Mikä lääke tekee vaisuksi?
Hyvä ystäväni ei ole enää oma itsensä. Hän oli ennen energinen, touhukas, hieman kovaääninen, aina monta rautaa tulessa mutta tuntui nauttivan siitä. Rakasti taidetta ja tanssia yli kaiken. Jaksoi tehdä lastensa kanssa päivittäin kaikkea kivaa ja hän on siis aina ollut tällainen. Olen tuntenut hänet teinistä asti ja nyt lähestytään viittäkymppiä.
Tiedän, että häntä on alettu kiusaamaan työpaikalla ja on käynyt lääkärillä siitä puhumassa.
Viimeksi kun juttelin hänen kanssaan puhelimessa, oli ystäväni muuttunut. Ei enää nauranut, ei jaksanut jutella (ennenkuulumatonta), ei ollut sitä sisäistä energiaa ja elämää hänessä. Mietin, että onkohan hän saanut jonkin lääkityksen joka on saanut hänet rauhoittumaan? Olen huolissani ja toivoisin että hän irtisanoutuisi työstään.
Kommentit (6)
Ystäväsi on tainnut olla maaninen. Älä mene puuttumaan ainakaan niin, että alkaisit kyselemään tai kärttämään lääkityksestä. Ei kuulu sinulle.
Itse kaikenlaisia psyyke- ja muita lääkkeitä käyttäneenä sanoisin että ei mikään lääke muuta ihmistä tuollaisesta energisestä jne vaisuksi. Ehkä ystäväsi on masentunut, burn out tai vaikka joku muu mielenhäiriö tai fyysinenkin sairaus. Onko työpaikkakiusaus edes oikea syy lääkärillä käyntiin vai joku muu mistä hän ei halua puhua. Ei antipsykootitkaan muuta ihmisen persoonallisuutta täysin päinvastaiseksi, toisaalta eihän niitä terveille ihmisille määrätäkään.
Varmaan tasaavaa ovat lykänneet (Lito, Dprakine ym). Tai sitten muotilääkettä eli ketiapiinia.
Väsymys yleensä tuppaa vaikuttamaan noin...
No rauhoittavat nyt ainakin rauhoittaa.
Ja neuroleptit voivat tehdä aloitekyvyttömäksi.
Neuroleptejä kyllä määrätään myös vaikkapa krooniseen kipuun tm. Ei aina psykoosiin. ;)
Masennuslääkkeet nyt ainakin, siis alkuun ennen kuin ne alkavat tehoamaan.