Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muksi Suomessa vihataan maanviljelijöitä - Keski-Euroopassa ei?

Vierailija
08.03.2016 |

"Vilénin mukaan Keski-Euroopassa on havaittavissa selkeästi läheisempi suhde maaseutuun ja tuottajiin, eikä siellä ole vallalla Suomen tyylistä vastakkainasettelua." IS

Suomi ei ole kyllä sivistysmaa, kun täytyy eläinten hyvinvointikorvauksetkin jättää maksamatta.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska me ollaan kateellisia ja ahneita pikkusieluisia valittajia, siksi.

Narsisti luulee aina toisten kadehtivan itseään. Olisiko oikeampi syy nyt esimerkiksi koronankin aikana jussien osoittama rajaton ahneus, röyhkeys ja tyhmyys.

Vierailija
62/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska viljelijät on ahneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää se, miten ihminen voi olla "yrittäjä" ilman mitään yrittämisen riskiä: huonona aikana saa katokorvauksia ja muita tulonmenetykseen liittyviä korvauksia, hyvänä aikana korvauksia hintojen laskusta koituneista tulonmenetyksistä. 

Hyvänen aika, RYHDY maanviljelijäyrittäjäksi! Mikä estää?

Vai olisiko alassa sittenkin liikaa haasteita...

Kaikki viljelijät ovat perintömiljonäärejä. Ei Suomessa voi viljellä siten että ostaisi maansa, koska se ei kannattaisi, koska pitää kilpailla niiden kanssa, jotka ovat saaneet maansa ilmaiseksi.

Vierailija
64/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on enemmänkin niin päin että maalaiset vihaavat kaupunkilaisia. Kyllä tuolla vieljelijäpiireissä puhutaan halveksivasti maattomista. Oikea varallisuus ja kyvykkyyshän kulkee perintönä isältä pojalle.

Vierailija
65/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää se, miten ihminen voi olla "yrittäjä" ilman mitään yrittämisen riskiä: huonona aikana saa katokorvauksia ja muita tulonmenetykseen liittyviä korvauksia, hyvänä aikana korvauksia hintojen laskusta koituneista tulonmenetyksistä. 

Tiloista tekee voittoa vähemmistö. Tuet menevät tuotantokustannuksiin eikä shoppailurahaksi.

Vierailija
66/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa Suomessa on varmaan maailman rikkaimmat pientilalliset (peltoa esim. alle 100 ha), joten hyvin niillä menee ihan muutaman kuukauden työlläkin.

Tosin, pidän maaseudun elävöittämisen kannalta järkevänä noita pientiloja ja tiloilta suoramyyntiä, jota tietenkään elintarviketeollisuus ja kauppaketjut eivät varmaankaan halua. Päinvastoin, kampittavat asiaa.

Perimisestä; en tiedä miten periminen nykyään on, mutta n. 20-30 vuotta sitten pienen tilamme periminen meni hyvin pienellä rahalla ja vanhempamme itse hoitivat kyseiset sisarosuudet muille. Eli ilmaiseksi meni tila yhdelle perheen lapsista. 

Jos tila meni ilmaiseksi, verottaja kyllä muistaa lahjaverolla.

Perintöveroja on kevennetty, ei sukupolvenvaihdoksessa makseta samoja verojakaan, kuin muut perijät.

Vierailija
67/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua suututtaa ainakin se kun monta kertaa vuodessa lehdissä on karmeita juttuja tuotantoeläinten kaltoinkohtelusta, laiminlyönnistä ja rääkkäyksestä. Hätäteurastettavia eläimiä, niiden jo kuolleina löytyneiden lisäksi. En voi ymmärtää sitä julmuuden määrää. Eikö maalaisilla ole ollenkaan sydäntä? Kuinka voivat vierestä katsoa sitä kärsimyksen määrää mitä eläimille aiheuttavat? Nostaa kyllä vihan pintaan.

Vierailija
68/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiloista tekee voittoa vähemmistö. Tuet menevät tuotantokustannuksiin eikä shoppailurahaksi.

Viljelijät sanoo aina että viljely on heille harrastus ja harrastukset maksaa.

Vierailija
69/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua suututtaa ainakin se kun monta kertaa vuodessa lehdissä on karmeita juttuja tuotantoeläinten kaltoinkohtelusta, laiminlyönnistä ja rääkkäyksestä. Hätäteurastettavia eläimiä, niiden jo kuolleina löytyneiden lisäksi. En voi ymmärtää sitä julmuuden määrää. Eikö maalaisilla ole ollenkaan sydäntä? Kuinka voivat vierestä katsoa sitä kärsimyksen määrää mitä eläimille aiheuttavat? Nostaa kyllä vihan pintaan.

No hyvänen aika, eihän yksittäisillä vääryyksillä voi koko ammattiryhmää syyllistää ja vihata.

Vierailija
70/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska me maksamme ruoastamme EU-tuen, kansallisen maatoustuen ja normaalin kauppahinnan. Missään toisessa EU-maassa ei ole kansallista maataloustukea, mutta silti me maksamme ruoasta kaupassa 30% enemmän kuin Keski-Eurooppalaiset.

Vierailija
71/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska me maksamme ruoastamme EU-tuen, kansallisen maatoustuen ja normaalin kauppahinnan. Missään toisessa EU-maassa ei ole kansallista maataloustukea, mutta silti me maksamme ruoasta kaupassa 30% enemmän kuin Keski-Eurooppalaiset.

Pohjoisin maatalousmaa. Kriisissä ei välttämättä tule ruokaa ulkomailta.

Vierailija
72/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ymmärtänyt, että näissä on ainakin joskus kyse  myös inhimillisistä tragedioista - on masennuttu ja sairastuttu, ei ole jaksettu hoitaa ja ruokkia eläimiä. Jos tavan kansalaisella talous alkaa ahdistaa, laskuja ei avata ja ne laitetaan kaappiin. Maanviljelijällä seurauksista kärsivät myös eläimet. 

Vierailija
73/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska keskieuroopassa ei ole suomalaisia itkeviä maanviljelijöitä.

Vierailija
74/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotantokalusto on aivan posketonta - kiitos järjettömien poistojen - verrattuna Keski-Eurooppaan. Lisäksi kansalliset tuet kaiken muun tuen päälle. Tuli hyvä tai huono sato, tukea tulee yhtälaisesti. Kestämätön järjestelmä.

Vierailija
75/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka asettelee vastakkain?

Niinpä. Eiköhän kaikissa maissa ole ihmisiä, jotka kirjoittavat nettiin provosoivia viestejä milloin mistäkin asiasta. Joku Pohjois-Korea voi olla ehkä poikkeus, kun ei nettiä ole juuri käytettävissä, eikä siinä maassa muutenkaan kauheasti uskalla soittaa suuta.

Vierailija
76/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä arvostan maanviljelijöitä, jotka ottavat huomioon ympäristövaikutukset toiminnassaan, suhtautuvat toisiin kunnioituksella eivätkä itke somessa "viherpiiperoista" ja hauku suomalaisia laiskoiksi. Mulla meni ainakin marjatilallisista maku, kun itkivät otsikoissa suomalaisten työhaluttomuudesta ja kun ei saa halpatyövoimaa, mutta tosiasiassa Baronaankin oli tullut yli 1000 hakemusta maataloustöihin.

Vierailija
77/102 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin pitkään kun Nalle Wahlroos tienaa maataloustukina 300 000 euroa vuodessa, systeemissä on jotain perustavanlaatuisesti vialla. Ei ihme, että kaikkia viljelijöitä epäillään loisiksi.

Nalle saa karkkirahoja.

Top 10 tuensaajat 2016

Valio Oy, Helsinki (2,3 milj.)

Andelslaget Närpes Grönsaker, Närpiö (1,6 milj.)

Ab Jeppo Lantgris Oy, Uusikaarlepyy (1,3 milj.)

Agrifutura Oy, Pori (1,2 milj.)

Oy Ansari-yhtymä, Luumäki (1,2 milj.)

VH Tähtelä Oy, Puolanka (1,2 milj.)

Sukuvaara, Harri Toni Mikael, Lapua (1 milj.) Kukkohovi, Rainer Olavi, Siikajoki (1 milj.) Iskola Oy, Sonkajärvi (1 milj.)

Tikan Maatila Oy, Kurikka (1 milj.)

107. A. Herlin 437000€

Vierailija
78/102 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Ranskassa maataloustuottajilla menee huonosti , aloittavat esim.elintarviketuottajat lakon sen vuoksi ettei heidän työpaikkansa ole väärässä. Kateudessa piehtaroiva Suomalainen ajattelee juuri toisinpäin.miksi juuret ovat syvällä sodan ajassa, työläiset näkivät nälkää kun viljelijöiden perhe söi omia tuotteitaan. 

Vierailija
79/102 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimiä huonosti pitävät ihmiset ovat enemmiksiin uupuneita työhönsä. On olemassa vauvojen , lasten ja vanhusten kaltoinkohtelua, joka on pahempaa kuin eläinten rääkkäys.

Vierailija
80/102 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin vähän viljelijöitä, että suurin osa suomalaisista ei tunne yhtäkään. Ja kun ei tunne ei tiedä millaista se on, silloin luulee kaikenlaista kuten maataloustuista luullaan että ne tulee kuten asumistuki ilman vastinetta. Siitä jo saa kateus alkunsa kun luullaan että viljelijä piehtaroi rahoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi