Mieheni uusavuttomuus ja lapsellisuus kodinhoidossa
Tästä aiheesta olen lukenut monta muutakin samankaltaista ketjua täältä palstalta. Näiden rohkaisemana päätin aloittaa oman ketjuni meidän tilanteesta, jospa saisin vaikka vertaistukea ja neuvoja muilta palstalaisilta.
Olemme nuori opiskeleva pari, ja itse käyn lisäksi lähes kokopäiväisesti töissä samalla kun viimeistelen tutkintoani. Lapsia ei ole, kaksi koiraa kylläkin. Yhdessä olemme mieheni/poikaystäväni kanssa olleet muutaman vuoden. Viimeisen vuoden aikana olen kuitenkin "ensihuuman" laannuttua herännyt arkitodellisuuteen, jossa minä olen vetovastuussa koko kotitaloutemme hoidosta. Tiedän kyllä, että saatoin antaa alkuhuuman sumussa vähän liikaa siimaa.. nautin itse suunnattomasti ruoanlaitosta ja samoin olen tarkka kodin siisteydestä, mutta en kylläkään mikään nipo. Mietin aiemmin, että olenko itse ajanut parisuhteemme tilanteeseen, että mieheni olettaa minun mielellään tekevän kaiken. Tänä päivänä se ei kuitenkaan toimi enää tekosyynä, sillä olen useaan otteeseen puhunut aiheesta. Tämä tuskin on mikään uniikki ongelma tosin..
Joka tapauksessa, tuntuu siltä, että poikaystäväni ikään kuin elää yhteisessä kodissamme huoletonta opiskelijaelämää sillä erotuksella, että hänellä on äiti eli minä huoltamassa häntä. Välillä teen kokeiluja, että en itse tee mitään tai kehota häntä tekemään / ehdota siivousta. Silloin ei tapahdu mitään. Pari päivää sitten pesimme pyykkiä; tätä ennen samat pyykit olivat roikkuneet kuivumassa jo pari viikkoa ja koneeseen laittoa odotti kolme koneellista. En muista, että mies olisi parisuhteemme aikana KERTAAKAAN pessyt pyykkiä oma-aloitteisesti. Joko niin, että minä pesen meidän pyykkimme, koska en jaksa katsella hirveitä pyykkikasoja, tai kehotan häntä tekemään sen, jolloin vastaus on yleensä "joo joo, en jaksa nyt, myöhemmin".. Tiedämme kaikki, mitä tuo myöhemmin tarkoittaa. Hän on suuttunut minulle monesti siitä, kun olen kyllästynyt tähän "myöhemmin" = "ei ikinä" -vastaukseen ja sanoo, että minä käskytän häntä, ja aina kun sanon jostakin sen pitäisi tapahtua sillä sekunnilla. No joo, kyllä. Tätä nykyä sanon, että "ei myöhemmin, vaan nyt" koska muuten ko. kotityö ei tule koskaan tehdyksi. Sama kaava toistuu astianpesukoneen täytön / tyhjennyksen kanssa. Siihen menee oikeasti puoli minuuttia.
Ihmettelen kovasti, miten hän on pärjännyt aiemmin eläessään silloin, kun emme vielä seurustelleet. Ihan totta?? Tiedän myös, ettei minun pitäisi antaa enää siimaa, ja nykyään olenkin melko tiukka näissä asioissa. MUTTA! Heräsin vasta joku aika sitten siihen todelliseen ongelmaan täällä palstaillessani ja lukiessani jonkun kirjoittamaa ketjua ja siihen liittyviä uutisointeja siitä, kuinka miehet "osallistuvat kotitöihin", mutta naiset pyörittävät ja valvovat tätä "projektia". Ja kyllä, monesti varmasti toisinkin päin. Oli miten oli, tässäkin taloudessa todellinen ongelma on se, että mitään ei koskaan tapahtuisi ja kämppä olisi kuin kaatopaikka, ei ikinä puhtaita vaatteita tai tiskejä jne. mikäli minä en valvoisi, että täällä siivotaan / käydään kaupassa / laitetaan ruokaa. Se on tosi raskasta. En jaksa edes riidellä aiheesta, vaikka mies kyllä herkästi suuttuu jos asiasta mainitsen. Ja olen kyllä maininnut monen monta kertaa, en mielestäni edes nalkuttaen enkä todella haasta riitaa, vaan keskustellen asiasta. Tästä päästään toiseen "lapselliseen" piirteeseen: kun yritän aiheesta keskustella, mies alkaa itkeä / huutaa / riidellä. Sanon vain rauhallisesti, että tässä ollaan aikuisia ihmisiä ja myös ns. ikävistä asioista on voitava keskustella rauhallisesti ilman että tarvitsee riidellä. Se on ikään kuin hänen lapsellinen puolustusmenetelmänsä, että kun jotain ikävää nostetaan esiin, hän ei ensinnäkään katso minua silmiin vaan pahimmassa tapauksessa kääntää selän ja menee sohvalla/sängylle selkä minuun päin käännettynä nyyhkyttämään, tai vaihtoehtoisesti hän suuttuu ja alkaa "aina sää..".
Viimeksi joku aika sitten kun kysyin häneltä, että mitähän sinun mielestäsi täällä tänään pitäisi tehdä (meillä oli molemmilla vapaapäivä, eikä oltu siivottu taas vaihteeksi pitkään aikaan yhden kokeiluni lopputuloksena), hän sai lopulta kakistettua ulos että "siivota...?" Tähän vastasin että kyllä, ja olisitko ajatellut sitä, jos en olisi asiasta maininnut. Hän hermostui ja loukkaantui että "tarviiko heti aamulla alkaa syyttämään" ????? Huh huh.. olen myös monesti maininnut siitä, että mielestäni teinit käyttäytyvät tuolla tavalla. Kyllä asioista on voitava keskustella ja tuossakin tilanteessa pyysin (monesti) anteeksi sitä, jos sanoin asiani syyttävään sävyyn, sillä en sitä tarkoittanut.
Hänellä on myös tapana jättää vaatteita kasoittain sohvalle / PÖYDÄLLE / tuoleille jne. Ne siinä sitten kasaantuvat ja kasaantuvat, kunnes riidan päätteeksi hän ne siitä siivoaa tai minä viikkaan ne kaappiin. Myöskin, jos laitan vaatteet / lojuvat tavarat paikoilleen niin saan kuulla siitä, että siirtelen aina hänen tavaroitaan eikä hän sitten löydä niitä. Olen todennut tähän, että jos hän itse pitäisi tavaroistaan tai vaatteistaan huolta eikä jättäisi niitä lojumaan, minun ei tarvitsisi niitä siirtää. Eräänä päivänä nousi hirveä haloo siitä kun hän ei löytänyt yhtiä housujaan ja väitti, että minä olen taas "pistänyt ne jonnekin". Myöhemmin kävin itse läpi hänen vaatekaappinsa ja siellähän ne olivat siistissä pinkassa (minun järjestelemässäni). Muuten tähän liittyen, aika huvittavaa mutta myös rasittavaa on se, että yksi yleisimmistä keskustelunaloituksista kotona hänellä on "mihin oot pistänyt mun x-asian!" Sanon tämän jo toistamiseen, mutta ihan totta en käsitä, miten hän on selvinnyt elämästä yksin asuessaan.
Myöskään koiria hän ei ikinä vapaaehtoisesti voi käyttää ulkona. Jos olen pitkän päivän töissä, täytyy minun aina erikseen pyytää että hän voisi käyttää ne pissalla. Joskus menen töistä suoraan salille, mutta tämäkin on mahdollista vain jos hän voi käyttää koirat pissalla (5min). Viimeksi hän totesi ettei ole mikään koiranulkoiluttaja minulle...?? Koirat ovat kyllä alunperin minun, mutta silti.. Mielestäni semipieni vaiva siihen nähden, mitä minä joka päivä teen hänen eteensä. Laitan ruuan, siivoan hänenkin jälkensä ja tuon ruoan pöytään.
Niin, ajanpuutteestahan tässä ei ole kyse, sillä hänellä on kaikki päivät aikaa. Luentoja on vähän ja pääasiassa hän on täällä kotosalla. Voi luoja että hyppisin riemusta jos joku päivä tulisin kotiin töistä ja astianpesukone olisi tyhjennetty ja täytetty, lattiat imuroitu ja koirat käytetty ulkona ja ruoka odottaisi pöydässä! Hänellä olisi siis se kahdeksan tuntia aikaa tehdä tämä ( vaikka opiskeleekin, niin jos on kotona niin tällaiset asiat käyvät kädenkäänteessä, ainakin ne itseltäni sujuvat aina niinä päivinä kun olen kotona ja opiskelen). Tai, jos edes YKSI asia näistä olisi tehnynä. No, enpä muista milloin olisi ollut, mutta minähän nämä asiat teen sitten työpäiväni jälkeen.
Tähän kaikkeen liittyy myös se, että useista keskusteluista huolimatta minun stressini ja työnmääräni ei ole selvästikään tullut miehelle selväksi. En vain käsitä, miten muuten tosi fiksun ja empaattisen ihmisen on niin vaikea ymmärtää tätä. Hän on kuitenkin älykäs, hauska, seurallinen ja mukava.. no, paitsi vähemmissä määrin minua kohtaan. Kavereiden kesken hän on suosittu ja kaverit tietysti kuittaavatkin tällaiset asiat sillä että no X nyt on sellainen veijari. Hoh hoijaa! Tähän liittyen - ja tästäkin on keskusteltu, tai minä lähinnä pitänyt monologia ja yrittänyt saada häntä keskustelemaan - hän ei oikein pysty asettumaan asemaani ja ymmärtämään sitä, että kun käyn 30 h / viikossa töissä ja siihen opiskelut, koirien ulkoilutukset ja kodinhoito päälle, niin en minä jaksa olla koko ajan menossa ja tekemässä. Ja sitten hän loukkaantuu. Olen yrittänyt sanoa, että minulla on paljon tekemistä, ja kun koko taloudenhoitokin on minun kontollani niin minun aikani ei yksinkertaisesti riitä jatkuvasti puuhaamaan jotakin. Saatan päästä illalla myöhään töistä ja seuraavana päivänä aamuvuoro, ja sillä välin hän tahtoisi lähteä yhdessä käymään oluella tms. ja hengata kavereiden kanssa jne. jne. Olen sanonut monesti, että en jaksa, täytyy mennä suoraan nukkumaan heti kun olen saanut käytyä koirien kanssa lenkillä ja syötyä yms. En tiedä miten muilla työssäkäyvillä pariskunnilla on, puuhaatteko te jotakin jatkuvasti viikolla? Viikonloppu on eri, jos on vapaata. Mutta en minä vapaapäivinäkään jaksa koko ajan olla tekemässä jotakin. Nautin suunnattomasti omasta ajasta ja minulla onkin itsekseni paljon tekemistä, tosiaan opiskelen ja luen paljon, minulla on ns. omat kutsumukseni. Tietenkin vietän mielelläni myös aikaa miehen tai ystävien kanssa, mutta en voi laittaa kaikkea vapaa-aikaani siihen mielenterveyttäni uhraamatta. Ja olen yrittänyt sanoa, että meillä olisi pariskuntana enemmän aikaa yhdessä jos hän tekisi osuutensa kotitöistä. Ymmärrän kyllä, että jotkut ihmiset eivät omaa aikaa kaipaa, mutta minä en näihin kuulu. Mieheni kuuluu, ja siksi hän ei voi ymmärtää, etten halua viettää mahdollisesti viikon ainutta vapaapäivääni ravaamalla ympäri kaupunkia ja tehden sitä sun tätä. Olen sanonut tästäkin, että on kiva viettää aikaa yhdessä, mutta ei joka hetki ja se on normaalia, mehän asumme ja elämme yhdessä, mutta emme ole sama henkilö, vaan kyllä parisuhteessakin ihmisillä saa olla omia harrastuksia ja menoja ja kiinnostuksen kohteita ilman että jatkuvasti täytyy huomioida toista kuin lasta. Olen kertonut, että en voi muuttaa luonnettani hänen vuokseen, ja jos hän ei pysty elämään sen tiedon kanssa tai minun kanssani, on meidän erottava. Eikä tämä ole mikään uhkaus vaan fakta. Tietenkään en voi pakottaa ketään olemaan kanssani.
Ja monesti mietinkin, onko tällä suhteella tulevaisuutta. Kasvaako se tuosta ja oppii? Ei minulla ole aikaa eikä kiinnostusta holhota ketään, etenkään, kun siitä saa vain huutoa ja paskaa niskaan. Meillä on kuitenkin paljon hyvää ja viihdymme toistemme seurassa, hän on hauska vaikkakin ns. "vaativa" (vaatii siis paljon huomiota ja aikaa..). Meillä on myös samoja kiinnostuksen kohteita, etenkin älyllisesti, viihdymme molemmat luonnossa ja tulevaisuuden haaveemme ovat samankaltaisia. Mutta tällä hetkellä ja pitkään vain ovat vaivanneet nämä samat asiat, ja ne painavat joka päivä arjessa.
Noh, olen päättänyt että mietin tätä asiaa ja jos hän ei paranna tapojaan on vakavan keskustelun paikka. Erosta on tosin puhuttu aiemminkin, mutta olemme päättäneet jäädä yhteen ja meillä meneekin nyt paremmin kuin vielä muutama kuukausi sitten. Omalta kannaltani eron ajattelua tosin vaikeuttaa myös se, että tiedän että hän romahtaisi täysin ja se särkee sydämeni. Itse on olen tavallaan hieman "kylmäkiskoisempi" ja pystyn ajattelemaan asiaa käytännöllisesti.
Mutta sitten kiinnostavimpaan kohtaan: muiden vastaavien ketjujen innoittamana olen päättänyt aloittaa nyt päättymättömän kokeilun kodinhoidossa. Toisin sanoen, joko kokeilu päättyy lopulta eroon tai siihen, että mies parantaa tapansa. En aio enää pestä hänen pyykkejään, en huomauttaa hänelle siivoamisesta, ruoanlaitosta, koirien hoidosta jne. Yleensä minun kontollani on myös laskuista/vuokranmaksusta huolehtiminen. Noh, tietenkin aion huomauttaa vuokranmaksusta (vaikka maksankin siitä suurimman osan) mutta hänen omat asiansa jätän tästä lähin itselleen, aikuinen ihminen kun on.
Jos teitä kiinnostaa niin päivittelen tänne tuloksia ja uusia käänteitä. Tulipas tästä pitkä avautuminen.. toivottovasti jaksatte lukea!
Kommentit (98)
Sankarini, ap!
Minä juuri jokin aika sitten avasin keskustelun samasta aiheesta. Olen se jonka mies suuttui kun yritin auttaa häntä ripustamaan pyykit paremmin.
Meillä myös arki on aivan minun harteillani ja asiasta on puhuttu paljon. Mies ei tee juuri mitään ellen erikseen pyydä.
1. Jos sun aika ei riitä koirille, luovu niistä. Entä jos mieskin saa työpaikan, kuka tällöin vie koiria?
2. Sano että muutat omaan kämppään, jos ei kiinnosta huolehtia yhteisestä kodista.
Hei ap.
Yritän sinulle lyhyesti pitkään kirjoitukseesi. Minulle tuli mieleen kolme asiaa.
1) Vuorovaikutus
Millä tavalla voisitte parantaa vuorovaikutustanne niin, että olisitte selkeästi kaksi tasa-arvoista ihmistä suunnittelemassa ja ideoimassa yhteistä suhdettanne, ajanviettoanne yms? Vuorovaikutus on parisuhteen tärkein ja samalla kompastuttavin elementti. Se, miten puhumme, vaikuttaa toiseen ja kertoo arvostuksistamme. Parisuhteen vuorovaikutusta, viestintää ja kommunikaatiota tarvitsee yleensä opetella koko elämä, mutta toisaalta kyse on taidoista, jotka myös voi oppia! Nimenomaan harjoitella ja oppia. Miltä kuulostaisi napata johonkin viikonloppuun parisuhdeviestinnän kurssi?
