Kävin Helsingin keskustassa - järkyttävä läävä!
Kävin hiljattain pitkästä aikaa maamme pääkaupungissa, ja mitä todistinkaan? Narkkeja, alkkiksia, epämääräisiä mamujengejä, suunnattomasti roskia, kerjäläisiä joka kadunkulmassa ja töykeitä ihmisiä. Myyjät eivät tervehdi kaupoissa, Kampin keskuksessa vessat törkyisiä unisex-kopperoita, rakennukset rapistuneita eikä nähtävyyksiä ole juuri nimeksikään. Stokkan ympärillä on luksusliikkeitä, joissa ei näkynyt ristinsieluakaan. Laskin siinä kulmilla kolme Marimekon myymälää - ei ketään! Ilmeisesti turistejakaan ei kiinnosta? Kyllä ihmettelen, jos joku moisessa persereiässä haluaa asua. Itse en muuttaisi, vaikka maksettaisiin.
Kommentit (293)
Juu.Puurot ja vellut on nyt sekaisin,kun täällä ei edes ymmärretä mitä tarkoittaa kantakaupunki ja pidetään sitä ydinkeskustan synonyymina.Toki siellä,risteämässä,on kuhinaa.Jos nyt steissiltä viitsii kävellä 200 m,niin näkyykin jo Tuomiokirkko,Espa,Torni,Kasvitieteellinen,Kiasma,Kansallisteatteri,Atski jne.Kuten todettua,niin ei tekisi pahitteeksi vaikka jäädä sinne steissillä,se on maailmallakin noteerattu, upeaa taidetta sisältävä "kusiporttikongi".
Ettäpä näin.En ole helsinkiläinen,mutta en koe tarvetta parjata pääkaupunkiamme vain koska kuvitelmissani ihmisillä on siellä helpompaa, ei ole.Joka kerta minua ainakin tervehtii myyjät,eikä oo turkkiakaan.Seinäjoella ei tosin tervehditä,että jos käytte siellä,niin sitten vasta pyörrytekin.
Vierailija kirjoitti:
Juu.Puurot ja vellut on nyt sekaisin,kun täällä ei edes ymmärretä mitä tarkoittaa kantakaupunki ja pidetään sitä ydinkeskustan synonyymina.Toki siellä,risteämässä,on kuhinaa.Jos nyt steissiltä viitsii kävellä 200 m,niin näkyykin jo Tuomiokirkko,Espa,Torni,Kasvitieteellinen,Kiasma,Kansallisteatteri,Atski jne.Kuten todettua,niin ei tekisi pahitteeksi vaikka jäädä sinne steissillä,se on maailmallakin noteerattu, upeaa taidetta sisältävä "kusiporttikongi".
Ettäpä näin.En ole helsinkiläinen,mutta en koe tarvetta parjata pääkaupunkiamme vain koska kuvitelmissani ihmisillä on siellä helpompaa, ei ole.Joka kerta minua ainakin tervehtii myyjät,eikä oo turkkiakaan.Seinäjoella ei tosin tervehditä,että jos käytte siellä,niin sitten vasta pyörrytekin.
Siis mitä helevettiä sää selität siellä !!! Kyllä äääässjoella tervehritähän -- kaukaa jo ollahan käsi pystys ja sauna lämpiämäs vierahalle kropsun ja sahrin kera!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista kylla, etta tahankin ketjuun on jo ilmestynyt suhteellisen mustavalkoista-vastakkainasettelua... Se, etta aiemmin ketjussa kritisoin Helsinkia ei tarkoita sita, etta vihaisin kyseista paikkaa tai ajattelisin etta oma asuinpaikkani olisi parempi, tai en tata ainakaan aiempaan kommenttiini sisallyttanyt. Mutta taytyy oikeasti olla aika valinpitamaton tai sokea, jos ei nae, miten suttuinen ja koyhan oloinen Helsingin keskusta on. Muualta matkaaville (kuten esim. itselleni ja muillekin siella lomiaan viettaville) rautatieasema ja Kamppi ovat hyvin todennakoisia lapikulkureitteja. Eli ei se paljon auta, etta Katajanokalla on kaunista, jos ensi vaikutelma on likainen ja koyha.
En todellakaan ymmarra, miksi Helsingin kaupunki ja kaupungin paattajat eivat koe keskustan kortteleita sen verran tarkeina, etta siella luuhaavia mamumiesjoukkioita, kerjalaisia yms. ei kyseenalaisteta millaan tavalla. Luulisi, etta Suomenkin nykyinen tilanne pistaisi miettimaan sita, miten sinne saisi lisaa rahaa ja ihmisia kuluttamaan palveluita ja rahojaan. Helsinkikin on kallis kaupunki vierailla, joten muualta tulevat turistit kylla osaavat valita toisen kaupungin Euroopassa, jos rahoilleen ei saa vastinetta.
On sellainen asia kuin liikkumisvapaus ihan perustuslaissa. Se tarkoittaa sitä, että jokainen saa liikkua missä haluaa, myös mamu tai kerjäläinen vaikka he viihtyisivät sitten Helsingin ydinkeskustassa.
Okei, ymmarratko tahallaan kirjoittamani kommentin vaarin, vai missa mattaa?! Eivatko kerjalaisjoukkiot, mamumiesjoukkiot ja paihtyneet ihmiset heti rautatieasemalla vaikuta sinusta viihtyvyyteen mitenkaan? Eiko tama ole sinusta ongelma, johon pitaisi puuttua? Haluaisitko itse lahtea lomalle jonnekin Euroopan laitamilla olevaan kaupunkiin ja maksaa maltaita siita ilosta, etta heti kaupunkiin paastyasi naet kaikkialla pulun p*skaa, roskia ja joukkioittain lusmuilijoita, jotka hairikoivat ymparilla olevia ihmisia?!
Huh huh, ootko 80-v vai miten pulun paskakin lomakohteessa saa sydämen tykyttämään.
Jos Helsinki on hetkisen kaunis....
No minäpä selitän (sen mitä helvetille) Seinäjoesta,siellähän ollaan varautuneita ja juroja.Olen ihan tavallinen nainen ja käydessäni Seinäjoella päätin ostaa kengät,saappaat.Rahaa oli noin 200 e varattuna ja menin kenkäkauppaan,oliko joku k-kengän tapainen.Kävelin sisään ja pari myyjää juoruili tiskillä,kauppa tyhjä.Helsingissä myyjät kyllä joutuu palvelemaan tai tulee potku perseelle,siellä on kova kilpailu,eikä ehdi juoruamaan.
Katsoin ensin toista ja hymyilin ja myyjät kattoo mua silmät pyöreinä ja jatkaa juoruamista.Ei heitä,moita,mitään.Menen saappaiden luo,näen että ne vilkaisee,kokeilen kenkiä 20 minuuttia,myyjät juoruaa,vie tavaroita,ei moikkaa...ei kysyä tarviinko mitään,kiertää jotain tyhjää säätämään...Arvaa ostinko kengät?
Sama sitten seuraavassa kaupassa,se oli vaatekauppa.Saati Keskisellä yks vaatekauppa,myyjiä vaikka kuinka ja vähän asiakkaita ja vaan keskenään juttelivat.Ihan uskomatonta,että tollasta työntekoa kukaan katsoo,sori nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
No minäpä selitän (sen mitä helvetille) Seinäjoesta,siellähän ollaan varautuneita ja juroja.Olen ihan tavallinen nainen ja käydessäni Seinäjoella päätin ostaa kengät,saappaat.Rahaa oli noin 200 e varattuna ja menin kenkäkauppaan,oliko joku k-kengän tapainen.Kävelin sisään ja pari myyjää juoruili tiskillä,kauppa tyhjä.Helsingissä myyjät kyllä joutuu palvelemaan tai tulee potku perseelle,siellä on kova kilpailu,eikä ehdi juoruamaan.
Katsoin ensin toista ja hymyilin ja myyjät kattoo mua silmät pyöreinä ja jatkaa juoruamista.Ei heitä,moita,mitään.Menen saappaiden luo,näen että ne vilkaisee,kokeilen kenkiä 20 minuuttia,myyjät juoruaa,vie tavaroita,ei moikkaa...ei kysyä tarviinko mitään,kiertää jotain tyhjää säätämään...Arvaa ostinko kengät?
Sama sitten seuraavassa kaupassa,se oli vaatekauppa.Saati Keskisellä yks vaatekauppa,myyjiä vaikka kuinka ja vähän asiakkaita ja vaan keskenään juttelivat.Ihan uskomatonta,että tollasta työntekoa kukaan katsoo,sori nyt vaan.
Siellei asiakasta turhan tyrkyttämisellä häiritä ( niinku justihin Helsingissä niin ku kuvailit osuvasti, jossa myyjä saa välittömästi potkut persauksiin jonsei itkukurkus onnistu myymään eres jotain) , kesken kaupantekoa ei asiakasta kiusata roikkumalla ärsyttävästi niskas , ennenkö se asiakas selkiästi itte haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että ei ole ikävä Helsinkiin vaikka aikoinaan asuin siellä pitkään. On mennyt koko ajan pahemmaksi. Ei tee enää edes mieli käydä siellä. Asun nykyisin Lontoossa ja täällä on paljon siistimpää. Ja vähemmän näkee sellaista epämääräistä sakkia kuin Helsingissä.
Asut siis Lontoon keskustassa? Kas kas.
Kyllä on mahdollista että asuu. Mulla asuu pari tuttua Lontoon keskustassa.
Määrittele Lontoon keskusta.[/quote
West End on keskustaa. Ja kyllä myös Oxford Streetin sivukatu missä toiset tutut asuu. Onko riittävän keskustaa sulle? En tiedä mikä sun Lontoon tietämys on. Noi alueet on zone 1.
No itse asuin nuorena noin 5 vuotta siellä keskustassa. Ja joo.. kiitti ja riitti. Olin niin tyytyväinen kun pääsin sieltä pois. Korkeat vuokrat ja pienet huonossa kunnossa olevat läävät. Nyt asun vantaan perukoilla omakotitalossa, isolla tontilla. Helsingin keskustaan ei kiinnosta mennä edes käymään YÄK!!! Ja voisin vielä kauemmas maalle muuttaa... Ehkä sitten kun eläkkeelle jään. Mut ei tää ruuhkasuomi mikään miellyttävä mesta ole. Ihan yliarvostettu ja ylikallis paikka. Eli olet ap ihan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellei asiakasta turhan tyrkyttämisellä häiritä ( niinku justihin Helsingissä niin ku kuvailit osuvasti, jossa myyjä saa välittömästi potkut persauksiin jonsei itkukurkus onnistu myymään eres jotain) , kesken kaupantekoa ei asiakasta kiusata roikkumalla ärsyttävästi niskas , ennenkö se asiakas selkiästi itte haluaa.
Niin eli kummalla tavalla se nyt siis mahtaa olla,myyjät ei ota Helsingissä kontaktia asiakkaaseen eli palvele vai sitten ottaan kuitenkin?On nyt hivenen ristiriidassa nämä visiot tässä ketjussa...kyllä luulis,että sinnekin pikkukauppaan olis 200 e kelvannut,mutta mimmit vaan tuijotti silmät pyöreenä eikä tervehtiäkään voinut.Miksi mä sellaisessa haluan rahaa käyttää?Ei tosiaan tultu tyrkyttämään...
Mistä olet kotoisin? Olisi kiinnostavaa vierailla kotipaikkakunnallasi.
Suomen tuhoavat juopot ja muut hörhöt. Joka paikkakunnalla.
Roskaamista ihmettelen, mutta yksinkertaiset ihmiset eivät ilmeisesti ymmärrä, mihin tarkoitukseen roska-astiat on varattu.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on mielenkiintoista...porukkaa rasittaa sekä se,että palvelua saisi englanniksi,että se että maahanmuuttajia on työttömänä.Erikoista logiikkaa...menkääs isoon cityyn,vaikka Berliiniin.Siellä on ihan tavallista,että puhutaan monia kieliä.Ei oo asenne,että "oon Suomessa,puhukkee suomea!".
Itse olen asunut maailman metropoleista vain Lontoossa, ja siellä kyllä on asenne, että puhu englantia, joka siinä maassa on maan virallinen kieli. Pariisissakin olen käynyt, ja siellä kyllä palvelu tulee ensisijaisesti ranskaksi.
Jaa. Jos minulla olisi "oikeasti" rahaa, en suostuisi asumaan missään muualla Suomessa kuin Helsingin ydinkeskustassa. Nyt kun tuota rahaa ei liiemmälti ole, joudun asumaan kehyskunnassa, mutta ihan ok tämäkin.
Olen aina ihmetellyt miten kaksi naapurikaupunkia, Helsinki ja Tukholma, voivat olla kuin yö ja päivä. Tukholma on arikkutehtuuriltaan ja miljööltään upea ja kaunis saarten kaupunki, Helsinki täynnä rumia neukkukuutioita, todellinen venäläiskaupunki.
Joku, ilmeisesti viimeksi 70-luvulla Tukholmassa käynyt, kirjoitti kuinka lääviä ovat Slussen (haloo, Slussen ollut viime ajat todellista hipsterialuetta underground baareineen ja kesäisine terassaineen ja nyt vielä juuri remontoitu) ja Central Stationin alue. Mutta voisi miettiä miten kaunis ja kutsuva näky kohtaa kun kävelee vaikka sieltä Vikingin terminaalista keskustaan tai rautatieasemalta sen yhden korttelin jompaan kumpaan suuntaan ja saapuu heti vesistöjen lähelle. Toki Tukholmassakin on niitä ongelmia, mutta keskusta on heti paljon siististimpi, vehreämpi, avarampi ja valoisampi. Tokihan Helsinki laahaa säännöstään parikymmentä vuotta Tukholman jäljessä, että ehkä näemme ihmeen muutamassa vuosikymmenessä.
Eiköhän nämä Helsingistä valittajat ole vaan sama provoilija. Helsinki on yksi kauneimpia pääkaupunkeja maailmassa. Tämän sanon ja kolme mannerta olen kiertänyt.
Nauratti nämä Rautatieaseman haukkaujat, koska eräällä kansainvälisellä saitilla sanotaan jopa että Stadin assa olisi "one of the most impressive railway stations in Europe"! "Extraordinary" jne..
http://www.odysseytravels.net/blog/index.php/europes-legendary-railway-…
Tuommoinen älyvapaa Helsingin haukkuminen osoittaa vaan junttiuden asteen. Onpa hirveää, meillä on maailmankuulun arkkitehdin suunnittelema erikoinen asema, ja hemmetti kun se ei ole tyhjä vaan ihmisiä käy siellä ja kulkee siellä päivittäin. Joku voi olla kännissä, joku mamu ja voi ei, joku romanialaisnainen myy Iso Numero -lehteäkin siellä. Apua, huuu, onpa hirveää.
Lontoossa tuskin tulee vastaan yhtäkään ihmistä millään asemalla, saati että tulisi mamu, tai känniläinen. Just joo. Yhtään roskaa ei näy kadulla ja Sunday Expressin pääkirjoitus "London has become a filthy city" jäi Helsinkiä haukkuneelta lontoolaiselta lukematta (se oli 27.12.2015 eli ihan pari kuukautta sitten, check it out).
Vierailija kirjoitti:
No itse asuin nuorena noin 5 vuotta siellä keskustassa. Ja joo.. kiitti ja riitti. Olin niin tyytyväinen kun pääsin sieltä pois. Korkeat vuokrat ja pienet huonossa kunnossa olevat läävät. Nyt asun vantaan perukoilla omakotitalossa, isolla tontilla. Helsingin keskustaan ei kiinnosta mennä edes käymään YÄK!!! Ja voisin vielä kauemmas maalle muuttaa... Ehkä sitten kun eläkkeelle jään. Mut ei tää ruuhkasuomi mikään miellyttävä mesta ole. Ihan yliarvostettu ja ylikallis paikka. Eli olet ap ihan oikeassa.
Kyllä, tämä 130m2, kaksi vuotta sitten täysremontoitu asunto 15m2 lasitetulla parvekkeella on tosiaan aika läävä. Opiskeluaikoina asuin yksin keskustassa 65m2 kaksiossa, remontoin mieleisekseni ja nyt vuokraan sitä 1000e/kk, sis. veden. Aika läävä, ja kalliskin vielä! Ihan YÄK.
Olihan meillä tietysti New Yorkissakin (toinen kotikaupunkimme) valintana ostaa esim. Brownstone omalla takapihalla, tai mennä esikaupunkialueelle ja ostaa iso omakotitalo. Kuitenkin päädyimme Manhattanille kerrostaloon. Aika läävä tämäkin 6v sitten valmistunut talo. Ihan YÄK.
Kyllä haluaisin niiin muuttaa Korsoon :/
Vaan sitä mää ihimettelen, jotta julkinen liikenne hoiretaan raktoreilla. Tänään kävin ja en ois uskonut, mutta omilla silmillä näin.
Steissin ympäristö on ruma. Rautatientorille pitäisi ehdottomasti tehdä jotain, enemmän puita ja vettä ja istumapaikkoja. Sama juttu Kampin keskuksen ja Narinkkatorin kanssa. Turisteja suosittelen tutustumaan Espan eteläpuolen alueisiin, Krunaan ja Töölöön, puhumattakaan Helsinkiä ympäröivistä saarista. Ja vilkkaasti liikennöityjä pääväyliä kannattaa välttää, samoin kuin metroasemia. Parasta Helsingissä onkin juuri meren läheisyys: ei tarvitse kovin pitkää matkaa kävellä sieltä levottomalta steissiltä.
Rautatieasemat on levottomia monissa Euroopan kaupungeissa. Pohjoismaista Tukholmassa on mielestäni siisti ja tarpeeksi iso rautatieasema, Oslossa pieni ja ruuhkainen kuten Helsingissä, ja Köpiksessä melko levoton (enemmän nistejä kuin Helsingissä).
Poliitikot taisi olla talviunilla, vai näitkö ketään?
Rautatie asemaa pitäisi siivota, nyt siellä kokoontuu epämääräistä porukkaa ja kaupustelijoita.
Joo kaikkeen turtuu. Sitä ei näe mitä ei katso, go with the flow kato, hymiöllä hei. Niinku njuujorkissa.