Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Tyttö haluaa lukioon

Vierailija
08.03.2016 |

Olen koulutukseltani lähihoitaja ja mies puu-alalla. Meillä on maksettavana lainaa omakotitalosta ja autosta. Lapseja 4, 1 valmistunut duunari, 1 duunariksi opiskeleva, 1 8.luokalla ja tämä ysillä oleva joka on saanut päänsä mennä lukioon :/ on ollut aina selvä että haluaa saman ammatin kuin äidillä mutta kaveriporukan vaihduttua pakkelinaamaisiin kymppioppilaihin on kinunut ja kinunut että haluaa lukioon. Tiedän että ajatus on vain hetkellinen ja haluaa kuitenkiin amikseen lukion jälkeen. En halua että menettää 3vuotta mahd. Uraaikaa eikä meillä ole edes varaa. Pojan lätkäharrastus maksaa, 8.luokkalaisen tanssitunnit maksaa jne. Olen nyt viime viikolla kertonut ihan avoimesti että ei meillä yksinkertaisesti ole varaa maksaa lukio. Uuden opetus suunnitelman takia vanhoja kirjoja ei voi ostaa ja pitää läppärikin olla. Ekana vuonna menisi 1500€ uusiin lukukirjoihin, läppäriin, tokana vuotta taas 1500€ koska kirjat ja on vielä missikisat "vanhat" tanssittava, kolmantena vuonna taas kirjat + yokokeet + abiristeily + penkkarit + yojuhlat menis varmaan jonkun 2tonnia. Ihan turhaan menee lukioon kun menee amikseen kuitenkin sen jälkeen. 5 päivää yhteishakuun, keinoja?

Kommentit (187)

Vierailija
81/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää naisten päivää! Päätin tehdä ihka ekan provoni tämän päivän kunniaksi! Kiitos kaikille osallistujille, en olisi uskonut että provoni saa jatkoa näin monta sivua. Hyvää päivän jatkoa kaikille!

Ei ole ap.

Ammattilukiota voisimme harkita mutta tytär ei ole siihen suostuvinen. Ja kuluja on siinäkin.

Toisin sanoen haluaa vain samaan oppilaitokseen opiskelemaan kuin kaverinsa? Ei ole niinkään itse lukion suorituksesta kiinnostunut?

Juu sitähän sanoinkin aijemmin että tyttö haluaa lukioon koska sen kaveritkin haluaa, ei lukio tutkinnon takia. Siksi me ei sitä sille meinata nyt kustantaakaan, neiti on hyvä ja maksaa lukion ite.

Vierailija
82/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että olemme oikein huonoja vamhempia? Vain siksi että haluamme lapsillemme hyvän työllistävän työn? Kaikkea sitä av-mammat keksii.

Ap

En tiedä ketään kuka olisi lukion jälkeen jäänyt työttömäksi. Kaikki jatko-opiskelemassa tai töissä. Itsekin opiskelen AMK:ssa, enkä ole päivääkään ollut työtön lukion jälkeen. Kirjoitin 2010 :)

Kaikki työttömät ketkä tunnen ovat lähihoitajia, kampaajia, autoalaa opiskelleita yms.

Ei pidä yleistää, että lukiosta valmistuisi työttömiä :D sieltä ne lääkäritkin tulee jotka ovat lapsesi maailmaan auttaneet.

Tohon läppäriasiaan vielä, jos lukiot vaativat läppärin opiskelijoilleen tukevat koulut hankintaa rahallisesti.

Ps. Maksan mielelläni tyttäresi wanhojenpuvun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa ehdottomasti mennä lukioon. Kirjoja saa kirjastosta lainaan ja käytettynä löytyy; myös läppäreitä löytyy lähes ilmaiseksi käytettynä. Ja halvan voi vaihtaa vaikka joka vuosi. Voi tulla halvemmaksi kuin uusi. Lisäksi lukiolainen voi halutessaan esim. jakaa mainoksia ja siten tienata rahaa lisää. Vanhojentanssit ja abijutut eivät ole pakollisia, myös laskimia saa käytettynä, eikä sellainenkaan ole pakollinen. Lukio antaa myös hyvän pohjan jatkaa vaikkapa sairaanhoitajaksi. Vaikka ammattikoulupuoleltakin pääsee - teoriassa - o niissä yleisten aineiden opetus niin ala-arvoisella tasolla, että lukion käyneet menevät ohi 1000-0.

