysjyväpastaa tai riisiä (perunaa). Sitten se varsinainen proteeini eli broileri tai lihaa. Lohta ei kannata kokonaan hylätä vaikka siitä paljon kaloreita tuleekin ja vähän proteiinia. Raejuustoa voi lisätä. Vaikeinta on keksiä vaihtelua ruokavalioon, mutta keitothan ovat vähäkalorisia ja hyviä ja pelkkää kaalipataa/keittoa ei kannata syödä ilman jauhelihaa. Päiväruoat suoisituksena 1. aamupala (esim. pienipuuroannos tai rahkaa tai bran flakes) n. 150-200 kaloria. 2. Lounas (keitto n. 300 kaloria ja pala ruisleipää 60-100 kaloria) 3. välipala (rasvaton jugurtti ja marjoja tai rahkaa) n. 200 4. Päivällinen broileri + salaatti/paistokasvikset n. 300-400 + riisi tai pasta (pieni annos) 5. iltapala jugurtti/rahka/ruisleipä tms riippuen mitä päivällä on syönyt.
yhteensä: n. 1500-1600 kaloria ja jos tuo on oikeasti liikaa niin annokset pienemmäksi. Vaikka leipää vaikutti olevan paljon niin jonkun verran kuituja pitää saada eli 1-2 palaa ruisleipää päivässä tai aamulla bran flakes ja puuro. Lisäksi pelkkä salaatti vaikka broilerilla on oikein hyvä ruoka ja kannattaa muistaa että esim. punaisissa linsseissä on paljon proteiinia (linssikeitto tai lisuke) ja soijapapuja saa pakkasesta ja niissäkin on paljon proteiinia.
Mies
Vierailija kirjoitti:
Nämä syöt liian vähän jutut on kyllä ihan pelkkää kökköä. Olen itse laihduttanut meinaan Cambridge dieetillä 26 kg, ja siinähän suurimman osan dieettiä söin 450-550 kcal päivässä (pelkkiä niitä valmisteita). Hengissä pysyin ja voin hyvin koko ajan, ja paino laski tehokkaasti.
Mutta ap:n painonnousu kyllä kuulostaa pelkältä nestekertymältä tosiaan. Liikunta itsessäänkin usein, jos on tavallista pitkäkestoisempaa tai rajumpaa, kerää nestettä. Itse ainakin silloin kkun laihdutin, huomasin että pidempi lenkki teki sen että vaa'alla saattoi näkyä esim. 0,5 kg plussaa, vaikka en ollut syönyt kuin niitä pussipirtelöitä. Seuraavana päivänä sitten oli yleensä plussat hävinneet ja sitä seuraavana oli taas jo painon laskua.
Vierailija kirjoitti:
No siis, en ole koskaan ollut perunalaatikko, muussi, tai pastaruokien ystävä.
Ongelmia tuo viikonloput ja alkoholi sekä juustot ja leipä.
Mulla ei ole mitään karkkisipsihimoja koskaan ollutkaan.
Oon aina syönyt esim salaatteja töissä eväänä, mutta salaattikastikkeella, joka tod näk pilaa koko salaatin idean.
Jos syön normaalia ruokaa ahnehdin ehkä liikaa, ja toi juominen on kerryttänyt kilot.
Millekään nutrauspaskalle en lähde enää ikinä, nautin enemmän näistä kasviskeitoista tai ihan salaateista.
Todennäköisesti jos olisin viinittelemättä muutaman viikonlopun, painon lasku jatkuisi ilman viikonloppukatkoksia. Nyt en malta kuitenkaan työviikon jälkeen olla naukkailematta, ja se on ehkä se mun suurin ongelma, ei syöminen vaan juominen näköjään.
Hitto.
AP
Nyt olet minusta oikeilla jäljillä siitä mitä kannattaa tehdä. Salaattikastikkeena käytä etikkaa (balsamico) ja vähän oliiviöljyä (koska rasvaakin elimistö tarvitsee). Pähkinöitä ei muuten kannata myöskään unohtaa.
Helpoin konsti sinulle olisi varmasti kokeilu esim. kuukauden tipattomasta ja vaikuttaa siltä että jos kaikki muut asiat kunnossa niin painosi tippuu varmasti koska kaikki viittaisi siihen että alkoholi on se joka sotkee kuviosi viikonlopun aikana ja palautuminen viikonlopusta kestää ja seuraava viikonloppu onkin jo edessä.
Mies
Vierailija kirjoitti:
700-1000kaloria päivässä on aivan liian vähän. Tietty tällä tavalla paino voi tippua, mutta kun alat syödä normaalisti, kaikki tulee takaisin.
Paras tapa pudottaa pysyvästi painoa, on unohtaa kaikki mitä tiedät ruuasta, ja luoda ruokaan ihan uusi suhde.
Ihmettelen aina näitä juttuja, ihan kuin esim. VLCD kuuri jotenkin estäisi sen ettei voi opetella syömään paremmin. Yleensähän nimenomaan on idea, että VLCD:llä laitetaan vanhat syömistottumukset poikki ja hoidetaan nopeasti pois pahin liikapaino, mutta tarkoitus ei ole koskaan palata entisiin ruokailutottumuksiin vaan opetella paremmat tilalle. Se on PALJON helpompaa kun vanhat ruokariippuvuudet ja -himot on katkaistu ketoosikuurilla.
Esim. itse yritin ennen Cambridgea varmasti kymmeniä kertoja "järkevää" virallisterveellistä laihdutusta. En onnistunut, vaan aina sorruin ahmimaan ja fuskailemaan sen verran viikonloppuisin että en laihtunut tai lihoin aina takaisin jos vähän laihduin. Sitten päätin että nyt loppui tämä ja hoidan kerralla, nopeasti, koko paino-ongelman pois päiväjärjestyksestä. Hoisin myös, reilu puoli vuotta meni 26 kg pudottamiseen. Eikä ole ainakaan 2 vuoteen tullut takaisin, koska myös kuurin jälkeen tarkkailen syömisiäni ja painoani - ja niin tulen tekemään loppuikäni. Ja ai kuinka helppoa nyt onkaan kieltäytyä jostain pullasta tai liiasta juomisesta juhlissa, kun on huomannut että tahdonvoima riittää jopa useamman kuukauden pussikuuriin! Siihen verrattuna ne vanhat taistelut on pikkujuttu.
Vierailija kirjoitti:
Nuku hyvin, jätä alkoholi kokonaan, herkkuja kohtuudella ja liiku enemmän.
Pakko sanoa että kellään tuttavalla ei ole alkoholi estänyt laihtumista. Itsekin laihduin 10kg aikoinaan ja alkoholia kyllä sillon tällön käytin, tuntui että enemmänkin edisti laihtumista. Mutta juu, en tietenkään kannusta juomaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mies
Mies
Saa laittaa vinkkiä.
AP
Mies
Mies
Meinaatko?
AP
Minä uskon laihdutuksessa vähähiilariseen ruokavalioon, mutta en kyllä itse karppaisi. Käytännössä parhaan tuloksen saa kun lautaselle on puolet salaattia ja sitten vaikka pannukasviksia ja jos raskaasti liikkuu niin vähän täysjyväpastaa tai riisiä (perunaa). Sitten se varsinainen proteeini eli broileri tai lihaa. Lohta ei kannata kokonaan hylätä vaikka siitä paljon kaloreita tuleekin ja vähän proteiinia. Raejuustoa voi lisätä. Vaikeinta on keksiä vaihtelua ruokavalioon, mutta keitothan ovat vähäkalorisia ja hyviä ja pelkkää kaalipataa/keittoa ei kannata syödä ilman jauhelihaa. Päiväruoat suoisituksena 1. aamupala (esim. pienipuuroannos tai rahkaa tai bran flakes) n. 150-200 kaloria. 2. Lounas (keitto n. 300 kaloria ja pala ruisleipää 60-100 kaloria) 3. välipala (rasvaton jugurtti ja marjoja tai rahkaa) n. 200 4. Päivällinen broileri + salaatti/paistokasvikset n. 300-400 + riisi tai pasta (pieni annos) 5. iltapala jugurtti/rahka/ruisleipä tms riippuen mitä päivällä on syönyt.
yhteensä: n. 1500-1600 kaloria ja jos tuo on oikeasti liikaa niin annokset pienemmäksi. Vaikka leipää vaikutti olevan paljon niin jonkun verran kuituja pitää saada eli 1-2 palaa ruisleipää päivässä tai aamulla bran flakes ja puuro. Lisäksi pelkkä salaatti vaikka broilerilla on oikein hyvä ruoka ja kannattaa muistaa että esim. punaisissa linsseissä on paljon proteiinia (linssikeitto tai lisuke) ja soijapapuja saa pakkasesta ja niissäkin on paljon proteiinia.
