Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri oli kirjannut omakantaan, että olen ylipainoinen!

Vierailija
09.03.2016 |

Kävin tänään lääkärissä poskiontelotulehduksen takia, hakemassa antibioottireseptin. Päätin kotona vilkaista omia tietojani ja lääkäri oli kirjannut perustietoihin: "Siististi pukeutunut lievästi ylipainoinen nuori nainen" ja jatkanut siitä sitten oireiden kuvailua.

Ensinnäkin ulkonäön ei pitäisi liittyä mitenkään asiaan, jonka takia vastaanotolle tulin, ja toisekseen en ole ylipainoinen!? Mittani ovat 178 cm/60 kg, enkä ollut edes pukeutunut mitenkään löysiin vaatteisiin tms. Tulipa kiva fiilis. Tiesin kyllä, että en näytä ihan senpainoiselta kuin olen, mutta että ylipainoinen!

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun kävin gynellä, hän sanoi että "sä oot vissiin joku 170/60 kg". Joo en, pituus meni oikein, mutta olen 85 kg ja se kyllä näkyy.

Vierailija
42/77 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet käynyt viimeksi vaa'alla ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuka käski olla läski?

On kohteliaampaa sanoa "ylipainoinen" tai "kehopositiivinen" kun läski.

Vierailija
44/77 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologian opiskelijana voisin olettaa noiden "siisti, asiallisesti pukeutunut" kommenttien olevan olennaisia siksi, että esimerkiksi useisiin mielisairauksiin liittyy "outo" pukeutuminen ja epäsiisteys. Jos jollakin kerralla potilas onkin poikkeuksellisesti pukeutunut rähjäisesti ja haisee ummehtuneelta, voidaan ehkä alkaa epäillä mahdollisia mielenterveyden häiriöitä? En kuitenkaan ole lääkäri enkä vielä psykologikaan, joten tämä on vain arvailua.

Yksi psykiatri kirjasi "pt vaatimattoman oloinen", jotenkin halveksuvaan sävyyn. Ei "vaatimattomasti pukeutunut" vaan "vaatimaton".

Toisella kerralla oli kirjannut että olen "hankala". Ei mennyt ihan päikseen? Miten tapetinvärinen voi ärsyttää?

Kun vaihdoin lääkäriä, ohitin tämän huoneen. Huomasin speden kyyläävän oven raosta että silmälasien linssit välähti. Mahtoi sitä harmittaa kun olin tehnyt valituksen hoitoon liittyvästä asiasta.

Juuri psykiatreiksi näyttäisi valikoituvan elämänpelkureita ja vallankäyttäjiä, ei tietenkään kaikki.

Vierailija
45/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittäisköhän tämä kolmas nostettu vanha aloitus aiheesta, enpä tiedä. Paha oloni on tänään niin kova että ehkä ei. T. Pahaolomies

Vierailija
46/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee valitus Valviraan!

Älkää nais.lapset tehkö näitä idioottimaisia valituksia täysin turhista asioista. Ensinnäkin ne eivät johda mihinkään (lähde ex-työntekijä siellä) ja toiseksi se kuormittaa byrokratisoitunutta sairaanhoitojärjestelmää entisestään. Jos menee niin pahansti palko klyyvariin, jos joku kommentoi läs.kejäsi - aktuaalisia tai kuviteltuja - suosittelen itsereflektiotaja mindfullnessia itsetunnon kohottamiseksi.

Vierailija
47/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöristyitkö tuosta?

Vierailija
48/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöristyitkö tuosta?

T. Pahaolomies

Vierailija
49/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 170 cm/70 kg ja lääkäri oli kirjoittanut että hoikka nainen. :) Tulin hyvälle tuulelle, vaikka tiedän etten kyllä niin hoikka ole 😁

Vierailija
50/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee valitus Valviraan!

Ei tarvitse tehdä valitusta Valviraan - jokaisen terveysaseman sivuilta löytyy lomakeluettelo ja löytyy myös lomake, jonka voi täyttää ja lähettää/viedä omaan terveysasemalle.

Siinä pyydetään oikaisemaan vääriä tietoja omassa kannassa.

Itse tein näin ja sain aika pian ilmoituksen, että väärä kirjoitus oli poistettu tiedoistani ja kun tarkistin, sitä väärää tietoa ei enää olut siellä.

Vierailija
51/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit nyt kirjoittelee niihin mitä sattuu höpöä aina. Ei ole mahdollista saada normaalia kirjausta.

Vierailija
52/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kun kuvattiin että "siistiin asuun" pukeutunut? Enkö ollut muuten muka siisti? -ei ap

Vierailija
53/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee valitus Valviraan!

Ei tarvitse tehdä valitusta Valviraan - jokaisen terveysaseman sivuilta löytyy lomakeluettelo ja löytyy myös lomake, jonka voi täyttää ja lähettää/viedä omaan terveysasemalle.

Siinä pyydetään oikaisemaan vääriä tietoja omassa kannassa.

Itse tein näin ja sain aika pian ilmoituksen, että väärä kirjoitus oli poistettu tiedoistani ja kun tarkistin, sitä väärää tietoa ei enää olut siellä.

Tuolta terveysaseman "lomakkeet" kohdasta löydät monenlaisia ilmoitus- ja hakukaavakkeita.

Tässä esim. Vantaan kaupungin lomakkeet - haet lomakkeet tietysti oman kaupungin/kunnan terveysaseman sivuilta.

https://www.vantaa.fi/hallinto_ja_talous/osallistu_ja_vaikuta/asioi_ver…

Vierailija
54/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon ap sun vyötärönympärys on? Sitä kannattaa tuijotella enemmän kuin painoindeksiä.

Ei kannata, ruumiinrakenne vaikuttaa vyötärönympärykseen massiivisesti. Terve, normaalipainoinen ja sporttinen omena saattaa omata paperilla suuren vyötärönympäryksen, kun taas päärynävartaloinen tupakoiva, huomattavan ylipainoinen sohvaperuna saattaa omata kohtalaisen maltillisen vyötärönympäryksen vaikka terveys olisi muuten päin prinkkalaa. Kokonaisuus ratkaisee, oli vyötärölle kertyvä ylimääräinen rasvakerros kuinka haitallista hyvänsä.

Vierailija
55/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Po. Siististi pukeutunut romuluinen nainen.

Vierailija
56/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit nyt kirjoittelee niihin mitä sattuu höpöä aina. Ei ole mahdollista saada normaalia kirjausta.

Minulle eräs lääkäri oli kirjoittanut "hyvinhoidettu", vaikka olen ihan tavistyyppi.

Olen aika arka menemään gynekologille, niinpä valitsin lääkäriesittelystä lääkärikseni sellaisen iloisesti hymyilevän, hoikan nuoren naisen.

Gynekologi oli kuitenkin laittanut itsestään noin 30 vuotta vanhan nuoruuskuvan lääkäriesittelyyn ja niin olikin ihan erinäköinen lääkäri vastassa.

Niinpä oikein säikähdin, kun oven avasi sellainen äärimmäisen lihava, ronskin ja kiukkuisen näköinen naislääkäri, joka oli äärimmäisen töykeä ja kovakourainen ja kirjoitti tietoihini "Obeesi". 

Vierailija
57/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisen vastakohta on tosiaan joko sekava tai "antaa muistamattoman kuvan." Ja välillä sen "asiallisen" kriteerit ovat varsin matalalla. Tässä kerran sain päivystyksestä "asiallisen" potilaan, jonka nimi oli neiti meikäläinen, joka kotona teki kaiken ihan itse ja asui, tietysti, äidin ja isän kanssa kotona. Potilastiedot tosin antoivat ymmärtää, että kyse oli rouva teikäläisestä, pyörätuolilla liikuttiin, oli lähes kaikissa toimissa autettava, koti oli hoivakodissa ja jos vanhemmat olivat vielä tässä maailmassa, niin ovat melko iäkkäitä, koska potilaan ikä alkoi 9:llä ja oli kaksinumeroinen. Kovin tuoretta muistitestiä ei kooperaation puutteessa oltu tehty, mutta pari vuotta aiemmin oli saanut 11 pistettä 30:stä ja Alzheimer diagnoosikin oli tehty jo lähes 10 vuotta aiemmin.

Toki oli myös matkalla päivystyksestä meille repinyt katetrin, tipan ja pleuradreeninkin irti imusta. Kun soitin asialliseksi arvioinneelle lääkärille ja pyysin käsien sitomisluvat, niin oli ihan pakko kysyä, mikä mahtaa olla hänen mielikuvansa sekavasta tai muistamattomasta...

Vierailija
58/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologian opiskelijana voisin olettaa noiden "siisti, asiallisesti pukeutunut" kommenttien olevan olennaisia siksi, että esimerkiksi useisiin mielisairauksiin liittyy "outo" pukeutuminen ja epäsiisteys. Jos jollakin kerralla potilas onkin poikkeuksellisesti pukeutunut rähjäisesti ja haisee ummehtuneelta, voidaan ehkä alkaa epäillä mahdollisia mielenterveyden häiriöitä? En kuitenkaan ole lääkäri enkä vielä psykologikaan, joten tämä on vain arvailua.

Jos olet psykan opiskelija, niin tiedätkö mitä tarkoittaa "koostunut"? En ole kehdannut kysyä lääkäriltäni tätä, mutta se usein lukee tiedoissani.

Koostunut viittaa orientoituneeseen ja "eheään" persoonaan - on siis ikään kuin psykoottisen, harhaisen ja pirstaloituneen vastakohta. Koostunut = "normaali". Vähän vanhahtava ilmaus kylläkin, mutta edelleen käytössä etenkin vanhemmilla lääkäreillä.

Terveisin, sairaanhoitajaopiskelija

Vierailija
59/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä kannata välittää. Olen 163 cm ja painan 74kg ja lääkäri alkoi väittämään, etten voi painaa 74kg ja halusi punnita painoni.

Silti kirjoitti tietoihin, että olen hoikka ja uheilullinen, vaikka en edes harrasta urheilua, vaan liikuntaa kylläkin.

Vierailija
60/77 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein, potilaan habituksesta mainitaan nykyään aina , koska sillä voi olla merkitystä silloin ja myöhemminkin. Virheitä toki voi tulla, mutta älköön kuka ylipainoinen tästä suuttuko. Lääkärille edelliset tekstit voivat myös antaa tietoa, esim, jos habitus selvästi muuttunut..syy.. mikä..ehkä masennus. Ylipaino taas liittyy lukuisiin terveysongelmiin ja myös lääkkeiden annosteluun, että siitä ei pitäisi vetää hernettä nenään.