Onko ns. halvan ja kalliin kosmetiikan välillä isoja eroja?
Kommentit (45)
Miksi monet haukkuu halppis merkkejä? Jos eivät oo välttämättä edes kokeillut itse?
Värituotteissa pigmenttiä saattaa olla enemmän, mutta harvoin on mitään kalliimpaa ainesosaa, joka oikeuttaisi korkeamman hinnan. Eli katsoisin, että esim. huulipunissa ja luomiväreissä kannattaa satsata laatumerkkiin, mutta muotitalojen tuotteet eivät ole automaattisesti yhtä hyviä kuin kalliiden kosmetiikkabrändien tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet haukkuu halppis merkkejä? Jos eivät oo välttämättä edes kokeillut itse?
Itse olen ainakin kokeillut. Kokemukseni vaan on että pääosin ne ihan halvimmat merkit on huonoja, tyyliin Natural Code tai Rimmel tai tuntematonta brändiä edustavat tosi halvat. Esim. rajauskynät leviävät iholle, luomivärit häviävät iholta tai paakkuuntuvat luomivakoon, ja usein myös värikosmetiikan värivalikoima on omaan makuuni liian teinimäinen ja raju. Esim. Rimmelin huulipunia kun katsoo, niin sieltä löytyy kaikenlaista paloauton punaista ja vauvapinkkiä, mutta ei oikein mitään neutraalia aikuisen virkanaisen käyttöön sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Värituotteissa pigmenttiä saattaa olla enemmän, mutta harvoin on mitään kalliimpaa ainesosaa, joka oikeuttaisi korkeamman hinnan. Eli katsoisin, että esim. huulipunissa ja luomiväreissä kannattaa satsata laatumerkkiin, mutta muotitalojen tuotteet eivät ole automaattisesti yhtä hyviä kuin kalliiden kosmetiikkabrändien tuotteet.
Minä en ole huulipunissa huomannut mitään etua kalliin selektiivisen kosmetiikan hyväksi, paitsi ehkä laajempi sävyvalikoima. Mutta yhtä lailla löytyy marketista kaikenlaisia koostumuksia: kiiltäviä ja mattaisia, vahvapigmenttisiä ja läpikuultavia jne.
Luomiväreissä tosiaan tuntuu olevan niin että pääosin selektiivisten linjojen tuotteet on laadultaan ja pigmentiltään hyviä. Mutta toisaalta marketeistakin löytää ihan yhtä hyviä, mutta se vaatii vähän etsimistä. Osa markettien linjojen tuotteista on tosiaan varisevia tai vähän pigmenttiä sisältäviä. Omaan makuuni kuitenkin esim. L'Orealilta ja Isadoralta löytyy varsin hyviäkin, sekä monelta edulliselta mineraalikosmetiikkamerkiltä.
No niin kuin vähän kaikessa. Joskus saa rahoilleen vastinetta enemmän ja joskus vähemmän. Riippuu mitä haluaa.
Jos haluaa objektiivisesti mitattuja tuloksia, niin et saa rahoillesi vastinetta, mutta jos haluat kauniin purkin, hyvän tuoksun, illusion, mielihyvän itsesi hoitamisesta jne niin sitten se yksi kalliimpi purkki on varmaan hintansa väärti.
Kai se on vähän kuin käsilaukku. Kamat kulkisi kyllä mukana vaikka muovikassissa, mutta jos saat laukkuun sijoittamastasi parista sadasta eurosta sen tunteen, että hyvä ostos, niin ostos on silloin varmaan hintansa väärti. Ja jos ostaa halvemman kassin, ja jää harmittelemaan ettei ostanut sitä kalliimpaa, niin se halvempi on huonompi sijoitus, koska et saa rahoillesi sitä vastinetta, jota odotit.
Naamarasvoja on tutkittu jonkin verran, ja jotkut markettituotteet (alle parinkympin putelit) pesi kalliimmat kun vaikutuksia tutkittiin tieteellisesti. Tehokkain kosmetiikkatuote jonka lupaukset pitää, oli muistaakseni värjätyille hiuksille kehitetty shampoo.
Kalliimmat on aika tasalaatuisia ja harvemmin on mitään ihan katastrofeja, mutta markettikosmetiikan joukosta voi löytää helmiä, jotka ovat aivan yhtä hyviä. Itse luen paljon arvosteluja (esim makeupalley) ja nykyään käytän lähinnä markettikosmetiikkaa, mutta vain valikoiden.
Oman kokemuksen mukaan jotkut ihan superhalvat tuotteet on kestolta ja pigmentilta monesti ehkä vähän huonompia, mutta perus markettimerkit tyyliä L'oreal ja Lumene on mun mielestä usein todella hyviä. Mitään kovin kalliita en kauheesti oo testaillu kun ei oo opiskelijana oikein varaa, mutta ei kaikista kalleinkaan oo automaattisesti parasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa objektiivisesti mitattuja tuloksia, niin et saa rahoillesi vastinetta, mutta jos haluat kauniin purkin, hyvän tuoksun, illusion, mielihyvän itsesi hoitamisesta jne niin sitten se yksi kalliimpi purkki on varmaan hintansa väärti.
Kai se on vähän kuin käsilaukku. Kamat kulkisi kyllä mukana vaikka muovikassissa, mutta jos saat laukkuun sijoittamastasi parista sadasta eurosta sen tunteen, että hyvä ostos, niin ostos on silloin varmaan hintansa väärti.
Jep, tosin aina on myös se vaihtoehto, että kyseenalaistaa arvomaailmansa joka saa nauttimaan siitä ylellisyydestä, joka ei muodostu oikeasta laadusta vaan markkinoinnin ja muotien rakentamista mielikuvista, ja näin muuttaa arvostuksiaan... Itse olin nuorempana luksusmerkkien kuluttaja, mutta kolmenkympin iässä aloin kokea itseni lähinnä kusetetuksi, kun olen ollut niin lammas, että olen maksanut tuotteista paljon ei niiden tehon tai laadun takia, vaan vain koska minut on aivopesty uskomaan että niissä brändeissä on jotain hienoa, niiden käyttö kertoo varakkuudesta ja tyylistä jne.
Joo no merkkihän siinä maksaa ja on hienompaa kun lukee purkissa joe blasco tai dior ja on niin riittosaa että kannatti maksaa 50euroo meikkivoiteesta tai puuterista :DDD
Vierailija kirjoitti:
Joo no merkkihän siinä maksaa ja on hienompaa kun lukee purkissa joe blasco tai dior ja on niin riittosaa että kannatti maksaa 50euroo meikkivoiteesta tai puuterista :DDD
Tuo riittoisuuslupaus on muuten hassu. Erityisesti kampaajat käyttävät sitä, jos asiakas vähän kauhistelee sitä että pitäisi ostaa 30 shampoo ja vielä enemmän maksava hoitoaine. Väittävät että sitä kuluu ihan teelusikallinen, joten oikeasti se ei olekaan merkittävästi kalliimpaa kuin marketin tuote, jota saa pitkään tukkaan laittaa kourallisen. Käytännössä en ole koskaan huomannut että kampaamotuotetta riittäisi vähemmän kuin markettituotteita. Ihan yhtä nopeasti ne putelit kuluvat loppuun.
Samoilla linjoilla kuin edelliset. Ihan kaikkein halvimpia luomivärejä ja huulipunia en osta, koska niissä ei yleensä ole pigmenttiä nimeksikään, mutta perus markettituotteet on pääsääntöisesti jees.
Lumenea, Max Factoria yms. käytän paljon ja ne on aina toimineet ihan hyvin. Tokmannin halpois luomivärit taas on ollut hukkaan heitettyjä euroja.
No jaa. Olen käyttänyt viimeiset kymmenen vuotta markettiripsaria, joku Maybellinen tuuheuttava. Mulla on luonnostaan pitkät ja taipuisat ripset, joten ihan sama mitä väriä niihin käyttää. Pitkät, taipuisat ja värillä mustat ne on kuitenkin. Työkaverit ovat usein merkkiä kysyneet ja kun olen sanonut, ovat olleet pettyneen oloisia. Ei ilmeisesti pidentänyt tai tuuheuttanut sittenkään, heh jostain kumman syystä.
Musta tuntuu että marketin meikkivoiteet on tarkoitettu niille joilla on muutenkin luonnostaan täydellinen iho. Yhdelläkään en ole saanut "sädehtivää" lopputulosta ja niitä on kokeiltu MONIA.
Vierailija kirjoitti:
Suurinosa merkkituotteista on aivan samaa tavaraa, kuin halppis merkitkin mutta eihän kukaan nainen kehtaa tunnustaa käyttävänsä halppis merkkiä.
Kuhan ette käytä eläimillä testattuja tuotteita niin hyvä.
Iholle suoraan laitettavat tuotteet (kosteusvoide ja meikkivoide) ovat semmoisia mihin satsaan. Valokynä, huulikiillot ja luomivärit löytyy keskihintaisista sarjoista. Ripsivärini on ollut vuosikausia Maybellinen klassikko puna-vihreä-tuubi, halpa, hyvin levittyvä. Kun puuteroi ripset ennen värin levitystä niin tällä saa tosi kauniit, näyttävät mutta klimpittömät ripset :)
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että marketin meikkivoiteet on tarkoitettu niille joilla on muutenkin luonnostaan täydellinen iho. Yhdelläkään en ole saanut "sädehtivää" lopputulosta ja niitä on kokeiltu MONIA.
Itse en ole sellaista saanut luksusmerkeilläkään, ja olen kokeillut monia. Nykyisin en etsikään meikkivoiteilta ihmeitä, vaan sitä että peittävät punoitukset ja tummat silmänaluset, eikä alkaisi kiiltämään päivän mittaan vaikka mulla on rasvoittuva sekaiho. L'Orealin Infallible 24 h toimii erinomaisesti! Jos haluan sädehdintää, lisään hieman hohtavaa korostusväriä varjostus/korostuspaletista.
Tehdäänkö Dermoshopin tuotteet samalla tehtaalla kuin Lumene? Pakkaukset ovat yhteneväiset ja olen ollut löytävinäni yhtäläisyyksiä tuotteistakin...?
Kokemukseni mukaan aika usein ihan superhalpa kosmetiikka on laadultaan aika huonoa. Erityisesti meikeissä on usein tuotteiden koostumuksen ja pysyvyyden kanssa ongelmia. Toki on yksittäisiä tähtituotteita halpiksissakin, mutta pääosin en viitsi kaikkein halvimpia ostaa, koska olen liian usein pettynyt.
Sen sijaan minusta sellainen keskihintainen kosmetiikka, marketeissa myytäväkin, on usein ihan yhtä hyvää kuin kalliit merkkituotteet. Nuorempana ostin esim. meikkipohjaksi Chanelia, Guerlainia, Lancomea tms, kun se oli olevinaan jotenkin niin hienoa, mutta sittemmin olen todennut että ihan yhtä hyviä löytyy marketin L'Orealilta tai Max Factorilta tai Lumenelta, joten enpä viitsi maksaa noista merkkituotteista.