Vierailija
84/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että suosittelette tyttärellenne sihteeriopistoa.

Vierailija
85/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että olemme oikein huonoja vamhempia? Vain siksi että haluamme lapsillemme hyvän työllistävän työn? Kaikkea sitä av-mammat keksii.

Ap

En tiedä ketään kuka olisi lukion jälkeen jäänyt työttömäksi. Kaikki jatko-opiskelemassa tai töissä. Itsekin opiskelen AMK:ssa, enkä ole päivääkään ollut työtön lukion jälkeen. Kirjoitin 2010 :)

Kaikki työttömät ketkä tunnen ovat lähihoitajia, kampaajia, autoalaa opiskelleita yms.

Ei pidä yleistää, että lukiosta valmistuisi työttömiä :D sieltä ne lääkäritkin tulee jotka ovat lapsesi maailmaan auttaneet.

Tohon läppäriasiaan vielä, jos lukiot vaativat läppärin opiskelijoilleen tukevat koulut hankintaa rahallisesti.

Ei lukion jälkeen voi tehä mitään hommia mutta ammatti koulun voi, pitää mennä yli opistoon tai amkoohon että pääsee aikanaan töihin ja siinä vaiheessa on lähihoitaja on ollut monia vuoseja töissä. Sanon, että neidin ihan turha oottaa meiltä tukea noin monen vuoden opiskelu humputukseen. sitäpaitsi se itse sanoi vielä vuosi sitten että haluaa lähikseksi, mikään muu ei tule kysymykseen, sen sanonkin sille nyt takaisin! ap

Vierailija
86/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on katkera koska ei opiskellut itselleen ammattia, missä palkka riittäisi juuston ostamiseen leivän päälle.

Miks menitte hankkimaan niin monta lasta jos ette rahallisesti tule pärjäämään?

Idiootit.

Vierailija
87/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei lukion jälkeen voi tehä mitään hommia mutta ammatti koulun voi, pitää mennä yli opistoon tai amkoohon että pääsee aikanaan töihin ja siinä vaiheessa on lähihoitaja on ollut monia vuoseja töissä. Sanon, että neidin ihan turha oottaa meiltä tukea noin monen vuoden opiskelu humputukseen. sitäpaitsi se itse sanoi vielä vuosi sitten että haluaa lähikseksi, mikään muu ei tule kysymykseen, sen sanonkin sille nyt takaisin! ap

Ai lukion jälkeen ei voi tehdä töitä? Millä periaatteella?

Ainiin! Sivistyksen tasosi on pyöreä nolla, että oletat vain ammattikoulun jälkeen olevan elämää. Sori vaan, mut näin ei ole. Sääliksi käy sinunlaisiasi ihmisiä.

Vierailija
88/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tyttö haluaa sairaanhoitajaksi..?

Kyllä lähihoitajastakin voi kouluttautua sairaanhoitaja? En ymmärrä miksi vankaa lukioon eikä mene amikseen kun se on paljon halvempi vaihtoehto.

Anna tytön mennä lukioon, niin opettaa sinullekin, miten lapsi sana taipuu eri sijamuodoissa :D

Vierailija
89/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla nuorilla muuttuu tuossa vaiheessa nuo haaveammatit. Hyvä että tajuaa mennä lukioon, saa rauhassa miettiä mitä elämällään haluaa tehdä ja samalla avaa enemmän ovia itselleen.

Vierailija
90/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lukio on nykyään ihan turha. Ammattikoulutodistuksella pääsee jatkokoulutukseen samalla tavalla kuin yotodistuksellakin. Työllistyminen on nykyään nuorille vaikeaa, ja ilman ammattia todella vaikeaa. Kuitenkin mitä nuorempana saa ensimmäisen työpaikkansa, sitä helpompaa on työllistyä jatkossakin.

Pelkän yleissivistyksen takiako pitäisi opiskella 3 vuotta peruskoulun jälkeen? Tuntuu tuhlaukselta. Voi sitä itsekin itseään sivistää jos tuntee tarvetta. Kaksoistutkinnossa on ehkä vielä jotain järkeä. Itse kävin aikoinani lukion, myöhemmin aikuisena ammattikoulun. Yliopistossakin olen opiskellut.

Kyllä, teoriassa amattikoulu antaa jatko-opintokelpoisuuden, mutta käytännössä yleisten aineiden opetuksen taso on niin heikkoa, että jatko-opintoihin on hakala päästä ilman ilta/aikuislukion opiskelua. Esimerkiksi lääketieteellisen ja insinööritieteellisten pääsykoe POHJAUTUU LUKION PITKÄÄN MATEMATIIKKAAN, FYSIIKKAAN JA KEMIAAN. Noita ei opi ammattikoulussa.

Vierailija
91/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukio+muuta kirjoitti:

Antakaa ehdottomasti mennä lukioon. Kirjoja saa kirjastosta lainaan ja käytettynä löytyy; myös läppäreitä löytyy lähes ilmaiseksi käytettynä. Ja halvan voi vaihtaa vaikka joka vuosi. Voi tulla halvemmaksi kuin uusi. Lisäksi lukiolainen voi halutessaan esim. jakaa mainoksia ja siten tienata rahaa lisää. Vanhojentanssit ja abijutut eivät ole pakollisia, myös laskimia saa käytettynä, eikä sellainenkaan ole pakollinen. Lukio antaa myös hyvän pohjan jatkaa vaikkapa sairaanhoitajaksi. Vaikka ammattikoulupuoleltakin pääsee - teoriassa - o niissä yleisten aineiden opetus niin ala-arvoisella tasolla, että lukion käyneet menevät ohi 1000-0.

Ai missäs niitä ilmaisia läppäreitä oikein jaellaan, tuo mulle kaksi! tai kolme! Ja se ops vaihtu niin ei oo niitä kirjojakaan siellä kirjastossa, kaikki pitää ite maksella ja meillä ei ole siihen varaa, piste.

Ja kyllä mä nyt itse tiedän aika paljon enemmän elämästä kun joku lukiolaisen planttu joka on lukenut vain jotain kalliita kirjoja, turha verrata.

Ootetaan kun tytär tuossa kohta kotiutuu niin kerrotaan että ollaan lopullisesti päätetty että hän ei valitettavasti pääse lukijoon ellei maksa sitä lystiä itse, läppäreineen ja vanhojen pukuineen.

Vierailija
92/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ei olisi ollut trolli, olisin menettänyt uskoni ihmiskuntaan. 

Mahtavaa, että vanhemmat torpedoi lapsen haluaman tulevaisuuden jo ennenkuin se ehtii edes alkamaan. Mutta tällaisiakin vanhempia on olemassa - yleensä vaan toisinpäin, että pakotetaan lukioon, vaikka oma haave on muualla. 

Ei lapsi ole omaisuutta, jonka kohtalon voi vaan päättää. Kyllä vanhempien tehtävänä on tehdä sen verran lapsia, että heille on varaa lukiokirjat ostaa.

Vierailija
93/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on katkera koska ei opiskellut itselleen ammattia, missä palkka riittäisi juuston ostamiseen leivän päälle.

Miks menitte hankkimaan niin monta lasta jos ette rahallisesti tule pärjäämään?

Idiootit.

Ap trollaa minkä ennättää!!

Vierailija
94/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreillä on ja tulee aina olemaan töitä. Lähihoitajia tulee joka tuutista ja puolet työttöminä, yrittävät opiskella itselleen toista ammattia kun eivät työllisty.

Olet sairaalloisen itsekäs ihminen ap. Luojan kiitos en syntynyt perheeseenne.

Vierailija
95/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis voi tietty lukion jälkeenkin mennä töihin mutta tiätkö ollenkaan miten hankalaa se on? kun ei ole valmis mihinkään niin mitä sitten voi tehä, jakaa mainoksia tai myydä lehtiä... ? ei ole siitä tienestiksi vaikka työ kokemus on aina hyvä juttu, kykkäkin.

ap.

Vierailija
96/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lukio+muuta kirjoitti:

Ai missäs niitä ilmaisia läppäreitä oikein jaellaan, tuo mulle kaksi! tai kolme! Ja se ops vaihtu niin ei oo niitä kirjojakaan siellä kirjastossa, kaikki pitää ite maksella ja meillä ei ole siihen varaa, piste.

Ja kyllä mä nyt itse tiedän aika paljon enemmän elämästä kun joku lukiolaisen planttu joka on lukenut vain jotain kalliita kirjoja, turha verrata.

Tuo äidinkielen kirjoitus nyt ainakin näyttäisi jäävän häviölle lukion käyneen kanssa :(

Ootetaan kun tytär tuossa kohta kotiutuu niin kerrotaan että ollaan lopullisesti päätetty että hän ei valitettavasti pääse lukijoon ellei maksa sitä lystiä itse, läppäreineen ja vanhojen pukuineen.

Vierailija
97/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lukio+muuta kirjoitti:

Esimerkiksi täällä oli tarjolla ilmaisia koneita: http://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/29001-tarjolla-vanhoja-konei… ja tiedän, että vastaavia ilmaiskoneiden tarjoajia löytää alan keskustelupalstoilta säännöllisesti.

Vierailija
98/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhyys on periytyvää. ap on provo, mutta  hänen kaltaisiaan ihmisiä on oikeasti olemassa.. ja se on valitettavaa. jos vain mahdollista, niin oikeasti, anna sen lapsesi ajatella omilla aivoilllaan. vois menestyä paremmin elämässä kuin te.

t. vanhemmat duunareita, kaksi lasta lääkäreitä ja kolmas DI koska sitä lukuintoa ja -päätä riitti kotioloista huolimatta - tai ehkä just siks :) itse olen siis yksi lapsista. en halunnut samanlaista kädestäsuuhun-elämää kuin vanhemmilla.

Vierailija
99/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lukio+muuta kirjoitti:

Ai kirjoja ei löydy kirjastosta? Kumma kyllä tänäpäivänä löytyy kirjoja, joita omat vanhempani ovat lukioaikoinaan lukeneet, 70/80-luvulla.

Ota asioista selvää ennenkuin huutelet mitään!

Kuinka itsekäs täytyy vanhemman olla? Syövätkö perheessänne ensin sinä ja miehesi, lapset saavat syödä jämät? Siltä vähän kuullostaa...

Vierailija
100/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran oikaisen tässä ketjussa olleita "ei lukiossa tarvita sitä ja tätä" -kommentteja, että läppäri on kyllä nyt lukionsa aloittaville pakollinen hankinta. Tämä siksi, että yo-kirjoitukset tehdään jatkossa sähköisesti, taitaa ensimmäiset aineet (ainakin maantieto ja olikohan saksa) olla jo syksyllä 2016 (tai keväällä 2017) koneella tehtäviä ja siitä sitten porrastetusti muutaman vuoden aikana kaikki aineet, matematiikka viimeisenä. Näitä myös harjoitellaan lukioaikana, joten jokaisella täytyy olla oma läppäri, kaverin kanssa ei oikein voi yhdessä tehdä.

Kouluissa lienee jonkin verran koneita, koska täytyyhän yo-kirjoituksissakin olla jotain varaläppäreitä, mutta ei ainakaan isojen kaupunkien lukioissa kaikille hankita koneita tai avusteta niitten hankkimisessa - jossain pikkukaupungin pienessä koulussa tämä voi olla "myyntivaltti", jotta oppilaita saadaan ko. lukioon.

Toinen asia on kunnollinen laskin, joka kyllä on välttämätön hankinta pitkää matematiikkaa opiskelevilla. Lyhyessä pärjännee muutenkin, en osaa sanoa, mutta pitkässä matikassa laskimeen menee n. 100-150€, onneksi vain kerran lukion aikana.

Nämä tällaisena sivuhuomautuksena neljän lapsen ei-niin-rikkaalta vanhemmalta, jonka lapset kyllä ovat saaneet ja saavat loputkin mennä lukioon tai ammattikouluun, ihan kumpi tuntuu itsestä paremmalta. (Ekat kaksi ovat valinneet lukion.) Myös jatko-opintonsa saavat päättää ihan itse, kummankaan vanhemman jalanjäljissä ei tarvitse kulkea :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän