Voisitko seurustella ihmisen kanssa, joka kirjoittaa "kuullostaa, jalka pallo kenttä ja enään"
Olen tapaillut muuten varsin potentiaalista miestä, mutta kun näin hänen facebookinsa, kiinnostus lopahti. Antaa automaattisesti vähän vajaan kuvan jos ei osaa edes alkeellisimpia yhdyssanoja tai jos kirjoittaa juuri "Enään, viellä yms."
Joo, on olemassa lukihäiriöisiä ihmisiä mutta se ei nyt liity tähän. Eli voisitko?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä vastaukset... ei jumalauta, sanattomaksi vetää. :'D Siten naiset itkee AV:lla sinkkuuttaan ja kun ei pääse tekemään niitä ihania omia vauvoja. Kynnyskysymykset on tätä luokkaa. Eihän teille voi kuin nauraa.
Sinä sitten sitoutuisit ihmiseen, joka vaikuttaa sivistymättömältä ja oppimiskyvyttömältä? Oma valintasi tietenkin, mutta kaipa nainen saa haluta fiksua puolisoa.
:D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ulkoministeri käyttää jopa puhekielessä muotoa "siittä". Lisäksi hänellä on jalka pallo joukkueen kaula liina, joten eiköhän muidenkin ole ihan hyväksyttävää käyttää somessa noita termejä
Missä Soini olisi kirjoittanut "jalka pallo joukkueen kaula liina"?
Jos jossain vitsillä, niin se on eri asia. Tuo "siittä" on ihan tarkoituksellista kansanomaisuutta, jossa tuo murretaustansa esiin.
Osaa ihan takuusti kirjoittaa oikeakielisesti.
Sanoinko Soinin jossain kirjoittaneen tai sanoneen "jalka pallo joukkueen kaula liina"? Kirjoitin hänen sanovan "siittä".
"Siittä" voi olla puhekielen ilmaus, mutta ministeriltä voisi odottaa kirjakielisiä lausuntoja vaikka miten olisi kansanmies ja Kontulan nurkkabaarin miesten asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voisi. Olen kielinatsi, myönnän, kieli on mulle tärkeää. Se viestii sivistyksestä, jonkin verran koulutustasosta ja myös siitä, että lukeeko ollenkaan. Mua häiritsee kielioppivirheet todella paljon, ei nyt niinkään missään keskustelupalstoilla tai somessa, mutta kaikessa virallisessa tekstissä ja mediassa. Voimakkaat murteet ärsyttää myös, esim savon murre on mun korviin ihan kamalaa.
Oikeasti mä olen ihan mukava ja leppoisa ihminen, enkä arvostele ihmisiä puhe-tai kirjoitustapansa perusteella (kovin paljon ;)). Vaikkei ehkä tästä avauksesta uskoisi. Mieheni on fiksu ja osaa puhua ja kirjoittaa oikein. Ystävätkin ovat tällaisia suurimmaksi osaksi, osa taas viljelee niitä hirveimpiä virheitä koko ajan, enkä puutu siihen. Meillä on kavereiden kanssa WhatsAppryhmä, jonne kielinatsikaveritkin linkkailee joskus räikeimpiä virheitä.
Älä selitä, ihan mulkku olet. Ja vielä oma pikku pätemiskerhokin on. :P :P :P
No ole ihan rauhassa sitä mieltä. Ainakin mä oon oikeinkirjoituksen taitava mulkku. ;P
Joka silti kirjoitti juuri väärin.
Kuule kyllä se lukihäiriö liittyy tähän. Luultavasti miehellä on (lievä) lukivaikeus. Helpot yhdyssanat ovat helppoja silloin, kun niiden hahmottamisessa ei ole ongelmaa. Et sinä osaa niitä sen takia, että olet ollut ahkerampi opiskelija tai edes sen takia, että olisit fiksumpi. Läheskään kaikkia lukivaikeuksia ei diagnosoida. Varsinkin nykyisten keski-ikäisten lukihäiriöitä ei yleensä ole koskaan tutkittu. Eikä se tutkiminen ja diagnosointi yleensä mitään autakaan: vaikeus seuraa mukana aina.
Minulla on ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut mies. Hän ei ole sen tyhmempi tai sivistymättömämpi kuin minäkään, vaikka hän tekee juuri tuollaisia virheitä. Hänen lukihäiriönsä diagnosoitiin vasta aikuisena. Hän ei yksinkertaisesti aina "kuule", montako ällää sanassa on tai hahmota, mitkä sanat pitäisi kirjoittaa yhteen.
Miehelläni on sellaisia vahvuuksia, joita minulla ei ole. Kukaan ei ole täydellinen. Asenteesi on inhottava. Minä olen äikänope, enkä todellakaan suhtaudu niihin oppilaisiin, jotka vielä ysilläkin kirjoittavat jalka pallo, niin kuin he olisivat jotenkin huonompia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ulkoministeri käyttää jopa puhekielessä muotoa "siittä". Lisäksi hänellä on jalka pallo joukkueen kaula liina, joten eiköhän muidenkin ole ihan hyväksyttävää käyttää somessa noita termejä
Jos jossain vitsillä, niin se on eri asia. Tuo "siittä" on ihan tarkoituksellista kansanomaisuutta, jossa tuo murretaustansa esiin.
Sanoinko Soinin jossain kirjoittaneen tai sanoneen "jalka pallo joukkueen kaula liina"? Kirjoitin hänen sanovan "siittä".
"Siittä" voi olla puhekielen ilmaus, mutta ministeriltä voisi odottaa kirjakielisiä lausuntoja vaikka miten olisi kansanmies ja Kontulan nurkkabaarin miesten asialla.
No mitä sä sitten tuolla viittauksella tarkoitit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voisi. Olen kielinatsi, myönnän, kieli on mulle tärkeää. Se viestii sivistyksestä, jonkin verran koulutustasosta ja myös siitä, että lukeeko ollenkaan. Mua häiritsee kielioppivirheet todella paljon, ei nyt niinkään missään keskustelupalstoilla tai somessa, mutta kaikessa virallisessa tekstissä ja mediassa. Voimakkaat murteet ärsyttää myös, esim savon murre on mun korviin ihan kamalaa.
Oikeasti mä olen ihan mukava ja leppoisa ihminen, enkä arvostele ihmisiä puhe-tai kirjoitustapansa perusteella (kovin paljon ;)). Vaikkei ehkä tästä avauksesta uskoisi. Mieheni on fiksu ja osaa puhua ja kirjoittaa oikein. Ystävätkin ovat tällaisia suurimmaksi osaksi, osa taas viljelee niitä hirveimpiä virheitä koko ajan, enkä puutu siihen. Meillä on kavereiden kanssa WhatsAppryhmä, jonne kielinatsikaveritkin linkkailee joskus räikeimpiä virheitä.
No ole ihan rauhassa sitä mieltä. Ainakin mä oon oikeinkirjoituksen taitava mulkku. ;P
Ai miten niin kirjoitti?
Tällainen ap:n ja hengenheimolaisten nillitys korreloi yleensä rumuuden, moukkamaisuuden, tyhjän ylemmyydentunnon ja pierun pidättelemisen kanssa.
Ompa paha kysymys, sanoppa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miten niin kirjoitti?
Oikeinkirjoittaja voi tarkistuttaa kielioppinsa omassa rinkirunkkausryhmässä niin katsotaan mikä on ryhmän taso. Ensimmäinen virheen bongannut saa banaanin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miten niin kirjoitti?
Yhden pisteen vihje: teitte molemmat saman virheen.
Minä olen naimisissa miehen, joka ei hahmota yhdyssanoja, kanssa. Hän ei muutenkaan ole kirjallisesti lahjakas, vaikka lukeekin paljon, mutta on muuten sivistynyt insinööri, jonka kanssa voi keskustella niin politiikasta kuin taloudestakin. Olen myös työelämässä törmännyt useampaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneeseen mieheen, joiden oikeinkirjoitus on vähintäänkin hapuilevaa. He ovat silti johtavissa asemissa isojenkin yritysten johtoryhmien jäseninä, vaikka joskus tulee mieleen, miten he ikinä ovat saaneet edes gradunsa tai diplomityönsä kirjoitettua....
Mulla on just sellainen mies, hahaa. Miljonääri :)
Mutta mistä tiedät, onko kyse lukihäiriöstä? Miehelläni on melko paha lukihäiriö ja mm. sometekstit ja tekstiviestit ovat kamalaa luettavaa. Työjutut oikoluetuttaa. Ei hän jaksa aina lukihäiriöistään mainita. Lukihäiriö - pahakaan, ole este sivistykselle. Tunnen mm. oikeistieteiden professorin, joka on pahasti lukihäiriöinen!
Jos oikeinkirjoitusta pitäisin kriteerinä miehen valinnassa, niin saisin takuulla olla yksin. Nykyihmiset eivät hallitse enää suomen kielioppia tai hallitsevat sen hyvin huonosti. Varsinkaan miespuolisia ei kiinnosta äidinkielen opiskelu, jota he pitävät lähinnä huvittavana. Toisaalta se ehkä liittyy koulutustasoon, nykyisin naiset ovat saaneet paljon useimmin akateemisen koulutuksen, kun taas miehet liikkuvat "amistasolla". Runsas kirjojen lukeminen kehittää tunnetusti ihmisen luku/kirjoitustaitoa ja moniko nykyaikana lukee kirjoja. Ei ainakaan miehet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sä sitten tuolla viittauksella tarkoitit?
Avausviestiin viittasin, siinä kysytään voiko seurustella jos mies kirjoittaa jalka pallo kenttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen naimisissa tällaisen henkilön kanssa. Mutta meillä on vastavuoroisuuteen perustuva diili (miehen työkielenä on englanti): joskus aniharvoin, kun hän joutuu kirjoittamaan työtekstejä suomeksi, minä oikoluen niitä punakynän kanssa. Esim. pilkkusäännöt alkavat olla jo hyvin hallussa. ;) Ja koska mies kirjoittaa sujuvaa englantia, tarkistutan omia riipustuksiani hänellä. Korjaamme myös toistemme "niinkutuksia", eli jos jompikumpi puhuessaan käyttää jatkuvasti täytesanoja, saa siitä toiselta pientä palautetta. Muille emme ole ryhtyneet kielipoliiseiksi, pysyköön tämä ihan oman perheen sisällä. :)
MIksi mies osaisi kirjoittaa virheettömästi vierasta keltä, kun hän ei ilmeisesti osaa kirjoittaa virheettömästi omaa äidinkieltäänkään? Miksi luotat kielenhuoltoasioissa ihmiseen, jolta puuttuu kielen rakenteiden taju?
Ilmeisesti siksi, että lukee ja kirjoittaa englanninkielisiä artikkeleita työkseen. Ja on tarkistuttanut tekstejään alkuaikoina myös natiiveilla kollegoillaan, kun ei ollut varma osaamisestaan. Kielentaju kehittyy, kun sitä käytetään. Missä mies kehittäisi suomen kielen kirjoitustaitojaan, kenties täällä av:lla? Alkaisiko sinun opastuksellasi harjoitella suomen KELTÄ...
Oletteko muussakin elämässä pilkunnussijoita?
Huoh. Onneksi en itse ole niin vammainen kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Miksipä en voisi. Olen itse lukenut äidinkieltä yliopistossa cumun verran ja kirjoitan työkseni. Silti saatan somessa kirjoittaa huolimattomasti kuullostaa tai enään. Ajatteles, vaikka oikein hyvin tiedän oikeat muodot ja käytän niitä aina työteksteissä!
Kyse on sopeutumista keskustelukumppanien käyttämään kieleen.
Jotkut, jotka ovat kielellisesti lahjakkaita ja mm. oppivat helposti vieraita kieliä, kopioivat helposti puhekumppanin murretta ja sanontoja. Jos juttelen savolaisen kanssa, alan nopeasti itsekin sie/mie-vääntöön mukaan, vaikka olen syntyjäni varsinaissuomalainen. Samaan tapaan saatan somessa käyttää vääriä muotoja kirjoitetussa tekstissä, jos juuri lukemissani kommenteissa on samoja muotoja.
En siten ammu ketään somessa käytetystä kielestä. En itse viitsi koskaan edes oikolukea tekstejäni.
Tämä on puhekielistä jutustelua siinä missä joku kahvikupin ääressä tapahtuva keskustelukin. Sen sijaan saan allergisia näppylöitä siitä, jos joku tekee noita virheitä virallisluontoisissa teksteissä.
Omaksun tosi herkästi keskustelukumppanin murteen tai puhetyylin, mutta olen aina ajatellut sen johtuvan heikosta itsetunnostani ja miellyttämishalustani. Kiva kuulla, että kyseessä onkin kielellinen lahjakkuuteni. :P (Vieraat kielet ovat kyllä esim. koulussa sujuneet helposti.)
En silti ikinä kirjoittaisi "enään", tmv. Ja saisi olla kyllä maailman ihanin mies muilta ominaisuuksiltaan, että sietäisin polku pyörät ja kuullostamiset.