Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti kaukana ja joustamaton työnantaja?

Vierailija
09.03.2016 |

Onko kenellekään muulle käynyt näin, ja miten tilanne on ratkaistu?

Olen kahden lapsen yh, palaamassa töihin hoitovapaalta. Päiväkotipaikan sain lapsille n. 5km päästä, bussilla kuljettava sillä autoa ei ole. Päiväkoti täysin eri suunnassa kuin työpaikka, eli töihin vielä matkustettava kahdella eri bussilla. Vaikka veisin lapset hoitoon heti klo 6.15, en silti ehdi töihin ajoissa. Keskustelin työnantajan kanssa asiasta, ja hän ei suostu joustamaan työaikojeni kanssa. Ongelma koskee myös iltapäivää, sillä pk menee kiinni klo 17.30 joten joutuisin lähtemään töistä hieman normaalia aiemmin. Ehdotin työnantajalle että tekisin lyhyempää päivää kunnes saan siirron joko kotia tai työpaikkaa lähempänä olevaan päiväkotiin, mutta tätä ei työnantaja hyväksynyt koska en (tietenkään) voi määritellä kuinka pitkäksi aikaa tämä järjestely tulisi. Nyt alkaa olla keinot lopussa, onko tässä alettava työttömäksi vai mitä muita ratkaisuja tähän on?

Kommentit (204)

Vierailija
121/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme kaupungin asunnossa kyllä. Yksityisillä hinnat liian korkeat, omaa ei osteta ilman rahaa eikä lainaakaan oteta noin vaan :-) Kiitos toki neuvoistasi.

Ap.

Asunnon voi myös ostaa.

Sinulla on mitä ilmeisimmin ongelmia luetun ymmärtämisessä - vai luitko edes?

Vierailija
122/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän AP:n tilanteen. Pk-seudulla harvoin onnistuu saamaan paikan lähipäiväkodista ainakaan kesken kauden. Itse hain 4 vuotta sitten kahdelle lapselle paikkoja alkamaan elokuun alusta 300 m - 1 km kotoa. Sain 2 km päästä. Ihan paras päiväkoti ja meillä onneksi mun työmatkan varrella. Täällä pk-seudulla ei välttämättä ole varaa asua työpaikan lähellä ja siksi 30-70 min työmatkaa on aika normaali. Ruuhkassa bussi ei kulje yhtä nopeasti kuin maaseudulla. 10 km pyörälläkin voi viedä paljon enemmän aikaa liikennevaloista johtuen. Itse kuljen 25 km matkaa julkisilla 50 min. Edes kaupungin asunnossa työpaikan lähellä en asuisi yhtä halvalla kuin täällä missä asutaan. Tsemppiä AP! Toivon kanssasi että löydät ratkaisun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohditte kaikkein tärkeimmän neuvon! Pitää poimia marjoja ja sieniä. Sillä ratkeaa kaikki ongelmat.

Vierailija
124/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia vastauksia, joten en tiedä onkä tätä jo ehdotettu - mutta yritä hakea pk-paikka mahdollisimman läheltä työpaikkaasi, näin voitte kulkea työmatkat yhdessä. Ja tähän asti teet vaikka sitä 80% päivää.

Vierailija
125/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohditte kaikkein tärkeimmän neuvon! Pitää poimia marjoja ja sieniä. Sillä ratkeaa kaikki ongelmat.

Mä ehdottaisin, että ap voisi kulkea helikopterilla. Pääsisi helposti ja nopeasti. En ymmärrä miksei useampi käytä tätä mahdollisuutta, varsinkin yksinhuoltajille olisi tosi hyvä.

Vierailija
126/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sähköavusteinen polkupyörä. Sillä pääset lapset kyydissä helposti 20km/h keskinopeutta. 5km matka taittuu näin vartissa ja saavut pirteänä ja energisenä työpaikalle. Suosittelen!

Vierailija
127/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan täällä on kusipäisiä kirjoittajia, jotka haluavat vain loukata Ap:tä. Hävetkää luuserit !

Vierailija
128/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5km pyöräilee säällä kuin säällä max 30 minuutissa. Hyvällä säällä varttiin. Ostat lapsille sellaisen kärrysysteemin, ja ajat ne pyörällä hoitoon. Ei tarvitse odotella ja vaihtaa busseja.

Ongelma on sinun, ei työnantajan.

Voi vittu.

Ja joku idiootti vielä yläeukuttanut. Oletko ajanut pyörällä jossa kaksi lasta kärryssä 5km vartissa? Niinpä. Tai lumihangessa? Joku keskenkasvunen siellä latoo mahtavia kommentteja.

Vierailija
129/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon matkaa sitten on päiväkodista töihin? Vaikka olisi kymmenenkin kilometriä, niin senkään polkeminen ei ole temppu eikä mikään. Vie sen 30-45 minuuttia kelistä riippuen. Näin sun kokonaismatka-aika olisi 45-75 minuuttia, suurimman osan vuotta ratkaisevasti lyhempi kuin busseilla menevä 90 minuuttia. Saisit samalla myös hyvän liikunta-annoksen.

Surullista, jos nykyihminen on niin laiska ettei voi edes harkita tuota vaihtoehtoa :(.

Mitä helvettiä?!

Vierailija
130/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten isä asuu Helsingissä ja hänellä olisi autokin käytössä, mutta tekee epäsäännöllistä 3-vuorotyötä, joten jos hän "ottaa" lapset se tarkoittaa vuorohoitoa. Tottakai yritämme sopia lastenhoidon niin että hänestä mahdollisimman paljon apua tähän tilanteeseen, vaan ei silti ongelmaa poista.

Ja ei, tämä ongelma ei tullut juuri nyt tänään. Sain pk-paikasta tiedon pari viikkoa sitten. Sen jälkeen olen käynyt kahdesti työpaikalla keskustelemassa asiasta sekä useasti soittanut päiväkotiin. Juuri nyt tänään tuli mieleeni kysyä täältä josko joku muu on saman asian kanssa paininut! Työpaikka on vanha johon olen palaamassa hoitovapaalta. En olettanut että työnantaja ymmärtää, yritin hakea lapsille paikkaa kodin läheisestä pk:sta josta pääsisin kulkemaan myös töihin ajoissa. Valitettavasti en paikkaa sieltä nyt saanut. Sen jälkeen YRITIN josko työnantaja olisi ymmärtänyt sen aikaa, että saisin vaihdon läheiseen päiväkotiin. Miten muuten mielestäsi tätä asiaa olisi voinut etukäteen hoitaa?

Ap.

Off topicina olen huomannut, että lähipäiväkoti ei yleensä ole logistisesti paras mahdollinen, jos käy töissä. Paras sijainti on työmatkan varrella. Vieressä on hyvä olla pieni ruokakauppa, jossa voi käydä joko pikaisesti lapsen kanssa hoitopäivän jälkeen tai ennen lapsenhakua. Meillä esimerkiksi haimme muuton yhteydessä paikkaa toiseksi lähimmästä päiväkodista, koska se on työmatkan varrella. Lähipäiväkoti on ihan väärään suuntaan, eikä siinä ole sitä pientä ruokakauppaa vieressä. Itse kyllä käyn yleensä ensin kaupassa ja haen vasta sitten lapsen, jos täytyy käydä kaupassa heti työpäivän jälkeen. Yleensä mies käy kaupassa tai käyn itse yksin myöhemmin illalla. 

Ap:n ongelmaan kyllä suosittelisin myös pyörää, jos päivähoitopaikkaa ei saa lähempää. 15-20 kilometriä yhteen suuntaan pitäisi vielä onnistua kaksi kertaa päivässä. Voi kyllä aluksi tulla jalat kipeäksi, mutta kunto pitäisi kyllä nousta äkkiä. Vaatii kyllä vähän alkuinvestointeja, jos ei ole pyörää ennestään. Lisäksi kannattaa hankkia peräkärry. Minulla on vain yksi lapsi, mutta kärry on paljon parempi yhdenkin lapsen kanssa kuin pyöränistuin tarakalla.

Vierailija
131/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5km pyöräilee säällä kuin säällä max 30 minuutissa. Hyvällä säällä varttiin. Ostat lapsille sellaisen kärrysysteemin, ja ajat ne pyörällä hoitoon. Ei tarvitse odotella ja vaihtaa busseja.

Ongelma on sinun, ei työnantajan.

Voi vittu.

Ja joku idiootti vielä yläeukuttanut. Oletko ajanut pyörällä jossa kaksi lasta kärryssä 5km vartissa? Niinpä. Tai lumihangessa? Joku keskenkasvunen siellä latoo mahtavia kommentteja.[/quote

Onnistuu sillä sähköavusteisella pyörällä. Ei ole mikään ongelma.

Vierailija
132/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi asumme missä asumme? Koska Helsingissä asuntotilanne on huono. Muuttaminen ei tapahdu noin vain.

Miksi en kerro matkaa päiväkodilta työpaikalle? Koska en sitä nyt kilometreinä tiedä, varmaankin 10km olisi aika lähellä totuutta. Ja kyllä, sen varmasti pystyisi pyöräilemään, kuten aiemmin sanoin en tätä vaihtoehtoa ollut tullut ajatelleeksi. Mutta ilmeisesti ainoa vaihtoehto.

Ap.

Laita googlemapsiin reittihaku, ajoneuvoksi pyörä. Se näyttää suorimman reitin ja sen matkan. Ei tarvitse arvuutella - voihan matka olla paljon lyhempikin kuin oletat :).

HSL:n pyöräilyn ja kävelyn reittiopas on mielestäni parempi kuin Google Maps. Jos joutuu katsomaan karttaa matkalla kännykästä, niin silloin Google Maps on hyvä, mutta HSL:n reittiopas on muuten parempi.

Vierailija
133/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 7 km matka töihin ja päiväkoti matkan puolessavälissä. Kun vien kaksi lasta kesäkelillä pyörällä hoitoon, aikaa menee kaikkiaan himpun vajaa tunti suuntaansa. Kaksi lasta + kärry painaa helposti 40 kiloa eikä matka ihan samaa vauhtia taitu kuin ilman kärryä. Maasto on tosin mäkinen joten sekin hidastaa vauhtia. Väliaikaisesti varmaan ap:lla onnistuisi pyöräilykin, mutta voi käydä aika raskaaksi pidemmällä aikavälillä, varsinkin talvikelillä. Toivottavasti hoitopaikka löytyisi lähempää.

Vierailija
134/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilyn kanssa voi tehdä niinkin, että poljet vain tarhan ja työpaikan välisen matkan ja lasten kanssa kuljette bussilla.

Muuten hyvä, mutta missä sitä pyörää säilyttäisit? Voi lähteä aika äkkiä kävelemään, jos ei sitä saa johonkin lukittuun varastoon...

Päiväkodista hakijan tulee olla täysi-ikäinen - tämä tiedoksi niille, jotka ehdottavat opiskelijan palkkaamista. Ja yh:n rahoista tunninkin palkka joka päivältä voi olla liikaa.

On kyllä v-mäinen tilanne ap:lla, harmittaa puolestasi. Minä menisin käymään alueen päivähoitopaikoista päättävän luona ihan fyysisesti - ei ole niin helppo torjua kuin puhelimessa.

Olethan katsonut kaikki lähiliikenteen muodot: juna, bussi, metro, ratikka? Auttaako mikään yhdistelmä? Aina reittioppaatkaan ei osaa hakea sitä nopeinta yhteyttä, eli aikataulujen selaaminen voi tuoda ahaa-elämyksen.  Jos lähellä on jokin pysäkkien solmukohta, niin hae vaikka ensin reitti päiväkodilta sinne ja sitten sieltä töihin - saattaa tuoda uusia vaihtoehtoja, joita reittiohjelma ei ole osannut sinulle tarjota.

Mites tosiaan se kimppakyyti? Kulkeeko kukaan työkaveri päiväkodin suunnalta töihin?

Laki ei määrittele hakijan ikää eikä näin ollen voi määritellä päiväkotikaan. Toki voivat suositella täysi-ikäisyyttä mutta sitä ei voi vaatia. Saattaahan huoltajakin olla alaikäinen teiniäiti tai -isä. Päiväkodit ilmoittaa täysi-ikäisyyden totuutena mutta kaikkea ei kannata ilman perusteita uskoa. 

Nyt ap:n kannattaa olla topakka ja soittaa joka päivä virastoon SEKÄ siihen päiväkotiin johon lapsiaan hakee. Se on konsti jolla paikka heltiää, jos olet yhtään lepsu niin saat odottaa siirtoa hamaan tulevaisuuteen. Puoliaan on pidettävä nykymaailmassa yllättävän tiukasti.

Vierailija
135/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

pyydä lasten isää soittamaan päiväkotiin ja ärähtämään. Mä en käsitä tätä, mutta mä olen itse saanut valittaa ylemmille päättäjille asti ilman vaikutusta ja mieheltä riitti yksi puhelu, niin kummasti meillä järjestyi päivähoitoasiat.

Vierailija
136/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa että paikka toisesta sopivammasta päiväkodista löytyy, kun kerrotte muuten joutuvanne siirtämään huoltajuuden lasten kolmivuorotyötätekevälle isälle. Vuoropäiväkoti on pahuksen kallis kunnalle ja paikat vähissä.

Vierailija
137/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmatkoihin päiväkodilta siis menisi n. 1h30min kun lasketaan mukaan bussien odottamiseen menevä aika, kahdella eri bussilla joudun kulkemaan. Kotoa pääsisin suoraan yhdellä bussilla ja työmatkaan menisi n. 45min, mutta pk tosiaan aivan eri suunnalla kuin työpaikka. Lyhentääkö osittainen hoitovapaa hoitopäivän pituutta? Jos lyhentää niin silloinhan ongelma ei ratkea.

Ap.

Älä nyt viitsi. Missä maassa sä oikein asut, jos sulla menisi muka 2,5 h SUUNTAANSA aamulla lasten hoitoonvientiin (45 min. päiväkotiin, sieltä 1h30 min töihin). Eli viisi tuntia päivässä kuluisi, käytännössä kaiketi lähinnä bussipysäkeillä seisten...

En ihan nyt osta tuota.

Joten laskepa uudelleen.

Ja joka tapauksessa: OSTA SE PERKELEEN AUTO. Pari tonnia kulutusluottoa, sillä sen saa.

Vierailija
138/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on enemmänkin siinä, ettei työnantaja suostu joustamaan. Aina joka tuutista toitotetaan kuinka kaikkien pitää ja kaikki joustaa, mutta kyllä se on työntekijä joka joustaa, harvemmin työnantaja. Samaan aikaan naiset patistetaan töihin, mutta käytäntö tehdään hankalaksi. Toivon todella, että ap saa hoitopaikan lapsille lähempää työpaikkaa tai hänen työnantajansa saisi järkeä päähänsä jouston suhteen.

Vierailija
139/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun naapurilla, myöskin yh-äiti, oli päivähoitopaikka 100 metrin päässä ja työmatkaan meni puoli tuntia. Työpaikka oli suhteellisen lähellä, 5km päässä, mutta koska se oli keskustassa, oli aivan sama menikö sen bussilla vai autolla aamuruuhkassa. Päiväkoti oli yksityinen ja auki "vain" 9 tuntia päivässä, eli 7.30-16.30. Silti se ei ehtinyt sitä normaalia työpäivää tehdä millään, koska ehtiminen oli aina minuuteista kiinni. Oli aina 7.30 oven takana, riisui lapsen minuutissa ja juoksi bussiin, joka oli 7.45 pysäkillä. Oli sitten noin 8.15 perillä työpaikalla. Takaisin lähti heti, kun työaika päättyi, eli oli päiväkodilla usein viimeisenä, varttia tai kahtakymmentä yli. Mutta todella, todella usein oli tasan puolelta tai paria minuuttia yli, koska bussiaikataulut eivät päteneet.

Ihan sairasta tällainen meno. Työnantaja ei joustanut ja päiväkodista tuli sakkomaksuja myöhästymisestä. Työntantaja suostui siihen lakisääteiseen 80% työaikaan, mutta kappas, kun sai äiti kenkää heti seuraavissa yt-neuvotteluissa. 

Nyt on sitten työtön yh :( 

En ihmettele yhtään että sai potkut, osoittaa kyllä suurta laiskuutta ja järjestelykyvyn puutetta. Tuokin mamma olisi voinut pyöräillä töihin. Lapsi 7.30 tarhaan ja pyörällä vartissa töihin. Sama takaisin päin. Mutta ei, piti päästä istumaan bussiin paljon pidemmäksi aikaa ja odottelemaan pysäkeillä, ei mitään järkeä.

Joo kaikki ongelmat ratkee kun ajaa vaan polkupyörällä kesät talvet.

Vierailija
140/204 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla samassa tilanteessa olin vuosi sitten. Sain sovittua 80% työajan ja sain myös vuorohoitopaikan lapselle. Nyt olen kuitenkin todella väsynyt tähän rumbaan, vaikka kaikki ns. toimii.

Lähemmäs työpaikkaa en voi muuttaa, koska keskusta-asumiseen ei ole varaa. Päivähoitopaikkaa ei myöskään saa lähempää. Aion jäädä työttömäksi, koska ei tämä ole sen arvoista, että uuvutan itseni ja lapsen elämäkään ei varmaan kovin mukavaa ole kun minä stressaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi