Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri oli kirjannut omakantaan, että olen ylipainoinen!

Vierailija
09.03.2016 |

Kävin tänään lääkärissä poskiontelotulehduksen takia, hakemassa antibioottireseptin. Päätin kotona vilkaista omia tietojani ja lääkäri oli kirjannut perustietoihin: "Siististi pukeutunut lievästi ylipainoinen nuori nainen" ja jatkanut siitä sitten oireiden kuvailua.

Ensinnäkin ulkonäön ei pitäisi liittyä mitenkään asiaan, jonka takia vastaanotolle tulin, ja toisekseen en ole ylipainoinen!? Mittani ovat 178 cm/60 kg, enkä ollut edes pukeutunut mitenkään löysiin vaatteisiin tms. Tulipa kiva fiilis. Tiesin kyllä, että en näytä ihan senpainoiselta kuin olen, mutta että ylipainoinen!

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukee yhdessä epikriisissä "laiha", kun olin 169 cm/63 kg. :)

Mulla myös! Olen 170cm, 62kg ja olen leveäharteinen ja pikkuperseinen honkkeli, joten laihana näytän anorektikolta.

Vierailija
22/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla vaan on paljon sitä kevyempää ja löysempää täytettä? Ja näin ollen luot itsellesi bmi mittarin kanssa illuusion, johon voit olla tyytyväinen ja lääkärin merkinnässä ois pointtiki :) tai lääkäri tarvii uudet lasit? ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia ne lääkärit ovat, satuilevat potilaspapereihin olemattomia asioita. :)

Vierailija
24/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on. Itse varmaan vähän harmistuisin. Aikoinaan kun olin 158/42 niin kuvailtiin hoikkana. Sittemmin lihoin, nykyään 58kg. Urheilen melko säännöllisesti, lihaksiakin on, mutta löysääkin. Varmaan lääkärin silmiin aika tanakka olisin... Ap paljon hoikempi.

Vierailija
25/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologian opiskelijana voisin olettaa noiden "siisti, asiallisesti pukeutunut" kommenttien olevan olennaisia siksi, että esimerkiksi useisiin mielisairauksiin liittyy "outo" pukeutuminen ja epäsiisteys. Jos jollakin kerralla potilas onkin poikkeuksellisesti pukeutunut rähjäisesti ja haisee ummehtuneelta, voidaan ehkä alkaa epäillä mahdollisia mielenterveyden häiriöitä? En kuitenkaan ole lääkäri enkä vielä psykologikaan, joten tämä on vain arvailua.

Jos olet psykan opiskelija, niin tiedätkö mitä tarkoittaa "koostunut"? En ole kehdannut kysyä lääkäriltäni tätä, mutta se usein lukee tiedoissani.

Vierailija
26/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon ap sun vyötärönympärys on? Sitä kannattaa tuijotella enemmän kuin painoindeksiä.

62 cm.

AP

Vierailija
27/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee valitus Valviraan!

"Siististi pukeutunut nuori nainen".

Minun käsitykseni mukaan tuo koko lause on asiaton. Lääkärin ei saisi kirjoittaa mitään tuollaista. potilastiedoista tietää että on nainen ja iän näkee myös.

Ylipainoakaan ei saisi kirjata muuten kuin jos käynti koskee esim. laihduttamista.

Vierailija
28/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen, siististi pukeutunut jne kuuluvat ihan siihen perussettiin, jolla potilaan yleistilaa kuvaillaan. Se tosiaan tarkoittaa, että ei vaikuta selkeästi mt- tai muistiongelmaiselta ymv. , että on kykenevä pitämään itsestään huolta ja päättämään omista asioistaan. Sekä toki myös ymmärtämään ja muistamaan hoito-ohjeet jne.

Ja verkkareissa meno on vielä aika eri juttu, kuin olla henkilö joka ei ole esim. vuoteen peseytynyt ja/tai kuljetetaan hoitoon maattuaan viikkokaudet omissa ulosteissaan. Eli ei sinne terkkariin tarvi ykköset niskassa mennä :D

Vierailija
29/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun mitat on oikeasti nuo niin aika outo kommentti ylipainosta. Mutta minullakin usein on potilaskertomuksessa lukenut lukenut esim. "asiallinen, siisti pukeutunut nuorehko nainen". Enpä ole ikinä kysynyt miksi nuo kirjoitetaan mutta eiköhän se jotakin yksilöintiä ole että oikea henkilö käynyt vastaanotolla tms.

Ei tuommoista saisi kirjoittaa ollenkaan. Vaikuttaa ihan rekisteröintirikokselta.

Vierailija
30/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lukee "lievästi obeesi keski-ikäinen nainen, ei perussairauksia, nyt kolmatta viikkoa jalka kipeä".

Tosielämässä olen 170 cm/52kg 29 v nainen, jolla on diabetes ja nilkka murtunut 3 tuntia aikaisemmin lasketellessa.

Lääkärini syntymämaa oli todennäköisesti jossain Pohjois-Afrikassa.

Vierailija
31/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallinen, siististi pukeutunut jne kuuluvat ihan siihen perussettiin, jolla potilaan yleistilaa kuvaillaan. Se tosiaan tarkoittaa, että ei vaikuta selkeästi mt- tai muistiongelmaiselta ymv. , että on kykenevä pitämään itsestään huolta ja päättämään omista asioistaan. Sekä toki myös ymmärtämään ja muistamaan hoito-ohjeet jne.

Ja verkkareissa meno on vielä aika eri juttu, kuin olla henkilö joka ei ole esim. vuoteen peseytynyt ja/tai kuljetetaan hoitoon maattuaan viikkokaudet omissa ulosteissaan. Eli ei sinne terkkariin tarvi ykköset niskassa mennä :D

Lääkäri on ylittänyt valtuutensa kun kirjaa ylös noita mutu mielipiteitään. Vielä vähemmän sen takia kun tässäkin ketjussa yhdistetään pukeutuminen mielenterveyteen. On melkoista leimaamista. Ei voi kyllä arvostaa lääkäreitä. 

Vierailija
32/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin paperit ovat vain lupa tappaa. Järkeä ei oikeasti tarvita. Pääasia, että osaa kirjoittaa reseptejä ja typeriä epikriisejä, joita ei voida mitenkään muuttaa.

Vierailija
33/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin lukee tiedoissa, että keskivartalo obeesi. Kaiketi vyötärönympärykseni on lääkäreiden mielestä liian suuri. Mitattu sitä ei koskaan ole, mutta tottakai ammattilainen osaa katsomalla vaatteiden päältä sen tulkita. Tiimalasivartalo on se ainoa oikea naiselle kuin naiselle. =)

Vierailija
34/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vihaan omakantaa. Kaikki hullut luulee että lääkärin itselleen ja toisille hoitaville tahoille tekemät muistiinpanot ovat kirjeitä potilaille.

Ja ihan ilman kirjaamista voi vaan todeta että hulluimmiksi rekisteröityvät ihan puskaradion kautta ne joka vitun pilkusta nillittävät.

Vierailija
35/77 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri on ylittänyt valtuutensa kun kirjaa ylös noita mutu mielipiteitään. Vielä vähemmän sen takia kun tässäkin ketjussa yhdistetään pukeutuminen mielenterveyteen. On melkoista leimaamista. Ei voi kyllä arvostaa lääkäreitä. 

Eli jos ihmisellä on päällään paskakerroksen kyllästämät kymmenen metrin päähän eritteiltä lemuavat vaatteet, niin mielestäsi sen perusteella ei saa päätellä mitään henkisestä tilasta?

Vierailija
36/77 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan tarkoittanut kirjoittaa lievästi alipainoinen. Eihän tuossa ole kuin yksi kirjain väärin. Vain ratkaisevassa kohtaa.

Vierailija
37/77 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vihaan omakantaa. Kaikki hullut luulee että lääkärin itselleen ja toisille hoitaville tahoille tekemät muistiinpanot ovat kirjeitä potilaille.

Ja ihan ilman kirjaamista voi vaan todeta että hulluimmiksi rekisteröityvät ihan puskaradion kautta ne joka vitun pilkusta nillittävät.

Jos potilaan BMI on alle 19 niin ymmärrät varmaan itsekin että on hieman ongelmallista jos lääkäri tekee potilastietoihin kirjauksen ylipainosta. Se ei ole mikään mielipideasia jospotilastiedoissa on noin selkeä virhe.

Vierailija
38/77 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan tarkoittanut kirjoittaa lievästi alipainoinen. Eihän tuossa ole kuin yksi kirjain väärin. Vain ratkaisevassa kohtaa.

eihän ap ole lievästi alipainoinen vaan painoindeksiltään normaali, vaikkakin hoikemmassa päässä.

Vierailija
39/77 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen potilaskertomuksissa tarkoittaa yksikertaisesti sitä, että et ole ns. hullu, vaan ihan normaalisti käyttäytyvä potilas.

Vierailija
40/77 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kerran ollut "ei-asiallisesti" käyttäytyvä. :D Ja kyllä se asiallisuus vs. ei-asiallisuus kertoo jostain. Voi olla muutakin kuin psykoottista tmv käytöstä.

Sairastuin ruusuun joka iski vasempaan jalkaan oikein voimalla ja yhtäkkiä (kuten yleensä tekevät). En pystynyt liikkumaan pätkääkään. Kipu oli niin paha että kun ambulanssimiehet tulivat kotiin (soitin elämäni ensimmäistä kertaa 112:een kun en vaan päässyt ylös) ja nostivat peittoa katsoakseen jalkaani niin huusin kuin hyeena. Pelkästään se että peittoa siirrettiin sattui aivan tolkuttomasti. Taisi päästä aika moni kirosanakin. Sama toki sitten sairaalassa jonne minut kippasivat. En käyttäytynyt kivun vuoksi millään tavalla asiallisesti koska sattui liian paljon. 

Uskoisin että tästä luokittelusta oli myöhemmin minua hoitaville lääkäreille hyötyä koska lukija heti ymmärsi että kipu oli tosiaan ollut niin paha ettei potilaana nyt ole henkilö joka sairaalaan tullessaan olisi ollut "asiallisesti käyttäytyvä keski-ikäinen nainen". Toisaalta näkivät vanhoista merkinnöistä että siellä aina luki minun kohdallakin "asiallisesti käyttäytyvä..." niin tällainen huutaminen ja muutaman valitun ärräpään päästäminen ei ollut se normaali minä. :D Näitäkin nimittäin tuli vastaan aika monta sinä aikana kun olin 10 päivää sairaalassa (tai mistäs minä tiedän minkälaisia nämä tietyt potilaat normaalisti olivat mutta jos päivä toisensa jälkeen kuuluu v*ittua. p*erkelettä ja s*aatanaa missä tahansa hoitotilanteessa niin se lienee normaalikäytöstä ko. henkilölle).

Asiasta täysin viidenteen. Tuolla sairaalareissulla myös tajusin että aaveella täysin provoina pitämäni avaukset eivät kaikki välttämättä ole ollutkaan provoja vaan tosiaan kaikenlaisia ihmisiä on olemassa. Sellaisiakin jotka ovat varmoja että sairaalassa koitetaan k*usettaa minkä pystytään ja mm. lääkäri tulee kierrolle vasta puolenpäivän aikaan (tehtyään sen aamun leikkaukset) koska "varmana haluatte vaan että mä joudun maksamaan yhden ylimääräisen sairaalapäivän v*itun kusi*päät mä ta*pan teidät s*aatana jos tänne joskus vielä joudun.