Voisitko seurustella ihmisen kanssa, joka kirjoittaa "kuullostaa, jalka pallo kenttä ja enään"
Olen tapaillut muuten varsin potentiaalista miestä, mutta kun näin hänen facebookinsa, kiinnostus lopahti. Antaa automaattisesti vähän vajaan kuvan jos ei osaa edes alkeellisimpia yhdyssanoja tai jos kirjoittaa juuri "Enään, viellä yms."
Joo, on olemassa lukihäiriöisiä ihmisiä mutta se ei nyt liity tähän. Eli voisitko?
Kommentit (108)
No jos olisi muuten ihana tyyppi niin voisin. Mutta kyllä mullakin nousee iho kananlihalle, kun näen jonkun kirjoittavan noi sanat noin.
Jos mies on muuten aivan ihana ja jos on hyvässä duunissakin vielä tai opiskelut sujuu hienosti ja hyvin arvosanoin niin mikäjottei. Varmaan huomauttaisin noista virheistä ja ennenpitkää ne rupeis vituttaan ja sitä kautta mun kuva ihmisestä saattais muuttua luotaantyöntäväksi.
Toisaalta, itse seurustelen ulkomaisen kanssa, viestittelemme englanniksi joka ei ole kummankaan äidinkieli. Hän tekee jonkin verran kirjoitusvirheitä ja käyttää vääriä sijamuotoja jne, mutta tähän mennessä ei ole haitannut. Kyllä välillä kielioppivirheet häiritsee ja tekee mieli näyttää punakynää, mutta olen asian suhteen armollinen koska en itsekään ole täydellinen.
Miksipä en voisi. Olen itse lukenut äidinkieltä yliopistossa cumun verran ja kirjoitan työkseni. Silti saatan somessa kirjoittaa huolimattomasti kuullostaa tai enään. Ajatteles, vaikka oikein hyvin tiedän oikeat muodot ja käytän niitä aina työteksteissä!
Kyse on sopeutumista keskustelukumppanien käyttämään kieleen.
Jotkut, jotka ovat kielellisesti lahjakkaita ja mm. oppivat helposti vieraita kieliä, kopioivat helposti puhekumppanin murretta ja sanontoja. Jos juttelen savolaisen kanssa, alan nopeasti itsekin sie/mie-vääntöön mukaan, vaikka olen syntyjäni varsinaissuomalainen. Samaan tapaan saatan somessa käyttää vääriä muotoja kirjoitetussa tekstissä, jos juuri lukemissani kommenteissa on samoja muotoja.
En siten ammu ketään somessa käytetystä kielestä. En itse viitsi koskaan edes oikolukea tekstejäni.
Tämä on puhekielistä jutustelua siinä missä joku kahvikupin ääressä tapahtuva keskustelukin. Sen sijaan saan allergisia näppylöitä siitä, jos joku tekee noita virheitä virallisluontoisissa teksteissä.
Ei nappaa elämämkoululaiset. Olen mielummin sinkku.
Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin sanojen kirjoittaminen väärin.
Esimerkiksi jos kirjoittaa että samallainen tai erinlainen. Aaaargh.
Tai jos käyttää sanoja viellä, siittä, enään.
En voisi seurustella sellaisen kanssa.
En pystyisi. Minulle koulutus ja sivistys merkitsevät hyvin paljon. En itsekään kirjoita mitenkään täydellistä suomea, enkä tietenkään osaa kirjoittaa kieliopillisesti täysin virheetöntä kieltä - kielioppikin on joiltain osin muuttunut omista kouluajoistani. Mutta ei, tuollainen kielenkäyttö kertoo jo tarpeeksi nimenomaan koulutus- ja sivistystaustasta.
Olin joskus parikymppisenä toivottoman ihastunut yhteen mieheen, joka oli kaikin puolin mukava. Ensimmäinen huono puoli oli se, että se oli peruskoulun jälkeen mennyt suoraan ammattikouluun. Pääsin siitä yli ja ajattelin, ettei minun koulutustaustani ja omat ambitioni voi olla rakkauden esteenä. Mutta sitten siltä alkoi tulla tekstiviestejä minulle ja kiinnostus lopahti siihen. Tekstiviestit olivat aivan täynnä kirjoitusvirheitä, yhdyssanavirheitä ja tajusin, ettei meidän keskustelutkaan niin kovin merkityksellisiä olleet. Vetovoima oli fyysinen, ei henkinen.
Paljon kirjallisuutta tai muuta perussiistiä tekstiä lukenut ihminen yleensä ottaa oppia lukemastaan huomaamattaankin. Pidän ihmisistä, jotka pitävät lukemisesta. En tiedä, olisiko ajatusmaailmani sovitettavissa sellaiseen ajatusmaailmaan, josta kirjallisuuden ja oikeakielisyyden arvostaminen puuttuisi.
En ole laittanut tuota ukkoani testiin, mutta se on aika hyvä suomessa.
Mitenköhän noiden sanojen kanssa kävisi testissä .
Laitankin sen ihmiskokeeseen.
Jätän sen, jos tulos ei ole 5/5
:D
Vierailija kirjoitti:
Miksipä en voisi. Olen itse lukenut äidinkieltä yliopistossa cumun verran ja kirjoitan työkseni. Silti saatan somessa kirjoittaa huolimattomasti kuullostaa tai enään. Ajatteles, vaikka oikein hyvin tiedän oikeat muodot ja käytän niitä aina työteksteissä!
Jotkut, jotka ovat kielellisesti lahjakkaita ja mm. oppivat helposti vieraita kieliä, kopioivat helposti puhekumppanin murretta ja sanontoja. Jos juttelen savolaisen kanssa, alan nopeasti itsekin sie/mie-vääntöön mukaan, vaikka olen syntyjäni varsinaissuomalainen. Samaan tapaan saatan somessa käyttää vääriä muotoja kirjoitetussa tekstissä, jos juuri lukemissani kommenteissa on samoja muotoja.
En siten ammu ketään somessa käytetystä kielestä. En itse viitsi koskaan edes oikolukea tekstejäni.
Tämä on puhekielistä jutustelua siinä missä joku kahvikupin ääressä tapahtuva keskustelukin. Sen sijaan saan allergisia näppylöitä siitä, jos joku tekee noita virheitä virallisluontoisissa teksteissä.
Onko sulla mitään muuta koulutusta kuin tuo 60 op avoimessa yliopistossa (oletan, että avoin..)? Se, ettei sinulla ole itselläsi korkeakoulututkintoa, vaikuttaa asiaan. Minä en voisi seurustella ihmisen kanssa, jolla ei olisi ylempää korkeakoulututkintoa tai edes pyrkimystä suorittaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyse tässä tapauksessa on varmasti siitä, ettei mies yksinkertaisesti osaa kirjoittaa oikein.
Mutta sinänsä ihan söötti puolustuspuheenvuoro...
Vierailija kirjoitti:
Sinuna kirjoittaisin oikein ja odottaisin keskustelukumppanien sopeutuvan sinun käyttämääsi kieleen.
En. Pitäisin sitä liian tyhmänä.
Meidän ulkoministeri käyttää jopa puhekielessä muotoa "siittä". Lisäksi hänellä on jalka pallo joukkueen kaula liina, joten eiköhän muidenkin ole ihan hyväksyttävää käyttää somessa noita termejä
Sanotaanko näin, etten usko juuri kenenkään minua romanttisesti kiinnostava naisen tekevän tuollaisia kielivirheitä. Oliko riittävän diplomaattisesti muotoiltu?
"Huomautukset
enään on yleiskielessä erheellinen kirjoitustapa, mutta länsimurteissa tavallinen."
Nämä vastaukset... ei jumalauta, sanattomaksi vetää. :'D Siten naiset itkee AV:lla sinkkuuttaan ja kun ei pääse tekemään niitä ihania omia vauvoja. Kynnyskysymykset on tätä luokkaa. Eihän teille voi kuin nauraa.
Vierailija kirjoitti:
No jos olisi muuten ihana tyyppi niin voisin. Mutta kyllä mullakin nousee iho kananlihalle, kun näen jonkun kirjoittavan noi sanat noin.
Nyt siis aivan vilpitön kysymys tietämättömältä; eikö sana "noi" ole jonkin asteista slangia? Jos haluaa kirjoittaa aivan korrektisti, pitäisikö se silloin kirjoittaa "nuo"? Siis...'nuo sanat noin'...?
AIVAN VITUN SAMA! Sun kiinnostus puolestaan lopahtaa varmasti miljoonaan asiaan, niin älä kiusaa itseäsi ja miestä enempää vaan feidaa ittes vittuun.