Opintotukiuudistus on itse asiassa parannus nykytilanteeseen
Ottakaa huomioon, että uudistus tulee karsimaan korkeakouluista löysät pois. Eli sen aineksen, joka ei suorita opintojaan tehokkaasti.
Näin ollen lainan avulla vakavissaan opiskelevat kohtaavat vähemmän kilpailua ja heillä on myös parempi työllisyystilanne. Markkinat tasapainottuvat, kun korkeakoulutettujen ja työpaikkojen määrät vastaavat toisiaan.
Kokoomuksen äänestäjä
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
mä en ymmärrä miksi lainaa pelätään niin paljon? :O
Koska työpaikasta ei ole takeita enää.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa huomioon, että uudistus tulee karsimaan korkeakouluista löysät pois. Eli sen aineksen, joka ei suorita opintojaan tehokkaasti.
Näin ollen lainan avulla vakavissaan opiskelevat kohtaavat vähemmän kilpailua ja heillä on myös parempi työllisyystilanne. Markkinat tasapainottuvat, kun korkeakoulutettujen ja työpaikkojen määrät vastaavat toisiaan.
Kokoomuksen äänestäjä
Eli sun mielestä rikkaiden kakarat pärjää yliopistossa ja köyhempien perheiden muksut on sitten sitä löysempää sakkia joka ei anyways suorittaisi opintojaan kunnolla? Koska niin siinä tulee käymään, köyhempien perheiden lapset eivät enää mene yliopistoon, kun vanhemmat eivät voi tukea taloudellisesti ja takeita työpaikasta opintojen jälkeen ei ole. Kuka ottaa valtavan lainan, jos ei ole varmuutta, että pystyy sen maksamaan takaisin?
Itse asiassa ne nuoret kokoomuksen äänestäjät valmistuvat koulusta vain entistä suurempi lainataakka niskoillaan. Niiltä hitaasti ja löysäillen opiskelleiltä katkaistaan opintotuki ja he pääsevät samalla tapaa kuin ennenkin opiskelemaan toimeentulotuen turvin. Sama niillä jotka sössivät luottotietonsa, heidän ei tarvitse lainaa nostaa kun heille ei sellaista myönnetä. He saavat myös opintotuen päälle vielä toimeentulon sossusta niin kuin ennenkin. Tyhmä porvari on vain tyytyväinen kun valmistui entistä enemmän lainaa niskoillaan kuin ennen. :)
Ei haittaa. Asunto ostetaan ja eläminen kustannetaan ilman lainoja.
Muistathan olla myös lukukausimaksujen kannalla, kuten ideologiaasi varmastikin ja oletettavasti kuuluu? Että köyhät kyykkyyn vain ja yliopistoihin sisälle vain ne, kenellä on varaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen äänestäjä
Eli sun mielestä rikkaiden kakarat pärjää yliopistossa ja köyhempien perheiden muksut on sitten sitä löysempää sakkia joka ei anyways suorittaisi opintojaan kunnolla? Koska niin siinä tulee käymään, köyhempien perheiden lapset eivät enää mene yliopistoon, kun vanhemmat eivät voi tukea taloudellisesti ja takeita työpaikasta opintojen jälkeen ei ole. Kuka ottaa valtavan lainan, jos ei ole varmuutta, että pystyy sen maksamaan takaisin?
En näe mitään syytä sille, miksei se köyhien muksu voisi rahoittaa opintojaan lainalla, jos kyvyt kerran riittävät yliopistoon. Siitähän tässä koko aloituksessa oli kyse. Tehokkaasti opiskelevalla näkymät työpaikan saamiseen opintojen jälkeen ovat joka tapauksessa paremmat kuin ilman koulutusta jättäytyvällä.
Kokoomuksen äänestäjä
Opintolainasta saa ilmeisesti 40 pinnaa pois kun menee yli 2500e. Mun mielestä tuo on ihan huikeen hyvä laina, ei mitään lainaa saa noin hyvillä ehdoilla.
Sama määrä siellä edelleen opiskelee, mutta köyhemmistä perheistä tulee vähemmänvja rikkaista enemmän, joten taitotaso huononee, kun kaikkki ei rahanmenon vuoksi edes pyri.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainasta saa ilmeisesti 40 pinnaa pois kun menee yli 2500e. Mun mielestä tuo on ihan huikeen hyvä laina, ei mitään lainaa saa noin hyvillä ehdoilla.
Tästä en ole kuullutkaan, mitä ihmettä?
Miten tuo tarkalleen vaikuttaa löysäilijöihin? Niin, ei yhtään mitenkään eri tavalla kuin niihinkään, jotka eivät löysäile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä en ole kuullutkaan, mitä ihmettä?
Se on vain muistaakseni -14 aloittaneilla ja pätee vain jos valmistuu määräajassa. Muilla se on 30 % ja määräajassa on valmistuttava.
Samalla tuo uudistus karsii käytännössä kaikkien muiden paitsi kauppatieteiden, oikeustieteen ja lääketieteen opiskelijoiden mahdollisuuksia opiskella ja käytännössä monella rajoittaa tutkinnon laajuuden suppeammaksi. Tavallista laajempien tutkintojen suorittajat, ns. klassisten sivistysalojen opiskelijat sekä alaa vaihtavat ovat tuon jälkeen erittäin ahtaalla.
Opintolainahyvitystäkin leikataan, ei olisi jatkossa enää 40 prosenttia. Sitä paitsi onko tehokasta valtion taloudelle tukea pankkien taloutta? Miksi rahaa pitää kierrättää lainan kautta kun lainahyvityksen voisi maksaa suoraan opiskelijalle opintorahan tai asumislisän muodossa?
Ennen nykyistä opintorahaa opintolaina oli korkotuettua lainaa. Nykyään se on täysin markkinakorkoista. Lisäksi ennen inflaatio laukkasi niin huikeaa vauhtia, että opintolainan ottamista pidettiin kannattavana koska velkapääoma käytännössä kutistui itsestään inflaation vuoksi. Nykyisen lähes olemattoman inflaation aikaan opintolaina on selvästi huonompi sijoitus.
Tämähän oli mahdollisuus.
T: Sanni G-L
Nyt yliopistoista valmistuu ne keiden kuuluukin, eli rikkaiden penskat ei ne osa-aikatöillä rahoittavat ja puolisen vuotta pitempään opiskelevat 'vetelät'.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ne nuoret kokoomuksen äänestäjät valmistuvat koulusta vain entistä suurempi lainataakka niskoillaan. Niiltä hitaasti ja löysäillen opiskelleiltä katkaistaan opintotuki ja he pääsevät samalla tapaa kuin ennenkin opiskelemaan toimeentulotuen turvin. Sama niillä jotka sössivät luottotietonsa, heidän ei tarvitse lainaa nostaa kun heille ei sellaista myönnetä. He saavat myös opintotuen päälle vielä toimeentulon sossusta niin kuin ennenkin. Tyhmä porvari on vain tyytyväinen kun valmistui entistä enemmän lainaa niskoillaan kuin ennen. :)
Pitääkö tuo tosiaan paikkansa? Siis, että jos on luottotiedot mennyt ei voi saada opintolainaa ja näin ollen voi saada opintotuen + toimeentulotuen?
Opiskelun pitäisi aina olla kannattavampaa kuin työttömänä olemisen. Verratkaa summia. Moni jättää jo nyt opiskelut varsinkin jos on lapsia, kannattavampaa olla kotona ja rahaa pakko miettiä mut kannattaako tämä linja yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen äänestäjä
En näe mitään syytä sille, miksei se köyhien muksu voisi rahoittaa opintojaan lainalla, jos kyvyt kerran riittävät yliopistoon. Siitähän tässä koko aloituksessa oli kyse. Tehokkaasti opiskelevalla näkymät työpaikan saamiseen opintojen jälkeen ovat joka tapauksessa paremmat kuin ilman koulutusta jättäytyvällä.
Kokoomuksen äänestäjä
Arvon Kokomuksen äänestäjä on ilmeisesti matematiikassa yhtä taitava kuin valtiovarainministerimme. Jos tietyn alan työpaikkoja on Suomessa sanotaanko sata (otetaan helpot luvut), ja tälle kyseiselle alalle kouluttautuneita on tuhat, niin laskepa, kuinka moni jää silloin ilman työpaikkaa? No, autan vähän: tällöin 1/10 eli sata ihmistä saa työpaikan, loput jäävät työttömiksi. Mitä nämä työttömät tekevät? Miten heidän yliopistokoulutuksensa auttaa heitä siinä vaiheessa, kun töitä ei vain riitä kaikille kyseisen alan työntekijöille? Millä nämä työttömät maksavat valtavan suuren opintolainansa?
Tämä sama ongelmahan on lähes kaikilla aloilla: työpaikkoja ei ole yhtä paljon, kuin on työttömiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tuo tosiaan paikkansa? Siis, että jos on luottotiedot mennyt ei voi saada opintolainaa ja näin ollen voi saada opintotuen + toimeentulotuen?
Kyllä. Jotkut opiskelijat tekevät tätä nyt jo, varsinkin kun harvalla alalla kysellään työllistymisen takia luottotietoja ja opiskelija-asuntosäätiöitä ei myöskään yleensä kiinnosta luottotiedot. Pankki ei myönnä luottotiedottomille lainaa vaikka sille valtiontakaus olisikin. Tällainen opiskelija saa opintorahan, asumislisän sekä toimeentulotukea niin paljon että vuokran jälkeen jää käteen vajaa 500 euroa. Muilla jää hyvällä tuurilla pari sataa euroa käteen ja tähän päälle nostavat lainan. Itse asiassa näiden opintotukimuutoksien jälkeen on taas entistä useamman taloudellisesti kannattavampaa sössiä luottotiedot. Niin uskomatonta kuin se onkin.
Miksikö ei lainaa? Kerron miksi! Olen nainen teknillis-tieteellisellä alalla, jo tämä huonontaa minun työnsaantinäkemyksiäni. Olen aloittanut 'pehmoalalla' ja todennut sen vääräksi, jo nämä psykalla haaskatut kaksi vuotta huonontaa työnsaantimahdollisuuksiani. Kun 27-vuotiaana valmistun on ne lapsetkin jo kohta ajankohtaisia. Olen jo saanut alani kesätöitä ja viikonlopputöitäkin tekniikan parista, mutta silti en uskaltaisi ottaa kovin järeitä summia lainaa, en halua jäädä velkavankeuteen ja kirvistellä opintolainaisena työttömänä äitinä.
N23
mä en ymmärrä miksi lainaa pelätään niin paljon? :O