Rosa Meriläinen MHL:ssä: Pippeli ei kerro lapsen sukupuolesta
Kommentit (67)
Mut miksi sitten ylipäätään pitä sanoa että pojaksi syntynyt onkin tyttö jos hän vaikka pitää nukeista, pinkistä ja mekoista? Miksei saa olla poika joka pitää nukeista ja mekoista kun eihän kaikki tytötkään kuitenkaan välitä noista? Eikö sekin sitten ole ahdasmielisyyttä jos alkaa tuollaisilla mieltymyksillä varustettua lasta pitämään heti tyttönä? Pidetään sukupuolia hirmuisen stereotyyppisinä?
Mun tyttö nimittäin leikki pienenä mieluiten autoilla ja lempiväri oli pitkään sininen, sittemmin turkoosi ja paras kaveri oli poika. En kyllä koskaan ajatellut häntä poikana tai edes poikamaisena tuollaisten asioiden vuoksi.
joku yx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hemmetin pelleilyä tuollainen ! Ärsyttävää 😒 Poika on poika ja tyttö on tyttö... Mitä sitä vouhkaamaan ja sekoilemaan ihan jo pienistä lapsista 😣. Kasvattaisitte OIKEIN hitto vie !! JOS lapsi vielä aikuisena haluaa muuttaa sukupuoltaan niin siitä vaan. Mutta että sotkea nyt jo pienten lastenkin päät 😠!
Tuliko nyt taas paha mieli, kun ei kaikki olekaan niin turvallisen samanlaista? Koska te persut tajuatte, että kyllä te saatte olla edelleen joko POIKA tai TYTTÖ, vaikka kaikki muut ei oliskaan. Rauhaa nyt vaan ja rakkautta.
Toi aika typerää nimitellä persuksi, ei varmaan paranna yhtään keskusteluyhteyttä.
Ei kai persu persuille ole haukkumasana. Vai meinasitko, että tää onkin Räsäsen Päivin sakkia? Joku niitä kumminkin pelottaa, että jos ei oliskaan enää ulkopuolista kontrollia siihen, miltä ihmisen pitää näyttää ja minkä mallin mukaan toimia, niin yhtäkkiä ne olis ihan hukassa oman identiteetin kanssa. Mä en oikein muuten osaa selittää tätä vimmattua halua säädellä ja rajoittaa muiden ihmisten elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hemmetin pelleilyä tuollainen ! Ärsyttävää 😒 Poika on poika ja tyttö on tyttö... Mitä sitä vouhkaamaan ja sekoilemaan ihan jo pienistä lapsista 😣. Kasvattaisitte OIKEIN hitto vie !! JOS lapsi vielä aikuisena haluaa muuttaa sukupuoltaan niin siitä vaan. Mutta että sotkea nyt jo pienten lastenkin päät 😠!
Oletko sivistymätön vai pelkästään tyhmä? Aloita vaikka hankkimalla ihan perustietoa ihmisen biologiasta. Lukion oppimäärä vois jo tehdä sulle ihan hyvää. Voit jatkaa itsesi kehittämistä alkamalla lukea vaikka sanomalehtiä Seiskan pläräilyn sijaan. Kannattaa myös vaihtaa Salkkarit dokumentteihin. Toivottavasti et ainakaan äänestä tolla yleistiedon määrällä.
"Älä mulle ala, mä oon käynyt lukion ja katellut Docventuresia! En oo mikään nolo tavis, joka lukee jotain Seiskaa, osaan argumentoida monipuolisesti ja väsyneitä stereotypioita välttäen."
Mitä nyt pippeli voisi 'kertoa',eihän se ole suu,eikä kieli (...niillä elimillähän vain sitä tavallisesti jutut kerrotaan ja kuulumiset kysellään)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tunnen itseni suurimmaksi osaksi "naiseksi" vaikka olenkin ihan tavallinen mies. Miesten jutut ovat useimmiten noutoja ja ymmärrän naisia paremmin. Tosin harrastan jääkiekkoa.
Mä näytän ihan tavis jakkupukunaiselta. Kampaus ja muu ulkonäkö on työn puolesta kohdillaan, ja pidän siitä miltä näytän. Kotona olen kuitenkin enemmän äijä kuin puolisoni, ja sängyssä... no, sehän ei kuulu kenellekään miten me toisistamme nautitaan, mutta sielläkään mä en tunne itseäni naiseksi.
En voisi kuvitella olevani jotain yleis sukupuolta ollenkaan: Sukupuoleni määräytyy ulkoisesti fysiikkani mukaan ja on minulle toisarvoista. Minä olen sitten mitä olen eikä sillä ole sukupuoleni kanssa mitään tekemistä.
joku yx kirjoitti:
.... kirjoitti:
joku yx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se luo ihmisille turvallisuuden tunnetta, kun ihminen pystyy tarkasti määrittelemään oman alkuperänsä ja tietää mihin ryhmiin kuuluu. Tätä nuo jotkin tahot haluavat nyt olla poistamassa, siten että kukaan ihminen ei koskaan voisi esim. sanoa "olen suomalainen mies/nainen, olen syntynyt Helsingissä, isäni nimi on Kalle." Sen sijaan tavoite on: "Olen maailmankansalainen, ihminen, isäni nimeä en tiedä, isäni voi olla kuka tahansa". Turvallisuuden tunne, joka on siis jokaikisen ihmisen perustarve ja jonkinlainen biologinen prosessi (tunteet = kemia), sitä olisi nyt alettava siis vastustamaan keinotekoisella ajattelulla.
Tällä en tarkoita sitä, etteikö poika saisi halutessaan leikkiä nukeilla. Se on oma mieltymys, jonka mukaan mielestäni pitää mennä.
Mitäs teet niille lapsille tai aikuisille, jotka eivät noihin määrittelyihisi mahdu? Leikitkö, ettei heitä ole olemassakaan tai kerrot heille, että he ovat vääränlaisia? Jos, niin mitä luulet tämän tekevän vaikkapa lapsen itsetunnolle ja minäkuvalle?
En siihen viitannut, kirjoitin ekan lauseen huolimattomasti. Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että lapsen on saatava olla sellainen kuin on ja hänet hyväksyttävä, juuri mielenterveyden kannalta. Minulle tulee ennemmin Meriläisistä yms. mieleen se, että he alkavatkin väkisin tuputtaa nukkeja ja mekkoja sellaisellekin pojalle, joka on jo oma-aloitteisesti kiinnostunut autoista ja perinteiseksi mielletyn poikamaisuutensa osoittanut. Ikäänkuin kyseessä olisi siis jonkinlainen itseisarvo, että enää ei pitäisi lainkaan olla poikamaisia poikia ja tyttömäisiä tyttöjä.
Jos poika haluaa leikkiä autoilla, fine. Jos hän haluaa leikkiä nukeilla, fine. Kaikki hyvin, kunhan mihinkään ei pakoteta ja lapsi saa valita millainen on. Terveisiä Setast.
On vain stereotypisoivaa väittää että ulkoinen sukupuoli on väärä toki voi vaihtaa sukupuolta ja tuntea olonsa vääräksi sukupuoleksi, jos sillä olo kohentuu. Oikeasti ei ole mitään oikeaa tai väärää sukupuolta, koska se ei ole merkityksellistä verrattaen yksilöön, ellei halua stereotypisoida sukupuolia joiksikin tietyiksi rooleiksi jotka eivät ole aitoja.
Vierailija kirjoitti:
Mut miksi sitten ylipäätään pitä sanoa että pojaksi syntynyt onkin tyttö jos hän vaikka pitää nukeista, pinkistä ja mekoista? Miksei saa olla poika joka pitää nukeista ja mekoista kun eihän kaikki tytötkään kuitenkaan välitä noista? Eikö sekin sitten ole ahdasmielisyyttä jos alkaa tuollaisilla mieltymyksillä varustettua lasta pitämään heti tyttönä? Pidetään sukupuolia hirmuisen stereotyyppisinä?
Mun tyttö nimittäin leikki pienenä mieluiten autoilla ja lempiväri oli pitkään sininen, sittemmin turkoosi ja paras kaveri oli poika. En kyllä koskaan ajatellut häntä poikana tai edes poikamaisena tuollaisten asioiden vuoksi.
No väärään kehoon syntyminen on kuule helvetin eri asia ja vähän laajempi juttu. Esim. karsastaa omaa kehoaan ja koko sosiaalista roolia. Esim. mä karsatin jo muksuna ajatusta siitä että mun pitäisi sosiaalisten normien perusteella olla äiti. T. Transpoika
Tietysti se luo turvallisuutta, että voimme kategorisoida tarkasti kaiken mahdollisen. Tällä on pippeli, joten poika se on. Luulisi kuitenkin jokaisen aikuisen ymmärtävän, ettei sukupuoli ole niin simppeli juttu. Toki voimme pippelistä päätellä fysiologisen sukupuolen, mutta emme ihmisen kokemuksellista sukupuolta, joka on kuitenkin se tärkeämpi, sillä se ohjaa toimintaamme.
Sosiaalinen rooli ei muodostu sukupuolen vaan yksilön mukaan.
Arvasin että naiset ovat taas niin sivistymättömiä, et teivät pysty ymmärtämään tai halua ymmärtää elämän monimuotoisuutta, vaan kaikki pitää luokitella mieheksi tai naiseksi kun niin on aina ollut ja se tuntuu tutulta ja turvalliselta. Ajattelin toivottaa hyvää naisten päivää, mutta sanonkin: syökää paskaa ja kuolkaa vitun metsäiset tissieläimet.
Vierailija kirjoitti:
Käy kyllä jotenkin sääliksi tämän Rosan poikaa.. Pienestä pitäen itsetunto lyöty nolliin kun äiti pakottaa mukaan kaiken maailman feministisiin tapahtumiin, missä lietsotaan miesvihaa.. Muutenkin se tapa, millä puhuu pojastaan antaa sellaisen mielikuvan, että kyllä sääliksi käy. Joka toinen lause alkaa "Mä fransin kanssa..", "Frans ja mä.. ", "Frans on..." ihan kuin Rosalla ei olisi mitään muuta sisältöä elämällä kuin kääntää pojastaan joku hempeilevä miesfeministi, kenestä aikuisena tulee sitten sylkykuppi naisille.
M34
Oikea mieshän on kiitollinen jos feministit edes sylkevät päälle...
Onhan naisillakin kulli ja kivekset. Miten me muuten harrastettais seksiä?
Näistä sukupuolijutuista on nyt viime vuosina paisutettu ihan valtava juttu. Jokaisen, ihan jokaisen pitää herkeämättä ajatella, että maailmassa on 0,00jotain%:n vähemmistöjä. Heidän mukaansa sitten enemmistön pitää muokata kaikki ajattelemisensa, tekemisensä, puheensa ja ennenkaikkea välttää korostamasta sitä, jos itse on syntynyt ihan tylsäksi tavikseksi, pojaksi tai tytöksi, Silloin, jos huomaa lapsessaan jotain tällaista tavismaisuutta, on ainakin ihan pakko sijoittaa taapero sukupuolineutraaliin päiväkotiin.
Ei minulla mitään vastaan ole ketään, mutta tää mieletön vouhkaaminen ja ylireagointi naurattaa,
Kunnes taas tän maailman roosat keksii jotain uutta.
1. Lapsella N on pippeli –> hän on siis poika
2. Lapsi N haluaa käyttää vaaleanpunaista koulureppua –> hänen sukupuolensa asettuu kyseenalaiseksi
Kumpi määrää lapsen sukupuolen: pippeli vai vaaleanpunaisesta koulurepusta tykkääminen?
Olenko ainoa, jonka mielestä tämä logiikka mättää pahasti?
Vierailija kirjoitti:
Näistä sukupuolijutuista on nyt viime vuosina paisutettu ihan valtava juttu. Jokaisen, ihan jokaisen pitää herkeämättä ajatella, että maailmassa on 0,00jotain%:n vähemmistöjä. Heidän mukaansa sitten enemmistön pitää muokata kaikki ajattelemisensa, tekemisensä, puheensa ja ennenkaikkea välttää korostamasta sitä, jos itse on syntynyt ihan tylsäksi tavikseksi, pojaksi tai tytöksi, Silloin, jos huomaa lapsessaan jotain tällaista tavismaisuutta, on ainakin ihan pakko sijoittaa taapero sukupuolineutraaliin päiväkotiin.
Ei minulla mitään vastaan ole ketään, mutta tää mieletön vouhkaaminen ja ylireagointi naurattaa,
Juuri tämä. Vähemmistöjä on ja niitä voi kohdella kunnioittavasti, mutta jos jokaista vähemmistöä tai poikkeamaa varten aletaan pystyttämään samanlaiset rakenteet ja käytännöt kuin enemmistöjä varten, niin (hyvinvointi)yhteiskunta tukehtuu omaan mahdottomuuteensa. Tämä ei sinällään ole ihmetys, sillä (viher)vasemmiston kannattajien keskuudessa on paljon anarkian kannattajia. Tosin voisi tulla äitiä ikävä kun oikeasti tajuavat mitä todellinen anarkia on.
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa mitään antaa tilaa toisille. Nykyinen kasvatus TUKEE lapsen kasvua sellaisena kuin hän on, sellaiseksi tytöksi, pojaksi, joksikin muuksi (google: gender non-binary), jollainen hän itse haluaa olla. Me kaikki olemme yksilöitä. Se, jos tyttö haluaa leikkiä nukeilla ja kokee olevansa tyttö, niin on ok ja hienoa! Jos se tyttö haluaa leikkiä autoilla, hienoa! Jos se tyttö kokee olevansa poika, niin asia on ok! Ei ole häpeä olla "tavallinen" nukeilla leikkivä tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt tahallaan viitsikö ymmärtää väärin. Tietysti Meriläinen tietää, että SUURIN OSA ihmisistä on sitä sukupuolta henkisesti, kuin miltä näyttää fyysisesti. Kyse on siitä, millaiset olot me tehdään sille pienelle vähemmistölle, jolla näin ei ole. Koska kuka tahansa älykäs ihminen ymmärtää, että toisten ihmisten trans- tai intersukupuolisuus ei ole mitenkään VAARALLISTA tai pois muilta, sitä on typerää yrittää kieltää. Kasvattamalla tietoisuutta tällaisten ihmisten olemassaolosta teemme heidän elämästään mukavampaa. Masennus ja itsemurhat vähenevät, kun ihmisten ei tarvitse vihata omaa poikkeavuuttaan, vaan he saavat hyväksyntää siinä missä sukupuoli-identiteetiltään enemmistöön kuuluvat.
Itse aion kertoa lapselleni, että osa ihmisistä ei ole poikia, vaikka heillä on pippeli, eikä osa ole tyttöjä, vaikka heillä on pimppi. Ja että osalla on molemmat. Ja että tää kaikki on ihan ookoo. Koska miksi ihmeessä ei olisi?
Muista kertoa myös että on ihan ok. määritellä itseään myös muulla termillä kuin mies ja nainen vaikka olisikin kehoonsa tyytyväinen. T. Genderfluid
Niin?Sosiaalinen sukupuoli.Jollekin uusi käsite vieläkin vai?Aika uskomatonta.Tosiaan,lukekaa jotain ja siis muutakin kun lööppejä.