2) Hierarkia ja roolit
Jokin kirjoituksessasi sai minut miettimään, oletko taipuvainen asettumaan joko toisen ala- tai yläpuolelle. Missä määrin siis itse otat vanhemman roolin parisuhteessasi? Mitä todellinen tasa-arvo ja rinnakkainen, epähierarkkinen suhde sinulle merkitsee? Vallankäyttö hiipii suhteeseen helposti ja nitistää tunteita.
3) Itse työt ja sopiminen
Jos kohdan 1 vuorovaikutus toimii, löydätte mallin, johon molemmat voivat ilomielin sitoutua. Tarkoitus on luoda sopimus, jolla asiat hoidetaan kuin hampaiden pesu iltaisin. Siinä kumpikaan ei kontrolloi toisen suoritusta, vaan kyse on kummankin osapuolen omasta sitoumuksesta. Esimerkiksi se voi olla, että X hoitaa pyykit ja Y kauppakäynnit. Tai että X hoitaa ne tiistaisin ja Y torstaisin. Töiden ei tarvitse mennä mitenkään matemaattisesti tasan, vaan kyse on siitä, että määritellään mitkä hommat kotona edistävät elämistä ja miten ne hoidetaan.
Saitko näistä ehkä umpimähkään heittämistäni ajatuksenpätkistä mitään iloa? Miltä kuulostaa? Osuiko yhtään villakoiran ytimeen vai menikö ihan huti.
Miehelläsi on ilmeisesti pahoja ongelmia toisen ihmisen asemaan asettumisessa. Luetuta sille tuo tekstisi tai kirjoita sille vaikka kirje, jossa konkreettisesti kerrot mitä kaikkea teet päivittäin. Jos miehesi ei siitäkään vielä ymmärrä hävetä omaa teinimeininkiään niin enpä usko että se siitä pakottamalla oikeasti oppisi.
Jaksoin sentään lukea, vaikka pitkä olikin. :)
Paljon piirteitä omasta tilanteestani! Tosin sillä erotuksella, että meillä on kaksi pientä lasta. Ja mies on koti-isänä. Itse teen jotakuinkin samanpituista työviikkoa kuin ap.
Mä ratkaisin ongelman saamalla todellisen melt down:in. En kyllä varsinaisesti suosittele, mutta meillä toimi. ;)
Tilanne meni jotakuinkin niin, että olin tullut töistä ja kotona odotti (yllätys yllätys) hirveästi kotitöitä. Oli tiskivuori, pyykivuori, lasten leluja levällään lähestulkoon joka huoneessa, vaatteita (likaisia, puhtaita, semipuhtaita) sekaisin ympäriinsä joka huoneessa niitäkin, vessa haisi pissalle (2 poikalasta...), roskia ympäriinsä, pölyä jokaisen huoneen nurkissa, jne.
No mies siinä sitten iloisena ehdotteli, josko lähdettäis porukalla mukavasti johonkin. Totesin ykskantaan, että sen kun lähdette lasten kanssa, mutta minä jään mieluummin siivoamaan kotiin. Mies sitten vaatimalla vaati että kyllä nyt pitäis porukalla lähteä, ois kivaa mennä sinne ja sinne ja tehdä sitä ja sitä.
Kiletäydyin lähtemästä, mutta mies ei hyväksynyt asiaa vaan kulki perässäni ja intti että miksen lähde.. kun mainitsin sotkusta, hän vaan totesi, ettei täällä nyt niin sekaista ole(?!). No, tässä välissä sanomiseni meni jo huudon puolelle.. Kysyin, että ihanko tosissaan häntä ei tippaakaan häiritse tämä sotku.
No arvaapas mitä mies siihen? No päätti alkaa "neuvomaan" mua, miten kotia pidetään siistinä. Marmatti siitä, miten en ole järjestänyt puhtaita pyykkejä. Siis hän, joka on kotona päivät pitkät mutta ei lähes koskaan pese, ripusta SAATI viikkaa tai vie paikalleen puhtaita pyykkejä!
Tässä kohtaa mulla sumeni silmissä ja aloin huutamaan, parkumaan ja heittelemään miestä tavaroilla (kevyillä, pehmeillä, kuten pyyhe, pieni tyhjä pahvilaatikko jne, tarkoitukseni ei ollut tosiaankaan satuttaa vaikka täysin tolaltani olinkin), että miten hän kehtaa kaataa kaiken mun niskaan kun hän se täällä kotona makoilee.. no siis, ja muuta sellaista, kun mulla on vaikeita juttuja elämässä tällä hetkellä niin niistä mainitsin, että eikö hän oikeasti tajua miten perseestä mun asiat on, ja hän senkun vaikeuttaa mun elämääni sen sijaan että auttaisi..
Sitten sulkeuduin makkariin vollottamaan oikein kunnolla.
No joo. Hirveä tilanne, eikä todellakaan minulta mitenkään tavanomaista käytöstä. Ikinä ennen en ole aikuisiällä tuolla tavalla itkenyt, saati heitellyt tavaroita! Mieskin siitä tajusi, että nyt ollaan aika pahassa jamassa.
Ja ajatelkaa, hän tuli pyytämään multa anteeksi! Ja nykyään (tuosta joku 1,5kk aikaa) pesee pyykkiä joka päivä, ja ripustaa ja vieläpä viikkaa. Tekee toki muutakin kotona ja on petrannut muissakin pyytämissäni asioissa, on mm lasten kanssa aktiivisempi.
Meillä siis vaadittiin mun totaalinen räjähdys, että mies tajus, miten loppu olen kaiken pyörittämiseen. Olin samoista asioista keskustellut monesti aiemmin, mutta vasta tuo sai sitten asian oikein kunnolla kolahtamaan.
Tsemppiä sulle ap! Kyllä mä uskon että sunkin miehes voi muuttua. Vaaditaan vaan herääminen tilanteeseen ja sen jälkeen motivaatiota.
Ehkäpä se olisi nyt viimeistään viisainta etsiä ne omat kämpät eikä leikkiä kotia jo opiskeluaikana. "Tarkka muttei nipo" - kyllä sinä olet nipo, ja kuulostat jo tekstissäsi siltä. Miestä ei vaan kiinnosta, ja tuo sinun jatkuva asioiden selvittelysi ottaa hermoon niin, että kiinnostaa vielä vähemmän. Koska ette sovi yhteen ja kumpikaan ei ole väärässä, eriytykää omiin talouksiinne.
Minulle olisi vastenmielistä asua kanssasi. Koko tekstistä huokuu ylemmyydentuntoisuus. Syyttelet teiniksi, lapselliseksi, jne. Mikä sitten itse olet, lapsiinsekaantuja?
Liian pitkä aloitus.
- onko miehesi asunut koskaan yksin? missä kunnossa hänen huushollinsa oli silloin?
kenen ne koirat on? miksi ne on hankittu?
Voisiko joku sanoa lyhyesti mitä tässä ajettiin takaa?
Mielenkiintoista ap, minua ainakin kiinnostaa miten kokeilussa käy. Tosin luulen, että poikaystäväsi ei tuosta muutu, häntä ei tunnu asiat häiritsevän samaan tapaan kuin sinua. Mutta itse en ehkä jaksaisi odottaa ja toivoa että aikuinen mies lakkaa käyttäytymästä kuin teini. Mietipä tuohon yhtälöön lapsia! Sula mahdottomuus, ajaisit vain itsesi loppuun. Sanoisin, että älä tuhlaa aikaasi enää yhtään tuohon vetelykseen. Kaltaisesi nainen löytää varmasti reippaan ja henkisesti aikuisen miehen!
Laitan sinulle mitalin postiin. Olet sinä parempi ihminen suhteessa mieheesi. Sen tietää lukemattakin, että tämä sisälsi paljon humblebargaamista kuten muutkin vastaavat aloitukset. Miehesi ei ole sinä, eikä koskaan sinuksi muutu niin...
Olisiko sun mahdollista muuttaa väliaikaisesti toisaalle, esim. kaverin luokse? Siinäpähän nähdään pärjääkö se onneton yksinään. Tai jos ei tosiaan ole mahdollista, teet vain itsellesi ruokaa ja peset omat pyykkisi. Kuinka iso asunto teillä on, olisiko sinun mahdollista ottaa yksi huone vain itsellesi käyttöön?
Miksi olet yhdessä tuommoisen miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet yhdessä tuommoisen miehen kanssa?
Mies on välttämätön asuste, joka jokaisella nuorella naisella on oltava, että voi hakea tyttökavereilta sympatiaa kertomalla kuin huono mies minulla on.
Luin tekstisi, ei omasta mielestäni liian pitkä vaikka tavallista pidempi olikin :) onpahan ainakin selvää että asia on sinulle tärkeä etkä mikään aplla nykyään niin yleinen trolli.
Mulla ei muuten mitään erityisempiä neuvoja ole kuin että kannustan tuossa valitsemassasi ratkaisussa! Muistathan käydä päivittelemässä miten tilanne edistyy. Ja niinkuin joku muu toisessa aloituksessa oli tilanteen ratkaissut, onko myös sinun miehelläsi "oma tila" johon voit aina hänen tavaroitaan siirtää? 😁 luulisi sinunkin miehellesi asia konkretisoituvan kun näkee miten työpöydälleen tms alkavat tavarat kasaantumaan.. Tsemiä!
Hirveä vuodatus ap:lla oli aikaa kirjoittaa, mutta saamiinsa kommentteihin ei vastaa mitään. Hyvin käytetty aikaa!
Mieti tuota samaa 30 ja 40 vuotta eteenpäin. Miehet alkavat laiskistua viimeistään viisikymppisinä, silloin joudut annostelemaan ruuankin lautaselle. Miehen selkä myös jäykistyy iän myötä, joten omia astioita on mahdoton laittaa tiskikoneeseen ja kerätä lattialta vaatteita ja käytettyjä nenäliinoja, siis niitä, jotka mies on itse sinne tiputtanut.
Jos mahdollista, muuttakaa pariksi vuodeksi erilleen ja jos mies oppii sinä aikana hoitamaan huushollinsa, niin asia hoituu sillä. Jos ei, niin mies oon taatusti onnellisempi yhtä huolettoman naisen kanssa. Siivouksesta ei silloin tarvitse riidellä, kun kumpikaan ei siivoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi vastenmielistä asua kanssasi. Koko tekstistä huokuu ylemmyydentuntoisuus. Syyttelet teiniksi, lapselliseksi, jne. Mikä sitten itse olet, lapsiinsekaantuja?
Mies nyyhkyttää kun hänelle sanoo että kotityöt pitäisi tehdä. Ihan aiheellista syytellä lapselliseksi, lapsen käytöstä tuo on.
Jos kotityöt saavat miehen itkemään, niin ainakin minun on vaikea mitään neuvoja antaa. En osaisi tuollaiseen mieheen edes miehenä suhtautua. Ja teksti tosiaan oli aika pitkä, en kaikkea jaksanut lukea. Mutta ongelma on yleinen ja olen itse mietinyt, että en itse ainakaan pystyisi alkaa aikuista käskyttää. Miehen pitäisi olla tasavertainen kanssani. Siihen ajatukseen ei sovi toisen määräily. Mies tietää kyllä, että nykymieheltä odotetaan että hän tekee puolet kotitöistä. Jos hän ei pyytämättä ja vapaaehtoisesti ota puolta vastuusta, mitään ei ole mielestäni tehtävissä.
En kyllä ole itsekään kovin tarkka, minua eivät haittaa pyykkikorit nurkissa tai tiskivuori pöydällä. Se helpottaa kyllä yhteisymmärryksen löytämistä.