Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäni sai akateemisena 57-vuotiaana juuri ptkut yt:eissä :(

Vierailija
08.03.2016 |

Ei taida olla kovin suuria mahdollisuuksia työllistyä enää.. Alakin on sellainen, että yritystoimintaa on vaikea luoda. Voi harmi. Kuitenkin 7 vuotta olisi vielä ainakin työuraa

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tekevälle töitä löytyy. Ensi kesänä nurmikonleikkuuta ja semmoista.

Mitäs minä sitten teen? t. kesätöissä nurmikonleikkaajana

Vierailija
42/57 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

57 ei ole mikään mahdottoman paha saada yt:ssä potkut. Tasan 50-vuotiailla tilanne on vähän tuskaisempi.

Pitäisi muuten alkaa uravalinnoissa puhua myös siitä, että miltä alalta vielä saa töitä uran loppupuolellakin...

Uravalinnat tehdään 15-vuotiaina, joten kyllä täytyy olla todella hyvä kristallipallo, millä näkee 50 vuotta eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

57 ei ole mikään mahdottoman paha saada yt:ssä potkut. Tasan 50-vuotiailla tilanne on vähän tuskaisempi.

Pitäisi muuten alkaa uravalinnoissa puhua myös siitä, että miltä alalta vielä saa töitä uran loppupuolellakin...

Kukahan sen sitten osaa kertoa, että millä tutkinnolla työllistyy vaikka 40 vuoden päästä? Aika harvalla alalla tietää työllisyystilannetta edes muutaman vuoden päähän. Moni on aloittanut opinnot siinä uskossa, että niillä työllistyy hyvin, mutta valmistumiseen mennessä tilanne on ehtinyt jo muuttua.

Vierailija
44/57 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Who cares. Täällä on muutkin työttömänä.

Vierailija
45/57 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uravalinnat tehdään 15-vuotiaina, joten kyllä täytyy olla todella hyvä kristallipallo, millä näkee 50 vuotta eteenpäin.

En minä ainakaan ole tehnyt. 15-vuotiaana hain lukioon ja lukion jälkeen olen opiskellut useampaa alaa ja työskennellyt vaikka missä. Nykyään ei voi luottaa siihen, että 15-vuotiaana valitun uran töitä on edes olemassa tulevaisuudessa. Elämä on ikuista oppimista.

Vierailija
46/57 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö Suomessa vielä ns. eläkeputkeen ja minkä ikäisenä sellainen/vastaava systeemi alkaa?

Vierailija
47/57 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä sai potkut aikoinaan vähän päälle 50v 90-luvun lamassa. Pääsi sitten kunnalle 6 kuukaudeksi töihin ja sitten täyttikin jo 55v, jolloin pääsi eläkeputkeen ja siitä sitten oikealle eläkkeelle. Ja eläke on aika hyvä minusta. Mulla alta 10 vuotta saamaan ikään enkä kyllä tuollaisiin putkiin pääse enkä ehkä eläkkeisiinkään.

Olen nyt tiennannut omaa eläkettäni saman verran mitä isä saa  eläkettä käteen ja mulla kohtuu iso

Vierailija
48/57 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
49/57 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HY:ssä ainakin on nyt irtisanomiset menossa, nootteja jaellaan. Kaikki, jotka tekevät kokeellisempaa ja monitieteistä tutkimusta, jolla ei ole suoria sovelluksia, ovat tulilinjalla, vaikka yo:n strategiassa hehkutetaan monitieteisyyttä ja luvattiin ettei tutkimuspuolta heikennetä.

Vierailija
50/57 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ehdotatte kaikenlaista marjojen poimimista jne. Hän varmasti olisi tyyliin tuollaiseenkin halukas, mutta ihan tosissaan tuskin häntä minnekään Mäkin kassallekaan otettaisiin 57-vuotiaana. Juuri siksi tilanne on hankala tuon ikäisille. ap 

Tässä hyvä esimerkki niille, jotka taannoin yhdessä ketjussa väittivät, että nuoret sanotaan aina ensin irti, kun todellisuus on juuri se, että parhaiten palkatut lähtee ekaksi.

Omassa työpaikassani oli yt:t ja vaihdoin yhden perheellisen kanssa paikkaa ja lähdin vapaaehtoisesti "irtisanottuna", koska työtoverilla oli vielä alaikäisiä lapsia ja siihen suostuttiin. Palkkataso oli meillä sama.

Vierailija
51/57 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ei haittaisi potkut 57 vuotiaana. Mutta kun hoitoalalta ei perkele vie voi jäädä työttömäksi päivääkään ennen eläkeikää, kun työvoimapula painaa. 

Lainat on jo maksettu ja lapset maailmalla. Pärjäisin ihan hyvin työttömänäkin. Mutta karenssissa en pärjää, joten painetaan vuorotyötä loppuun asti.

Vierailija
52/57 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä asiakaapiirillä isäsi voi saada paremman työn paremmalla palkalla. Asiakkaista käydään nyt kovaa taistelua

Vierailija
53/57 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuossa iässä on jo kertynyt säästöjä, joilla voi köllötellä kotona loppuikänsä. Työt ovat nuorempia varten.

Vierailija
54/57 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tuossa iässä on jo kertynyt säästöjä, joilla voi köllötellä kotona loppuikänsä. Työt ovat nuorempia varten.

Sano tuo te-toimistolle

Vierailija
55/57 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tekevälle töitä löytyy. Ensi kesänä nurmikonleikkuuta ja semmoista.

Mitäs minä sitten teen? t. kesätöissä nurmikonleikkaajana

Vitsit sikseen, mutta onhan tämä ihan oikea ongelma. Työttömien armeija tarkoittaa sitä, että nämä taistelee samoista kesätöistä nuorten kanssa. Siinä sitten samat 50-vuotiaat päättäjät kertovat ylimielisesti, että elätä itsesi kesätöillä. 

Vierailija
56/57 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee. Työvoima on vain resurssi, jota liikutellaan miten mielitään. Osaamisella tai pitkällä kokemuksella ei ole merkitystä. Yritykset vaativat työntekijöiltään sitoutumista, mutta yrityksen suunnalta tällaista velvoitetta ei ole.

t. kahdesti irtisanottu

Muuten samaa mieltä, mutta yritykset voivat toivoa sitoutumista, eivät vaatia. Kyllä Suomen lainsäädännön pohjalta työntekijän on edelleen helpompi jättää yritys kuin yrityksen päästä eroon työntekijästä. Ei sillä, etteikö näin pitäisikin olla, mutta toisaalta on turha väittää muutakaan. 

Perustele.

Tosiasiassa Suomessa on äärimmäisen helppo irtisanoa, huomattavasti helpompaa kuin muissa sivistysmaissa.

Ruotsissa muuten on lailla säädetty, että viimeisenä taloon tullut on irtisanottava ensimmäisenä, ensimmäisenä taloon tullut puolestaan viimeisenä.

Vierailija
57/57 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aika on niin epäreilua ja kovaa työmarkkinoilla kaiken ikäisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän