Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytöttelyä paheksutaan, mutta entäs tädittelyä?

Vierailija
11.03.2016 |

Täälläkin näkee usein tarhatäti, neuvolatäti aikuisten ihmisten kirjoittamana. Minusta jossain määrin halventavia ilmaisuja.

Kai sekin alkaa olla mennyttä maailmaa puhua lapselle vieraista naisista täteinä. Soisi siis jäävän nämä ammattiliitteetkin pois käytöstä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tästä olekaan vielä kukaan keksinyt alkaa mieltään pahoittamaan. Pisteet ap:lle, olet ykkösluokan mielensäpahoittaja!

Vierailija
2/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mitään mielensä pahoittamista ole, jos pitää jotain ilmaisua epäkorrektina. 

(Alkaa olla muuten ylivanha, kulunut juttu tuo mielensä pahoittaminen. Yritä keksiä jotain tuoreempaa!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evvk! Takana parikymmentä vuotta satunnaista tädittelyä. Nyt 39v., toisille täti, toisille tyttö. Töissä (päiväkodissa) täti, jos se jollekin lapselle tuntuu turvallisimmalle ilmaisulle. Siis aivan sama!

Vierailija
4/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhun lapselle että päiväkodissa on hoitajat kun puhun yleisesti kaikkista sielä töissä olevista. Jos puhun tietystä henkilöstä käytän nimeä lapsen kanssa.

Itselle on puhuttu aina pienenä tädeistä, mutta itse yritän opettaa lapselle että nimillä tai ammattilla ensin ja vain jos ei mitenkään muuten voi kertoa niin sitten täti/setä on hyväksytty.

Rouva on kanssa sana joka jakaa mielipiteen mutta lapsi mielummin käyttä sitä tai herraa jos ei muuta ihmisestä tiedä.

Esim. Minulle sanotiin kaupassa "antaisitko kassatädille/kassasedälle rahat", meillä on "antaisitko kassalle rahat"

Vierailija
5/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se mitään mielensä pahoittamista ole, jos pitää jotain ilmaisua epäkorrektina. 

(Alkaa olla muuten ylivanha, kulunut juttu tuo mielensä pahoittaminen. Yritä keksiä jotain tuoreempaa!)

Kyllä se on mielensä pahoittamista, jos ensimmäisenä alkaa pitää tädittelyä epäkorrektina. 

(Ja mikäänhän ei ole tuoreempaa kuin sanoa jollekin "keksi uusi juttu" :D)

Vierailija
6/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on mielensä pahoittamista, jos ensimmäisenä alkaa pitää tädittelyä epäkorrektina. 

(Ja mikäänhän ei ole tuoreempaa kuin sanoa jollekin "keksi uusi juttu" :D)

Sinulle tulee siis paha mieli aina, kun havaitset jotain epäasiallista toimintaa? Esim. väärin pysäköidyn auton?

Minulle ei! Tuomas Kyrön sarkasmi ei nyt oikein ole mennyt perille, jos todella koet mielensä pahoittamisen olevan jokaisen epäkorrektiuden seuraus.

"Keksi uusi juttu" on aivan universaali ajasta riippumaton ajatuksen ilmaus, ei mikään muoti-ilmaisu. Mutta katso nyt ensiksi peiliin, sitten hanki elämä ja siirry asiasta kukkaruukkuun. 

Vierailija
7/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äitiysneuvolassa työskentelevä ihminen olisi täti? Onko sairaalassa työskentelevä lääkäri myös täti/setä?

Päiväkodeissa tämän nyt vielä jotenkin ymmärtää, koska lapsille heistä saatetaan puhua täteinä. En kyllä tätäkään täysin ymmärrä. Ihmisillä on nimet sitä varten, että niitä käytetään. Sukulaissuhteet sitten erikseen. 

Vierailija
8/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöttelyhän on ongelma silloin jos sitä tapahtuu esim. työpaikoilla ja sellaisten ihmisten toimesta, jotka eivät jaksa tai viitsi puhutella henkilön oikealla nimellä. Se on alistava tapa näyttää, että nainen ei ole mitään, edes nimeltä mainittu vaan pelkkä anonyymi "tyttö".

