Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti kaukana ja joustamaton työnantaja?

Vierailija
09.03.2016 |

Onko kenellekään muulle käynyt näin, ja miten tilanne on ratkaistu?

Olen kahden lapsen yh, palaamassa töihin hoitovapaalta. Päiväkotipaikan sain lapsille n. 5km päästä, bussilla kuljettava sillä autoa ei ole. Päiväkoti täysin eri suunnassa kuin työpaikka, eli töihin vielä matkustettava kahdella eri bussilla. Vaikka veisin lapset hoitoon heti klo 6.15, en silti ehdi töihin ajoissa. Keskustelin työnantajan kanssa asiasta, ja hän ei suostu joustamaan työaikojeni kanssa. Ongelma koskee myös iltapäivää, sillä pk menee kiinni klo 17.30 joten joutuisin lähtemään töistä hieman normaalia aiemmin. Ehdotin työnantajalle että tekisin lyhyempää päivää kunnes saan siirron joko kotia tai työpaikkaa lähempänä olevaan päiväkotiin, mutta tätä ei työnantaja hyväksynyt koska en (tietenkään) voi määritellä kuinka pitkäksi aikaa tämä järjestely tulisi. Nyt alkaa olla keinot lopussa, onko tässä alettava työttömäksi vai mitä muita ratkaisuja tähän on?

Kommentit (204)

Vierailija
101/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos etsit yksityisen päivähoitajan lähempänä työpaikkaasi? Siihenhän saa hoitolisää.

Vierailija
102/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin lukiessa tajuaa entistä paremmin, miksi työttömyys vaan kasvaa ja kasvaa.

Teet ihan niinkuin valtaosa työssäkäyvistä ihmisistä: menet pankkiin, otat pari tuhatta käyttölainaa, ajat kortin ja ostat auton. Näin tekevät ne ihmiset, jotka siellä töissä käyvät..

Kuorossahan nykyään huudetaan, että autoa ei tarvitse ja korttia ei kannata ajaa. Sitten tulee näitä tilanteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkasia

Vierailija
104/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä ainakin lapsen hoitopäivän pituus saa olla maksimissaan 10 tuntia. En tiedä onko muualla näin.

Vierailija
105/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi asumme missä asumme? Koska Helsingissä asuntotilanne on huono. Muuttaminen ei tapahdu noin vain.

Miksi en kerro matkaa päiväkodilta työpaikalle? Koska en sitä nyt kilometreinä tiedä, varmaankin 10km olisi aika lähellä totuutta. Ja kyllä, sen varmasti pystyisi pyöräilemään, kuten aiemmin sanoin en tätä vaihtoehtoa ollut tullut ajatelleeksi. Mutta ilmeisesti ainoa vaihtoehto.

Ap.

Pyöräilyn kanssa voi tehdä niinkin, että poljet vain tarhan ja työpaikan välisen matkan ja lasten kanssa kuljette bussilla.

Vierailija
106/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä bussilla kuljen. Olen joutunut opiskelemaan yms ku ei yksinkertasesti pysty tekee vuorotöitä ja töitä kuten ennen. Harmittaa ku nei voi tehdä oman alan töitä iha just sen takia ku ei päiväkodit oo tarpeeksi auki eikä pääse julkisilla edes meillä päin kulkemaan ku alkuiltaan asti.Niin ja päiväkoti menee kiinni jo 16.30 ei mitää jakoa että pystyis edes tekeen töitä klo 16 asti. Ehkäpä joskus pääsen oman alan töihim kun lapsi on isompi..Olen siish myös yh.

Vierailija
107/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmatkoihin päiväkodilta siis menisi n. 1h30min kun lasketaan mukaan bussien odottamiseen menevä aika, kahdella eri bussilla joudun kulkemaan. Kotoa pääsisin suoraan yhdellä bussilla ja työmatkaan menisi n. 45min, mutta pk tosiaan aivan eri suunnalla kuin työpaikka. Lyhentääkö osittainen hoitovapaa hoitopäivän pituutta? Jos lyhentää niin silloinhan ongelma ei ratkea.

Ap.

Kyllä lyhentäisi, jos teet viitenä päivänä ne neljän päivän työt. Esim jos teet 80 työajasta joka olisi noin 30-32 niin se oli 6h-6,5h/pv. Toki työnataja voi perustella, että tässä työssä ei voi tehdä tuota, MUTTA jos sulla vakkaripesti on osoitettava muusta yksiköstä tms työtä jos sellainen on työantajalla olemassa. TAI erittäin hyvillä perusteluilla osoitettava miksi ei voi tehdä 80%.

Ottaisin yhteyttä ph päällikköön ja kysyisin siirtomahdollisuutta toiseen päiväkotiin. Hyvä perustelu on tuo matka ja autottomuus, vai perustelitko jo hakijessa näin?

(Voi olla että olet jo saanut vastauksen, mutta en jaksanut kaikkia vastauksia lukea)

Mukavaa kevättä, Elina

Vierailija
108/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, ja pyörä jätetään sinne tarhan pihaan yöksi?

Vierailija
109/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ratkeaa kun todistat että tarvitset vuoropäivähoitoa.

Vierailija
110/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kannattaisi hakea päiväkotipaikkaa mahdollisimman läheltä työpaikkaa eikä kotia, jos ne ovat eri suunnissa? Näin ainakin meilläpäin monet tekevät, lyhentää lapsen hoitoaikaa parhaimmillaan tunnilla parilla.

Jos asuu vaikka Nymmelassa tai Hyvinkäällä ja on Hesassa töissä, niin ei kai kukaan voi hakea hoitopaikkaa eri kunnasta, missä asuu, vai kuinka?

Voi toki hakea, mutta se on eri juttu myönnetäänkö, kun oman kunnan lapsetkaan ei mahdu. Myös isoissa kaupungeissa pääkaupunkiseudulla, ei välttämättä oteta oman päivähoitoalueen ulkopuolelle esim asut Arabianrannassa ja haluat paikan Lauttasaaresta.

Vierailija
111/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilyn kanssa voi tehdä niinkin, että poljet vain tarhan ja työpaikan välisen matkan ja lasten kanssa kuljette bussilla.[/quote]

Muuten hyvä, mutta missä sitä pyörää säilyttäisit? Voi lähteä aika äkkiä kävelemään, jos ei sitä saa johonkin lukittuun varastoon...

Päiväkodista hakijan tulee olla täysi-ikäinen - tämä tiedoksi niille, jotka ehdottavat opiskelijan palkkaamista. Ja yh:n rahoista tunninkin palkka joka päivältä voi olla liikaa.

On kyllä v-mäinen tilanne ap:lla, harmittaa puolestasi. Minä menisin käymään alueen päivähoitopaikoista päättävän luona ihan fyysisesti - ei ole niin helppo torjua kuin puhelimessa.

Olethan katsonut kaikki lähiliikenteen muodot: juna, bussi, metro, ratikka? Auttaako mikään yhdistelmä? Aina reittioppaatkaan ei osaa hakea sitä nopeinta yhteyttä, eli aikataulujen selaaminen voi tuoda ahaa-elämyksen.  Jos lähellä on jokin pysäkkien solmukohta, niin hae vaikka ensin reitti päiväkodilta sinne ja sitten sieltä töihin - saattaa tuoda uusia vaihtoehtoja, joita reittiohjelma ei ole osannut sinulle tarjota.

Mites tosiaan se kimppakyyti? Kulkeeko kukaan työkaveri päiväkodin suunnalta töihin?

Vierailija
112/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni itse olisi valmis polkemaan töihin kesällä helteessä, kaatosateessa tai ukkosmyrskyssä ja talvella 25 asteen pakkasessa ja metrin lumisohjossa? Entä moniko olisi valmis muuttamaan kodistaan tai antamaan lapset asumaan muualle, jotta voi raataa ymmärtämättömän pomon takia koska irtisanoutuakaan ei voi?

On hirveän helppo huudella hyviä ja "hyviä" neuvoja, jos oma elämä menee leppoisasti eteenpäin. Elämä ei tosiaan aina mene niin kuin suunnittelee, ja uskon, että ap on lapsetkin tehnyt erilaiseen elämäntilanteeseen. Nytkin yrittää parhaansa mukaan tehdä töitä ja maksaa veroja ja saa vain haukkuja.

En mä jättäisi toteuttamatta haaveitani (kuten esimerkiksi lasten teko) vain siksi, että voisin tehdä koko elämäni työtä, jotta aavee-mammat olisivat tyytyväisiä. Mä elän elämääni ensisijaisesti itseäni ja perhettäni varten, en työnantajan tai yhteiskunnan. Enkä usko, että kukaan muukaan.

Vähän ymmärrystä ja moniuloitteisuutta nyt siihen ajatteluun.

Jokainen saa toteuttaa haaveensa ihan niinkuin haluaa, mutta on järjetöntä itkeä MUITA niiden maksajaksi ja toteuttajaksi! Tehkää lapsia, asukaa korvessa, älkää hommatko autoa, älkää viitsikö edes pyöräillä, mutta älkää sitten hemmetti vie myöskään itkekö kun yhteiskunta ei rakennakaan kotinne viereen uutta päiväkotia, kaupunki ei perusta suoraa reittiä työn ja tarhan välille ja työnantaja ei ala muokkaamaan vuoroja teidän elämänne mukaan. Kun aikuinen ihminen jotain tekee, niin hän myös kantaa siitä asiasta vastuun. Niin itsestäänselvä asia, mutta kovin kovin vaikeaa nykyään monille.

Niin no, maailma toimisi hirveän paljon jouhevammin kun niistä tavoistaan itse kukin joskus vähän joustaisi.

Eikä ap edes loppuiäkseen olisi tarvinnut erilaista aikataulua, joten mielestäni on pomolta typerää evätä ap:n pyyntö, vaikka hänellä toki siihen oikeus onkin. Kaikki olisivat kuitenkin päässeet helpommalla kun pomo olisi hiukan ajatellut työntekijäänsä.

Jokainen tarvitsee joskus apua, oli miten aikuinen tahansa. Paitsi tietenkin supertäydellinen av-mamma, jolla on täysi oikeus huudella norsunluutorninsa korkeimmasta ikkunasta kaikille typeryksille.

Vierailija
113/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, ja pyörä jätetään sinne tarhan pihaan yöksi?

Näinkin voi tehdä. Tarhoissa on usein myös varasto, jonka käytöstä voi yrittää sopia henkilökunnan kanssa. Ei kaikkialla ole niin turvatonta, etteikö pyörää voisi ulos jättää.

Vierailija
114/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joudun jäämään hoitovapaalle. Olen yh ja ongelmana VIikonloppuna hoito.työnantaja ei voi tulla vastaan vuoroissa koska se olisi epäreilua muita kohtaan. Olen ainut jolla pieniä lapsia.muut ovat joko opiskelijoita tai lähellä eläkeikää.

Vierailija
115/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdotus... kirjoitti:

Jos isä tekee vuorotyötä Helsingissä, hän saa lapset vuoropäiväkotiin, mikä on huomattavasit parempi ratkaisu kuin tuo sinun kellon ympäri hoidossa -ratkaisusi.

MUTTA vuoropäiväkoteja ei ole "joka nurkalla". Niihin voi olla yllättävän pitkä matka, jos ei asu lähellä.

Itse olen yh kahdelle lapselle. Autoton. Emme asu samassa lähiössä kuin päiväkoti. Matkaan menee kahdella kulkuneuvolla n. 30min. Pyöräily ei ole vaihtoehto, koska kun isä hakee, hänen luokseen on pyörillä liian pitkö matka. Hoidossa pitää olla rattaat mukana. Olemme olleet tovin kaupungin asuntojonossa, jotta pääsisimme muuttamaan samaan lähiöön kuin missä päiväkoti on. Ei ole varaa maksaa yksityisillä markkinoilla olevista vuokra-asunnoista.

Kun lapsen vie päiväkotiin vaikka klo 7 , ei sieltä itse pääse lähtemään klo 7 töihin. Etenkin jos lapsia on kaksi. Itselläni menee helposti 15-20min lasten vietiin omiin ryhmiinsä ja jos hoitajille on vielä jotain asiaa. Ja bussit eivät aina mene itselle sopivaan aikaan.

Itse olen onneksi pätevä päivähoitoalalle. Yhden syksyn jaksoin juosta kellon kanssa kilpaa. Vaihdoin työpaikkaa ja pääsin onneksni töihin lasteni päiväkotiin. Työmatkaongelmat vähenivät.

Vierailija
116/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä vielä puhua järkeä päiväkodin johtajalle.

Onko "järki" tässä tapauksessa sitä että päiväkodin johtajan pitäisi yrittää taivutella alaisiaan päivittäisiin ylitöihin päiväkodin aukioloaikojen ulkopuolella jotta yhden perheen muksut voisivat olla paikalla yli 12 tuntia?

Vai mitä ihmettä oikein kuvittelet pk:n johtajan voivan tehdä?

Vierailija
117/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ketään tuttua, sukulaista tai muuta, joka voisi hakea lapset päiväkodista?

Tällaista apua voisi muuten hakea ihan työpaikkailmoituksella. Varmaan moni lukiolainen tms. nuori tienaisi ihan mielellään tällä tavalla vähän ekstraa ja viettäisi muutaman tunnin illasta lasten kanssa.

Varmasti mielellään tienaisikin, mutta kukaan ei vaan mielellään maksa. Kaikki hyvä kun pitäisi ilmaiseksi saada ja kaikkien muiden joustaa ettei vaan joutuisi sitä todellista vastuuta ottamaan omista henkilökohtaisista arvovalinnoista.

Ja päiväkodin henkilökunta näkisi ihan mielellään sitä oikeaakin vanhempaa ihan säännöllisesti!

Vierailija
118/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ap:lla ei ole autoa eikä ajokorttia mutta pyöräileminen töihin ei tullut edes mieleen?

Ei tulisi minullekaan koska asumme Suomessa. Toki nyt kun on kevät alkamassa ja tarvittaisiin vain väliaikainen ratkaisu tuotakin voisi ap ehkä kokeilla - mutta minulla ei todellakaan ole sydäntä moittia häntä siitä jos hän ei kyseiseen ruljanssiin rupea.

Vierailija
119/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä vielä puhua järkeä päiväkodin johtajalle.

Onko "järki" tässä tapauksessa sitä että päiväkodin johtajan pitäisi yrittää taivutella alaisiaan päivittäisiin ylitöihin päiväkodin aukioloaikojen ulkopuolella jotta yhden perheen muksut voisivat olla paikalla yli 12 tuntia?

Vai mitä ihmettä oikein kuvittelet pk:n johtajan voivan tehdä?

Ja tämäkin tarkoittaisi, että jos yksi hoitaja on töissä vaikka ilta kuuteen niin hänen vuoronsa alkaa vasta klo 10 tai 10.21 jolloin koko aamupäivä 6.30 lähtien vedetään kahden hoitajan voimin. Voitte itse miettiä miten mukavasti aamupäivä sujuu 21 lapsen kanssa kahden aikuisen voimin.

Hemmetti on ihmiset itsekkäitä!! (Ei AP) ei se johtaja voi vapaiksi päivähoitopaikoiksi muuttua! Tätäkään ongelmaa tuskin olisi jos subjektiivinen päivähoito oikeus poistettaisiin niin kaikille hoitoa tarvitseville olisi oikeasti tilaa jos kotiäidit jaksaisit keksiä virikkeitä isommille lapsille.

Vierailija
120/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan arkipäivää

Toinen yh

Ps. Sain vastaavassa tilanteessa Lahden kaupungilta ERI päiväkodeista paikat, jotta voin sanoa sinulla käyneen tuuri!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi