Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko seurustella ihmisen kanssa, joka kirjoittaa "kuullostaa, jalka pallo kenttä ja enään"

Vierailija
10.03.2016 |

Olen tapaillut muuten varsin potentiaalista miestä, mutta kun näin hänen facebookinsa, kiinnostus lopahti. Antaa automaattisesti vähän vajaan kuvan jos ei osaa edes alkeellisimpia yhdyssanoja tai jos kirjoittaa juuri "Enään, viellä yms."

Joo, on olemassa lukihäiriöisiä ihmisiä mutta se ei nyt liity tähän. Eli voisitko?

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voisi. Olen kielinatsi, myönnän, kieli on mulle tärkeää. Se viestii sivistyksestä, jonkin verran koulutustasosta ja myös siitä, että lukeeko ollenkaan. Mua häiritsee kielioppivirheet todella paljon, ei nyt niinkään missään keskustelupalstoilla tai somessa, mutta kaikessa virallisessa tekstissä ja mediassa. Voimakkaat murteet ärsyttää myös, esim savon murre on mun korviin ihan kamalaa. 

Oikeasti mä olen ihan mukava ja leppoisa ihminen, enkä arvostele ihmisiä puhe-tai kirjoitustapansa perusteella (kovin paljon ;)). Vaikkei ehkä tästä avauksesta uskoisi. Mieheni on fiksu ja osaa puhua ja kirjoittaa oikein. Ystävätkin ovat tällaisia suurimmaksi osaksi, osa taas viljelee niitä hirveimpiä virheitä koko ajan, enkä puutu siihen. Meillä on kavereiden kanssa WhatsAppryhmä, jonne kielinatsikaveritkin linkkailee joskus räikeimpiä virheitä.

Älä selitä, ihan mulkku olet. Ja vielä oma pikku pätemiskerhokin on. :P :P :P

No ole ihan rauhassa sitä mieltä. Ainakin mä oon oikeinkirjoituksen taitava mulkku. ;P 

Joka silti kirjoitti juuri väärin.

Ai miten niin kirjoitti?

Yhden pisteen vihje: teitte molemmat saman virheen.

Nyt alkoi kiinnostaa enemmän, kerro nyt minkä virheen kirjoittaja teki (ja minäkin vielä)? :D

Vierailija
82/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeinkirjoitusta pitäisin kriteerinä miehen valinnassa, niin saisin takuulla olla yksin. Nykyihmiset eivät hallitse enää suomen kielioppia tai hallitsevat sen hyvin huonosti. Varsinkaan miespuolisia ei kiinnosta äidinkielen opiskelu, jota he pitävät lähinnä huvittavana. Toisaalta se ehkä liittyy koulutustasoon, nykyisin naiset ovat saaneet paljon useimmin akateemisen koulutuksen, kun taas miehet liikkuvat "amistasolla". Runsas kirjojen lukeminen kehittää tunnetusti ihmisen luku/kirjoitustaitoa ja moniko nykyaikana lukee kirjoja. Ei ainakaan miehet...

Kyllä niitä lukevia ihmisiä löytyy vielä paljonkin. Oma miehenikin on lukenut mm. War and Peace, muut "must-read" venäläiset, Vonnegutit, Hemingwayt yms. Lukeminen kuitenkin avartaa maailmankuvaa niin paljon, etten olisi miehen kanssa, joka ei lukisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kammottavan elitistisiä, ylimielisiä, kapeakatseisia ihmisiä näyttää tässä ketjussa olevan.

Kirjoitustaito ei korreloi älykkyyden kanssa. Kielioppi on ulkoa opeteltuja sääntöjä, joissa ei välttämättä ole edes järkeä. Esimerkiksi konsonanttien astevaihtelu on nykypäiväisen kielijärjestelmän kannalta ajoittain lähes käsittämätön.

Älykkäin tuntemani ihminen kirjoittaa vähän miten sattuu. En pidä häntä tyhmänä.

Minä olen erinäisten kielten kanssa tekemisissä päivittäin ja uskallan väittää kielioppini olevan parempaa kuin suurimmalla osalla normaaleista aikuisista. Ei se tee minusta parempaa tai älykkäämpää. Ette tekään ole sen parempia tai älykkäämpiä.

Vierailija
84/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvä pillu, niin voisin. Saattaisin jopa itse alkaa kirjoittamaan "Lappeen Ranta on enään pieni kylä".

Vierailija
85/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muussakin elämässä pilkunnussijoita?

Nojoo, tuleehan sitä muutenkin rakasteltua välimerkkejä.

Vierailija
86/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kammottavan elitistisiä, ylimielisiä, kapeakatseisia ihmisiä näyttää tässä ketjussa olevan.

Kirjoitustaito ei korreloi älykkyyden kanssa. Kielioppi on ulkoa opeteltuja sääntöjä, joissa ei välttämättä ole edes järkeä. Esimerkiksi konsonanttien astevaihtelu on nykypäiväisen kielijärjestelmän kannalta ajoittain lähes käsittämätön.

Älykkäin tuntemani ihminen kirjoittaa vähän miten sattuu. En pidä häntä tyhmänä.

Minä olen erinäisten kielten kanssa tekemisissä päivittäin ja uskallan väittää kielioppini olevan parempaa kuin suurimmalla osalla normaaleista aikuisista. Ei se tee minusta parempaa tai älykkäämpää. Ette tekään ole sen parempia tai älykkäämpiä.

Pata kattilaa soimaa.

Vierailija
87/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voisi. Olen kielinatsi, myönnän, kieli on mulle tärkeää. Se viestii sivistyksestä, jonkin verran koulutustasosta ja myös siitä, että lukeeko ollenkaan. Mua häiritsee kielioppivirheet todella paljon, ei nyt niinkään missään keskustelupalstoilla tai somessa, mutta kaikessa virallisessa tekstissä ja mediassa. Voimakkaat murteet ärsyttää myös, esim savon murre on mun korviin ihan kamalaa. 

Oikeasti mä olen ihan mukava ja leppoisa ihminen, enkä arvostele ihmisiä puhe-tai kirjoitustapansa perusteella (kovin paljon ;)). Vaikkei ehkä tästä avauksesta uskoisi. Mieheni on fiksu ja osaa puhua ja kirjoittaa oikein. Ystävätkin ovat tällaisia suurimmaksi osaksi, osa taas viljelee niitä hirveimpiä virheitä koko ajan, enkä puutu siihen. Meillä on kavereiden kanssa WhatsAppryhmä, jonne kielinatsikaveritkin linkkailee joskus räikeimpiä virheitä.

No ole ihan rauhassa sitä mieltä. Ainakin mä oon oikeinkirjoituksen taitava mulkku. ;P 

Ai miten niin kirjoitti?

Nyt alkoi kiinnostaa enemmän, kerro nyt minkä virheen kirjoittaja teki (ja minäkin vielä)? :D

Pilkkuvirhe, veikkaan.

Vierailija
88/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miten niin kirjoitti?

Mitataan ensin kielinatsin ja hänen kavereidensa sivistyksen ja osaamisen taso.

Vierailija
89/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enään ja muut sellaset sanat on mun mielestä enemmän murteeseen liittyviä, ne ei häiritse. Sit taas yhdys sana virheet häiritsee, en kyllä sellasen kanssa alkais..

Vierailija
90/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
91/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeinkirjoitusta pitäisin kriteerinä miehen valinnassa, niin saisin takuulla olla yksin. Nykyihmiset eivät hallitse enää suomen kielioppia tai hallitsevat sen hyvin huonosti. Varsinkaan miespuolisia ei kiinnosta äidinkielen opiskelu, jota he pitävät lähinnä huvittavana. Toisaalta se ehkä liittyy koulutustasoon, nykyisin naiset ovat saaneet paljon useimmin akateemisen koulutuksen, kun taas miehet liikkuvat "amistasolla". Runsas kirjojen lukeminen kehittää tunnetusti ihmisen luku/kirjoitustaitoa ja moniko nykyaikana lukee kirjoja. Ei ainakaan miehet...

Hyvää yleistämistä taas. Mieheni lukee päivittäin ja itse asiassa harrastaa kirjoittamista. Toki ovat e-kirjoja ja eilen kuunteli audiokirjaa ekan kerran, mutta kirja on kirja. Ei ole peruskoulun jälkeen yhtään mitään opiskellut! Eli ei edes amis.

Veljeni on aina ollut lukutoukka myös, ja on muuten amis!

Vierailija
92/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus! Ihan älytöntä alkaa kyttämään jos muutaman sanan kirjottaa väärin. Osoittaa aika nihilististä luonnetta alkaa kirjaimien perusteella luokittelemaan ihmistä.

Vierailija
93/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksipä en voisi. Olen itse lukenut äidinkieltä yliopistossa cumun verran ja kirjoitan työkseni. Silti saatan somessa kirjoittaa huolimattomasti kuullostaa tai enään. Ajatteles, vaikka oikein hyvin tiedän oikeat muodot ja käytän niitä aina työteksteissä!

Kyse on sopeutumista keskustelukumppanien käyttämään kieleen.

Jotkut, jotka ovat kielellisesti lahjakkaita ja mm. oppivat helposti vieraita kieliä, kopioivat helposti puhekumppanin murretta ja sanontoja. Jos juttelen savolaisen kanssa, alan nopeasti itsekin sie/mie-vääntöön mukaan, vaikka olen syntyjäni varsinaissuomalainen. Samaan tapaan saatan somessa käyttää vääriä muotoja kirjoitetussa tekstissä, jos juuri lukemissani kommenteissa on samoja muotoja.

En siten ammu ketään somessa käytetystä kielestä. En itse viitsi koskaan edes oikolukea tekstejäni.

Tämä on puhekielistä jutustelua siinä missä joku kahvikupin ääressä tapahtuva keskustelukin. Sen sijaan saan allergisia näppylöitä siitä, jos joku tekee noita virheitä virallisluontoisissa teksteissä.

Miksi se keskustekukumppani ei sitten voi sopeutua sinun kieleesi?

Minä en yhtään kestä juuri tuollaista kirjoitustyyliä, mitä ap kuvailee. (typovirheet ovat sitten eri juttu) En siis voisi seurustella.

Vierailija
94/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa tuollaisen ihmisen kanssa. Yhdyssanat hänellä on melko hyvin hallussa, mutta lukihäiriöisenä joidenkin sanojen kirjoitusasun hahmottaminen on hankalaa. Hän on tosin kehittynyt oikeinkirjoituksessa hurjasti.

Parhaillaan hän opiskelee työn ohessa ylempää korkeakoulututkintoa, ja peruskoulun jälkeen hän jo ehtinyt suorittaa neljä tutkintoa samalta alalta (ikää 31 vuotta).

Vierailija
95/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin sanojen kirjoittaminen väärin.

Esimerkiksi jos kirjoittaa että samallainen tai erinlainen. Aaaargh.

Tai jos käyttää sanoja viellä, siittä, enään.

En voisi seurustella sellaisen kanssa.

Hyi ja samaan kastiin kuuluu sana niiMpä

Se on saatana NIINPÄ!!

Vierailija
96/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. 

Minua piinaavat myös sanat kotilaiset (omenat) ja Thaimaaseen. Kotilaassa eivät omenat kasva. Thaimaahan!

Erityisinhokkini on virkkeen lopusta puuttuva piste. Typerä hymiö EI ole piste. 

Vierailija
97/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin sanojen kirjoittaminen väärin.

Esimerkiksi jos kirjoittaa että samallainen tai erinlainen. Aaaargh.

Tai jos käyttää sanoja viellä, siittä, enään.

En voisi seurustella sellaisen kanssa.

Hyi ja samaan kastiin kuuluu sana niiMpä

Se on saatana NIINPÄ!!

Nimenomaan, SAATANA.

Kohteliaisuus ja oikeinkirjoitus ovat tärkeitä asioita. Saatana!

Vierailija
98/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksipä en voisi. Olen itse lukenut äidinkieltä yliopistossa cumun verran ja kirjoitan työkseni. Silti saatan somessa kirjoittaa huolimattomasti kuullostaa tai enään. Ajatteles, vaikka oikein hyvin tiedän oikeat muodot ja käytän niitä aina työteksteissä!

Kyse on sopeutumista keskustelukumppanien käyttämään kieleen.

Jotkut, jotka ovat kielellisesti lahjakkaita ja mm. oppivat helposti vieraita kieliä, kopioivat helposti puhekumppanin murretta ja sanontoja. Jos juttelen savolaisen kanssa, alan nopeasti itsekin sie/mie-vääntöön mukaan, vaikka olen syntyjäni varsinaissuomalainen. Samaan tapaan saatan somessa käyttää vääriä muotoja kirjoitetussa tekstissä, jos juuri lukemissani kommenteissa on samoja muotoja.

En siten ammu ketään somessa käytetystä kielestä. En itse viitsi koskaan edes oikolukea tekstejäni.

Tämä on puhekielistä jutustelua siinä missä joku kahvikupin ääressä tapahtuva keskustelukin. Sen sijaan saan allergisia näppylöitä siitä, jos joku tekee noita virheitä virallisluontoisissa teksteissä.

Hyvä kieletieteilijä. Missä päin savoa sanotaan sie ja mie? Eikö se ole enemmän karjalaista ja oululaista murtetta?

En ole tuo kielitieteilijä mutta näin savolaisena pitänee kertoa sinulle että koko Savon alueella sanotaan sie ja mie, usein myös kymenlaaksossa- jossa nämä tuppaavat vääntyä myös muotoon miä ja siä. No joo, kielioppivirheitä en minäkään siedä.

Vanhemapni ovat savolaisia ja mökki on ihan savon sydämessä. Savossa ei olla kuultu koskaan mie/sie, mutta muutettuaan Kymnelaaksoon vanhempani opettelivat tuon murteen, eivät sitä kyllä ennen koskaan olleet puhuneet.

Vierailija
99/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen ap:n ja hengenheimolaisten nillitys korreloi yleensä rumuuden, moukkamaisuuden, tyhjän ylemmyydentunnon ja pierun pidättelemisen kanssa.

Se on tärkeintä ihmisessä. Av-mamman elämän kohokohta on tylyttää yhdyssanoista. Toivottavasti opettavat lapsensa kirjoittamaan ja lukemaaan, niin että nämä pääsevät naimisiin saakka.

Av-mamma osaa kirjoittaa sujuvasti kaiken, mihin liittyy negatiivisuus, toisten haukkuminen, vähättely, loukkaaminen, epäkunnioitus ja tunteella esitetyt hatusta vedetyt perusteet edellisille. 

Vierailija
100/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni kirjoittaa aina kuullostaa, vaikka muuten osaa kieliopin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi