Kävin Helsingin keskustassa - järkyttävä läävä!
Kävin hiljattain pitkästä aikaa maamme pääkaupungissa, ja mitä todistinkaan? Narkkeja, alkkiksia, epämääräisiä mamujengejä, suunnattomasti roskia, kerjäläisiä joka kadunkulmassa ja töykeitä ihmisiä. Myyjät eivät tervehdi kaupoissa, Kampin keskuksessa vessat törkyisiä unisex-kopperoita, rakennukset rapistuneita eikä nähtävyyksiä ole juuri nimeksikään. Stokkan ympärillä on luksusliikkeitä, joissa ei näkynyt ristinsieluakaan. Laskin siinä kulmilla kolme Marimekon myymälää - ei ketään! Ilmeisesti turistejakaan ei kiinnosta? Kyllä ihmettelen, jos joku moisessa persereiässä haluaa asua. Itse en muuttaisi, vaikka maksettaisiin.
Kommentit (293)
Mutta siellä on sitä suuren maailman meininkiä. Ja saa olla oma ittensä eikä aina oo joku vinkumassa ja naureskelemassa, olen ymmärtänyt.
Samaa mieltä ap:n kanssa! Ainoa hyvä juttu on taide- ja kulttuuripalvelut, jotka täytyy hakea sieltä. Kävin juuri Ateneumissa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin hiljattain pitkästä aikaa maamme pääkaupungissa, ja mitä todistinkaan? Narkkeja, alkkiksia, epämääräisiä mamujengejä, suunnattomasti roskia, kerjäläisiä joka kadunkulmassa ja töykeitä ihmisiä. Myyjät eivät tervehdi kaupoissa, Kampin keskuksessa vessat törkyisiä unisex-kopperoita, rakennukset rapistuneita eikä nähtävyyksiä ole juuri nimeksikään. Stokkan ympärillä on luksusliikkeitä, joissa ei näkynyt ristinsieluakaan. Laskin siinä kulmilla kolme Marimekon myymälää - ei ketään! Ilmeisesti turistejakaan ei kiinnosta? Kyllä ihmettelen, jos joku moisessa persereiässä haluaa asua. Itse en muuttaisi, vaikka maksettaisiin.
Ei mutta hei! Kerropas missä itse asut juurikin nyt niin voidaan hiukka vertailla.
(Ja ei, en asu Helsingissä. Saatan joskus muuttaa kyllä.)
Vierailija kirjoitti:
Ei keskustassa kukaan asu.
Pusu pusi.
Helsinki ei todellakaan ole mikään London City-tyylinen liikekeskus. Stockaa vastapäätä on asuntoja useammassa suunnassa, samoin asuntoja on Kampin keskuksen kaupparakennuksessa. Tätä keskeisimmille paikoille ei tässä maassa pääse.
Asun itse Helsingin keskustassa ja rakastan tätä paikkaa. Aina välillä, kun tulee käytyä jossain Helsingin lähiöissä tai Vantaalla tai Espoossa, niin osaa arvostaa enemmän tätä aluetta. Ihanan kaunista vanhaa arkkitehtuuria, meren ja palveluiden läheisyyttä. Nautin myös siitä että ihmisiä on ympärillä, ahdistaisi asua jossain talossa pellon keskellä, jossain huitsin nevadassa, jossa ei ihmisiä eikä sivistystä lähimaillakaan.
Helsingin katukuva on ollut ankea niin pitkään kuin muistan. Jotenkin uskomatonta tällaisessa "sivistysvaltiossa". Euroopassa paljon suuria upeita miljoonakaupunkeja, jotka ovat siistejä eikä yhteiskunnan epäkohdat lyö joka kulmassa silmille!
Mun mielestä Helsinki on hieno kaupunki. Roskaaminen on kyllä iso ongelma! Joskus olen liikkunut hyvin aikaisin viikonloppuaamuna keskustassa ja känniläisten ympäriinsä heittämät pikaruokalapussit ja pullot oksettavat mua. Alkoholin väärinkäyttö onkin syynä moniin Suomen ongelmiin.
Ei se keskusta ole todellakaan se pahin paikka mutta todellakin kerjäläisiä ja epämääräisiä porukoita joka puolella keskustaa on nykyään paljon.Roskia on ihan hirveesti joka puolella ja vessatvon epäsiistejä.Yksi ongelma on varmaan se,että kunnollisia riittävän isoja roskiksia ei löydy oikein mistään keskustassa ja työvoima taitaa suomessa olla nykyään niin kallista,että siivoojia ja huoltomiehiä on liian vähän.
Loskakelillä kaikkialla on ankeaa, mutta minnekään muualle kuin Helsinkiin en Suomessa muuttaisi kirveelläkään.
Voi
Vierailija kirjoitti:
Helsingin katukuva on ollut ankea niin pitkään kuin muistan. Jotenkin uskomatonta tällaisessa "sivistysvaltiossa". Euroopassa paljon suuria upeita miljoonakaupunkeja, jotka ovat siistejä eikä yhteiskunnan epäkohdat lyö joka kulmassa silmille!
Voisitko mainita esimerkkejä tuollaisista kaupungeista?
Vierailija kirjoitti:
Ei se keskusta ole todellakaan se pahin paikka mutta todellakin kerjäläisiä ja epämääräisiä porukoita joka puolella keskustaa on nykyään paljon.Roskia on ihan hirveesti joka puolella ja vessatvon epäsiistejä.Yksi ongelma on varmaan se,että kunnollisia riittävän isoja roskiksia ei löydy oikein mistään keskustassa ja työvoima taitaa suomessa olla nykyään niin kallista,että siivoojia ja huoltomiehiä on liian vähän.
Roskien kanssa ongelma on se, että pitäisi saada suunnitelluksi sellaiset roskikset, joihin veltotkin ihmiset saavat helposti roskansa laitettua, mutta lokit ja varikset eivät saa niitä vastaavasti leviteltyä.
Ihmettelen usein toistuvia kommentteja siitä, etteivät myyjät tervehdi Helsingin kaupoissa. Minua tervehditään aina. Sattumaako?
T. 46 vuotta Helsingissä asunut
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ei vielä ilmennyt, missä kävit siinä otsikon järkyttävässä läävässä. Siellä helsingissä on aika monta asuntoa, joissa varmasti useampikin läävä...
Täytyy sanoa että ei ole ikävä Helsinkiin vaikka aikoinaan asuin siellä pitkään. On mennyt koko ajan pahemmaksi. Ei tee enää edes mieli käydä siellä. Asun nykyisin Lontoossa ja täällä on paljon siistimpää. Ja vähemmän näkee sellaista epämääräistä sakkia kuin Helsingissä.
Se ihan ydinkeskusta (ostoskeskukset, asema) onkin ihan karsea. Harvemmin tulee käytyä kun miellyttävämpiäkin alueita löytyy. Mutta kun muualta tuleville usein Helsinki = Kamppi ja rautatieasema ja niiden ympäristö. Harva Helsingissä asuvakaan noista erityisemmin välittää.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että ei ole ikävä Helsinkiin vaikka aikoinaan asuin siellä pitkään. On mennyt koko ajan pahemmaksi. Ei tee enää edes mieli käydä siellä. Asun nykyisin Lontoossa ja täällä on paljon siistimpää. Ja vähemmän näkee sellaista epämääräistä sakkia kuin Helsingissä.
Asut siis Lontoon keskustassa? Kas kas.
Vierailija kirjoitti:
Asun itse Helsingin keskustassa ja rakastan tätä paikkaa. Aina välillä, kun tulee käytyä jossain Helsingin lähiöissä tai Vantaalla tai Espoossa, niin osaa arvostaa enemmän tätä aluetta. Ihanan kaunista vanhaa arkkitehtuuria, meren ja palveluiden läheisyyttä. Nautin myös siitä että ihmisiä on ympärillä, ahdistaisi asua jossain talossa pellon keskellä, jossain huitsin nevadassa, jossa ei ihmisiä eikä sivistystä lähimaillakaan.
Sitä vanhaa arkkitehtuuria on parin korttelin verran. Meren läheisyys tarkoittaa rantateiden liikenteen melua, telakoita ja satama alueita. Itse ne ole koskaan pitänyt likaisista, hikisista, haisevista, tungeksivista, meluavista ihmisjoukoista. Kesällä keskustassa mieleenpainuva oli ilmassa leijuva virtsan haju. Eikö niitä kivijalkoja ja porttikongeja voisi pestä välillä. Sivistyskin eli muutama museo on äkkiä nähty.
Eivät näyttelyt kovin usein vaihdu. Ainoa ovat Musiikkitalo ja Ooppera mutta ei niissä poiketakseen tarvitse asua kivikylässä. Ja mitä ne palvelut ovat mitä muualta ei saa. Tuskin asioit Luiskan liikkessä joka päivä. Suomessa saa kauppakeskuksista joka puolella maata kaikkea mitä Helsingin keskustakin. Stokka oli jotain hienoa ehkä vielä 70-luvulla mutta nyt aika on ajanut siitä ohi jo kauan sitten.
Ei keskusta ees oo paha. Helsingin sekä pk-seudun todelliset läävät löytyvät muualta.