Mitä luulette, ovatko nämä raskausoireita?
Tiedän, että asia varmistuu vasta lääkärissä (neuvolassa?) raskaustestillä, mutta nyt on vielä niin aikaista, että minusta ei ole järkeä tehdä edes kotitestiä ennen kuin vasta muutaman viikon kuluttua.
Siihen asti mennään siis arvauspohjalla. Yhdynnästä tulee tänään kuluneeksi tasan kaksi viikkoa, ja aloin epäillä raskautta tämän viikon tiistaina. Tiistaiaamuna huomasin rintojeni olevan hieman arat, vaikka normaalisti rintojani ei arista koskaan. Muutama tunti sen jälkeen sain elämäni ensimmäisen migreenikohtauksen. Suvussani on kyllä jonkin verran migreeniä (mm. äidilläni ja pikkuveljelläni), mutta itselläni ei ole koskaan aiemmin ollut mitään siihen viittaavaa. Ajattelin aluksi, että ehkä minulla on nyt vain ovulaatio meneillään, ja se jostain syystä aiheuttaa tällä kertaa oireita. Minulla ei koskaan aiemmin ole ollut oireita, jotka osaisin yhdistää ovulaatioon, ja olisihan se hieman hassu sattuma, että ovulaatio alkaisi oireilla heti sen jälkeen, kun yhdyin miehen kanssa ensi kertaa vuosiin.
Tiistai-iltana tunsin vatsassani myös kummaa ja melko kivuliasta kramppailua koko vatsan alueella. Rintani ovat edelleen arat ja vatsani on jatkanut satunnaista kramppailua. Eilen illalla aloin tuntea ylävartalossani outoa helotusta. Oloni ei ollut sairas eikä kuumeinen, mutta tuntui siltä, kuin ruumiinlämpöni olisi ollut taivaissa. Mittasin lämpöni kuitenkin useaan kertaan, ja se oli aivan normaalisti hieman yli 36 astetta. Tänään aamusuihkussa vatsani kramppasi jälleen, tällä kertaa ainoastaan oikealta puolelta. Luin netistä, että tämä voisi olla ns. kiinnittymiskipua, olenko oikeassa?
Olin siis perjantaina 26. päivä helmikuuta suojaamattomassa, vaikkakin keskeytyneessä yhdynnässä, eli raskaus olisi siltä kannalta katsoen mahdollinen. Olen kuitenkin toisaalta siinä uskossa, että kuukautiseni olivat loppuneet vasta muutamaa päivää ennen yhdynnän tapahtumista, mutta eihän sekään raskauden mahdollisuutta sulje pois, ja saatan sitä paitsi muistaa väärin (en hirveästi kiinnitä huomiota kuukautisiini). En ole koskaan aiemmin ollut raskaana, eli en voi verrata aikaisempiin kokemuksiin, mutta minusta jotenkin vain tuntuu siltä, että tässä on nyt kyse siitä. Kerroin tässä kaikki tähän mennessä huomaamani oireet, mitä te ajattelette niiden pohjalta?
Kommentit (27)
1, huomasitko sanavalintani "mitä luulette", "arvauspohjalla", "minusta tuntuu" ja "mitä ajattelette". Viestin alussa sanoin myös, että tiedän asian varmistuvan vasta lääkärin tutkimalla raskaustestillä, mutta koska vielä senkin jälkeen jatkoin kirjoittamista, niin siitä pitäisi voida arvella, että olen kuitenkin kiinnostunut kuulemaan toisten mielipiteitä. Varsinkin kokeneempien ja tietävämpien mielipiteitä, kun näin vauvapalstalle kirjoitin.
ap
Voi olla mutta voi myös olla että on normaalia kiertoon liittyvää kipuilua, vaikka ei olisi aiemmin esiintynytkään.
Voi hyvä isä sentään! Miten kuvittelet, että joku palstailija tämän asian voi tietää, kun et tiedä itsekään! Miksi ei voi vaan odottaa sitä viikkoa-paria ja tehdä testiä, ei noin varhaisessa vaiheessa ole mitään järkeä neuvolaan saati lääkäriin lähteä, vaikka sattuisi raskaana olemaankin.
Ja ap tiedoksi sulle, lääkärit ei todellakaan mitään raskaustestejä näpertele, se tehdään joko kotona tai labrassa, ihan kumminka haluat, tulos on kotitestillä ihan sama kuin siellä labrassakin, verikoe toki erikseen, mutta sitä ei ole tarvetta normaalissa raskaudessa edes ottaa. Ei se suomessa mene, kuin jossain jenkkileffassa että menet heti testin jälkeen lääkäriin, voi toki käydä yksityisellä varhaisultrassa, mutta sekin tehdään vasta 7.-8. Viikolla.
Hei, ei teidän tarvitsisi olla noin ilkeitä. Minä kysyin, että mitä luulette. Tiedän, että varmuuden saa vasta raskaustestien myötä, mutta siihen todella menee vielä se pari viikkoa, että tulos olisi luotettavampi. Että voi hyvä isä sentään vaan teillekin, kyllä minä tietenkin olen odottamassa sen pari viikkoa ja tekemässä ne testit, mutta kyllä siihen nyt pitäisi osata asiallisesti suhtautua, jos haluan sitä ennen kysyä sellaisten ihmisten mielipidettä, jotka tietävät raskaudesta minua enemmän.
ap
No kuulostaa siltä että voisi olla raskausoireita kyllä, mutta odottele nyt muutama päivä ja tee sitten testi. Voi olla muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Ja ap tiedoksi sulle, lääkärit ei todellakaan mitään raskaustestejä näpertele, se tehdään joko kotona tai labrassa, ihan kumminka haluat, tulos on kotitestillä ihan sama kuin siellä labrassakin, verikoe toki erikseen, mutta sitä ei ole tarvetta normaalissa raskaudessa edes ottaa. Ei se suomessa mene, kuin jossain jenkkileffassa että menet heti testin jälkeen lääkäriin, voi toki käydä yksityisellä varhaisultrassa, mutta sekin tehdään vasta 7.-8. Viikolla.
En tiennyt tarkalleen, miten se menee, kun en ole ennen raskaana ollut. Tiesin, että kotona voi tehdä melko luotettavan raskaustestin, ja olin siinä käsityksessä, että mikäli testi näyttää plussaa, niin sitten tulee varata aika jonnekin terveyttä käsittelevään paikkaan jossa jokin terveyden alan ammattilainen varmistaa, oliko kotitesti oikeassa. Mukava kuitenkin saada oikeampia käsityksiä näistä asioista, simittäin siltä varalta jos tulen näitä tietoja lähitulevaisuudessa tarvitsemaan.
ap
Saattavat olla raskausoireita, mutta saattavat olla olemattakin. Ei voi tietää, sorry.
No tunnettu tosiasia on se, että jos raskautta toivoo, niin monikin nainen kehittää raskausoireet, vaikka ei raskaana olisikaan. On toki mahdollista, että nuo ovsa raskausoireita, mutta yhtä hyvin voivat olla jotain ihan muuta, tai eivät ole yhtään mitään.
AP hei, nuo oireet viittaa ovulaatioon. Myös kertomasi päivämäärät viittaa ovulaatioon.
jos kuukautiset olisi lopputeet muutamaa päivää ennen tuota 26. päivää, niin siitä kaksi viikkoa eteenpäin olisi ovulaatio. Ja niinhän se on, tämän viikon tiistai sopii hyvin tähän kuvioon.
Kuukautisvuodon pitäisi siis alkaa tiistaista parin viikon päästä eli ensi-ensiviikolla. Jos ei silloin ala niin tee raskaustesti.
Siis mikset voi tehdä testiä? Kyllä se plussa siellä siinä vaiheessa näkyy, kun oireita alkaa tulemaan. Itsellä plussa näkyi jo viikon kuluttua yhdynnästä.
Vierailija kirjoitti:
No tunnettu tosiasia on se, että jos raskautta toivoo, niin monikin nainen kehittää raskausoireet, vaikka ei raskaana olisikaan. On toki mahdollista, että nuo ovsa raskausoireita, mutta yhtä hyvin voivat olla jotain ihan muuta, tai eivät ole yhtään mitään.
Näinollen saattaisin siis tosiaan olla raskaana. En ole toivonut raskautta, mutta en myöskään pelkää enkä kammoksu ajatusta. On se sitten mitä onkaan, oireeni eivät varmaankaan paisu silmissäni todellista suuremmiksi siksi, että minulla olisi asian suhteen toiveita tai pelkoja.
ap
Jos kuukautiset kestää esim 7 pv ja ovulaatio on siitä vaikka 5 pv päästä eli kp 12. Ihan mahdollista ja normaalia. Kyllä voit testata ihan piankin. Minulla oli aina erikoisia ihan turhia oireita kun toivoin olevani raskaana. On täysin mahdollista ettet ole. Julkisessa ei normaalisti varmisteta raskautta mitenkään kuin vasta vk 12 ekassa ultrassa.
Vierailija kirjoitti:
AP hei, nuo oireet viittaa ovulaatioon. Myös kertomasi päivämäärät viittaa ovulaatioon.
jos kuukautiset olisi lopputeet muutamaa päivää ennen tuota 26. päivää, niin siitä kaksi viikkoa eteenpäin olisi ovulaatio. Ja niinhän se on, tämän viikon tiistai sopii hyvin tähän kuvioon.
Kuukautisvuodon pitäisi siis alkaa tiistaista parin viikon päästä eli ensi-ensiviikolla. Jos ei silloin ala niin tee raskaustesti.
Sen vuoksi en olekaan asiasta niin varma. Ajankohta viittaisi ovulaatioon, mutta raskauden puolesta puhuu se, että ovulaationi ei ole koskaan aiemmin oirehtinut, ja se että nainen voi tulla suojaamattomassa yhdynnässä raskaaksi riippumatta siitä, mihin aikaan kuukaudesta yhdyntä tapahtuu. Mikään näistä ei kuitenkaan ole vedenpitävä todiste mistään.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikset voi tehdä testiä? Kyllä se plussa siellä siinä vaiheessa näkyy, kun oireita alkaa tulemaan. Itsellä plussa näkyi jo viikon kuluttua yhdynnästä.
Olen tähän mennessä ollut siinä käsityksessä, että raskaustestin tulos on luotettavampi, jos testin tekee aikaisintaan silloin, kun kuukautisten pitäisi normaalisti tulla. Saatan toki olla väärässäkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen vuoksi en olekaan asiasta niin varma. Ajankohta viittaisi ovulaatioon, mutta raskauden puolesta puhuu se, että ovulaationi ei ole koskaan aiemmin oirehtinut, ja se että nainen voi tulla suojaamattomassa yhdynnässä raskaaksi riippumatta siitä, mihin aikaan kuukaudesta yhdyntä tapahtuu. Mikään näistä ei kuitenkaan ole vedenpitävä todiste mistään.
Ovulaatio voi alkaa oirehtia milloin vain. Voi esimerkiksi olla ettet ole aiemmin edes ovuloinut. Voi olla että sinulla on munarakkuloissa/-johtimissa jotain häikkää joka nyt vasta alkaa vaikuttaa.
Oireesi kuulostavat mielikuvituksen tuotteelta. Ajattelet asiaa liikaa ja kiinnität liikaa huomiota kehosi tuntemuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ovulaatio voi alkaa oirehtia milloin vain. Voi esimerkiksi olla ettet ole aiemmin edes ovuloinut. Voi olla että sinulla on munarakkuloissa/-johtimissa jotain häikkää joka nyt vasta alkaa vaikuttaa.
Niinhän se voi, siksi en kehtaakaan väittää varmaksi. Sanoinkin aloitusviestissä, että olisi outo sattuma, että ovulaatio alkaa oirehtia juuri sen jälkeen, kun olen tavallisesta poiketen ollut yhdynnässä, mutta sattuma se on outokin sattuma. Tai sitten ei. Tai ehkä kuitenkin on.
ap
Ei täällä kukaan voi tietää ootko raskaana ja mistä kuvailemasi oireet johtuu.