Mies
Ei sillä mitään väliä ole mitä tai mihin aikaan syö, vaan vain kalorimäärällä. Esim. itse laihdutin niin että söin vain 2 kertaa päivässä, mutta rajoitin kalorit 1300 kcal / päivä. Siinä sai syödä ihan kunnon tukevan aterian molemmilla kertoja, kun ei haaskaantunut kaloreita turhanpäiväisiin välipaloihin eikä aamupalaan, joka itseäni on aina lähinnä ällöttänyt kun olen aamu-uninen eikä vatsa tykkää ruoasta ennen puoltapäivää.
Eri ihmisille sopii eri jutut, ja minusta mitään yleisohjeita ei kannata antaa, koska toinen voi paremmin esim. enemmililä hiilareilla, jonkun tarvii syödä välipaloja ja toiselle ne ovat tarpeettomia - jokaisen täytyy vaan itse etsiä se ruokailurytmi ja ruokavalion koostumus, jolla itse pystyy helpoiten pitämään kalorit riittävän alhaalla että laihtuu / ei liho. Joillekin tosiaan se paras voi olla ihan eri mitä yleensä suositellaan - esim. itselleni tuo 2 runsasta hiilarista ja rasvaista ateriaa päivässä, ilman aamu- tai välipaloja.
Suosittelen käymään vaa'alla kerran pari kuukaudessa ja pitämään huolta siitä että syöt riittävästi proteiinia ja hyviä hiilareita. Kalasta ja esim. pellavarouheesta saat tärkeitä rasvahappoja. Unohda alkoholi, se vain sekoittaa asioita. Liikunta ja lepo, eli riittävästi unta öisin. Varmasti tuloksia puolen vuoden päästä. Malttia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mies
Mies
Saa laittaa vinkkiä.
AP
Mies
Mies
Meinaatko?
AP
Mies
Ei sillä mitään väliä ole mitä tai mihin aikaan syö, vaan vain kalorimäärällä. Esim. itse laihdutin niin että söin vain 2 kertaa päivässä, mutta rajoitin kalorit 1300 kcal / päivä. Siinä sai syödä ihan kunnon tukevan aterian molemmilla kertoja, kun ei haaskaantunut kaloreita turhanpäiväisiin välipaloihin eikä aamupalaan, joka itseäni on aina lähinnä ällöttänyt kun olen aamu-uninen eikä vatsa tykkää ruoasta ennen puoltapäivää.
Eri ihmisille sopii eri jutut, ja minusta mitään yleisohjeita ei kannata antaa, koska toinen voi paremmin esim. enemmililä hiilareilla, jonkun tarvii syödä välipaloja ja toiselle ne ovat tarpeettomia - jokaisen täytyy vaan itse etsiä se ruokailurytmi ja ruokavalion koostumus, jolla itse pystyy helpoiten pitämään kalorit riittävän alhaalla että laihtuu / ei liho. Joillekin tosiaan se paras voi olla ihan eri mitä yleensä suositellaan - esim. itselleni tuo 2 runsasta hiilarista ja rasvaista ateriaa päivässä, ilman aamu- tai välipaloja.
Toki jokainen etsii sen itselleen parhaiten sopivan tavan etsii, mutta verensokerin voimakas heittely sopii aika harvoille mikä on tuloksena siitä jos syö harvoin, paljon kerralla ja hiilarit aiheuttavat usein vielä väsymistä varsinkin jos niitä kerralla syö paljon. Lisäksi aineenvaihdunta pysyy normaalisti paremmin käynnissä kun syö riittävän usein. Tämä ei siis tarkoita sitä ettei laihtuminen olisi mahdollista kertomallasi tavalla.
No kokeilen nyt nostaa nuo pv kalorit siihen 1300 ja jatkan tuota kuntopiiriä kotosalla, muttaan myös tänään kaikki strategiset kohdat ja vähennän juopottelua, vaikkei se mitään kovin jäätävää ole tähänkään asti ollut.
Viikonlopun viinien menettäminen on varmaan se kaikkein pahin tässä :D
Koitan palata viikon päästä ekalla punnituksella päivittämään tilanteen onko edistystä kaloreita nostamalla ja jumppailulla tapahtunut.
Tuon miehen neuvot on ollut tosi hyviä, kiitos niistä, leipää olen vältellyt kuin ruttoa, koska se on mulle vähän ongelma. Jos otan yhden, en kykene lopettamaan. Leipä on mulle vähän huumetta, siksi olen vältellyt sitä kokonaan, tosin, sijasta sitten vedellyt hapankorppua ja riisikakkuja, mitkä nekin ovat niin lähellä että saattaapi lipsahtaa miehen ostamaan tuoreeseen rapeakuriseen lämpimään chapattaan helposti. HITSI :)
Mut koitan näillä. Kaloria ylös, protskua lisää, maltillisia kerta-annoksia ja se jumppailuhomma.
Lets see
AP
Pitäisköhän sun jättää hiilarit kokonsa pois, jos oot noin herkkä turvotukselle? Eli siis raakasti karppaat. Oletko kokeillut?
Vierailija kirjoitti:
No kokeilen nyt nostaa nuo pv kalorit siihen 1300 ja jatkan tuota kuntopiiriä kotosalla, muttaan myös tänään kaikki strategiset kohdat ja vähennän juopottelua, vaikkei se mitään kovin jäätävää ole tähänkään asti ollut.
Viikonlopun viinien menettäminen on varmaan se kaikkein pahin tässä :D
Koitan palata viikon päästä ekalla punnituksella päivittämään tilanteen onko edistystä kaloreita nostamalla ja jumppailulla tapahtunut.
Tuon miehen neuvot on ollut tosi hyviä, kiitos niistä, leipää olen vältellyt kuin ruttoa, koska se on mulle vähän ongelma. Jos otan yhden, en kykene lopettamaan. Leipä on mulle vähän huumetta, siksi olen vältellyt sitä kokonaan, tosin, sijasta sitten vedellyt hapankorppua ja riisikakkuja, mitkä nekin ovat niin lähellä että saattaapi lipsahtaa miehen ostamaan tuoreeseen rapeakuriseen lämpimään chapattaan helposti. HITSI :)
Mut koitan näillä. Kaloria ylös, protskua lisää, maltillisia kerta-annoksia ja se jumppailuhomma.
Lets see
AP
Tsemppiä! Toivottavasti muistat myös välillä hemmotella itseäsi, varaa vaikka hieroja tai käy jalkahoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän sun jättää hiilarit kokonsa pois, jos oot noin herkkä turvotukselle? Eli siis raakasti karppaat. Oletko kokeillut?
Oon kokeillut ja jeesasi sairauteenkin, saa tuo tulehdus ruokansa hiilareista myös.
Mut mulla se kokokarppaus johti vaan siihen että peruna, ranskis, leipähimo kasvoi ihan sairaaksi. Eli vähän karppityyliä olen ajatellutkin, mutta ilman niitä tarkkoja protskurasvahiilari rajoja, eli vähän sinne päin, mutta ei niin piirun tarkkaan.
Paino tippui ihan kivasti, mutta se hiilarihimo sumensi silmät ja ahmaisin sitten välillä kaikkea sellaistakin mitä en emuuten koskaan syö. Nyt esim tämän hetkinen laihis on aiheuttanut sen että kuolasin tv mainoksen kermajäätelötarjousta, vaikka en syö jäätelöä koskaan, edes kesällä. En siis pidä siitä. Että on vähän outoa :D
AP
Tää oli hyvin sanottu, varmaan justiinsakin näin.
Se mikä on hyvä että oon saanut jo sen verran pois että sen takia ei ole enää kurja olla, oli kamalaa olla niin turvoksissa. Edelleen painoa on liikaa, mutta naama ei ole enää turvonnut pallo ja vyötärö tuntuu paljon kapeammalta, harmi etten mitannut alussa, ois kiva verrata.
Mutta pitää vähän nyt tarkistella asiaa laajemmalti eikä vetää yhtä soppaa ja tuijottaa vaakaa tunnin välein. Oli miten oli, aion saada painon pois ja jaksavamman olotapahtui se sitten miten hyvänsä, päätarkoitus nimenomaan se että olo paranee eikä reumakivut ehkä jyllää niin kovasti kun on kevyempi ruho kantaa.
Kiitti tsempistä ja neuvosta.
AP