Vierailija
9/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedostan että tämä täti/setä-juttu voi loukata. Aloin siis sanomaan myyjä, hoitaja jne. Myös tuntemattomien tädittelyn lopetin -> hei siirrytkö pois että nainen pääsee jne.

Ongelma. Trans-ihmiset. Heitä voi loukata verisesti jos sanon heitä mieheksi/naiseksi.

Eli sanonko sitten että hei, siirrytkö että hän pääsee kulkemaan. Voin jo kuvitella lapsen ilmeen, kuka hän? Ai hänkö?! Ei rakas, kun hän. Hänkö? Hänpä hyvimpikin. Kas, myös hän tulee, annetaanpa hänenkin mennä ennen meitä!

Vierailija
10/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöttely on alentavaa, koska aikuista nimitetään lapseksi. Täti on minusta ihan ok aikuisesta ihmisestä sanottuna, vähän kuten japanissa sanotaan obasan. Minä myös olen kahden lapsen täti, eli ei mene mitään edes väärin. Tietysti hyvin nuori nainen saattaa ajatella, että häntä nimitettiin vanhan näköiseksi. Sanoisitteko sitten rouvaksi tai neidiksi? Minua ainakin häiritsee rouvittelu, kun en ole rouva.

Vierailija
11/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiivilla ja kehotuksella ilman mitään henkilöittämistä pääsee pitkälle. Harvoin tarvitsee mitään erityistä sanaa. 

Eli lapselle voi sanoa vain: siirtyisitkö, väistäisitkö tai annetaan nyt tietä jne. Mikäli kyseessä on jonkin ammattikunnan edustaja voi käyttää sitä: anna kuljettajalle raha, kysy myyjältä jne. 

Hyvin olen pärjännyt kolmen lapsen kanssa käyttämättä koskaan täti-sanaa (paitsi siskostani). Joskus vanhemmista ihmisistä tulee käytettyä sanoja rouva ja herra. ihan nuoret ovat poikia ja tyttöjä. Sitten on vielä aivan käyttökelpoiset sanat nainen ja mies, jos pakko on jotain käyttää. 

Puhun kuten aikuiselle puhuisin. Miksi lapselle pitäisi olla jotain erityisterminologiaa ihmisistä?

Vierailija
12/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöttely on alentavaa, koska aikuista nimitetään lapseksi. Täti on minusta ihan ok aikuisesta ihmisestä sanottuna, vähän kuten japanissa sanotaan obasan. Minä myös olen kahden lapsen täti, eli ei mene mitään edes väärin. Tietysti hyvin nuori nainen saattaa ajatella, että häntä nimitettiin vanhan näköiseksi. Sanoisitteko sitten rouvaksi tai neidiksi? Minua ainakin häiritsee rouvittelu, kun en ole rouva.

Miten puhut aikuiselle ihmiselle? 

Sanotko ystävättärellesi, että tuo täti tuolla? Jotain muuta varmasit keksit silloin, miksi et lapsen kanssa keksi?. 

-tuo punatakkinen tyttö/nuori nainen/ rouva jne. 

Vierailija
13/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tiedostan että tämä täti/setä-juttu voi loukata. Aloin siis sanomaan myyjä, hoitaja jne. Myös tuntemattomien tädittelyn lopetin -> hei siirrytkö pois että nainen pääsee jne.

Ongelma. Trans-ihmiset. Heitä voi loukata verisesti jos sanon heitä mieheksi/naiseksi.

Eli sanonko sitten että hei, siirrytkö että hän pääsee kulkemaan. Voin jo kuvitella lapsen ilmeen, kuka hän? Ai hänkö?! Ei rakas, kun hän. Hänkö? Hänpä hyvimpikin. Kas, myös hän tulee, annetaanpa hänenkin mennä ennen meitä!

-Siirrytkö sivuun, että tästä pääsee kulkemaan... miksi ihmeessä pitäisi olla joku "hän"?

Vierailija
14/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotko ystävättärellesi, että tuo täti tuolla? Jotain muuta varmasit keksit silloin, miksi et lapsen kanssa keksi?. 

Toisia loukkaa ja satuttaa sukupuolen mukaan puhuttelu, eteenkin jos kokee ulkoisen olemuksensa olevan väärä.

Hankalaa, tiedän.

Vierailija
15/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Siirrytkö sivuun, että tästä pääsee kulkemaan... miksi ihmeessä pitäisi olla joku "hän"?

Jotta pieni lapsi tajuaa MIKSI hänen pitää siirtyä sivuun. Hän ei välttämättä muuten ymmärrä, ja jos on väsy tai nälkä niin vanhempikin lapsi voi pistää änkyröinniksi jos ei näe syytä siirtyä.

Vierailija
16/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin kolmen lapsen äiti, mutta väärin menee, jos joku tuntematon minua alkaa kadulla äiditellä. 

Vierailija
17/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisia loukkaa ja satuttaa sukupuolen mukaan puhuttelu, eteenkin jos kokee ulkoisen olemuksensa olevan väärä.

Hankalaa, tiedän.

Eiköhän 99.99 prosenttia ihmisistä kuitenkin ole sitä sukupuolta, minkä havainnon tekee ensimmäiseksi? 

Mutta voihan sitä sitten sanoa varmuuden vuoksi, että tuo punatakkinen ihminen tuolla tai antaa enemmänkin koordinaatteja pukeutumisesta, hiuksista ym. ilman että mainitsee sukupuolesta mitään. Miten olen onnistunutkin olemaan käyttämättä täti/setä -sanaa koko elämäni. Koska olen vielä hengissä, on se osoitus siitä, että ilmankin pärjää :D

Lasten kanssa olen ollut paljonkin, niin omien kuin sukulaslasten. 

Vierailija
18/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta pieni lapsi tajuaa MIKSI hänen pitää siirtyä sivuun. Hän ei välttämättä muuten ymmärrä, ja jos on väsy tai nälkä niin vanhempikin lapsi voi pistää änkyröinniksi jos ei näe syytä siirtyä.

Tällaisessa tilanteessa varmasti tämä "hän" on sen verran lähellä, että väsyneinkin lapsi huomaa kulkijan. Miten se "hän" siinä tilanteessa muuttaa asia. Tai joku sukupuolittunut sana täti/setä? Jos joku nyt on niin lähellä, että pitää erityisesti korostaa "hänen" läsnäoloaan, niin varmasti on jo sitten näkö-, kuulo ja kenties hajuetäisyydelläkin. 

Vierailija
19/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisessa tilanteessa varmasti tämä "hän" on sen verran lähellä, että väsyneinkin lapsi huomaa kulkijan. Miten se "hän" siinä tilanteessa muuttaa asia. Tai joku sukupuolittunut sana täti/setä? Jos joku nyt on niin lähellä, että pitää erityisesti korostaa "hänen" läsnäoloaan, niin varmasti on jo sitten näkö-, kuulo ja kenties hajuetäisyydelläkin. 

Onko sinulla lapsia?

Lapsen havainnointikyky ei ole samanlainen kuin aikuisella. Lapsi ei ymmärrä asioita samalla tavalla kuin aikuinen. Jos sanot alle kouluikäiselle lapselle kaupassa että siirry/siirtyisitko reunaan/väistä/väistäisitkö niin lapsi ei välttämättä ymmärrä MIKSI hänen pitäisi väistää. Vastaus voi olla EI, EN tai jopa raivari eteenkin jos lapsi on väsynyt, nälkäinen tai ei ole vaikkapa saanut haluamaan lelua/tikkaria/vanukasta.

Siksi on tärkeä sanoa että hei lapsi, väistäisitkö että nainen/mies/rouva/ihminenkin mahtuu kulkemaan tästä. Yksi mitä itse tosin käytän on "siirrytkö, että toisetkin mahtuu". Silloin tosin voi ilmetä vastustusta jos lapsi ei ole hoksannut takanansa okdvaa ihmistä.

Vierailija
20/21 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on tämä kyllä melkoista saivartelua. Mulle ne tulee aina olemaan kaupantäti, tarhantäti... jne. En oikeasti usko, että kukaan vetää herneen nenään tuollaisesta. Älytöntä hommaa. Ja joo, mua saa täditellä ja tytötellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme